Guest jellisaa

Onnettomuusvaara Tikkakoskella

12 viestiä aiheessa

Toisen moottorin sammumisen vuoksi vaaraan joutunut pienkone laskeutui onnistuneesti Tikkakoskelle noin puoli kymmenen aikaan. Koneessa oli tietojen mukaan kaksi lentäjää + kaksi matkustajaa. (Kaleva)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvä kun mitään pahempaa ei sattunut tällä kertaa.

Niinpä.. Viimeaikona on sattunut kaikenlaista jo ihan riittämiin...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Ilmavoimien yhteyskone yhdellä moottorille Tikkakoskelle

 

Ilmavoimien Piper Chieftein yhteyskone laskeutui turvallisesti yhdellä moottorilla Tikkakoskelle maanantaina aamupäivällä.

 

Tapahtuma oli ehtinyt synnyttää Tikkakoskelle onnettomuusvaarahälytyksen.

 

Syynä lentotehtävän keskeyttämiseen oli ohjaajan havainto toisen moottorin mittaristoon tiivistyneestä kosteudesta. Hän oli epäillyt kosteuden johtuvan

polttoainevuodosta ja sammuttanut tämän takia toisen koneen moottoreista.

 

Helsingistä Kuopioon matkalla ollut Karjalan lennoston kone laskeutui lähimmälle sotilaskentälle Tikkakoskelle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En nyt oikein saa järkeiltyä tuon ylläolevan perusteella ihan pakkotilannetta moottorin sammuttamiseen....Jos siellä olisi bentseeniä tihkunut, niin kyllä sen haistaisi. No, hyvä kuitenkin että kaikki sujui näinpäin hyvinpäin.

 

P.s Muistelisin tyyppikurssilla(tekninen) olleen puhetta tuon ko. koneen lento-ominaisuuksista yhdellä moottorilla. Eipä ainakaan paperilla oleet kovin erikoiset. Korkeuden ehkä pitää, jos käyvä moottori antaa kaiken tehon ulos = täydet ahdot.Roll-kulmallakin taisi olla erittäin merkittävä osuus.Noh, kertokoot ne,jotka koneella ovat ajaneet yhdellä nuijalla!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eiköhän chieftain nouse jotenkuten verraten senecaan(erityisesti se nelimukinen lycoming versio) ;)

T:Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eiköhän chieftain nouse jotenkuten verraten senecaan(erityisesti se nelimukinen lycoming versio) ;)

T:Jukka

 

No siitäpä en ole kuullut tarkemmin mitenkä yhdellä mjyllyllä senegal vaappuu. Muistelisin kyllä kun eräs PVD-merkkinen kone tuli hyvinkäälle laskuun yhdellä moottorilla onnistuneesti epäonnistuneen yksimoottoritilannekokeilun jälkeen.Toisaalta siitä tulikin ihan oikea testi. Ei Startti enää pyörinyt taivahalla.........

 

Kaipa se hiukan köykäsempänä pysyy jotenkin myös ilmassa vain yhdellä 200 hevosvoimaisella lyykkominkillä..

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

2 + 2 hengen kuormalla pysyy tavallinen Navajokin hyvin yhdellä moottorilla matkakorkeudessa ja matkanopeudessa eikä edes kampea sammuneen moottorin suuntaan, kunhan potkurin lepuuttaa. Kokemusta tilanteesta on.

 

Kokonaan toinen asia on, jos kone on maksimipainoissa ja moottorihäiriö tapahtuu lentoonlähdössä, jolloin tarvitaan vikkeliä käsiä, tehoreserviä ei ole, kampeaminen on voimakasta eikä yhdellä moottorilla nousta kuin ehkä 150 ft/min.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kannattaa muistaa, että alle 5700 kiloisilla kaksimoottorisilla ilma-aluksilla, jotka on tyyppihyväksytty FAR Part 23:n mukaan, ei ole minkäänlaista nousukykyvaatimusta moottorihäiriötilanteessa. Pitää vain pystyä palauttamaan ohjattavuus. Jotkut, esim suurin osa turbopropeista, nousee toki kohtuullisesti yhdelläkin moottorilla.

Tästä seuraa sekin, ettei käsikirjoista löydy käppyröitä (=tarvitse löytyä), joista voidaan yksimoottoritilanteen nousugradientit laskea eri painoilla ja tiheyskorkeuksilla. Niinpä esim Navajon maksimipaino on rakenteellinen maksimipaino ja sillä hyvä, kun taas liikenneluokan koneissa maksimipaino riippuu monesta tekijästä, paljolti juuri tiheyskorkeudesta ja käytetyn kiitoradan asettamista vaatimuksista, noususektorin esteistä jne.

Aikanaan, kun itse kuljettelin maksavia matkustajia tuon luokan koneilla, oli tapana vakavalla naamalla kysyttäessä kertoa (valehdella), että kyllä se nousee yhdelläkin moottorilla. Luulisin, että iso osa silloisista ammattipiloteista uskoi siihen itsekin.

Miten noilla koneilla nykyään toimitaan JAR OPS-ympäristössä, sitä en tiedä. Edit: tai miten Ilmavoimat asian hoitaa Chieftainella. Ehkä joku kertoo.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Turku Air ja Oulun Tilauslento Oyhän Chieftaineilla lentävät...molemmilla on JAR operaattorilupa.

 

Kummankaan kotisivuilta ei kuitenkaan ilmene, montako henkeä kyytiin enintään otetaan.

 

Täyteen kuormatun Navajon polttoainemäärähän on rajoitettu...Sisätankit täyteen ja ulkotankit 1/3-osaan, vakiotankkaus.

 

Toiminta-aika rajoittui toisinsanoen johonkin 3 h 15 minuuttiin, millä ei ilman tankkausvälilaskua pitkälle pötkitä, ei varmaankaan edes Köpikseen. Voi olla, että muistan väärin, niistä ajoista on 10 vuotta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään