Guest jellisaa

Venäjä asetti Aeroflotin Iljushin-koneita lentokieltoon

12 viestiä aiheessa

Kalevasta:

 

"Venäjän liikenneministeriö ilmoitti maanantaina, että lentoyhtiö Aeroflotin kaikki Iljushin-96-300 matkustajakoneet asetetaan lentokieltoon.

Ministeriön mukaan sen tarkastusviranomaiset suosittivat konetyypin asettamista lentokieltoon toistaiseksi, koska koneiden lentoturvallisuudessa on huomattu elokuun aikana vakavia puutteita.

 

Koneen jarrutusjärjestelmässä on havaittu suunnitteluvirhe tai tuotantovika.

 

Aeroflotilla on kaikkiaan kuusi Iljushin-96-300 -konetta, jotka muodostavat 40 prosenttia yhtiön pitkänmatkan lentokalustosta. Koneeseen mahtuu noin 300 matkustajaa.

 

Uutistoimisto Itar-Tassin mukaan Aeroflot on joutunut perumaan kaikki lentonsa Hanoihin sekä useita lentoja Pekingiin, Souliin, Torontoon ja Washingtoniin.

 

Yhtiö pyrkii korvaamaan kalustovajetta käyttämällä muita koneita Iljushinien tilalla sekä tehostamalla yhteistyötä muiden lentoyhtiöiden kanssa. "

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

hm, eikös Putininkin pääkone (Il-96) jäänyt Turkuun jarruvian takia?

 

Näinhän se taisi olla...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Venäjän liikenneministeriö ilmoitti maanantaina, että lentoyhtiö Aeroflotin kaikki Iljushin-96-300 matkustajakoneet asetetaan lentokieltoon.

 

Ministeriön mukaan sen tarkastusviranomaiset suosittivat konetyypin asettamista lentokieltoon toistaiseksi, koska koneiden lentoturvallisuudessa on huomattu elokuun aikana vakavia puutteita. Koneen jarrutusjärjestelmässä on havaittu suunnitteluvirhe tai tuotantovika.

 

Ongelma Iljushin-koneen jarruissa viivästytti myös Venäjän presidentin Vladimir Putinin lähtöä Suomen-vierailultaan elokuun alussa. Putin joutui vian vuoksi vaihtamaan varakoneeseen.

 

Aeroflotilla on kaikkiaan kuusi Iljushin-96-300 -konetta, jotka muodostavat 40 prosenttia yhtiön pitkänmatkan lentokalustosta. Koneeseen mahtuu noin 300 matkustajaa.

 

Uutistoimisto Itar-Tassin mukaan Aeroflot on joutunut perumaan kaikki lentonsa Hanoihin sekä useita lentoja Pekingiin, Souliin, Torontoon ja Washingtoniin. Yhtiö pyrkii korvaamaan kalustovajetta käyttämällä muita koneita Iljushinien tilalla sekä tehostamalla yhteistyötä muiden lentoyhtiöiden kanssa.

 

(MTV3-STT-AFP-Itar-Tass)

 

Näköjään juttu oli jo tuolla muualla eli viesti voi minun puolesta poistaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Positiivista tossa on kuitenkin se että kerrankin itärajan takana herätään keskustelemaan turvallisuudesta...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Positiivista tossa on kuitenkin se että kerrankin itärajan takana herätään keskustelemaan turvallisuudesta...

 

"kerrankin", oles hupsimatta.

Itänaapuri on sen verran suuri ja vanha ilmailumaa, että osataan sielläkin arvostaa lentoturvallisuutta.

nyt vain media kertoo niistäkin.

Se on uutta

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ymmärtääkseni itärajan takana varsinkin suurten yhtiöiden, esim. Aeroflotin turvallisuusasiat ovat olleet kohtuullisen hyvässä kunnossa kautta aikojen. Neuvostoliiton hajoamisen myötä syntyi kuitenkin iso rypäs pikkuyhtiöitä, joiden rahatilanteen ollessa mikä on, on päässyt syntymään pieniä epäkohtia juuri näiden pikkufirmojen huollon kanssa. Jossakin 90-luvun Ilmailu-lehdessä oli mielestäni Venäjän maan lentoturvallisuudesta iso artikkeli, jossa kerrottiin mm. Finnairin auttavan sen kehittämisessä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä ne koneet siellä pysyy ilmassa, paremmin kuin nyt lähiakoina muualla euroopassa. Kävin itse todistamassa asiaa Avsim.ru miitissä Domodedovon kentän laidalla toissa päivänä :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Wanhasta muistista vetäisen sellaisen kuvitelman, että kommunistisen ajan liikennekoneet oli suunniteltu "kertakäyttötavaraksi", elikkä niiden käyttöiän lähestyessä loppuaan niille ei tehty/voitu tehdä raskashuoltoja kuten länsimaisille koneille, vaan valtion varastosta vedettiin esiin uusi ja entinen meni romuksi.

 

Myöskin muistelisin, että kun Finnairille oltiin puoliväkisin tyrkyttämässä venäläisiä konetyyppejä, Finnairin pilotit kysyivät koneiden sakkausnopeutta. Vastaus oli, että ne eivät sakkaa. Kysyttäessä asiaa uudelleen venäläiset sanoivat, että konetta ei lennetä niin hitaasti, että se sakkaa. No, Finnairillehan ei venäläisiä liikennekoneita tullut.

 

Toisaalta tällä ei ole välttämättä paljonkaan tekemistä turvallisuusilmapiirin kanssa. Kyseessä kai enemmänkin erot valmistusfilosofiassa.

 

Putinin koneen ongelmat Turussa mainittiin myös tämän aamun BBC:ssä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sen paremmin asiasta faktatietoa omaamatta, mutta paljon Venäjällä ja muualla niillä main reissanneena ja sikäläisten ansioituneidenkin ilmailijoiden kanssa jutustelleena on pakko kommentoida hiukan. Aika paljon varmaankin liikkuu ns urbaania legendaa neuvostoliittolaisista lentokoneista, niiden kestävyydestä ja ominaisuuksista. Hämmästyksekseni olen tullut huomaamaan, että sielläpäin on kovaa ammattimiestä joka tasolla töissä, rasvarista koelentäjään ja kaikki sillä välillä.

Lentokelpoisuusvaatimukset, huoltovaatimukset jne ovat ihan huippuluokkaa, koneet on testattu varmaan yhtälailla kuin lännessäkin. Ja kyllä sieltä sakkausnopeudetkin varmaan löytyy. Yksi koelentäjä, joka mm teki HS.125:llä koelennot syöksykierrekokeineen venäläistä tyyppihyväksyntää varten, valitteli Jak-40:n sakkausominaisuuksia. Sanoi, että jos sillä tekee täyden sakkauksen kuula poskessa, on siinä riski mennä virheliikkeen kautta ulkopuoliseen lattakierteeseen ja siitä sitä on pirun hankala oikaista.

Toinen juttu on sitten taloudellisuus, johon naapurissa ei varmaan kiinnitetty läheskään niin paljoa huomiota kuin lännessä. Osittain moottoripuolella johtuu kai teknologian jälkeenjääneisyydestä ja kunnon materiaalien puutteesta. Samaan asiaan liittyy huoltojen vaatima työmäärä per lentotunti, työvoimaa oli, joten silläkään ei ollut väliä.

Vielä erikseen ovat N:liiton hajoamisen jälkeen syntyneet sadat pikkuiset lentoyhtiöt ja niiden rahapula ja siitä aiheutuneet vinoumat turvallisuuskulttuurissa.

Perusasiat Venäjän ilmailussa ovat yllättävän hyvässä kunnossa, kielikynnyksestä johtuva yhteisymmärryksen puute joskus aiheuttaa virheellisen tunteen, että "eihän ne edes tajua mitään".

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No, ajat ovat Kekkosen ajoista hieman muuttuneet.

 

Ei tarvitse kuin käydä Airbusin ja Boeingin kotisivuilla huomatakseen, että molemmat kehuvat kilvan yhteistyötään nykyisten venäläisten suunnittelijoiden ja valmistajien kanssa. Toki molemmat myös pyrkivät myymään koneitaan Venäjälle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Malev sai muistaakseni European Best Maintained Airline palkinnon lentäessään vielä Tupoleveilla.

 

Viime viikolla Moskovan lentonäytöstä paikan päällä seuranneena voin sanoa että kyllä veli venäläinen osaa tehdä edelleen maailman huippu hävittäjiä, matkustajakoneita ja yleisilmailukoneita.

 

Ranskalainen Mirage 2000 pilotti joka lensi näytöksessä soolon sanoi nähtyään MiG-29 tehtaan esittelykoneen esityksen: onneksi minun esitystä ei tarvitse verrata MiG-29:n esitykseen sillä minä lennän vanhalla romulla ja tuo on moderni hävittäjä!

 

Perttu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään