Pekka Holopainen

"Rengassaaret" Suomen rannikolla

7 viestiä aiheessa

Tästä oli jo puhetta syksyllä, mutta asiaan ei tullut silloin ratkaisua.

Simussa Suomen rannikolla suunnilleen sillä alueella, jossa Finnmesh ja Finnclass vaikuttavat osa saarien tekstuureista ja niillä olevat objektit kuten puut korvautuvat meren vesitekstuureilla vain saarien tai rannikon rantaviivan jäädessä näkyviin tummempana (kuva alla)

[ attachment removed / expired ]

Korvautuvat alueet muodostuvat suurista suorakulmioista ja voivat siten halkoa saaria tai rannikkoa.

Ilmiön huomasin ensimmäisen kerran sen jälkeen, kun olin asentanut Tatu Kantomaan päivityskorjauksen Finnmesh 2:een. Alkuperäisestä Finnmeshistä (v.2) puuttui muutama tiedosto, mikä taas aiheutti Hangon edustalle ylimääräisen suorakulmioista koostuvan "saaren". Päivityksellä tämä saari katosi, mutta tilalle tulivat nämä "rangassaaret", joita on siis kaikkialla Suomenlahden ja Pohjanlahden rannikolla.

Poistin sekä Finnmeshin että Finnclassin ja asentelin ne uudelleen alusta alkaen, mutta tilanne ei muuttunut miksikään. Rengassaaret olivat paikoillaan vielä edellisten poistamisen jälkeenkin.

Mistähän ongelmaan pitäisi etsiä ratkaisua?

Pekka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olen tässä nyt seuraillut jo jonnin aikaa sivusta noita sinun ongelmiasi. Aina välillä pulpahtaa esiin jokin saari tai puut kasvaa väärissä paikoissa tms. Nämä ongelmat ovat sitä luokkaa, ettei niihin tavalliset konstit myöskään tunnu enää auttavan.

Olen sitä mieltä että simusi alkaa olla aika lailla sekaisin ja vain uudelleenasennus puhdistaisi tämän. Nuo saaretkin varmaan menevät jonnekin default tiedostojen tasolle, ne joko puuttuvat tai niitä on muokattu tms. Luoja yksin tietää mitä kaikkea simusi on vuosien varrella syönyt.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olen tässä nyt seuraillut jo jonnin aikaa sivusta noita sinun ongelmiasi. Aina välillä pulpahtaa esiin jokin saari tai puut kasvaa väärissä paikoissa tms. Nämä ongelmat ovat sitä luokkaa, ettei niihin tavalliset konstit myöskään tunnu enää auttavan.

Jonkin verran on tosiaan lisäosia (kaikki freewarea) tullut simukkaan asenneltua. Loppusyksystä meni rikki 100 gigatavun raja  ;D. Johan tuohon mahtuu yhtä sun toista potentiaalista ongelmaa ihan tilastollisesti. Olen tavallaan "hakenut rajoja" eli kuinka paljon simulaattoriin pystyy tavaraa lisäämään, että se vielä "kestää kasassa". On oikeastaan ihme, että se vielä pyörii ilman suurempia ongelmia useimmissa paikoissa. Latausajat myös alkavat olla jo varsin pitkiä. Jostain syystä näitä suurempia ongelmia (ja kaatumisia) on toistaiseksi ilmennyt lähinnä vain Suomen alueella.

Uudelleenasennus on kyllä käynyt mielessäni muutaman kerran. Alkuaikoina 2005-2006 jouduin simun asentamaankin pari kertaa uusiksi, kun olin väärinkäsittänyt eräitä asioita ja uudelleenasennus oli helpompaa kuin virheiden korjaus. Nyt "tämä versio" on ollut kasassa jo useampia vuosia ja kaiken uudelleenasennus ei taatusti ole helpompi tehtävä, mutta tullee väkisin eteen mikäli FS2004:lla vielä jatkan (tuskin läheskään kaikkea entistä enää asennankaan takaisin).

Kesällä lienee edessä uuden koneen hankinta ja samalla vaihto SFX:ään. Harmin paikka vain, että sille ei ole vielä ilmestynyt "Suomi-maisemia". Freewaren tekijöitä ei taida olla paljon tarjolla, kun pitäisi opetella uudet metkut ja paywarena lienee turha odottaa, sillä "pienenä markkinarakona" Suomi ei taida pahemmin maailmaa kiinnostaa.

Olen sitä mieltä että simusi alkaa olla aika lailla sekaisin ja vain uudelleenasennus puhdistaisi tämän. Nuo saaretkin varmaan menevät jonnekin default tiedostojen tasolle, ne joko puuttuvat tai niitä on muokattu tms. Luoja yksin tietää mitä kaikkea simusi on vuosien varrella syönyt.

Minulla käväisi myös tuo mielessä ja niinpä otettuani Finnmeshin ja Finnclassin pois kopioin puhtaasta asennuksesta koko päätekstuurikansion sisällön käytössä olevan simun kansion sisällön päälle (minulla on eräiden alussa tehtyjen virheiden jälkeen ollut levyllä täysi kopio FS2004:n puhtaasta perusasennuksesta, josta on kätevä palauttaa alkuperäistiedostoja tarvittaessa oikeaan paikkaansa). Sekään ei tuonut tuohon mainittuun ongelmaan muutosta. Liekkö tuo tekstuuriongelma lainkaan? Todennäköisesti jotain muutakin on pielessä. Pitää vielä ennen uudelleenasennusta kokeilla kopioida koko perusasetus tämän käytössä olevan päälle ja katsoa tuoko sekään muutosta tuohon.

Pekka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Saisiko ongelmasta vähän parempaa yleiskuvaa? Top-down-näkymästä laajahkolla zoomilla niin, että ongelma-alueen rajoja, laajuutta ja luonnetta näkyy vähän paremmin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

uudelleenasennus ei taatusti ole helpompi tehtävä, mutta tullee väkisin eteen mikäli FS2004:lla vielä jatkan (tuskin läheskään kaikkea entistä enää asennankaan takaisin).

Tuli mieleeni, että jos jossainvaiheessa putsaat simusi kovalevyltä ja aloitat "puhtaalta pöydältä" niin kokeile sitä minun esittämää moduulisimua . . . ymmärsin aiemmista viesteistäsi, että olisit siitä jossain määrin kiinnostunut.

Voisit jatkaa sen kehitystä siitä mihin minun taitoni loppuvat! Minusta tuntuu etten ole vielä huomannut kaikkia sen tarjoamia mahdollisuuksia . . . . joku tärkeä juttu, joka tekee sen käytön todella helpoksi, on varmaan jäänyt huomaamatta!

???

Eli kun aiemmin kokeilit kuinka isoksi simun voi rakentaa, niin nyt olisi aivan päinvastoin . . . kuinka pienellä simurungolla hommaa voi pyörittää . . . .

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Saisiko ongelmasta vähän parempaa yleiskuvaa? Top-down-näkymästä laajahkolla zoomilla niin, että ongelma-alueen rajoja, laajuutta ja luonnetta näkyy vähän paremmin.

Tässähän noita (idästä Hankoniemen suuntaan, mutta samanlaista on pitkin koko Suomen rannikkoa idästä länteen ja etelästä pohjoiseen)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Näyttää sille kun puuttuisi landclass filu noilta alueilta, vaan onko se vaan siitä edelleen että se default alueen raja kulkee tuossa sitten, että osa näkyy oikein ja osa ei.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään