Guest ToniH22

Wilco Airbus Vol.2 kysymyksiä

29 viestiä aiheessa

Moi,

Eli tänään ihan mielenkiinnosta ostin tuon Wilcon airbus paketin ja tässä olen alottamassa lentoa A330-200 mallisella bussilla, niin kertokaas miten se oikea oppinen autopilotti tykkää toimia ilman, että tarvii hirveitä alas/ylösvetoja tehdä kun ottaa pilotin pois päältä ennen kentälle laskeutumista, kun ei tuo manuaali kovin selventävää opastusta antanut.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos, täytyypä lukasta vielä tuolta noita avuja.

Ei Boeingin jälkeen oikein tuo autopilotti airbussissa ole hyppysissä. Sen verran eri tavalla käyttäytyvät.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noin pääpiirteissään... samoilla asioilla on vain eri nimet ja nappulat ovat eri paikoissa. Autopilotin suhteen jostain muistan lukeneeni seuraavanlaisen muistisäännön:

Paina nappulaa "työnnät nappulaa pois itsestäsi" (Esim. Autopilotin HDG nappula, tai ALT nappula) = annat kontrollin autopilotille.

Vetämällä nappulaa "itseäsi kohti" otat kontrollin itsellesi.

Muistaakseni nämä on toteutettu hiiren oikealla ja vasemmalla näppäimellä Wilcon bussissa.

 

TOD pisteellä, "hockeystick" Airbus ei lähde itsestään liukuun kuten Boeing, vaan sinun pitää antaa pisteellä autopilotille käsky aloittaa liuku.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noin pääpiirteissään... samoilla asioilla on vain eri nimet ja nappulat ovat eri paikoissa. Autopilotin suhteen jostain muistan lukeneeni seuraavanlaisen muistisäännön:

Paina nappulaa "työnnät nappulaa pois itsestäsi" (Esim. Autopilotin HDG nappula, tai ALT nappula) = annat kontrollin autopilotille.

Vetämällä nappulaa "itseäsi kohti" otat kontrollin itsellesi.

Muistaakseni nämä on toteutettu hiiren oikealla ja vasemmalla näppäimellä Wilcon bussissa.

 

TOD pisteellä, "hockeystick" Airbus ei lähde itsestään liukuun kuten Boeing, vaan sinun pitää antaa pisteellä autopilotille käsky aloittaa liuku.

 

 

Juuri näin, itselläni on throttle asetus siten että vauhtia on lähestymisessä noin 180kt/s, ja silti kun otan AP:n pois päältä ja koitan aloittaa tasaista laskua manuaalilla, kone vetää joko alas tai ylös nopeasti, eli ei jatka liukupolkua sillä samalla radalla, mutta Wilcon 737 voi huoletta kytkeä autopilotin päältä, se jatkaa sillä tasolla millä oli autopilotilla ja saa onnistuneesti hoitaa laskeutumisen ilman ylös ja alasvetoja.

 

Kyllä se tästä, hepreaa se oli Embraerillakin mutta siitä se sitten tuli ajan kanssa kokeilemalla hallintaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nii kai sitte, on se pskmsta kun ei tehdä koneita valmiiksi asti, niin kiire rahan perään.

No voi se vika olla meikäläisessäkin(<-epäilen hyvinkin vahvasti)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä Wilcon bussi pysyy justiin siinä asennossa missä kone on kun autopilotin ottaa pois päältä. Jos ei, niin jossain asetuksissa on sitten vikaa. Ohjeessa on muistaakseni jotain oikeista asetuksista Joysticikille, ne kannattaa tarkistaa. Ja bussiahan ohjataan niin että tehdään tikulla tarvittava liike ja annetaan tikun palautua keskiasentoon. Sitten korjaillaan tähän tapaan niin kuin tarvis on. Ei siis niin että "ohjataan" koko ajan tikulla kuten muita koneita.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä Wilcon bussi pysyy justiin siinä asennossa missä kone on kun autopilotin ottaa pois päältä. Jos ei, niin jossain asetuksissa on sitten vikaa. Ohjeessa on muistaakseni jotain oikeista asetuksista Joysticikille, ne kannattaa tarkistaa. Ja bussiahan ohjataan niin että tehdään tikulla tarvittava liike ja annetaan tikun palautua keskiasentoon. Sitten korjaillaan tähän tapaan niin kuin tarvis on. Ei siis niin että "ohjataan" koko ajan tikulla kuten muita koneita.

Juu, no mulla mennään vielä lennot wanhan aikaisella, eli Keyboardilla :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu, no mulla mennään vielä lennot wanhan aikaisella, eli Keyboardilla :D

 

Ei sitä Nintendoa tarvi niin tosissaan ottaa....   ;D

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei sitä Nintendoa tarvi niin tosissaan ottaa....   ;D

 

 

Juu ei  :laugh: Jos jokusen lennon tässä sais tehtyä niin ei tunnu et rahat meni hukkaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu ei  :laugh: Jos jokusen lennon tässä sais tehtyä niin ei tunnu et rahat meni hukkaan.

 

Pistä sää minimille ja anna autopilotin laskeutua puolestasi. Sekin on välillä ihan mukavaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pistä sää minimille ja anna autopilotin laskeutua puolestasi. Sekin on välillä ihan mukavaa.

Tuota autolandia ei olekkaan meikäläinen vielä simussa kokeillut, pitää siis opetella sekin vaihe.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hankala on autopilotti meikäläiselle kyseisessä koneessa.

En tutoriaali lentoakaan onnistunut läpäisemään, kun ei ottanut lentosuunnitelmaa toimiakseen ja muitakin ongelmia riittää.

Kyllä on niin erilainen omasta mielestäni tuo autopilotin toiminta, että taidan pysyä helpommassa, eli Boeingin koneissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noniin, alkaa pikkuhiljaa jo menemään siihen suuntaan.

Sain tuossa nytten käsin syötettyä ensimmäisen lentosuunnitelman, ainut on vielä se että miten se saa seuraamaan annettua lentosuunnitelmaa, kun ei ole LNAV nappulaa tuossa paneelissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Selvä, kiitoksia.

On tässä oppimista ainakin ominaisuuksien suhteen, taitaa olla aika helppo autopilot loppujen lopuksi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu, tosiaan tuo lähti nyt automaattisesti seuraamaan annettua reittiä ongelmitta, vaikka tuossa VS pidän nousun aikana +1500 niin silti se menee suht kovassa kulmassa nousussa.

Saavutin tuossa äsken lentopinnan EDDF - EHAM lennolla ja pistin autothrottlen nopeudeksi 320 knotsia, ja menee sulavasti ja kohan tässä vielä päästään laskeutumaan niin on jo ensimmäinen lento takana päin.

Pitää nuo paino hommat vielä säätää siten ettei se vaikuttaisi tuossa nousussa.

 

Tässä taisi olla jo +800 tuo VS asetus ja silti menee aika jyrkästi nousussa, se ei oikeastaan muutu kun pahempaan suuntaan mitä suurempi on, kun normaalisti +1500 asetus Boeingissa on OK asetus eikä ole pelkoa stallauksesta.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yhden kysymyksen heitä vielä tähän väliin, eli kun olen nyt onnistunut saamaan koneen ilmaan ja seuraamaan reittiä, niin mitenkös se homma sitten, kun alan lähestymään kenttää ja halu olisi tehdä se manuaalisesti. Kun kytken autopilotin pois päältä, niin se ei ainakaan HDG ota päältä(vaikka asetus ei ole päällä) mitenkään kun se ei anna meikäläisen kääntää itse suuntaa vaan se menee suoraan kokoajan?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hmmm...jotain bugia sitten. Kyllä mikäli AP1/2 irroitetaan niin kone on täysin sinun ohjattavissa. FMA:lla toki näkyy vielä moodit mitä oli käytössä AP päällä mutta kontrolli on sinulla normaalitilanteessa. En kyllä äkkiseltään saa päähäni muuta kuin bugin, onhan uusin versio varmasti asennettu?

AirbusSeries2_FSX_1h.exe on tiedosto, ja ostin koneen tuossa pari päivää sitten. Juu, voi olla bugi sitten. Kun painan nuoli näppäimistä oikealle tai vasemmalle, ei kone tottele lainkaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Okkei eli on kyllä uusin versiokin, jännää... lähteekö Z:aa painamalla kerran tai kaksi AP lopullisesti veks eli controlli on sulla?

Pitääpä kokeilla, kun teen tuossa yhden testauksen kohta puolin onnistuisiko se sitten.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu, ei toimi vieläkään tuo kun ottaa autopilotin pois päältä, ylös ja alas liikettä voi tehdä mutta ei pysty kääntämään sivu suuntaan kun ja vaan ainoastaan sillon kun rullataan kiitoradalle.

 

EDIT: Jännä homma sinänsä, kun disabloi autopilotin, valitsee "Mouse Yoke" asetuksen päälle ja ottaa pois, tämä manuaalinen kääntely onnistuu ilmassa...ilman sitä kikka kolmosta se ei lähde toimimaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi,

 

Mainitsit, että lentelet näppiksellä. Voisiko olla mahdollista, että bussiin koodattu FBW ei toimi näppiksellä, vaan ainoastaan joystickeillä? Tästä syystä ei käsin lentäminen onnistu...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi,

 

Mainitsit, että lentelet näppiksellä. Voisiko olla mahdollista, että bussiin koodattu FBW ei toimi näppiksellä, vaan ainoastaan joystickeillä? Tästä syystä ei käsin lentäminen onnistu...

Onko mahdollista muuttaa sitä asetusta että onnistuu näppisohjauksella?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi

Kysyisin vielä yhden kysymyksen että saisin mielenrauhan tähän koneeseen.

Eli onko tästä koneeta mahdollista tehdä sellaista, ettei tartteis mitään ohjaimia erikseen hankkia.

En kehtaa ruveta yhen koneen takia 150€ ohjaimeen sijoittamaan, vaan vetelisin tällä mitä on jo tähänkin asti, eli näppiksellä.

Onko esim .air tiedoston vaihdolla tai aircraft.cfg muokkauksilla mahdollista "raiskata" tätä konetta siten, että sen saa toimimaan näppiksillä, kun kuitenkin rullaaminen kentällä ja nousuvaiheet menee nappiin, mutta kun laskeutumaan aletaan ja haluan manuaalilla sen vetästä, niin saisi ohjattua konetta myös sivusuunnassa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin kyllähän bussiin on paras ihan normi joikkari eikä mikään yoke...itellä on bussilentämiseen Logitech 3D Pro joka on aikalailla yhtä jäykkä kuin oikeakin sidestick ;)

No kiitoksia vinkistä molemmille, kait se sitten pitää pistää tilaukseen vielä tänään. Olisi kiva lämmitellä näppiksellä silti ennen ilotikkuun siirtymiseen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään