Guest ALind

Aleksin arvostelunurkka: PMDG MD-11

29 viestiä aiheessa

[ attachment removed / expired ]

Tervetuloa lukemaan Aleksin arvostelunurkka –sarjan ensimmäistä osaa! Sarjassani on tarkoitus tutustua ja arvostella uusia (ja osa hieman vanhempiakin) lisäosia simulaattoreille.  Lopuksi annan lisäosalle arvosanan, 0-5 tähteä, riippuen siitä miten laadukkaaksi kyseisen tuotteen näen. Tällä kertaa testipenkissä on maksullinen PMDG McDonnell Douglas MD-11. Kommentointi on aina tervetullutta ja halukkaat voivat myös laittaa mahdollisia toiveita seuraavaksi arvosteluun tulevista tuotteista. Muistathan, että tämä on sarjan ensimmäinen osa ja kieliasu ja muut pikkuseikat kehittyvät vielä. Kärsivällisyyttä!

Precision Manuals McDonnell Douglas MD-11

http://www.precisionmanuals.com/

PMDG MD-11 on ollut nyt ulkona jo neljä kuukautta FSX:lle ja kaksi kuukautta FS2004:lle. Itse päätin ostaa kummankin simun version, joka ei tullut ihan halvaksi. Maksoin samasta tuotteesta kahdelle eri simualustalle yhteensä noin 95€. Totean kuitenkin heti alkuun, että se on ollut kannattavin ostos mitä olen simulaattorilleni koskaan tehnyt! Takanani on nyt jo yli 150 tuntia lentotuntia ja edessä ainakin toiset mokomat. Mikäs sitä kivempaa, kun lentää Finnairille kaukolentoja kun sitä vielä pystyy kyseiselle yhtiölle tekemään.

FSX vai FS2004?

Tätä lähdetään miettimään ensimmäiseksi. Versiot ovat lähestulkoon toisiaan vastaavat, tosin FSX alustana antaa enemmän vaihtoehtoja kun kilpailijansa FS2004. Eron huomaa virtual cockpitin valaistuksessa ja muutamassa koneen malliin liittyvässä seikassa. FSX valaistus VC:ssä on hienommin toteutettu niin, että nuppia pyörittämällä valaistuksen tasoa saa säädettyä sille tasolle miten sen haluaa olevan. 2004 versiossa taas valokytkin toimii vain ON-OFF versiona, jossa "välimuotoja" ei ole lainkaan. Ulkomoodeelissa erot ovat pienempiä. Itse havaitsin vain sen, että ohjaamon ikkunoista sisään katsoessa FS2004 version lentäjien päät eivät liiku, kun taas X:ssä ne heiluvat kivasti. Tämä on kuitenkin niin pieni eroavaisuus, että FS2004 version arvo ei laske tippaakaan omissa silmissä.

Ominaisuudet?

PMDG MD-11:sta voi helposti sanoa, että se on hienoin kuluttajille tarkoitettu lisäosa, mitä on koskaan tehty. Koneen ominaisuuksilla tarkoitan kaikkea mitä paketti ostaessa sisältää. Tässä pyöreästi katsottuna mitä 95€ hinta sisältää:

Manuaalit

Paketti sisältää todella laajat manuaalit ja yhden tutoriaalilennon. Koneen täydellinen osaaminen vaatii lähes jokatapauksessa manuaalin lukemisen sanasta sanaan, sillä jokainen lähes jokainen kohta on puhdasta asiaa. Manuaalit voi löytyää PMDG:n kotisivuilta ladattavassa muodossa tai koko paketin voi tilata kotiinsa, jokseenkin tyyriiseen hintaan. Manuaalien joukosta löytyy myös tarkistuslistat jotka tuovat touhuun oman tunnelmansa.

MD11Manuals2.jpg

Load manager

Load manager on todella tärkeä kapistus joka toimii omana ohjelmanaan simun ulkopuolella. Sillä koneeseen lastataan halutut matkustajamäärät ja rahtimäärät jolloin ohjelma antaa oleelliset painot, joista on lennon aikana hyötyä. Painot saa valittua joko kiloiksi tai paunoiksi. Kyseisellä ohjelmalla saa 2D paneelin halutessaan myös laajakuva -versioon niille, jotka omaavat laajakuvanäytön. Load manager toimii asiallisesti kuten pitääkin ja on lentäjän pakollinen työväline.

Järjestelmät?

Koneeseen on hienosti mallinnettu kaikki tarvittavat järjestelmät. Ne muistuttavat lähes 100% oikean MD-11 järjestelmiä. Ainoastaan muutama oleellinen kapistus puuttuu ohjaamosta: säätutka ja printteri. (Huumoria) Minun on vaikea lähteä arvioimaan, että toimivatko systeemit täysin vastaavalla tavalla kun in real life -kapistus, mutta lähtisin veikkaamaan, että kauas ei omena puusta putoa tässä simulaattorimallissakaan. Bugeja itse systeemeissä ei ole itselleni tullut vielä vastaan, mutta olenkin enemmän lentänyt vasta uuden päivityksen myötä joka korjasi monia virheitä. Tässä päivitetyssä versiossa kuitenkin bugien määrä on aika minimaalinen. 2D paneeli on näyttävän näköinen, jokseenkin hieman tökerö varsinkin kun vedetään visuaalilaskua. Silloin tuntuu, että itse paneeliosion takaa ei näe yhtikäs mitään. Overhead on toimiva, eikä sinne ole mallinnettu yhtäkään painiketta joka ei vähintäänkin liikkuisi. Myös valaistus toimii kivasti ja halutessaan 2D paneeli tarjoaa monta erilaista näyttävää valaistusvaihtoehtoa.

Ulkomalli ja virtual cockpit

Virtual cockpit tässä mädärissä on mielestäni todella näyttävä. Se on paljon kevyempi jos vertaa tuotosta esimerkiksi PMDG:n edelliseen tuotteeseen, 747:n VC. Kaikki on animoitu kohdilleen ja komentosilta todellakin näyttää siltä miltä sen pitääkin näyttää - aidolta. Mitään ei ole jätetty huomaamatta: tuulilasin pyyhkijät toimivat ja istuimia saa siirrettyä haluamaansa asentoon. Valaistus on todella näyttävä, ja vielä näyttävämpi X:n versiossa. Ei kuitenkaan voi sano, että FS2004 VC on ruman näköinen.

Ulkomalli on sitä, mitä PMDG tasoiselta firmalta voi odottaa. Toimivaa. Se ei ole ehkä yhtä näyttävä kuin mitä esim. Captain Sim ulkomalleistaan tekee, mutta se on todella toimiva. Se ei vaadi koneelta tehoja paljoa yhtään ja näyttää hyvälle. Animaatiot toimivat sulavasti ja se muistuttaa esikuvaansa 100%. PMDG on maalannut koneeseensa monia maalauksia, jotka kaikki löytyvät myöskin PMDG sivustolta. Ladattavana on lähes kaikki yhtiöt, jotka käyttävät tai ovat käyttäneet MD-11 oikeastikin.

Loppuarvosanaksi annan tälle loistavalle purkille täydet viisi tähteä. Tuote on todellakin 90€ arvoinen ja parasta mitä rahalla simuun saa. Tästä on hyvä aloittaa, pidetään rima korkealla ja katsotaan mihin muiden tuotteet yltävät. :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Huhhuh, kyllä varmaan meni muutama tunti tuon kirjoittamiseen.  :o Täysin samaa mieltä olen että PMDG MD-11 ansaitsee 5 tähteä. Seuraavaksi voisi olla LDS767?  ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Voihan veikkoset!

Onkohan toi FSX sittenkin. ennemmin tai myöhemmin tässä siirrettävä takaisin tähän mun koneeseeni.

Problem ei niinkään ole se MD-11:n hankintahinta, eikä sekään, että täytyisi ottaa käyttöön FSX, vaan se, että kukapa tulisi istumaan tähän mun koneeni viereen ja opettaisi sen eri viritykset ja sillä MD-11:lla lentämistä ylipäätään.

Maanantaina 16/2, kun olen Helsingissä, niin tapaan hyvän ystäväni Empun, jonka isä lähtee finnairilta viimeisen MD-11:n kanssa eläkkeelle, mutta se on vasta joskus 2010. Jospa hän sitten eläkepäivillään tulisi apuun.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Loistava idea tämä Aleksin arvostelunurkka, tämä tulee todella tarpeeseen . . . . toivottavasti arvostelet jatkossa myös pienkoneita ja sotakoneita . . . . entäpä maksulliset maisemat?

Nämä arvostelut täytyy kyllä tallentaa , niistä saa sitten myöhemmin koottua vaikkapa Aleksin arvostelunurkka CD:n.

:)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kiitoksia kaikille todella paljon, tästä on hyvä jatkaa!  :thmbup:

Jari: kyllä, kaikenmaailman lisäosia tulen arvostelemaan, ja edelleenkin saa ehdotuksia laittaa pöytään. Kaikki, mikä liittyy simuun käy arvosteltavaksi.

Eetu: katsotaan tuota LDS:ää jossakin vaiheessa jos siitä kerkeäisi vaikka raaputtamaan arvostelun.

:)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Voihan veikkoset!

Onkohan toi FSX sittenkin. ennemmin tai myöhemmin tässä siirrettävä takaisin tähän mun koneeseeni.

Problem ei niinkään ole se MD-11:n hankintahinta, eikä sekään, että täytyisi ottaa käyttöön FSX, vaan se, että kukapa tulisi istumaan tähän mun koneeni viereen ja opettaisi sen eri viritykset ja sillä MD-11:lla lentämistä ylipäätään.

Maanantaina 16/2, kun olen Helsingissä, niin tapaan hyvän ystäväni Empun, jonka isä lähtee finnairilta viimeisen MD-11:n kanssa eläkkeelle, mutta se on vasta joskus 2010. Jospa hän sitten eläkepäivillään tulisi apuun.

Totta, koneen tekniset laitteet vaatii melkoisesti opettelua, ehkä vaikeinta oli alussa koneen hallintojen syöttö eri järjestelmille, jotta itse lento sujuisi automaattisesti. Tutoriaalin kanssa opettelu onnistui hyvin ja sitä soveltaen muutkin lentopaikat sai mädärin vieraaksi  ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hyvä idea ja ennenkaikkea hyvä arvostelu!  :thmbup:

Kehitysehdotukseksi seuraaviin arvosteluihin: loppuun jonkinlainen tiivistelmä, johon voisi myös listata plussat ja miinukset.

-Ilkka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hieno idea Aleksi, odotan mielenkiinnolla tulevia arvosteluja, laitahan  vuoden 2008 The simFlight  Awardsin voittaja PMDG 747-400X ja vuoden 2007 voittaja LVLD 767-300 for FSX  mukaan arvostelujonoon!!

Jukka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kiva idea ! Voisit laittaa tuohon jos ko. koneeseen on joitain hyviä lisäjuttuja kuten FS2crew.. Kuten tähän koneeseen on. (Jos joku nyt ei tiennyt)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No mun vähäisellä kokemuksella niin vois sanoa, että PMDG:n MD-11 antaa sellaisen "suuren koneen" tunteen mitä ei mielestäni esim. LDS anna vaikka ei se 767 kovin paljon kooltaan MD-11:sta jää IRL.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Pistänpä tänne arvostelunurkkaan. Elikkä kumpaa suosittelisitte PMDG 747-400 vai PMDG MD-11?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Pistänpä tänne arvostelunurkkaan. Elikkä kumpaa suosittelisitte PMDG 747-400 vai PMDG MD-11?

Molemmat ;D Siis MD11 on mukavampi lentäjän kannalta, se kun tekee kaiken itse. 747 ei ole Fly-by-wire ja lentäjällä on aavistuksen verran enemmän tekemistä.  Hyvin vaikea sanoa kumpi on parempi. Mutta enköhän minäkin kallistu tuonne MD11 puolelle.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mitä se tekee "itse" enemmän kuin 747?

Samaa haluaisin minäkin kuulla. MD11 lienee myös vähän fps ystävällisempi. :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Niin MD11:ssa on mm. ELEC/HYD/FUEL AUTO joka häiriössäkin tekee juttuja pitkälti itse, lisäksi koneella voi ajaa NPA (epätarkkuus)-lähestymiset Airbus-tyyliin eli kone ajaa myös liu'un, siihen ei taida 747 olla sertifioitu ;)

Noniin, tulihan jotain asiaakin eikä pelkkiä heittoja... :thmbup:

Mutta joo vastataan kysymykseen, eli kyllä minäkin kallistuisin MD11 puolelle. Tosin 747-8i on kyllä magee kans ja hiton mehukkaat äänet :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kiitos pojille! :) Saitte mut M11 puolelle, joten hankintaan menee tässä lähipäivinä. :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Käytänpä nyt tätä aihetta hyväkseni ja kysyn eräästä PMDG koneesta.

Eli JS4100 on katkollla. Onko minkälainen laitos? Kaikista arvosteluista päätellen aivan loistava tekele mutta mitäs mieltä täälä ollaan? Onko esim tuo VC kuinka frame syöppö?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Avsimin foorumilla on paljon keskustelua J41:sta. Kannattaa käydä vilkaisemassa. Hieno ohjaamo, immersio hyvä. Tuntuu vain olevan paljon pikkuvikoja ja jos valmistajalta kysyy niin vastaus on "et vaan osaa".

Muistuttaa vähän Captain Simin "asiakaspalvelua".

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään