Guest hffin

FISD EFHK kaatumiset (nyt meni hermot)

113 viestiä aiheessa

Huomenta,

Kuten VATSIM lentäjät täällä varmasti tietää, eilen oli Euroopassa VATEUD Full Coverage tapahtuma, jolloin lähes kaikissa maissa Euroopassa oli lennonjohtoa tarjolla.

Minä lensin EHAM - EFHK reitin ja kun olin finaalissa 22L simu kaatu.

Käynnistin VRC:n (ATC-clientti) ja kun puhuin yhden lennonjohtajan kanssa, hän sanoi, että kolmen lentäjän simu oli kaatunut samassa kohdassa (finaalissa 22L tai R).

En tiedä, käyttivätkö he myös FISDin maisemia, mutta luulisin että käyttivät. (Mitä siinä on järkeä lentää default maisemalla kun hyvän laatuista maisemaa voi saada ilmaiseksi??)

Mielestäni tätä ongelmaa pitää nyt ratkaista! Näyttää siltä, että on joku 50/50 mahdollisuus että simu kaatuu finaalissa, koska olen tehnyt aika monta lentoa Vantaalle/Vantaalta ilman ongelmia, mutta joskus (erityisesti öisin) simu kaatuu kun olen finaalissa. En ole ainut, jolla simu kaatuu silloin tällöin finaalissa Vantaalle, enkä myöskään ole ainut, jolla hermot on jo menny tämän takia.

Mitä kaikkea olen jo yrittänyt tehdä:

Poistanut BGL-tiedostoja toisilta FISD:in maisemilta

Poistanut Helsinki-Malmin kenttä kokonaan (joidenkin mukaan tämä on kaatumisen syy)

Poistanut käytöstä toisia FISDin maisemia (en muista tarkkaan mitkä)

Lukenu tätä foorumia niin monta kertaa että ISP alkaa jo ihmetellä mitä helv****ä olen tekemässä.

Pliis, etsikää tähän nyt ratkaisu! FISDin maisemat on mahtavat, mutta tämä kaatuminen pilaa kaiken!

Thanx

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Se varsin liittyy joko bgl tiedostoon tai sitten tekstuuriin. Esim FS2002 aikaisia tekstuureita jos on käytetty maisemassa, ja osassa niissä oli sellainen ongelma että aiheuttaa kaatumista.

Itse huomasin sen kun esim latasin FS2002 tehdyn autogen tekstuuripaketin, no se ei toiminut suoraan vaan minun piti dxtbmp:llä tehdä tekstuureista FS2004 yhteensopivat, jotta kaatuilu loppui.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Se varsin liittyy joko bgl tiedostoon tai sitten tekstuuriin. Esim FS2002 aikaisia tekstuureita jos on käytetty maisemassa, ja osassa niissä oli sellainen ongelma että aiheuttaa kaatumista.

Itse huomasin sen kun esim latasin FS2002 tehdyn autogen tekstuuripaketin, no se ei toiminut suoraan vaan minun piti dxtbmp:llä tehdä tekstuureista FS2004 yhteensopivat, jotta kaatuilu loppui.

Minulla myös kaatuu finaalissa noilla kiitoteillä toisinaan. En kuitenkaan yhtään osaa sanoa mistä vikaa pitäisi etsiä. Kaikki ne toimenpiteet, joita täällä on aikojen kuluessa esitetty on jo tehty. Silti kaatuu.

Miten tekstuureista tehdään fs2004-yhteensopivat tuolla ohjelmalla?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minulla myös kaatuu finaalissa noilla kiitoteillä toisinaan. En kuitenkaan yhtään osaa sanoa mistä vikaa pitäisi etsiä. Kaikki ne toimenpiteet, joita täällä on aikojen kuluessa esitetty on jo tehty. Silti kaatuu.

Miten tekstuureista tehdään fs2004-yhteensopivat tuolla ohjelmalla?

Tiettäen tässä on arpapeliä se mikä tekstuuri sen aiheuttaa, tietysti aikaa varaamalla vetää läpi kaikki EFHK bitmapit läpi tallentamalla ne DXT 5 muotoon.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

En tiedä mitä FISD:n scenejä olet jo poistanut, mutta ainakin Helsinki City Scenery on aika riskialtis. Myös muiden kenttien scenejä kannattaa ruksailla pois sieltä librarysta, jos lentää EFHK-EHAM niin pitää vain niiden kenttien scenet aktivoituna.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

En tiedä mitä FISD:n scenejä olet jo poistanut, mutta ainakin Helsinki City Scenery on aika riskialtis. Myös muiden kenttien scenejä kannattaa ruksailla pois sieltä librarysta, jos lentää EFHK-EHAM niin pitää vain niiden kenttien scenet aktivoituna.

Olen nyt koulussa enkä oikein muista mitkä ne oli. Jos ehdin, ilmoitan päivällä/illalla. =)

Harry Zwiers

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Huomenta,

Kuten VATSIM lentäjät täällä varmasti tietää, eilen oli Euroopassa VATEUD Full Coverage tapahtuma, jolloin lähes kaikissa maissa Euroopassa oli lennonjohtoa tarjolla.

Minä lensin EHAM - EFHK reitin ja kun olin finaalissa 22L simu kaatu.

Käynnistin VRC:n (ATC-clientti) ja kun puhuin yhden lennonjohtajan kanssa, hän sanoi, että kolmen lentäjän simu oli kaatunut samassa kohdassa (finaalissa 22L tai R).

En tiedä, käyttivätkö he myös FISDin maisemia, mutta luulisin että käyttivät. (Mitä siinä on järkeä lentää default maisemalla kun hyvän laatuista maisemaa voi saada ilmaiseksi??)

Mielestäni tätä ongelmaa pitää nyt ratkaista! Näyttää siltä, että on joku 50/50 mahdollisuus että simu kaatuu finaalissa, koska olen tehnyt aika monta lentoa Vantaalle/Vantaalta ilman ongelmia, mutta joskus (erityisesti öisin) simu kaatuu kun olen finaalissa. En ole ainut, jolla simu kaatuu silloin tällöin finaalissa Vantaalle, enkä myöskään ole ainut, jolla hermot on jo menny tämän takia.

Mitä kaikkea olen jo yrittänyt tehdä:

Poistanut BGL-tiedostoja toisilta FISD:in maisemilta

Poistanut Helsinki-Malmin kenttä kokonaan (joidenkin mukaan tämä on kaatumisen syy)

Poistanut käytöstä toisia FISDin maisemia (en muista tarkkaan mitkä)

Lukenu tätä foorumia niin monta kertaa että ISP alkaa jo ihmetellä mitä helvettiä olen tekemässä.

Pliis, etsikää tähän nyt ratkaisu! FISDin maisemat on mahtavat, mutta tämä kaatuminen pilaa kaiken!

Thanx,

Harry Zwiers

En ole varma mistä syystä nämä vaikeukest tulee mutta minun simussa seuraavissa tilanteissa FS9 voi kaatua:

(1) FISD EFHK, FISD EFHF ja "Estonian Landscape" maisemat käytössä (ei ole tiedossa korjausta - poistin EFHF)

(2) UT Europe, FISD EFHK, FinnTerrain ja "Estonian Landscape" maisemat käytössä (ei kaadu kun Scenery Kirjastossa EFHK on ylein, sitten FinnTerrain, Sitten Eesti ja viimeksi UTE)

(3) FISD FinnObjects mukaan tullut tiedosto "FinnMast_smoke3.fx" on effects kansiossa (FS kaatuu - poista se tiedosto!)

(4) AES käytössä EFHKllä mutta ei lähtökentällä ja "/3GB switch" käytössä (simu kaattuu kun FS9 piirtää terminaali rakennukset - poista AES tai alota lento AES kentällä*)

* Testilentoja tein jossa lensin EFHK-EKCH-EFHK-EFKU-EFHK ilman uudelleenkäynnistystä ja kaikki meni hyvin. Sama sää / lento aika kun alotin EKCHllä tai Kuopiossa toi kaatumisen finaalissa Vantaalle!

Nämä toimii minulle, voi olla että toisilla vielä kaattuu... minä todistin nämä korjaukset omalla koneella pitkän testailun jälkeen....

Geoff

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Helsinki 4.0:sta poistettava maki.bgl, mmaki.bgl ja mmaki.bgl_, jotta simu ei kaadu.

Tämä neuvo saattaa olla tiedossa, mutta laitan tähän kuitenkin.

yES

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Helsinki 4.0:sta poistettava maki.bgl, mmaki.bgl ja mmaki.bgl_, jotta simu ei kaadu.

Tämä neuvo saattaa olla tiedossa, mutta laitan tähän kuitenkin.

yES

Juu poistin nuo tiedostot jo aikoja sitten mutta ei sekään auttanut.

kiitti kuitenkin!

HZ

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ok, olen yrittänyt vielä tehdä kaikki asiat mitä täällä mainitaan, mutta simu kuitenkin vielä kaatuu (tein 3 ILS lähestymistä 22L:lle, lähtökenttä oli EETN).

Tällä kertaa tuli error viesti että "FS2004 has encountered an error pälä pälä.....", ja siinä mainittiin moduuli G3D.DLL, joka löytyy Modules kansiosta.

Apua tarvitaan vieläkin, olisin kiitollinen avusta.

Harry Z.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

En haluaisi lannistaa mutta tuo mikrosoftin simu on vaan sellainen että se menee joskus solmuun ihan omia aikojaan. Joillain niitä kaatumisia tulee, joillain ei, vaikka olisi samat temput tehtynä. Yhdistelmä erilaisia tietokoneita, ajureita ja ohjelmia on loputon, eikä kukaan ole 100% onnistunut osoittamaan millä tempulla niitä kaatumisia ei enää tule.

Parasta on vain tehdä ne temput mitä muutkin ovat kokeilleet, ja sitten nauttia niistä lennoista jotka eivät pääty kaatumiseen. Tylyä mutta näin se vaan on, valitettavasti.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

En haluaisi lannistaa mutta tuo mikrosoftin simu on vaan sellainen että se menee joskus solmuun ihan omia aikojaan. Joillain niitä kaatumisia tulee, joillain ei, vaikka olisi samat temput tehtynä. Yhdistelmä erilaisia tietokoneita, ajureita ja ohjelmia on loputon, eikä kukaan ole 100% onnistunut osoittamaan millä tempulla niitä kaatumisia ei enää tule.

Parasta on vain tehdä ne temput mitä muutkin ovat kokeilleet, ja sitten nauttia niistä lennoista jotka eivät pääty kaatumiseen. Tylyä mutta näin se vaan on, valitettavasti.

Olen eri mieltä. Vaikka tämä onkin ilmainen maisema (josta olen tosi kiitollinen!), tälläisiä ongelmia ei saisi esiintyä. Minulla on hirvittävä määrä maisemia (ilmaisia ja maksullisia), eikä niiden kanssa ei ole ikinä mitään ongelmia (kaatumisia). Simu ei ikinä kaadu kun lentelen niiden lähellä, joten minkä takia simulaattori sit kaatuu kun lentelen tämän maiseman kanssa? Ei se ole simulaattorin vika, eikä myöskään minun tietokoneen, vaan siinä maisemassa on se ongelma. Eikös se sinun mielestä ole outoa, että neljällä lentäjällä simu kaatuu juuri samassa kohdassa? (Finaalissa 22L). Ei ei ei, älä sano että se johtuu mun tietokoneesta tai simusta.

Mutta onhan se totta, että eri ihmisillä on erilaiset tietokoneet ja laitteet ja whatever, mutta en todellakaan usko että tämä ongelma johtuu siitä.

Nyt meen lepäämään vähän huohhhhh.........  :)

Harry Z.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jaa... Mulla kun ei ole Helsinkiin kaatunut koskaan photosceneryiden ja fisd HK:n kanssa.

Olethan varmasti asentanut se Hesan fs2004 version, etkä sitä 2002ta? ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jotain tuollaista outoa siinä on. Ennen kuin vaihdoin näytönohjainta (pari vuotta sitten) hyytyi joidenkin koneiden kanssa (esimerkiksi Castañerin ATR) totaalisesti. Ohjaimen vaihdon jälkeen ei mitään ongelmia siltä osin. Samoin sen kanssa simussa saattoi joskus mennä värit sekaisin tai muut näytön ominaisuudet eivät toimineet. Saattoi johtua ohjaimen tehottomuudestakin. Tämä kaatuilu EFHK:lla ei kuitenkaan näyttäisi olevan siitä kiinni.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

(4) AES käytössä EFHKllä mutta ei lähtökentällä ja "/3GB switch" käytössä (simu kaattuu kun FS9 piirtää terminaali rakennukset - poista AES tai alota lento AES kentällä*)

Tämä kuulostaa jo ihan henkimaailman hommilta. Millä ihmeellä tuollaisen voi todistaa? Minulla on AES käytössä EFHK:lla enkä ole koskaan moista havainnut.  ???

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kaikki muutokset tehty. FS2004 kaatuu silti suoraan työpöydälle ilman virheilmoituksia, kun käännytään 4L:tä tai 4R:ltä kohti terminaalia tai katsotaan siihen suuntaan.

Edit: Asensin äskettäin Krasnodarin (URKK) uuden (2009) maiseman enkä huomannut, että minulla oli jo sen vanha versio tupla AFCADeineen. Huomasin asian vasta lennettyäni kyseisellä kentällä, jossa vanha ja uusi maisema sekoittuivat. Olen lukenyt, että tupla-AFCADit on eräs keino kaataa simu. Nuo eivät kuitenkaan aiheuttaneet mitään kaatumisia eikä niitä tätä nykyä tapahdu muuallakaan kuin EFHK:lla (ja Tampereelle tietystä suunnasta lennettäessä - se vanha tunnettu ongelma).

Mikä ihme siinä on, että EFHK:lla kaatuu vaikka sen suhteen on tehty kaikki ne toimenpiteet, jotka täällä on neuvottu tekemään ja kaiken pitäisi olla kunnossa (vaikka toisissa paikoissa, edes niissä joissa on ilmeisiä virheitä simu ei kuitenkaan kaadu)?

Tässä voi olla kuitenkin syynä joku ihan muu asia, sillä meni vuosia eikä EFHK:lla ollut mitään ongelmia. Tietäisi vain mistä etsiä? Mulla on liikenne 100%:ssa ja muutenkin tavaraa yllin kyllin ja kone koetuksella. Voisikohan siinä olla syytä?

Pekka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

...

Tässä voi olla kuitenkin syynä joku ihan muu asia, sillä meni vuosia eikä EFHK:lla ollut mitään ongelmia. Tietäisi vain mistä etsiä? Mulla on liikenne 100%:ssa ja muutenkin tavaraa yllin kyllin ja kone koetuksella. Voisikohan siinä olla syytä?

...

Eipä vaikuta tuokaan. Katse vain itään EFHK:lla ja Kanttuvei! Ei ehdi tulla mitään virheilmoituksiakaan, kun tulee työpöydälle valon nopeudella.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eipä vaikuta tuokaan. Katse vain itään EFHK:lla ja Kanttuvei! Ei ehdi tulla mitään virheilmoituksiakaan, kun tulee työpöydälle valon nopeudella.

Jos tarkkoja ollaan, mun ymmärtääkseni niinkään "ehtimisestä" ei ole kyse, vaan ihan toisentyyppisestä (rautatason) virheestä. Kertonee jotain syyn monimutkaisuudesta sekin, sillä esim. minulla ne kaatumiset ovat tulleet aina virheilmoituksen kera.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuollaista ongelmaa on tosiaan aika vaikea lähteä etsimään, kun oireet vaihtelevat tapauksesta toiseen, eikä esim. minulla EFHK itsessään aiheuta kaatumatautia, Helsinki-scenery joillain asennuskerroilla taas kyllä. :P Jos kaatuilu epäilyttää, kannattaa aina kytkeä muut maisemat pois ettei tule haukuttua väärää puuta.

Jos joku pystyy toistettavasti kaatamaan simun aina samassa tilanteessa, pyytäisin, jos vain suinkin on viitseliäisyyttä, yrittämään vian hakua esim. poistamalla tai siirtämällä pois EFHK\Scenery-hakemistosta yksi tai muutama kerrallaan tiedostoja pois ja siten haarukoida mahdollista syypäätä. Jos viallinen BGL löytyy niin itse bugin korjaaminenkin on sitten toivottavasti triviaalia.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hauskaa huomenta !

Toisella kaatuu toisella ei,

Joskus kaatuu. joskus ei,

Sillä kokoonpalloa kaatuu, tällä ei,

En tiedä miten ko softat kuormittavat erikseen / yhdessä konetta,

Sulkisin kumminkin ensimmäisenä pois mahdolliset lämpöviat:

- esim SP:n gatalogin sivulta 73 vasemmalla ylhäällä: PRF 101 jäähdytysaine

-- muutoinkin useasti tarpeellinen ajettaessa konetta äärirajoilla, kun selittämättömiä vikoja ilmaantuu, ettei tule tehtyä turhaa työtä.

Harvoin tulee lämpövikaa ajateltua, mutta nykyisillä kompponenteilla luultua yleisempää.

- suurinpiirtein yhtä yleinen, kuin paperiliitin tai pala hillomunkkia näppiksessä.

Kohta se meri on taas auki täälläkin !

-8gj ähävä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään