Jan Sandholm

The Question - Lufthansan B737NG simussa (artikkeli FlightSim.com:ssa)

11 viestiä aiheessa

Kysymys kuuluu:

 

More than any other, one particular scenario has lit up our community's collective imagination: At cruise altitude, on an otherwise boring commuter flight, the cockpit door suddenly bursts open. The flight attendant steps out, visibly shaken. She grabs the intercom and announces with a wavering voice that both pilot and copilot had spoilt chicken for lunch and are now laying unconscious on the cockpit floor. As deadly silence falls over the cabin, she asks the question that you - the long time flightsim pilot on seat 2A - had both dreaded and hoped for: "Is there anyone among the passengers who can safely land this plane?"

 

... now, could you?

 

http://www.flightsim.com/main/feature/question.htm

 

;D

 

Saattaisin itse pitää käteni alhaalla, puraista poskeni sisäpintaan kiinnitetyn syanidikapselin rikki ja vaipua vapaaehtoisesti rauhalliseen ikiuneen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juttelin aiheesta aikoinani ystävän kanssa joka on Finskillä duunissa. Tai minun simulaattoriharrastus tuli puheeksi ja jossain vaiheessa mietin, että mitenköhän minun simutaidoilla tuotais joku isompi kone ehjänä alas. Hän kyseli hieman miten lennän ja ns. "Tenttasi" joidenkin hallintalaitteiden käyttöä. Oli sitä mieltä, että jos simupilotti pysyy itse rauhallisena ja hän saa lennonjohdolta hyvät ohjeet, niin ei ole ollenkaan epätodennäköistä saada kone alas ehjänä. Ja jopa pysähtymäänkin. Kone jäisi minulta kyllä kiitotielle. Siinä vaiheessa voisi jännitys laueta niin, ettei kannattais enää lähteä rullailemaan portille... ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kone jäisi minulta kyllä kiitotielle. Siinä vaiheessa voisi jännitys laueta niin, ettei kannattais enää lähteä rullailemaan portille... ::)

 

"Ehhh....Oisko kellään paperia!?" ;D

                                                                       

:-[

 

Ville

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuota aina mietin lomalennoilla että prkl kun/jos sattuis jotain ton tyylistä ja tota kysyttäis että oisko täällä ketään kuka sais tämän alas... totta v*tussa nostaisin kädet ylös ja juoksisin ohjaamoon... ;D ;D ja seuraavan päivän lehdissä "Simuharrastaja pelasti 200 ihmisen hengen!" ;D

 

Hitto kun pääsis edes joskus kokeilemaan oikeeta 757-simulaattoria.... :laugh:

 

Mutta ihan _oikeesti_, ois kyllä mielenkiintosta tietää että miten pitkälle "simutietämyksellä" pärjäisi oikean koneen kanssa...  :P jotain suuntaa antais varmaan se jos pääsis sellasta oikeeta simulaattoria kokeilemaan "kylmiltään" pelkällä FS kokemuksella...  ;D

Kyllä varmaan jokainen(joka nyt on simulla lentänyt) osaa niitä nappuloita siellä "tutussa koneessa" vääntää ja tuoda sen koneen laskuun autoländillä mutta käsin lentämisestä ei varmasti tulis mitään... tai ainakaan laskusta... mutta kait sen jotenkin kenttään vois saada..  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pari kertaa olen lentänyt kesnaa IRL (yleensä vain vähän saanut tarttua sauvoihin jossain hesan edustalla), mutta viime kerralla sain lentää rullaus-loppuosa ja siinä välissä vielä kaksi matalalähestymistä  :thmbup:. Päälikkö kävi tarkistuslistat läpi, hoiti radiot ja lentoonlähdössä kaasun, mutta muuten lensin omatoimisesti. Laskuakin olisin kuulemma saanut yrittää, mutta tuuli ja keli sattui olemaan sen verran raju tietenkin juuri sinä päivänä, niin jäi sitten vain haaveeksi. Vaikka se koneen ohjattavuus ei vastaa tippaakaan tota mun 40e:n sidewinderiä ja defu kesnaa, niin hyvin se meni ja kehut tuli päälle. Voin sanoa, että fiiilikset olivat aika katossa  :).

 

Simulla mittarilentämistä IRL opet kuulemma jopa suosittelee ja ihan syystä. Tämä harrastus antaa erittäin hyvän pohjan alalle, mutta vaikka kuinka osaisi sitä LDS:ää tai PMDG:tä kotijoikkarilla ajaa ei kannata itseään pitää minään kaiken tietävänä konkarina, todellakaan. Paha sanoa miten tollaisen airbussin, empun tms. tuominen alas onnistuisi. Autopilotilla mah.pitkälle, niin eiköhän se siihen radalle jotenkinpäin osuisi.

 

IRL ja 20 tuuman näyttö ja joikkari ovat kaksi aivan eri asiaa, se tulee muistaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisi se vaan hienoa päästä kokeilemaan tuollaista simulaattoria. Saisi varmasti myös ideoita ja tuntumaa omaa kotisimulaattoria silmälläpitäen. Eniten itseä kiinnostaisi näkymä ohjaamosta, ja miten esim. mittarien vilkuilu lähestymisessä onnistuu/näyttää, sekä tietysti ohjainten tuntuma. Olisi kiva verratta vaikka omaan PFC:n yokeen.

 

Ja tietysti olisi hienoa näyttää että osaa.  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja tietysti olisi hienoa näyttää että osaa.  ;D

 

Tuohan se taitaa kiteyttää sen syyn meille simupiloteille :).

 

Tero

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuota aina mietin lomalennoilla että prkl kun/jos sattuis jotain ton tyylistä ja tota kysyttäis että oisko täällä ketään kuka sais tämän alas... totta v*tussa nostaisin kädet ylös ja juoksisin ohjaamoon... ;D ;D ja seuraavan päivän lehdissä "Simuharrastaja pelasti 200 ihmisen hengen!" ;D

 

sama juttu  ;D mutta mitenkäs se muisti sitten pelaisi siinä oikeassa tilanteessa kun onkin käynyt niin että pilotit on tajuttomia ja olet ainoa joka osaa edes teoriassa lentää...  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään