Guest teropa

Multicrew-lentäminen verkossa (IVAO), Raportti

21 viestiä aiheessa

Heips,

 

Ajattelin nyt erittäin onnistuneiden testien kunniaksi kirjoittaa lyhyesti aiheesta multicrew-lentäminen verkossa. Eli kyseessä tilanne, jossa kaksi ihmispilottia lentävät kumpikin kotoaan omilla tietokoneillaan verkon läpi yhtä ja samaa lentokonetta, ja vieläpä verkossa muiden koneiden seassa! (voi toki myös lentää "offlinenä")

 

Jotta tämä olisi mahdollista tarvitaan ensin lentokone, joka mallintaa oikeaoppisesti koneen koko ohjaamon, täydellisine järjestelmineen, eli vasen ja oikea puoli (kapteenin ja perämiehen paneelit, asianmukaisine liitoskohtineen koneen järjestelmiin). Tällaisia koneita ei montaa tällä hetkellä vielä löydy, mutta yksi ainakin löytyy ja se toimii: FlyTheMaddog (Leonardo SH) Maddog 2008 (Professional). Kyseinen härveli mallintaa käytännössä koko koneen ohjaamon asianmukaisesti, jossa koneen vasemman ja oikean puolen mittarit toimivat täysin itsenäisesti. Ja tämänpäälle tarvitaan toimiva Multicrew-interfeissi, joka Leonardon tapauksessa on sisäänrakennettu softaan. Toinen lentäjistä toimii serverinä (PF) ja toinen clienttina (PNF). Koneet ottavat session alussa yhteyden toisiinsa, jonka jälkeen synkkautuminen on täysin automaattista, ja esim tämän illan testeissä säilyi virheettömänä yli 5 tuntia (!), ja kolme erillistä legiä (konetta / simua ei käytetty alhaalla lentojen välillä, suoritettiin vain tavanomaiset proseduurit lentojen välillä).

 

Konehan on siis MD-82, mikä tietysti tarkoittaa myös kohtuullisen suurta työmäärää ohjaamossa. Ilman kunnollisia ja ennenkaikkea toimivia proseduureja koneen lentäminen yhdestään tai kahdestaan olisi helvettiä. Onneksi kuitenkin koneelle on saatavilla aivan erinomainen multicrew-operointiin tarkoitettu normaali standardiproseduurit sekä tarkistuslistat sisältävä guide, jossa aivan kaikki normaaliin operointiin liittyvä nappulatekniikka ja virtaukset on huippuhienosti esitetty vasemman ja oikean ohjaamopuoliskan "yhtäaikaisina" virtoina, tarkistuslistoineen ja asianmukaisine roolituksineen maassa ja ilmassa. Proseduurit ja tarkistuslistat ovat tietenkin naimisissa keskenään täydellisesti, eli asiat tulee todella tehdä oikein, ja listojen tarve on todellinen. Maddog softana on myös siitä hieno, että koneen operoinnissa on oltava monessakin suhteessa erittäin tarkkana, ettei tule teknisiä ongelmia. Eli konetta pitää käsitellä oikein, jotta välttyy ylimääräisiltä ongelmilta.

 

Hioimme tuossa Vainion Ollin (ja Kähkösen Jarin) kanssa ko. koneen proseduureja "offlinessä" (eli poissa verkosta) jonkun lennon verran, ja tänään katsottiin Ollin kanssa, että aika on kypsä testilennoille IVAO-verkossa, jonne saatiin lisäksi tarvittava ja vaadittava softakorjaus IVAI-proxyohjelmaan, joka mahdollistaa täydellisen ja samanaikaisen yhteydenpidon myös verkko-ATC:hen kummaltakin jakkaralta. Eli molemmilla piloteilla on lähetys+vastaanottomahdollisuus IVAO ATC:n kanssa. Ohjaamon sisäinen intercom on ollut meillä Skype ja se toimii todella loistavasti. Itselläni tulee langattomista kuulokkeista ATC hieman hiljaisemmalla kuin Intercom Skypestä. Ei mitään vaikeuksia. Mainittakoon, että tuon aiemminmainitun IVAI-softan kanssa IVAO ATC todellakin näkee vain yhden koneen virtuaalimaailmassa, vaikka konetta efektiivisesti lentääkin kaksi eri IVAO käyttäjää, yhdessä ainoassa virtuaalisessa ohjaamossa.

 

Maddogin multicrewn kanssa oli alussa vähän ihmettelemistä, mutta kun saatiin lopulta kaikki tarvittavat portit auki vastinpelurien palomuureista ja muutenkin ohjaamot synkkaan ohjelmien ja asetusten tiimoilta, niin on pakko myöntää, että tämä avaa täysin uudenlaiset ovet realistiseen matkustajakonelentämiseen, ja siis jopa ehdassa verkkolentoympäristössä kuten IVAO. Sanottakoon, että sama kombinaatio toimii myös VATSIM:ssa heidän softillaan. Kokeiltu on. Eli multicrewn kanssa kaikki mitä teet ohjaamossa (jossa voit liikkua ja käyttää asioita missä haluat, myös kaverin puolella) näkyy ja kuuluu välittömästi myös toisen pilotin ohjaamossa. Kaikkien kytkimien, säätimien, ohjaamovalojen ymym säätö aiheuttaa välittömästi saman vasteen myös toisessa ohjaamossa.

 

Illan testilennot olivat seuraavat: EFTU-EFKK, EFKK-EFHK ja EFHK-EFOU. Viimeisellä legillä alkoi cockpit preparation ja muutenkin koko homman juoni olla aika hienosti hanskassa ja lennonjohdon kanssa toimiminen tuon kaiken keskellä ei ollut enää millään tavalla hämmentävää. Madogissa voi napinpainalluksella vaihtaa rooleja PF ja PNF välillä, ja näin teimme myös legien välillä tänään. Maddogin proseduuriguide ohjeistaa tarkasti roolituksien mukaiset tehtävät, ja tämän lisäksi PNF hoitaa meillä myös pääasiallisen kommunikaation ATC:n kanssa. Maddogissa ainut mainitsemisen arvoinen miinus on se, että PNF:n ohjaamossa ulkonäkymässä saattaa joinakin yksittäisinä lyhyinä hetkinä näkyä pienen pientä tärinää joka aiheutuu visuaalin synkkaamisen epäideaalisuudesta PF koneen kanssa, joka toimii aina serverinä. Tämä ei ole silti mitenkään häiritsevää tai kokemusta huonontavaa. Lento kulkee aivan tavanomaiseen tahtiinsa myös PNF koneelta katsottuna ja kaikki järjestelmät, mittarit ja indikaatiot toimivat täydellisesti synkroonissa. Visuaali saattaa PNF:n ohjaamossa väristä hiukan erittäin hitaasti rullatessa ja paikallaan käännettäessä, mutta muuten homma on kuin istuisi koneen kyydissä ja katsoo kun autopilotti lentää, sillä aikaa kun kaveri lentää käsin "toisella puolen" lähestymistä :).

 

Tästä saa ja tulee esittää mielellään kysymyksiä, joihin mielellään vastaan, että kaikki asiasta vähänkin kiinnostuneet pääsevät ajan tasalle siitä, miten homman saa pelaamaan ja mitä pitää yleensäkin huomioida. Voin sanoa, että homma on aivan sikahauskaa, kun voi vihdoin lentää konetta sillä tavalla, miten on tarkoitettu.

 

Laitetaanpa vielä pari "ohjaamokuvaa" ;). (huonolaatuiset puhelinkuvat, tuli vaan idis ottaa ohjaamoista kuvat samaan aikaan)

 

Oma ohjaamoni:

tero_mcc.jpg

 

Ollin ohjaamo täsmälleen samalta ajanhetkeltä:

olli_mcc.jpg

 

Tero

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tulikohan kokeiltua radioiden säätöä, siten että molemmat säätelee taajuuksia, com1+2 ja nav1+2 ?

 

Pyhäjärven kans on tullu kokeiltua maddoggia ja meillä esiintyi radiotaajuuksissa epäsynkronisaatiota.

 

edit

Onko tuo korjaus softa jo jakelussa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tulikohan kokeiltua radioiden säätöä, siten että molemmat säätelee taajuuksia, com1+2 ja nav1+2 ?

 

Pyhäjärven kans on tullu kokeiltua maddoggia ja meillä esiintyi radiotaajuuksissa epäsynkronisaatiota.

 

Hei,

 

Juu on käytetty, ei ongelmia. Ei siis ainuttakaan.

 

Tero

 

edit: IVAI:n uusi versio ei ole vielä jakelussa, se on vasta privaatti beta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu on käytetty, ei ongelmia. Ei siis ainuttakaan.

 

Jes! Synkronointiongelma 2006 versiossa oli niin ärsyttävä että on tuo multicrew jäänyt kokonaan pois mutta jos se nyt 2008 prossa on korjattu

niin loistavaa!!

 

Tästä saakin uuden potkun jatkaa lentämistä hienolla mädärillä eikä vain rakennella noita paneeleita :D

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mahtava raportti, kiitoksia :thmbup: Multicrew toimintoa on odotettu ja ei voi muuta kuin toivoa, että alkaa tulla muihinkin konemallinnuksiin moinen ominaisuus!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jes! Synkronointiongelma 2006 versiossa oli niin ärsyttävä että on tuo multicrew jäänyt kokonaan pois mutta jos se nyt 2008 prossa on korjattu

niin loistavaa!!

 

Tästä saakin uuden potkun jatkaa lentämistä hienolla mädärillä eikä vain rakennella noita paneeleita :D

 

 

Kyllä se todella toimii hienosti. Eilisten legittelyjen aikana meillä ei ollut laisinkaan synkkaukseen liittyviä ongelmia, minkäänlaisia siis. Ainoastaan tuo PNF visuaali tärrää hiukan joissain erittäin spesifeissä tilanteissa, kuten rullatessa hitaasti.

 

Olen lukenut MD foorumilta, että noita synkkausongelmia on kyllä korjailtu pitkin matkaa, joten voisi olettaa, että tämä viimeisin versio Pro 2008:sta on varmaankin kevyesti parempi kuin aikaisempi 2006 versio. Nimenomaan multicrew-mielessä.

 

Mutta kaikki tuo vaatii tietysti, että:

 

* FSUIPC versiot ovat täsmälleen samat kummallakin osapuolella

 

* Loadmanager asetukset ovat identtiset kummallakin osapuolella

 

* Säät ovat samat kummallakin osapuolella

 

* Sceneryt ja FMS datat + SIDSTAR:t ovat samat kummallakin osapuolella

 

* FPS:t on lukittu sellaiseen arvoon molemmilla, että se pysyy suurinpiirtein lukossa koko lennon ajan molemmilla. Meillä esim lukko oli 30FPS (ja käytössä FS2004), tästä on todella apua tuon visuaalin synkan kanssa.

 

* Palomuureista, reitittimistä jne aukaistaan ulkopuolelta portit sisäverkon IP:lle:

 

- Multicrew yhteyttä varten (me käytetään 28869 porttia UDP ja TCP, tosin TCP noista lienee ainut, jonka varmuudella tarvii auki) auki portit molempien lentäjien koneista.

- Molemmat koneet portti 6809 TCP ja UDP auki IVAO-yhteyttä varten (IVAI, IVAP)

- Skype osaa aukaista itse portin, joten sitä ei tarvi erikseen konffailla.

 

Ja porttien aukaisuun voi käyttää näppärää UPnPC.EXE:ä, jolla saa manuaalisesti komentoriviltä komennettua noita portteja auki/kiinni. Itselläni on batti, jonka ajan ennen simuilua, joka aukaisee kaiken tarvittavan. Jotta tämä toimisi, niin pitää Windowsista olla SSDP discovery sekä UPnP servicet päällä, ja routterin tulee tukea UPnP:tä ja sen tulee olla enabloituna routterilta, mikäli siellä sellainen valintamahdollisuus on. Vaihtoehtoisesti voi tietysti konffata suoraan routterin omasta admin-käyttöliittymästä nuo portit auki, ihan miten vaan tuntuu parhaimmalta ja toimivimmalta.

 

Kaikki softapalomuurit kiinni mielellään. En luota laisinkaan niiden omiin porttikonffauksiin. Virtustutkat kiinni.

 

Koitan tosiaan selvittää, milloin tuo uusi IVAI tulee saataville. En tiedä tarkkaa julkaisuaikataulua.

 

Tero

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tero, oletkos testannut vastaavaa LDSsällä? Voisiko kyseinen homma luonnistua? Toisi mukavaa fiilistä kyllä verkko lentelyyn!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tero, oletkos testannut vastaavaa LDSsällä? Voisiko kyseinen homma luonnistua? Toisi mukavaa fiilistä kyllä verkko lentelyyn!

 

Moi,

 

LDS ei tue tällä hetkellä multicrew lentämistä. Tuo tuki pitää olla koneen järjestelmiin sisäänrakennettu, että eri mittareiden ja järjestelmien tilat synkkautuvat verkon läpi.

 

Tero

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Harmi, kun ei tuohon Maddogiin pysty oikein sijoittamaan? Onkos niitä mitään muita lisäreitä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terve Tero,

 

Kiitos mielenkiintoisesta raportista!

 

Toivon mukaan multicrew ominaisuudet laajenee muihinkin koneisiin tulevaisuudessa. Vielä kun IVAO client saataisiin toimimaan fullscreen modessa niin olisin itsekin valmis tuollaista kokeilemaan. Tai voihan sitä tietty offlinessäkin lentää kuten sanoit.

 

Mietin vaan että mitenköhän tuollainen toimisi FSXssä. Siinä kun on usein parempi laittaa framet "unlimitedille".

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sitä meinasinkin Vanhemmat eivät oikein maksa ja rahat on itteltä finito ja Model Expoon pitäisi säästää...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Toivon mukaan multicrew ominaisuudet laajenee muihinkin koneisiin tulevaisuudessa.

 

Tässä eräs mahdollisuus:

 

http://www.gates.to/

 

Kenelläkään kokemuksia?

 

Eräs kaveri sanoi että, olisi lagia sinä miten nuppien nappien kääntyminen näkyy toiselle.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mä olisin kyllä kiinnostunut tuosta "multicrew" -systeemistä jos sen saa mille tahansa koneelle, esim. pienkoneille.. Nimittäin se olisi aika korvaamaton systeemi lennonopetukseen...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

FSX:ssä voi multiplayerissa lentää jaetulla cockpitillä käsittääkseni ainakin default koneissa, mukaan lukien siis pienkoneet. Toisaalta, FSX:n pienkoneissa taitaa olla vain yksipuolinen paneeli, eli toisella ei silloin olisi ainakaan täydelisiä mittareita.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Rupeaako nämä wilcot ja muut tekemään näihin payware koneeisiin tätä mahdollisuutta?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Bump. Voisko joku jolla on maddog 2010 pro ottaa kanssani connection testin. Ei muuta tartte kuin että kokeillaan saako yhteyden muodostettua. Eilen koitettiin kaverin kanssa saada toimimaan, muttei saatu. Veikkaisin että oma palomuurini on kunnossa, mutta pitäisi sekin mahdollisuus eliminoida... Jatko esim. privoilla?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään