Guest rahikka

laskeutumis ongelmia

33 viestiä aiheessa

En saa selvyyttä tähän laskeutumiseen vaikka kuinka manuaaleja lukenut.

FS2004 ja pmdg 757 on koneena. Ongelma on lähestymisessä. esimerkkikuvat ovat EFHK 22R:ltä

Molemmissa NAVeissa 110.7, lähestymis kaarron kohdassa laitan VOR locin päälle ja kosketuksen saatuaan

laitan APP päälle, sitten tulee ongelmia ja kone laskeutuu ennen kenttää.

Missäköhän teen virheen. Pitääkö VOR LOC aina laittaa päälle vai laitanko APP:n suoraan päälle.

Missä kohtaa tuo APP pitäisi laittaa päälle.

Jossain olen nähnyt että myös tuo CMD (autopilot) 2 pitäisi ottaa käyttöön ???

Avuista enemmän kuin kiitollinen

Janne Rahikka[/img]

[ attachment removed / expired ]

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

757 on koneena.

Hmm, ensinnäkin tuo on 737, ei 757 :)

FMS valittaa RW/APP course erroria, 22R:n suunta on 221* eli sen voisit ainakin ruuvata tuohon CRS kohtaan...

ja oletko tuolta FMS:stä DEP/ARR sivulta valinnut ILS 22R?

En ole piiiiitkään aikaan tuolla koneella lentänyt joten en tarkkaan muista miten se tuossa menee mutta... yritetään nyt kuitenkin... :laugh: Varmaan 737-Guru Otto tulee kohta apuun mutta kuitenkin. :laugh:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eikös tuon APP-moodin voi kytkeä päälle jo hyvissä ajoin ? Se moodi sisältää sekä Localizer -lukituksen, että liukupolkuun kiinnittymisen. Niin minä ainakin olen aina tehnyt.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Vai siis saako kone liukupolusta kiinni mutta laskeutuu vaan ennen kenttää? Voitko laittaa kuvan vielä "laskuasussa"? Eli APP-mode päällä ja muutenkin kone valmiina laskuun? Koska silloinhan jos se kone saa liukupolusta kiinni, vika ei taida olla sitten noissa asetuksissa...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Voisiko olla niin että koneessa on liian suuri polttoainekuorma laskeuduttaessa?

yES

Tuskin! Joko ohjelmoinnissa (FMC/autopilot) tai AFCAD -tiedosto on väärä.

T: Mika

Edit: Esa! Capt Alainin MD11 paneelissa voisin veikata ehdottamaasi. Alainin autolandissa on muutenkin kriittisiä kohtia, kuten nopeus ja varsinkin se, että ennen liukupolkua täytyy AP:n LOC ja LAND mode olla päällä "hyvissä ajoin". Myös laippa-asetus sotkee joskus, sekä telineiden alasottaminen.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joo meni hermoillessa nuo konetyypitkin sekaisin.

Viimeinen kuvasarja jäi pois. mutta sekä course ja hdg 221.

Samoin DEP/ARR ils22r oikein

Eli kytkenkö nuo VOR LOCin ja APP: liian aikaisin vai myöhään

vai onko tuo VOR LOC vain VOR kentille ?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joo meni hermoillessa nuo konetyypitkin sekaisin.

Viimeinen kuvasarja jäi pois. mutta sekä course ja hdg 221.

Samoin DEP/ARR ils22r oikein

Eli kytkenkö nuo VOR LOCin ja APP: liian aikaisin vai myöhään

vai onko tuo VOR LOC vain VOR kentille ?

Jätä se VOR LOC kokonaan pois, ja kytke APP-moodi hyvissä ajoin ennen suuntasäteeseen kaartamista, jos ILS-lähestymistä kaavailet.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jätä se VOR LOC kokonaan pois, ja kytke APP-moodi hyvissä ajoin ennen suuntasäteeseen kaartamista, jos ILS-lähestymistä kaavailet.

Kyllähän sillä localizerillakin voi ajaa alkuun, kannattaa vaan laskeutua hyvissä ajoin tohon liukupolun aloituskorkeuteen eli 3000ft tossa 22R:llä... se liukupolku tulee varmaan tohon PFD:lle näkyviin kanssa aika ajoissa ja sitten kun se alkaa olemaan siinä oikealla korkeudella niin näpäyttää sen APP-moden päälle.. niin että G/S ja LOC on molemmat "päällä"..

Nytkin tossa kaartovaiheessa on vielä liikaa korkeutta ja nopeutta...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

...

En ole piiiiitkään aikaan tuolla koneella lentänyt joten en tarkkaan muista miten se tuossa menee mutta... yritetään nyt kuitenkin... :laugh: Varmaan 737-Guru Otto tulee kohta apuun mutta kuitenkin. :laugh:

Ritari urho saapuu  ;D

Ensinnä, kannattaa tulla säteeseen reilusti liukupolun alapuolella (liukupolkua symboloi tuo pinkki pallura, joka liikkuu ylös-alas PFDn (keinohorisontti) oikealla puolella, tule säteeseen siten, että pallura on ylhäällä ja "onttona" keskeltä (muuttuu "ontoksi" kun olet niin paljon liukupolun alapuolella, ettei tuo liukupolun pallura mahdu tuohon asteikolle)). Sillä ei ole paljoakaan merkitystä, että ajatko säteeseen VNAV päällä vai et, mutta toisinaan tuo laite tuppaa oikomaan aika reilusti käännöksiä (= joka tarkoittaa taasen sitä, että kone kääntää säteeseen hieman liian aikaisin ja ajaa ohi pisteestä, jossa oltaisiin liukupolun alapuolella), joten suosittelen että lentäisit itse descentin joko käsipelillä SPEEDillä ja V/S-moodeilla, tai sitten LVL CHG-moodilla. Kysy toki, jos et osaa käyttää mainittuja autopilotin moodeja  ;)

Toiseksi, kannattaa pyöritellä korkeusmittariin paikallinen ilmanpaine, tosin jos et lennä oikeilla säillä niin se taitaa aina olla tuo sama 1013.

Itse pistän VOR LOCin päälle ennen kuin lennän säteeseen, vaikkapa tuossa kun ajat poikittain kohti sädettä. PMDGn NG ei ala "slaloilemaan", vaikka tulisit säteeseen 90 asteen kulmassa. Sitten kun PFDlle muuttuu VOR LOC "aktiiviseksi", eli vihreäksi, niin käynnistä APP-moodin (tosin, voit ajaa säteeseen myös suoraan APP-moodi päällä, jos haluat), joka käynnistyy aikanaan, jos olet ajanut oikein säteen alapuolelle. Se siis käynnistyy, kun koneesi kohtaa tuon edellämainitun liukupolun, ja lähtee sitten laskeutumaan kohti kiitotietä. Kun käynnistät APP-moodin, ja jos olet jossain korkeudessa ja lennät vaakalentoa siinä korkeudessa, VNAV pomppaa pois päältä ja ALT HOLD-aktivoituu. Tai, jos olet laskussa, VNAV pomppaa pois ja V/S käynnistyy laskien sen hetkisellä pystynopeudella.

MCPlle rullatun kiitotien coursen ei tarvitse olla välttämättä sama kuin mitä FMC kertoo sen olevan, sillä se ei ILS-lähestymisessä vaikuta itse lähestymiseen.

Sitten tuohon itse ongelmaan. Itse olen huomannut, että PMDG tuntuu ajavan ainakin 04Ln päästä hieman liian matalalle lähestymisen loppuvaiheessa. Tämä liittynee ilmeisesti siihen, että FISDin maisemassa kiitotietä on siirretty hieman, tai ILSin liukupolku jäänyt väärälle paikalle. Pari kuukautta sitten lentelin harjoittelulentoja PC12lla HKlle ja paljonkin, mutta en nyt kyllä muista viettikö tuo 22Rn liukupolku kuten 04Ln tekee.

Ja se vielä, että DEP/ARR-sivulta ei tarvitse välttämättä olla tuota menetelmää valittuna, sen valitseminen vaan lisää nuo reittipisteet reittiin ja pistää INIT REF-sivulle näkyviin laskukiitotien tietoja ja mahdollisuuden valita Vrefin. Tosin, jälkimmäisen syyn takia on kyllä melkein pakollista valita tuo menetelmä  ;D

Molemmat autopilotit pidetään päällä autoland-tilanteessa, joka onkin sitten ihan oma lukunsa  ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Pätee myös moneen muuhunkin koneeseen, tuo liukupolun "alla" oleminen ennen autolanding (LOC/APPR), modeen siirtymistä! Jos on yläpuolella, ja "pallukka" on jo ohittanut ILS-suuntasäteen keskikohdan alkaa sekoilu! Alain Capt, Wilco, PSS...  Karttoja kannattaa lukea, sillä ne ohjaavat oikealle korkeudelle finaaliin saavuttaessa (tai ennen finaalia).

T: Mika

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eli tässä vaiheessa ilmeisesti APP päälle+CMD2 ?!

Vielä tyhmä kysymys, eli laipat täytyy laittaa itse vai meneekä APPn kautta automaattisesti päälle

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Viimeistään siinä vaiheessa. Miksei jo paljon aikaisemminkin. Monissa koneissa (varmaan tuossa sinunkin käyttämässä) APP jää "odotustilaan", kun sen laittaa päälle, ja se aktivoituu, kun kone leikkaa suuntasäteeseen.

Laipat laitetaan aina itse käsin. Niitä otetaan ulos asteittain nopeuden hidastuessa. Koneen manuaalista löytyy nuo nopeudet, joissa laippoja pitäisi lisätä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Vielä tyhmä kysymys, eli laipat täytyy laittaa itse vai meneekä APPn kautta automaattisesti päälle

Vieläkin olet vähän liian korkealla... ja laippoja pitää itse ottaa sitämukaa ulos kun nopeudet antaa myöten...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Vieläkin olet vähän liian korkealla... ja laippoja pitää itse ottaa sitämukaa ulos kun nopeudet antaa myöten...

Joo, todentotta. Jos tuossa laitat APP-moodille, et pääse suuntasäteeseen, koska olet sen yläpuolella. Muista AINA lähestyä suuntasädettä sen alapuolelta siten, että koneen lentorata "leikkaa" sen. Kentän ILS-kartasta näet ko. kentän lähestymisprofiilin. Siinä on myös liu'un aloituskorkeus merkittynä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kiitos !

Olen kuullut että boeing muutenkin on melko raskas verrattuna esim airbussiin. Kun tuo alastuominen vaatii melkein aina spoilereiden käyttöä.

Pitääköhän FMCstä korjata tuota korkeutta viimeisillä pisteillä jotta se todellakin menisi liukuportaan alapuolelle.

Nythän toimin täysin STARien mukaan ja tuo korkeus sen mukaisesti ???

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Onko muuten tuolla altitudella merkitystä. Tuossa edellä olevassa kuvassa se on 2500 jalkaa vai voiko sen vetää

ihan 0:aan ?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jos joudut käyttää spoilereita lähestymisessä niin aloitat laskeutumisen/hidastamisen liian myöhään.. kannattaa aloittaa hyvissä ajoin, ND:llä näkyy reitin päällä T/D (Top of Descend) jolloin se laskeutuminen tulis aloittaa, mielellään muutamaa mailia aikaisemminkin.

Ja kannattaa se altitude laittaa siihen ILS-liukupolun aloituskorkeuteen, mikä näkyy sieltä ILS-kartasta. Muutenkin kannattaa olla tuossa vaiheessa jo laskuasussa, eli pyörät alhaalla ja laipat laskuconffissa ja nopeus myös lähestymisnopeudessa eli Vapp :thmbup:

Tuossa kuvassa tulet liian korkealta ja liian kovaa, edelleenkin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kiitos !

Olen kuullut että boeing muutenkin on melko raskas verrattuna esim airbussiin. Kun tuo alastuominen vaatii melkein aina spoilereiden käyttöä.

Pitääköhän FMCstä korjata tuota korkeutta viimeisillä pisteillä jotta se todellakin menisi liukuportaan alapuolelle.

Nythän toimin täysin STARien mukaan ja tuo korkeus sen mukaisesti ???

Aja loppu Vertical speedillä ja ALT-moodilla sopivaan korkeuteen. Ihan oikeassa maailmassa lennonjohto selvittää koneelle lähetymiset ja oikeat korkeudet. Spoilereilla (tai oikeammin ilmajarruilla) voit hidastella nopeutta, ja sitten laittaa Spoiler Arm -päälle, jotta ne ponnahtavat ylös, kun kone osuu kiitorataan.

Edit// Blaah... hidas

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itse olen kaikki nämä simuiluvuodet(14) opetellut nuo laskut tekemään manuaalisesti myös maksullisilla LDS763 ja PMDG 744 koneilla, se antaa mielestäni enemmän tässä simuharrastuksessa kun  kovassakin cross wind kelissä pystyy käsin suorittamaan laskun kiitoradalle eikä sen viereen!! :thmbup:

Aina kun ajan sisään uutta konetyyppiä tallennan muutaman laskukierrosharjoituksen jollekin haasteelliselle kentälle ja harjoittelen laskukierroksia riittävän määrän muutellen koko ajan säätilaa ja näkyvyyttä.  Eli ILS ja VOR laskut myös manuaalisesti.

Reittilennoilla jos on STAR käytössä approachingissa niin yleensä kun ILS sädettä ruvetaan ottamaan kiinni siinä vaiheessa otan AP pois ja ryhdyn manuaalisesti sorvaamaan laskua.  Samoin TOGA tapauksissa korkeintaan autotrottle on päällä muuten teen käsin tuon uuden kierroksen laskuun.

Eli vielä kerran korostan sitä että simuilusta saapi enemmän irti kun lentää käsin ei AP päällä.  Sama koskee nousuja lennän yleensä noin 10 000 jalkaan asti manuaalisesti ennenkuin FMC ottaa ohjat.

Tämä on tietenkin oma mielipiteeni tästä harrastuksesta mutta tässä on 14 vuoden aikana tullut noita lentotunteja kirkkaasti yli 5000 ja laskuja kertynyt yli kymppitonnin verran johtuen siitä että koska laskeutuminen on mielenkiintoisinta koko lennosta olen tehnyt paljon tehtäviä jossa ollaan juuri laskeutumistouhuissa ja esim aina joka reittilennolta tallennan sen tilanteeen jossa tullaan T/D kohtaan .

Jukka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itse olen kaikki nämä simuiluvuodet(14) opetellut nuo laskut tekemään manuaalisesti myös maksullisilla LDS763 ja PMDG 744 koneilla, se antaa mielestäni enemmän tässä simuharrastuksessa kun  kovassakin cross wind kelissä pystyy käsin suorittamaan laskun kiitoradalle eikä sen viereen!! :thmbup:

...

Sama vika Rahikaisella. Kun sen ILSin on kerran oppinut, on sen käyttö sen jälkeen aika tylsää. On paljon kivempi yrittää tuoda konetta alas manuaalisesti. Minulla ei tosin ole maksullisia koneita, kun ihan hyviä ilmaisiakin löytyy riittävästi.

Pekka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joo hahmottuupi.

Vielä pari....

1. Eli to/ga:n kun alussa laittaa päälle niin sehän ilmeisesti fmc:n toimesta lähtee pois toiminnasta laskua ajatellen ?!

2. Onkohan tuo pmdg ongelma, sillä fmc laskee edellisten kuvien mukaan ilmeisesti väärin. Laskuhetkellä speed on 240, jos sen syöttää fmc:n legseille manuaalisesti niin sekoaa laskussa kun laittaa vorlocin ja app:n päälle. tuosta tuo nopeus tulee kuten kuvissa näkyy, eikä spoilereilla ole mitään vaikutusta asiaan.

3. onkohan meikäläisen baro asetukset ihan kohdallaan. eli ylhäällä cruisingissa painan B jonka pitäisi "neutralisoida"+ painan vielä baroa. ATCtä jos lukee niin on vähän epäselvää tuo altitude ilmoitus ja squawk ilmoitus. mikäköhän pitäisi laittaa tuonne ilmanpaine mittariin ?

noh täs taas tyhmiä kysymyksiä. Jyvälle oon päässy kiitoksia mutta vanhalle muutamat asiat ei oikei aukene !+ kun on perhe niin tuo aika on rajallinen totaaliseen simulointiaikaan !

ymmärrystä ja kiitoksia !

t.janne

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joo hahmottuupi.

Vielä pari....

1. Eli to/ga:n kun alussa laittaa päälle niin sehän ilmeisesti fmc:n toimesta lähtee pois toiminnasta laskua ajatellen ?!

2. Onkohan tuo pmdg ongelma, sillä fmc laskee edellisten kuvien mukaan ilmeisesti väärin. Laskuhetkellä speed on 240, jos sen syöttää fmc:n legseille manuaalisesti niin sekoaa laskussa kun laittaa vorlocin ja app:n päälle. tuosta tuo nopeus tulee kuten kuvissa näkyy, eikä spoilereilla ole mitään vaikutusta asiaan.

3. onkohan meikäläisen baro asetukset ihan kohdallaan. eli ylhäällä cruisingissa painan B jonka pitäisi "neutralisoida"+ painan vielä baroa. ATCtä jos lukee niin on vähän epäselvää tuo altitude ilmoitus ja squawk ilmoitus. mikäköhän pitäisi laittaa tuonne ilmanpaine mittariin ?

noh täs taas tyhmiä kysymyksiä. Jyvälle oon päässy kiitoksia mutta vanhalle muutamat asiat ei oikei aukene !+ kun on perhe niin tuo aika on rajallinen totaaliseen simulointiaikaan !

ymmärrystä ja kiitoksia !

t.janne

En nyt ihan muista, kuinka nuo menevät B737:ssa, mutta noin yleisesti:

Kohta 1: Joo, kun lähdön jälkeen valitaan jokin toinen moodi manuaalisesti (tai FMC:n toimesta), tuon TO/GA:n pitäisi mennä pois päältä.

Kohta 2: Miksi edelleen laitat tuon VOR-LOC:in päälle loppulähestymisessä ? Pelkkä APP on riittävä. Säädä nopeus loppulähestymisessa SPD-moodilla (eli Speed-namiskaa kiertämällä).

Kohta 3: B-näppäin asettaa paikallisen ilmanpaineen. Siirtokorkeuden yläpuolella laitetaan aina 1013 (tai 29.92), ja se pidetään aina siirtopinnalle saakka. Silloin voi painaa tuota B:tä, tai ruuvata oiekan paineasetuksen käsin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kuten Arttukin jo sanoi niin laskussa tosiaan se nopeus pitää ite laittaa siihen MCP:lle, eli selected speed = Vapp = tod. näk. jotain 121-140kt väliltä...

Ja samoten toi ilmanpaine, siirtokorkeuden yläpuolella toi 1013, alapuolella paikallinen ilmanpaine jonka kuulet siitä ATIS-tiedotuksesta, tulee muodossa QNH xxxx, eli vaikka QNH 1015.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään