Osku Leskinen

PMDG MD-11 manuaaleista. Mitkä tärkeimmät operointiin liittyen?

27 viestiä aiheessa

Moro.

 

Kun tuli tuo M11 download versiona ostettua ja on PDF:nä, niin niitähän ei jaksa erkkikään lukea näytöltä. Ilmaantui kuitenkin mahdollisuus tulostella noita manuaaleja. Kysymys kuulukin, Mitkä ovat koneen "oikeaoppisen" lentämisen kannalta tärkeimmät manuskat, kun kaikkia ei tulosteta.

 

 

Checklist tietysti, mutta entä muuta?

 

FMS?

QRH?

FCOM?

 

Mitään failureita ei aiota lennolla käyttää, joten mitään "abnormal operation proceduureja" ei tulla tarvitsemaan.

 

Selvennän kysymystä jos joku tarvitsee, kiitokset etukäteen kaikille avustajille.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koneen lentämiseen ilman failureita tarvit FCOM + FMS. QRH koskee sitten enemmänkin abnormaaleja tilanteita. Toki nuo manuaalit eivät opeta lentämään konetta niinkuin Finnair esim. mutta semmoisia manuaaleja eipä vaan ole saatavilla joten noilla mennään :)

 

Joo. Kiitokset pikaisesta vastauksesta  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Toki nuo manuaalit eivät opeta lentämään konetta niinkuin Finnair

Tästäpä tuli mieleen, että mitenkäs pitäisi PMDG-valikossa laittaa asetukset, jotta saisi mahdollisimman "finskimäisen"?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pitäisikin alkaa Wikiin tekemään "No Nonsense Checklistejä" payware koneille :). Eli lyhin mahdollinen step-by-step "checklist", jolla oikea kone saataisiin (simun rajoissa) käyntiin ja ilmaan aiheuttamatta sille vahinkoa. Ilman mitään turva- ja tulipalosysteemien tarkistuksia jne.

 

"Olet Chernarus:ssa kv kentällä ja näet kiitoradan päässä vihamielisen venäläisen UAZ partion. Nyt äkkiä se F1ATR72 ilmaan ja menoksi, ei ole aikaa nysvätä missään hotel moodissa!".  ;D

 

Kukapa nyt ei mieluummin haluaisi viedä ostamaansa paywarea heti testilennolle kuin ensin käyttää puoli vuotta manuaalien lukemiseen. Osaamista ehtii sitten pikku hiljaa täydentämään jos jaksaa ja haluaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Kukapa nyt ei mieluummin haluaisi viedä ostamaansa paywarea heti testilennolle kuin ensin käyttää puoli vuotta manuaalien lukemiseen. Osaamista ehtii sitten pikku hiljaa täydentämään jos jaksaa ja haluaa.

 

Näinhän se on. Itse kun hommasin tuon MD-11:n niin sormet syyhys heti lentämään, EFHK:n ympäristössä pari kierrosta ja sitten kun piti tulla takaisin kiitoradalle niin kone veti väkisin ylös ja lisäsi kaasua minkä kerkes :-)

Toisella yrittämällä päästiin jo maahan asti, mutta sitten kone päätti lisätä tehoja kun piti alkaa jarruttamaan ja metsäänhän se pölähti ;D Noh, kolmannella keralla sitten homma onnistuikin kun oli muutama ilta selattu pdf:iä

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tietty, mutta kun ei ole mahdollisuutta kaikkea tulostaa.

Miks pitäs tulostaa? Mitä vikaa PDF:ssä on? Junnumaista kyselyä "KERTOKAA MUL MITKÄ ON TÄRKEIMMÄT NI LUEN!?!?! NII JA KERTOKAA MIST NE LÖYTYY!??" :P :P Esim. mä en ole jaksanut tuota konetta ostaa, vaikka varmasti ostamisen arvoinen oliskin, mutta kun en vaan jaksa tuota opiskella (kunnolla), eikä muutenkaan ole hajuakaan tuosta. Kuten esim bussista oli pieniä tuoksuja ennenkuin siihen siirryin... helpompi jatkaa sitten kun on jotain pohjalla... ;D Sehän noissa on kun tollasen ostaa niin kannattaiskin sitten opetella kunnolla se... 8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sehän noissa on kun tollasen ostaa niin kannattaiskin sitten opetella kunnolla se... 8)

 

Mutta pakko ei ole, sen pitää olla hauskaa koska se on leikkiä.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta pakko ei ole, sen pitää olla hauskaa koska se on leikkiä.

 

No ei ole, mutta siinä tapauksessa en ymmärrä mitä järkeä maksaa niin **tusti tostakin lisäosasta, jos sillä vaan "leikkii"... ilmasiakin MD11:a löytyy millä voi sitten leikkiä... :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näinhän se on. Itse kun hommasin tuon MD-11:n niin sormet syyhys heti lentämään, EFHK:n ympäristössä pari kierrosta ja sitten kun piti tulla takaisin kiitoradalle niin kone veti väkisin ylös ja lisäsi kaasua minkä kerkes :-)

Toisella yrittämällä päästiin jo maahan asti, mutta sitten kone päätti lisätä tehoja kun piti alkaa jarruttamaan ja metsäänhän se pölähti ;D Noh, kolmannella keralla sitten homma onnistuikin kun oli muutama ilta selattu pdf:iä

 

Noinhan se meni mullakin. efhk: lla on kaadettu metsää ihan urakalla. Ise olen tulostanut koko paketin ja tilanteen seuraaminen on helpompaa, kuin esim läppärin kanssa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pakkohan ei ole kuin kuolla, mutta suhteellisen idioottimaista toimintaa ostaa markkinoiden parhaiten mallinnettu matkustajakone pelkäksi leikkikaluksi (=arcade -tyyppiseen käyttöön). :P

 

Miksi tätä harrastusta ei saa ottaa vakavasti?

 

No ihan miten kukin leikkimisen haluaa määritellä. Ei leikkiminen mun mielestä negatiivista ole. Mitä harrastaminen ylipäätään on, muuta kuin ison ihmisen leikkiä? Jos harrastaminen on niin "vakavaa", miksi sitä pitäisi jatkaa? Ehkä siinä onkin homman ydin, kuka ottaa touhun liian vakavasti ja kuka ei..

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Munsta aina paras lähestymistapa uuteen koneeseen on lentää se tutoriaalilento. Pääsee heti lentämään ja periaatteessa tekee kaiken "oikein", tai ainakin oikeammin kuin vain rellestämällä kentän ympäristössä. Pari kertaa kun on tutoriaalilennon lentänyt niin ainakin ite lennän samoilla ohjeilla eri reitin ja vasta sen jälkeen rupean lukemaan manuskaa muuten. Helpottaa kummasti jo sen manuskan lukemista kun tuntee edes jotain systeemeitä koneesta.

 

Ja siis mulla on toi boxi versio Md-11:a jossa on mukana paperilla tuotriaalilento ja jonkinnäkönen manuska, toki laajemmat ohjeet löytyy vain pdf:nä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmaantui kuitenkin mahdollisuus tulostella noita manuaaleja. Kysymys kuulukin, Mitkä ovat koneen "oikeaoppisen" lentämisen kannalta tärkeimmät manuskat, kun kaikkia ei tulosteta.

 

Jos et ole vielä ehtinyt, lue ihmeessä ekana Systems-manuaali, niin saat tietoa koneen järjestelmistä (kannattaa harkita jopa pelkästään tämän manuaalin tulostamista, vaikka 4sivua/arkki). Tämän jälkeen voit pureskella FCOM tai FMS-manuaalit. Lentämisen kannalta on tuo FCOM-manuaali tärkein.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Airline Options - Displays:

  • Flight Director = crosshair

jnejne...

Kiitoksia!

 

Ja edelläolevaan keskusteluun viitaten, minä ainakin kaipaan aikoja, jolloin pelien mukana tuli kunnon manuaalit, näppäin- ym. kartat ja sen semmoiset paperille painettuna.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos et ole vielä ehtinyt, lue ihmeessä ekana Systems-manuaali, niin saat tietoa koneen järjestelmistä (kannattaa harkita jopa pelkästään tämän manuaalin tulostamista, vaikka 4sivua/arkki). Tämän jälkeen voit pureskella FCOM tai FMS-manuaalit. Lentämisen kannalta on tuo FCOM-manuaali tärkein.

Ei olla tulostettu vielä. Tätähän pitänee harkita tarkemmin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suosittelen myöskin perehtymään ITVV:n Martinair MD11 ohjaamovideoon. Siinä on paljon hyödyllistä informaatiota helposti ymmärrettävänä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suosittelen myöskin perehtymään ITVV:n Martinair MD11 ohjaamovideoon. Siinä on paljon hyödyllistä informaatiota helposti ymmärrettävänä.

Joo. Unohdin tyystin nämä videot. Nämä eivät myöskään ole pelkkää "kuivaa" teoriaa. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miksi tätä harrastusta ei saa ottaa vakavasti?

 

Niimpä, aivan kuin tietyillä henkilöillä syntyisi jonkinlainen kateus tjsp. kun on pakko alkaa vääntämään kuinka simulla voi lentää niinkuin lystää ja että simuilu kaikissa muodoissaan on pelkkää leikkiä. Defu simusta ei kukaan saa niinkään mitään irti, mutta hyvät lisäosa koneet, maisemat, verkkolento ym. mahdollistavat tämän harrastuksen viennin hyvinkin lähelle tosielämää. Tämän on todennut myös monet ketkä lentää tosielämässä työkseen mm. isäni (entinen ammattilentäjä, ATPL, n.5000-6000h). Toki sieltä tulee aina semmoista pientä kuittailua pikkujutuista, joita ei ilman sitä ammattilentäjän vuosien koulutusta voi tietää (tai minä en, vaikka itseni sinne vakavammin tämän harrastuksen ottavien joukkoon laskenkin), mutta pääasiassa on tullut kommenttia pelkästään positiiviseen suuntaan  :thmbup:!

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Asiaa Jeromelta. Ja minä en vieläkään ole saanut vastausta siihen, mistä nuo muutamat tuon leikkimisen ja arcaden tähän keksivät kun meillä Oskarin kanssa on tarkoitus lentää as real as it gets ja siihen on tärkeimmät manukat tulostettava. Kuten jo sanoin, en puolen tunnin varoituksella kerennyt 1500 sivua lukea ja niistä valita niitä tärkeimpiä. Ei se minun mielestäni ole leikkimistä ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Asiaa Jeromelta. Ja minä en vieläkään ole saanut vastausta siihen, mistä nuo muutamat tuon leikkimisen ja arcaden tähän keksivät kun meillä Oskarin kanssa on tarkoitus lentää as real as it gets ja siihen on tärkeimmät manukat tulostettava. Kuten jo sanoin, en puolen tunnin varoituksella kerennyt 1500 sivua lukea ja niistä valita niitä tärkeimpiä. Ei se minun mielestäni ole leikkimistä ???

 

Tästä:

 

Petri sanoi: Sehän noissa on kun tollasen ostaa niin kannattaiskin sitten opetella kunnolla se... Cool

 

Kimmo sanoi: Mutta pakko ei ole, sen pitää olla hauskaa koska se on leikkiä.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Alkaa riittää jo.

 

Joo, seuraavasta "moloviestistä" tai edes sen suuntaisesta keskinäisestä kukkoilusta voi molemmat osapuolet (P&O) valmistautua jäähyyn. Ei tuota jaksa enää kukaan katsella. Ei me moderaattorit, eikä kanssakäyttäjien palautteista päätellen muutkaan käyttäjät.

 

Mites se Seppo Mäkelä sanoikaan: Turpa kii tai tulee penaltti!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mun puolestani jokainen saa kutsua simuiluaan aivan miksi haluaa ja harrastaa sitä myös ihan miten vakavasti lystää. Pelkkää semantiikkaahan nuo vertaukseni leikin ja harrastuksien välillä ovat, kuten jo yritin aiemmassa viestissäni vihjata. Ei siitä kukaan tunnu suuttuvan jos puhutaan esimerkiksi "isojen poikien leikkikaluista".

 

Mulla on omakohtaista kokemusta siitä että lentosimut on jees ja hyödyllisiä, ME-IR kelpuutus on taskussa ja sen + teorioiden suorittamista helpotti kummasti että pystyi kokeilemaan tiettyjä asioita ikään kuin käytännössä, tietysti simulaattorin rajoitukset huomioon ottaen. Ei se mitään "100% pelleilyä" ole, enkä ole sellaista väittänytkään. Tuskin olisin hakeutunut alalle ellen olisi lähes kymmenkunta vuotta sitten kiinnostunut simulaattorien kautta lentokoneista.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jatkossa vastaavat miekkailut ja muut sapelien kalistelut on parempi suorittaa privaatisti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään