Guest iwn

MiG-21F-13 tarjolla

29 viestiä aiheessa

Antakaas nyt vähän selitystä, minkälainen se on.

 

Ainakin näyttää ihan asialliselta, koelentoa en ole vielä ehtinyt tehdä. Laitetaan tähän pari kuvakaappausta (FS9).

 

Ulkoa:

 

mig21f-1.jpg

 

mig21f-2.jpg

 

mig21f-3.jpg

 

Sisältä:

 

mig21f-4.jpg

 

-Esa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voisko joku järkevämpi tehdä vaikka kuva tutoriaalin tästä mahtavasta koneesta? Itse en etes saa tuota käyntiin ;D.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ctrl + E  :laugh: kait siitä joku laittaa tutoriaalin vaikkapa YouTubeen tai tänne`?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja tässä hänen, joka sitä Mukeloa lensi, kertomuksensa K.O. koneella lentelystä.

 

Tervehdys Esa

 

Tuolla Mukelolla tuli todella lennettyä 20-30h intissä värvättynä.

Tuollainen se oli, ja meidän koneethan oli UTI-mallia, eli kaksipaikkaisia.

Mittaristo ja tähtäimet näyttävät muuten tutuilta, mutta vanhat "ryssän" mittarit ja mittaritaulu ei ollut ollenkaan noin siistin näköinen.

Keinohorisontti todellakin on väärinpäin, ja totaalisesti. Siispä kun vedät sauvasta, sininen tulee esiin ja päinvastoin. Aluksi oli aika vaikea asennoitua kyseiseen tapahtumaan. Mielestäni värillä ei niin väliä, mutta kun vedät, koneen symboli nousee ylös ja työnnössä tietysti alas. Olikohan venäjänpojilla unohtunut yks hammasratas koneistosta, ja siksi laite toimi päinvastoin?

Toinen erikoisuus verrattuna nykykoneisiin on oikealla ylin mittari, eli radiokompassi. Siinä taulu pysyy paikallaan ja viisari pyörii. Mittarilähestymisissä se oli aika outo ja hankala. Tosin pohjaa pystyi nupista pyörittämään, jolloin sai kuitenkin radan suunnan laitettua tauluun, eli ei tarvinnut katsoa viisaria jossain sivuasennossa.

Radiokompassin alapuolella näyttää olevan joku outo, ehkä suunnistukseen liittyvä kompassi mittari. Mielestäni ja muistini mukaan meidän koneissa ei ollut sellaista.

Meillä suunnistus tapahtui vain radiokompassilla, jota säädettiin, siis haettiin kanava veivillä, ja siihen sai kerrallaan vain yhden aseman viritettyä. NDB lähestymisissä majakan ohituksen jälkeen oli kiire kääntää locatorin jakso, kun vielä kaiken kukkuraksi laite sijaitsi niin, että jaksolukua oli lähes mahdoton nähdä. Laite sijaitsi muistaakseni vasemmalla sivulla olkapään kohdalla. Lisäksi veivauksessa oli jokin jousiviive. Kuopiossa majakan jälkeen piti kiertää kaksi nopeaa kierrosta oikealle, ja saman tien puoli takaisin, silloin piti olla locatorin jakso suurin piirtein paikallaan. Sittenhän vielä tietysti piti kuunnella, että jakso oli varmasti oikea. Mukavaa lentämistä, eikö totta.

Mukelo oli muuten mainio kone lentää, kunhan telineet olivat sisällä. Moottorin kiertoliike oli niin voimakas, että silmukassa piti korjata jalalla, jotta se pysyi linjassa.

Rullaus oli myös omaa luokkaansa. Sauvassa oli kahva, jolla päästettiin ilmaa jarruille, ja jalkapolkimilla säädettiin ilman meno eri päätelineelle. Jarrut olivat tietysti levyjarrut. Koneessa ei ollut omaa ilmakompressoria. Jarruilma tankattiin aina välilaskun aikana. Tällöin rullatessa sitä piti säästää laskua varten, ja rullaus sivutuulessa oli aika mutkittelua.

Moottori oli Rolce Roycen kopio. Eivät rakentajat ilmeisesti luottaneet rungon ja moottorin suoruuteen. Siksi akselissa oli kardaaninivel? Tod. näk. ainoa suihkumoottori, jossa on kyseinen nivel.

Tässä muutamia kommentteja mitä nyt tuli mieleen koneesta.

Oikein hyviä keväänodotuksia sinne "kihlajais"maahan.

 

Erkki.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

SORRY!

Menin tuossa edellisessä kommentissani omaan miinaani.

Kysynyshän oli MiG 21 EIKÄ 15 koneesta.

Siis tämä:

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minuakin kiinnostaisi kuulla minkälainen tuo tsekki Mig on? Mahtava "keihäs" siinä ainakin on nokassa. Ei oikein tähän väliin pysty tuota testaamaan, kun on simussa muita projekteja menossa, eikä sinne nyt kannata tuoda uusia koneita testimielessä.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ekaa kertaa ilmassa

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sim-Outhousen foorumilta käyttäjä Yago9 on tekemässä Ilmavoimien maalausta koneelle. Jälki on todella näyttävää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tankillisella.

Vai onko tuo tankkausprosessi?  ???

[ attachment removed / expired ]

 

Sain mä sen ilmaankin sitten lopulta ja myös kolaroitua :-[

Aika nätti peli kyllä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu, kiitoksia niinpä olikin ja vielä paremmalla suomimaalauksella Ilveksen kera. Polttoa on päivitetty ulkopuolisten toimesta:

 

http://www.flightsim.com/newfiles/fsx/fsx20.htm

 

Oli puhetta tuosta versiosta, tsekkien omalla simusivulla annetaan ymmärtää mallin käyvän molempiin simuihin, sekä ysiin että äksään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taidan olla aika peelo kun en saa konetta kirveelläkään käyntiin. Koitin tuota Ctrl+E komentoa mutta ei lähde silläkään. Lykkää vaan hitosti mustaa savua ja sammuu sitten itsestään, autotermeillä "vähän jo lupaili" ennen sitä. Minkä perustavaa laatua olevan virheen olen tehnyt?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jaaha!

Jos on kyseessä 2004, niinkuin minulla, niin tuskinpa saat sitä käyntiin. Minä en ainakaan löytänyt minkäänlaista ratkaisua problemaan.

Sen sijaan, kun asensin sen FSX:än, niin ainakin kaikki namiskat alkoivat hiiren klikkauksiin reagoida.

En käynnistänyt konetta, enkä tehnyt koelentoa.

FSX:n otan vissiin sitten käyttöön, kun tulee edes isommat ja yleisemmät kentät tonne filekirjastoon imuroitavaksi.

Siellä on vasta Oulu ja Vantaa. Ehkä Turkukin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tero, MiGi pitää käynnistää oikein manuaalin mukaisesti, ohjeita löydät siihen kuvakaappaus osion puolelta (linkki) tai menemällä suoraan sim-outhousen foorumille.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tero, MiGi pitää käynnistää oikein manuaalin mukaisesti, ohjeita löydät siihen kuvakaappaus osion puolelta (linkki) tai menemällä suoraan sim-outhousen foorumille.

 

Minkä takia pitää mennä kaikkien kiretoteitten kautta ja lukea foorumeita että saa jonkin koneen käymään, täytyykö se olla vaikeammalla tavalla, mikset sinä voi sanoa kuinka se käy kun kerta sen tiedät?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Ai katos, olinkin jo antanut suoran linkin käynnistys ohjeeseen jo tässäkin ketjussa. Mutta niille jotka eivät sitä viitsi avata tässä käynnistysohje.

 

[ attachment removed / expired ]

 

1 ) Klikkaa vipua #1 (ohjaussauvan takana)

2 ) Klikkaa #2, #3

3 ) Napsauta ylös kohdan 4 vivut

4 ) #5, #6

5 ) #7, #8, #9

6 ) #10 (käännä vipu alas )

7 ) Klikkaa kohtaa 11 2 kertaa, Ensimmäinen avaa suojakuvun, toinen starttaa koneen.

8 ) Vahdi/ katso kohdan 12 mittareita, kierrosluku kasvaa.

9 ) Klikkaa vipuja #13 (sama kuin #3) ja #14 (sama kuin #1)

 

Lentoonlähdössä täytyy muistaa trimmata konetta, jos sitä ei tee kone ei nouse

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

...

Lentoonlähdössä täytyy muistaa trimmata konetta, jos sitä ei tee kone ei nouse

 

Se ei vielä riitä - ainakaan minulla (ja Kuopion kentällä - Migien tukikohta aikoinaan). Laippoja (flaps) pitää laskea myös lähdössä.

 

Mutta tietääkö kukaan onko tämän koneen hirveä polttoaineen kulutus realistinen eli oliko tilanne sama myös oikeilla Mig21:llä? Käytännössä (simussa) todettu kulutus ei säästeliäälläkään kaasulla vastaa alkuunkaan sille luvattua lentosädettä.

 

Pekka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään