Ilari Kousa

Takeoff profiileista

5 viestiä aiheessa

Moi,

 

Olen etsinyt tietoa siitä, että mikä ero on ICAO-A ja -B -lentoonlähtöprofiileissa. MD-11 FCOMistani saan sellaisen käsityksen että tuo A ilmeisesti viittaa noise abatementiin, koska siinä konetta lähdetään kiihdyttämään myöhemmässä vaiheessa, jolloin nousunopeus väkisinkin hidastuu (siis erillinen acceleration altitude, jossa koneen nokkaa lasketaan --> yritetään nousta nopeasti korkealle, jottei tulisi melua).. Saisi kyllä Boeing tehdä manuaaleista helpommin luettavia -- nämä profiilitkin tuossa QRHn procedures & techniques-osassa on  esitetetty tuollaisilla aukitaitettavilla läpysköillä, jotka kuluvat tosi helposti..täytyypä antaa palautetta...

 

I

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Saisi kyllä Boeing tehdä manuaaleista helpommin luettavia

Eipä taida Boeingilla olla mitään tekemistä McDonnel-Douglasin koneiden manuaalien kanssa. ;) Ainakin näin veikkaisin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilari tarkoittaa ICAO A ja B menetelmiä jotka tunnetaan myös nimillä.. tadaa, NADP 1 ja 2. Ne ovat suosituksia lentoonlähtöprofiileiksi, joiden avulla voidaan melua vähentää joko kentän välittömässä läheisyydessä (A)  tai hiukan kauempana kentästä (B).

 

 

NADP 1 (Noise Abatement Departure Procedure 1) tai ICAO A

This procedure involves a power reduction at or above the prescribed minimum altitude

and delaying flap/slat retraction until the prescribed maximum altitude is attained.

At the prescribed maximum altitude, accelerate and retract flaps/slats on schedule while

maintaining a positive rate of climb and complete the transition to normal en-route climb

speed.

The noise abatement procedure is not to be initiated at less than 800 feet AGL. The initial

climbing speed to the noise abatement initiation point shall not be less than V2+ 10 knots.

On reaching an altitude at or above 800 feet AGL, adjust and maintain engine thrust in

accordance with the noise abatement thrust schedule provided in the aircraft operating

manual. Maintain a climb speed of V2+ 10 to 20 knots with flaps and slats in the take-off

configuration.

At no more than an altitude equivalent to 3000 feet AGL, while maintaining a positive rate of

climb, accelerate and retract flaps/slats on schedule.

At 3000 feet AGL, accelerate to normal en-route climb speed.

 

 

NADP 2 (Noise Abatement Departure Procedure 2) tai ICAO B

This procedure involves initiation of flap/slat retraction on reaching the minimum prescribed

altitude. The flaps/slats are to be retracted on schedule while maintaining a positive rate of

climb. The thrust reduction is to be performed with the initiation of the first flap/slat retraction

or when the zero flap/slat configuration is attained. At the prescribed altitude, complete the

transition to normal en-route climb procedures.

The noise abatement procedure is not to be initiated at less than 800 feet AGL. The initial

climbing speed to the noise abatement initiation point is V2

+ 10 to 20 knots.

On reaching an altitude equivalent to at least 800 feet AGL, decrease aircraft body angle

whilst maintaining a positive rate of climb, accelerate towards Flaps Up speed and reduce

thrust with the initiation of the first flaps/slats retraction or reduce thrust after flaps/slats

retraction.

Maintain a positive rate of climb and accelerate to and maintain a climb speed equal to

Flaps Up speed + 10 to 20 knots till 3000 feet AGL.

At 3000 feet AGL, accelerate to normal en-route climb speed.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Valitaanko käytettävä profiili sitten aina kentän/tilanteen mukaan  -- tosiaan mun manuaaleissa on molemmat kuvattu.. sain muuten paljon halvemmalla nuo Kelmi Oyn läpyskät kuin PMDGn vastaavat... nyt voi sitten lentää niiden ihan oikeilla company prosuilla... :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Valitaanko käytettävä profiili sitten aina kentän/tilanteen mukaan  -- tosiaan mun manuaaleissa on molemmat kuvattu..

 

Kyllä, yhtiön menetelmät määrittävät kumpaa käytetään, jos käytetään, ja millä kentillä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään