Guest zokkeri

Lentäminen Venäjällä

7 viestiä aiheessa

Iltaa!

 

Kyselisin että mistä löytyisi ohjeita tuolla Venäjällä lentämiseen tai ohjeita miten nuo proseduurit ovat erilaisia siellä kuin täällä Euroopassa? Onko suurempia eroja (metrijärjestelmän tiedän ainakin pääpiirteissään)? Myöskin ylilennot Aasiaan kiinnostaisivat. Joskus jonkun linkin jossain kuvakaappaustriidissä näin ohjeisiin, mutta nyt en haulla itse ainakaan löytänyt juuri mitään ohjeita tuonne päin.

 

Ja tähän samaan myös sellainen, että löytyisikö mistään selkeää karttaa tai listaa missä maissa käytetään east-west sääntöä lentopinnoissa ja missä north-south sääntöä?

 

t:Jouko

 

:)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mainittakoon tuon metrikorkeussydeemin lisäksi muutama sana reitinsuunnittelusta Venäjällä. Monasti Euroopassa lentoväylä päättyy TMA:n rajalle, josta eteenpäin lennonjohto selvittää tulomenetelmälle - Venäjällä ei aina näin. En ole kotikoneen ääressä, joten en voi tarkastaa, mutta taisi olla ''arrival route chart'' nimeltään jossa on julkaistu reitit TMA:n rajan ja STAR:n välillä. Usein nämä reitit kulkevat nimellä ''corridor''. Lentosuunnitelmaan ne merkataan, esimerkiksi, CORR6:na. Joskus taasen reittejä ei ole nimetty mitenkään - lentosuunnitelmaan ne markataan PISTE-DCT-PISTE -tavalla. Ko. reitit päättyvät STAR:iin. Finnairin kohteista ainakin Šeremetjevolla ja Koltsovassa näin.. Pulkovan menetelmiä en muista.

 

Tuo North-South sääntö ei ole mikään pitävä - se poikennee lentoväylien mukaan, joten syytä tarkastaa se jos sinulla on asianmukaiset reittikartat. Mutta ko maita ainakin Belgia, Ranska, Sveitsi, Italia ja Espanja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pulkovan menetelmiä en muista.

 

Siellä ihan eurooppalainen STAR, jonka päätepisteeltä jatketaan ILS-prosedyyriin liitetyllä prosedyyrillä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Venäjästä puheen ollen Google Earthilla sieltä löytää paljon isojakin sotilaskenttiä, joita ei ole lainkaan simussa eikä niille googlaamallakaan löydy mitään ICAO-koodeja. Liekkö noilla mitään kansainvälistä tunnusta?

 

Pekka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

...

Tuo North-South sääntö ei ole mikään pitävä - se poikennee lentoväylien mukaan, joten syytä tarkastaa se jos sinulla on asianmukaiset reittikartat. Mutta ko maita ainakin Belgia, Ranska, Sveitsi, Italia ja Espanja.

Belgia ei kuulu tietääkseni tuohon sääntöön, siellä pätee normaali east-west-sääntö. Tällaiseen hyvään dokumenttisivuun törmäsin etsiessäni tietoa koskien Minskin FIRin toimintatapoja, siinä ensimmäisessä dokumentissa esitellään koko maailman RVSM-menetelmät ja toisessa taasen lisätietoa metripintoihin siirtymisestä (jälkimmäinen Minskiltä/Minskille, mutta pätee myös immeisesti muuallekin maailmaan siirryttäessä Venäjän metripintoihin).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos nyt taas ihan tarkkoja ollaan noista east/west "säännöistä" niin muistakee että viralliset dokumentit tietää/tuntee vaan semicircular rulen nimenomaan East/West jaottelun, ei mitään north/south, siksipä moiset ovat aina reittikartassa ilmaistu mikäli poikkeavat E/W -säännöstä, N/S:stä eivät puhu.

 

Taas virtuaali-ilmailun puolijumala pelasti päivän.  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään