Guest lentäjä32

FSX Trim kysymys?

10 viestiä aiheessa

Mitä se trimmi nyt oikeasti siis tekee, ja miten sitä käytetään?

Lue sieltä VF teoriasta :P Siellä se kerrotaan kyllä hyvin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitä se trimmi nyt oikeasti siis tekee, ja miten sitä käytetään?

 

Oletetaan vaikka että koneesi nokka nousee taivasta kohti ja joudut jatkuvasti kompensoimaan työntämällä tikkua eteenpäin. Pitkän päälle tämä käy, ainakin jos kätesi ovat mallia kukkakeppi, hauikseen. Elevator trimmiä käyttämällä voit tässä tapauksessa trimmata koneen nokan alaspäin siten, ettei kone nouse tai laske ja näin ollen irroittaa kätesi tikulta ja antaa hauiksesi rentoutua. Trimmi ikäänkuin työntää, vetää tai kääntää (aileron trim) tikun sellaiseen asentoon valmiiksi, ettei siihen tarvitse itse koskea. Toki voit trimmata koneen tarkoituksellisesti nousuun tai laskuun jne.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miten cessnassa sitten se trimmi asetetaan oikein jos halutaan että nokka on vähän alhaalla?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miten cessnassa sitten se trimmi asetetaan oikein jos halutaan että nokka on vähän alhaalla?

 

Kannattaa mäpätä keymäpperillä Elevator trim ainakin suoraan joystickiin. Yhdestä napista keulaa alas ja toisesta ylös. Elev trimmiä tarvitaan jatkuvasti. En muista oletuksia...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No jos ollaan tarkkoja teoria-asioiden suhteen, niin trimmi vaikuttaa lentonopeuteen, jota kone pyrkii ylläpitämään. Kun tehot pidetään vakiona, niin nokka ylös trimmattu kone lentää hitaammin kuin nokka alas trimmattu kone. Tehoasetus vaikuttaa sen jälkeen siihen, nouseeko vai laskeeko lentokorkeus.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No, ehkä noin teoriassa mutta trimmin itsetarkoitus on ohjainvoimien poistaminen.

 

Juu, totta.  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tähän hieman OT:na, tullaanko pienkoneella laskuun juurikin muuttamalla moottorin tehoa, kun on trimmattu oikeaan nopeuteen, vai laskeudutaanko sillä ihan vain sauvaa työntämällä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tähän hieman OT:na, tullaanko pienkoneella laskuun juurikin muuttamalla moottorin tehoa, kun on trimmattu oikeaan nopeuteen, vai laskeudutaanko sillä ihan vain sauvaa työntämällä?

Yleensä jos halutaan tulla mahdollisimman pehmeästi laskuun, trimmataan kone tiettyyn lähestymisnopeuteen, tämän jälkeen finaalissa säädetään koneen liukukulmaa eli käytännössä vajoamisnopeutta moottorin tehoilla, ilmanopeus pysyy tällä tekniikalla samana eli siinä mihin kone on trimmattu ja kun tullaan n. 20 jalan korkeuteen ruvetaan vetämään sauvasta pikku hiljaa vetoa kiristäen kunnes koneen pyörät koskettavat maata. Voi sitä tulla laskuun silläkin tavalla että vedetään finaalissa tehot pois jos korkeutta ja ilmanopeutta on tarpeeksi ja sitten trimmataan kone johonkin lähestymisnopeuteen, tällä tekniikalla kone tipahtaa kiitotien pintaan kovemmin mutta tämä tapa on helpompi ja sitä käytetäänkin alkuvaiheessa ppl-koulutuksessa, tosin joillakin koneilla tällaista tekniikkaa ei suositella käytettävän koska voi tulla kosketuksen jälkeen sarja eriasteisia pomppuja, mutta Cessnoilla(150,152,172) voi tällaisenkin laskun tehdä aivan huoletta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ok, kiitos vastauksista! Arvelinkin asian olevan näin, mutta halusin tietää, kuinka yleistä se on.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään