Guest Tape

Taas lento-onnettomuus , tällä kertaa Perussa

12 viestiä aiheessa

Moro,,,

 

Näyttää siltä että tuonne etelä-ameriikkaan dumpataan kaikki vanhat lentohärvelit.

Kokemuksesta voin kertoa että en koskaan ole ollut niin huonon koneen kyydissä kuin kesäkuussa Argentiinassa (Buenos Aires - Cordoba). Joten en yhtään ihmettele jos noita tippuu siellä suunnalla vielä lisääkin.

 

On siellä toki uuttakin kalustoa, mutta lähinnä kansainvälisessä liikenteessä. Nuo kotimaan sisäisessä liikenteessä olevat koneet ovat kyllä parhaat päivänsä nähneet.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

CNN kertoo, että onnettomuus-737 oli 22 vuotta vanha.

 

Boeingin mukaan 737-koneita on toimitettu yht. 4885 kpl, ja Aviation Safety Networkin mukaan 737-koneita on mennyt onnettomuuksissa romuksi 111 kpl. Siis noin 2 %.

 

Ottaen huomioon konetyypin pitkän historian nämä luvut kyllä tekevät siitä suhteellisesti yhden turvallisimmista liikennekoneista.

 

Toisaalta niitä on myös kaapattu 96 kpl...

 

Vertaillaan toiseen lähes yhtä vanhaan konetyyppiin, 747:ään. Toimitettu 1360 kpl. Mennyt onnettomuuksissa romuksi 35 kpl. Noin 3 %.

 

Ja 747-onnettomuuksissa on kuollut enemmän ihmisiä, kuin 737-onnettomuuksissa yhteensä.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mahtaako tuo selittyä sillä että B747 on huomattavasti isompi kun B737. Nehän törmäsivät joskus yhteen kahdella B747. Kuolikos siinä nyt n.900 ihmistä?.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mahtaako tuo selittyä sillä että B747 on huomattavasti isompi kun B737. Nehän törmäsivät joskus yhteen kahdella B747. Kuolikos siinä nyt n.900 ihmistä?.

 

Ei liity kyseiseen onnettomuuteen, mutta tuosta törmäysjutusta muistui mieleeni tässä muutama vuosi sitten tapahtunut onnettomuus muistaakseni Saksan ja Sveitsin rajalla, jossa jokin venäläinen (Tupolev?) matkustajakone sekä DHL:n (?) rahtikone törmäsivät toisiinsa. Olisiko jollain pistää tarkempaa tietoa tuosta ko. onnettomuudesta, kun itsellä ei oikein ole kunnollista muistikuvaa, että mistä syystä onnettomuus oikein edes tapahtui. Ilmeisesti tässä oli kyse lennonjohdon mokasta?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Asiantuntijoiden mukaan poikkeuksellisen kova tuulenpuuska tarttui koneeseen, eikä lentäjillä ollut paljoakaan tehtävissä. Poliisin mukaan kone hajosi maahansyöksyssä kahteen osaan, ja sen etuosa syttyi tuleen.

 

- Eloonjääneet ovat istuneet koneen takaosassa. He onnistuivat pääsemään ulos ja kävelemään rämeen halki läheiselle tielle, kertoi Pucallpan kaupungin poliisiviranomainen Johnny Luna.

 

Onnettomuuskoneessa oli Tans Peru -yhtiön mukaan ainakin 16 ulkomaalaista, joista kuuden amerikkalaisen ja kahden italialaisen tiedetään selvinneen hengissä. Kuusi amerikkalaista olivat perulaistaustaisia Yhdysvaltain kansalaisia. Muiden ulkomaalaisten kohtalosta ei ollut vielä illalla tietoa. Koneessa oli tiettävästi myös ainakin espanjalainen, kolumbialainen ja australialainen matkustaja.

 

Perun onnettomuus oli jo viides tuhoisa lento-onnettomuus maailmassa tässä kuussa. Yhteensä onnettomuuksissa on saanut surmansa lähes 400 ihmistä.

 

(MTV3-AFP-Reuters-STT)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Iltasanomat kertoo tänään näin

 

 

Lentokoneen palaneita kappaleita, loukkaantuneita ja kuolleita ihmisiä, itkeviä omaisia. Kuvat ovat tässä kuussa tulleet surullisen tutuiksi: toissa yönä Suomen aikaa sattui jälleen traaginen lento-onnettomuus.

 

Noin sataa ihmistä kuljettanut Perun valtion omistaman TANS-yhtiön kone syöksyi maahan lähellä Pucallpaa, Perun keskiosassa. Ainakin 57 ihmisen kerrottiin selvinneen rysähdyksestä hengissä. Tiedot matkustajien määrästä vaihtelivat eilen, mutta jopa 41:n pelättiin menehtyneen.

 

Useampia uhreja olisi todennäköisesti tullut, jos lentäjät eivät olisi onnistuneet ohjaamaan konetta suohetteikköön, joka ilmeisesti vaimensi iskua maahan.

 

Limasta Iquitosiin matkalla ollut Boeing 737-200-kone yritti hätälaskua Pucallpan lentokentän lähellä sijaitsevalle viidakkosuolle, koska laskeutuminen lentokentälle ei huonon sään vuoksi onnistunut. Voimakas tuuli vaikeutti laskua.

 

- Kone tärisi yhä vain voimakkaammin ja voimakkaammin. Mitä alemmas laskeuduimme, sitä voimakkaammaksi tärinä tuli, matkustaja Yuri Salas kuvaili paikalliselle CPL radioasemalle.

 

Pelastuneet joutuivat rämpimään upottavassa mudassa keskellä rankkasateen pieksemää viidakkoa. Osa heistä kiitteli helpottuneena koneen pilotteja.

 

- En tiedä, miten säilyin hengissä tästä viidakon helvetistä. Sanokaa minulle lentäjän nimi, olkaa hyvät, sillä olen hänelle elämäni velkaa, Fernando de los Ríos kiitteli perulaisessa La República - lehdessä.

 

Koneen lentäjän Octavio Pérez Palman tai perämiehen Gonzalo Chirinos Delgadon. kohtalosta ei eilen kerrottu.

 

Lentäjät yrittivät ilmeisesti viimeiseen asti pelastaa matkustajat ja laskeutuivat siksi suolle vähentääkseen iskun vaikutusta. Silti kone katkesi kahtia.

 

Eloonjääneet istuivat pääasiassa koneen takaosassa.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään