Guest Miettinen

Ongelmaa mädärillä.

11 viestiä aiheessa

Elikkäs olen yrittänyt lennellä tuolla Maddogin 2006 Kasikympällä, ja lennellyt sitä tutoriaalilentoa (LIEE-LIRF), kaiketi ohjeiden mukaan.

 

1)Jos FMS:sään on koodattu lentoreitti manuaalin mukaisesti, miksi kone ei ehdi saavuttaa nousussa fms:sään määritettyjä korkeuksia ja esim t/c:n kohdalla sen pitäs olla FL270:ssä,  mutta altimeetteri näyttääkin vasta FL250:tä. Ja taas laskun se taas aloittaa laskukaavan mukaan liian myöhään (siis t/d on tunnostaa olevan väärässä kohdin), eikä se ehdi laskeutua esim. 5000 jalkaan CAR vorrin kohdalla (saapuu yleensä vasta 10000 jalassa tähän kohtaan)

 

2)Ja onhan siis näin että kun kone saapuu t/c kohtaan sen on oltava just eikä melkein lopullisella lentopinnalla, eli tässä tapauksessa FL270 eikä esim 5nm sen jälkeen? Ja yleensäkkin kun kone saapuu tietyn VOR:in kohdalle, niin se saapuu siihen just ohjelmoidussa korkeudessa eikä esim 2000 jalkaa alempana?

 

Missä vikaa? Kellä on kokemusta tästä ohjelman mukana tulleesta tutoriaalista ja sen ohjeista?

3) Mikä pitää asettaa decision heightin arvoksi laskussa?

 

Oon vielä aloittelija näissä hommissa, mutta jos nyt sais ees tuon tutolennon kunnolla lennettyä niin ois sekin jo ees jotain.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

2) Kyllä koneen pitäisi alkaa laskemaan, vaikkei se olisikaan kruisekorkeudessa T/Cllä. T/C on se sijainti, jossa tietokoneen laskelmien mukaan annettujen suoritusarvojen (painot, tuulet, ym.) puitteissa koneen pitäisi saavuttaa matkalentokorkeus, T/D sijainti, jossa aletaan laskemaan korkeutta kun lennetään kruisinkikorkeudessa. Tässä tapauksessa suosittelisin matalempaa matkalentokorkeutta, jos kone ei yletä matkalentokorkeuteen ennen T/Dtä.

 

3) Decision height on ns. minimi, lisää tietoa mm. DHn (decision height) ja DAn (decision altitude) eroista on antanut Lehtisen Henri täällä. Myös jos englannin kieli taittuu, lukaiseppa tämä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

2) Kyllä koneen pitäisi alkaa laskemaan, vaikkei se olisikaan kruisekorkeudessa T/Cllä. T/C on se sijainti, jossa tietokoneen laskelmien mukaan annettujen suoritusarvojen (painot, tuulet, ym.) puitteissa koneen pitäisi saavuttaa matkalentokorkeus, T/D sijainti, jossa aletaan laskemaan korkeutta kun lennetään kruisinkikorkeudessa. Tässä tapauksessa suosittelisin matalempaa matkalentokorkeutta, jos kone ei yletä matkalentokorkeuteen ennen T/Dtä.

 

3) Decision height on ns. minimi, lisää tietoa mm. DHn (decision height) ja DAn (decision altitude) eroista on antanut Lehtisen Henri täällä. Myös jos englannin kieli taittuu, lukaiseppa tämä.

 

Laittelin cruisen tonne FL220 ja nyt homma toimi! Kyllä pisti hymyn huulille ku selvisi liukupolulle ja kivastihan se sieltä sitten kentälle pienessä sivutuulessa saapui :)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mites sä muuten tossa tutoriaali lennossa, teit niitä alun turvallisuus tarkastuksia? itse piti aloittaa opettelu tutoriaali lennolla, mutta en millään jaksanut sitä hirveää rumbaa jossa testattiin aivan kaikki systeemit, ja loppui into siihen tutoriaalilentoon. Sitten opettelin tuttavaltani saadulla vain tärkeimmät vivut sisältäneellä tutoriaalilla. Kylläkin, vain nousun, lasku vielä hiukan hakusessa. ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mites sä muuten tossa tutoriaali lennossa, teit niitä alun turvallisuus tarkastuksia? itse piti aloittaa opettelu tutoriaali lennolla, mutta en millään jaksanut sitä hirveää rumbaa jossa testattiin aivan kaikki systeemit, ja loppui into siihen tutoriaalilentoon. Sitten opettelin tuttavaltani saadulla vain tärkeimmät vivut sisältäneellä tutoriaalilla. Kylläkin, vain nousun, lasku vielä hiukan hakusessa. ;D

No kyllä sen koneen oikeaoppiseen käyttämiseen kuuluu varoitusjärjestelmien testaus.  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mites sä muuten tossa tutoriaali lennossa, teit niitä alun turvallisuus tarkastuksia? itse piti aloittaa opettelu tutoriaali lennolla, mutta en millään jaksanut sitä hirveää rumbaa jossa testattiin aivan kaikki systeemit, ja loppui into siihen tutoriaalilentoon. Sitten opettelin tuttavaltani saadulla vain tärkeimmät vivut sisältäneellä tutoriaalilla. Kylläkin, vain nousun, lasku vielä hiukan hakusessa. ;D

 

Joo, kyllä tuli kaikki tsekattua läpi. Tein pariin otteeseen ne, että jäis jotenkin tuntuma niistä, mutta eihän niitä nyt aina jaksa tehdä, joten oon tallentanu sen paneelin siihen kohtaan missä ollaan valmiita rullaukseen, että pääsee nopeasti opettelemaan itse lentämistä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitenkäs ihmeessä minä saan kasikympän FMC:hen EFTP:n SID:it asetettua, sekä EFHK:n STAR:it?

Rupesin lentoreittiä laittelemaan ja lopussa kun rupesin laittamaan sieltä DEP/ARR sivulta niitä lähestymisiä ja kiitoratoja niin, kun ei sieltä mitään sidejä ja stareja löytynyt? Tarkoittaako tämä nyt sitä että niitä ei ole sielä tavallaan databasessa... miten tässä nyt menetellään?

 

Onkos tämä reitti muuten oikein?

 

EFTP (0.0nm) -DCT-> VALOX (18.1nm) -UY72-> ENOKI (35.3nm) -Y72->

GUPSA (47.3nm) -Y86-> AMEDU (56.1nm) -T86-> LAKUT (64.4nm) -STAR->

EFHK (97.4nm)

 

vaikka ihmettelen kylläkin, kun ois löytyny se lyhyempikin reitti P854:sta pitkin, mitä ainakin efhk-eftp lennetään(?)

ja kuinkas muuten tuosta maddogin launchmanagerista saa tuon flightplaanin loudattua fmc:hen

 

vielä vähän hakusessa nämä lentojen suunnitteluhommat, mutta tässähän nämä yöt menee :)

 

Edit:

Hmm.. https://ais.fi/ais/eaip/html/eftp.htm mitenkäs kun tuolla ei näytä edes olevan niitä karttoja sideille?

 

EDIT2:

 

ÖÖ, jos on siis näin että niitä SID:ejä ei ole tuonne tampereelle, niin kuinkas sieltä sitten noustaan (lennonjohto opastaa?), mutta entäs jos lentelee ilman sitä kun ei tuota fs:n omaa kehtaa käyttää.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onkos tämä reitti muuten oikein?

 

EFTP (0.0nm) -DCT-> VALOX (18.1nm) -UY72-> ENOKI (35.3nm) -Y72->

GUPSA (47.3nm) -Y86-> AMEDU (56.1nm) -T86-> LAKUT (64.4nm) -STAR->

EFHK (97.4nm)

 

vaikka ihmettelen kylläkin, kun ois löytyny se lyhyempikin reitti P854:sta pitkin, mitä ainakin efhk-eftp lennetään(?)

Ihan oikealta näyttää. PIVAK:n kautta ei voi/saa tulla TMA:lle, koska se on tarkoitettu sieltä poistuville koneille.

 

Oskari

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yleensä selvityksessä annetaan lupa jatkaa lentoonlähdön jälkeen suoraa ensimmäiselle pisteelle, eritoten jos reitissä on DCT ennen ensimmäistä pistettä. Eli ensin lennetään kiitotien suuntaisesti, ja itse ainakin marginaalin vuoksi käännyn MSA-korkeudella (yleensä kartoissa ilmoitettu) ja jatkan kohti ensimmäistä reittipistettä. Kentän tiedoissa on ilmoitettu kyllä myös monisuuntalähtöjen pienin kääntymiskorkeus.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitoksia hyvistä vastauksista.

 

Sitten joku mädärin taitaja vois vielä kertoa kuinka tosiaan tuohon FMC:hen saa tuon EFHK:n STAR:in.

Mitenkäs muuten cruising altitude määräytyy? Ja mistä tietää mikä se on noinkin lyhyellä matkalla?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitoksia hyvistä vastauksista.

 

Sitten joku mädärin taitaja vois vielä kertoa kuinka tosiaan tuohon FMC:hen saa tuon EFHK:n STAR:in.

Mitenkäs muuten cruising altitude määräytyy? Ja mistä tietää mikä se on noinkin lyhyellä matkalla?

Mikäli olet asentanut Navigrpahin databasen (PMDGlle tehdyn), ja käytössäsi on MD2006, pitää prosutiedostot konvertata oikeaan muotoon tällä converterilla. (vaatii foorumille rekisteröitymisen)

 

Lentokorkeus määräytyy pitkälti koneen painosta, sekä mm. vallitsevista tuuliolosuhteista ymymymymymym.... Optimaalisen lentokorkeuden näet FMCn init(?) sivulta, CRUISE kohdasta, siellä on ilmoitetti OPT FL, eli lentotietokoneen laskema optimaalinen lentokorkeus. Sivujen nimet saattoivat mennä hieman väärin, sillä on jäänyt tuon koneen ajamiset vähälle.  :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään