Osku Leskinen

FS9 jarruja tehottomammiksi?

12 viestiä aiheessa

Onko mahdollista? Tuntuu, että kun painaa jarrunappulaa millä tahansa koneella niin kone pystähtyy kuin seinään. Kiitorataakaan ei täydellä wilcon A320:llä saa kulumaan 500m enempää n. 150solmun vauhdista. Vai onko asia oikeastikkin näin? ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nappijarru on aina 100% jarrutusteho. Toki koneet pysähtyy lyhyellä matkalla (kevyinä) kun täydet jarrutehot annetaan, eriasia onko kovin terveellistä  ;D Ainut asia millä saat säädeltyä manuaalijarrutuksessa jarrutustehoa on käytännössä polkimet.

 

hmph :-\ Pitää sit pysäytellä täydellä teholla. Eipähän kulu kiitorata ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei sitä nappia kannata pohjaan painaa, kunhan rämpyttelee sitä, eli ts. pitää painettuna sekunnin-kaksi, ja päästää irti, ja toistaa ja ja ja ja ja.....  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei sitä nappia kannata pohjaan painaa, kunhan rämpyttelee sitä, eli ts. pitää painettuna sekunnin-kaksi, ja päästää irti, ja toistaa ja ja ja ja ja.....  ;)

Joillain koneilla on vain ikävä taipumus hytkyä älyttömästi kun näin tekee.  :P

 

Edit: Sitä niiausta pystyy muistaakseni kuitenkin säätää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joillain koneilla on vain ikävä taipumus hytkyä älyttömästi kun näin tekee.  :P

No kyllähän se autokin hytkyy jos jarrua painaa pohjaan sekunniksi pariksi. ;D

Oikeastaan ainoa järkevä keino suorittaa "pehmeämpi" jarrutus mikäli polkimia ei ole.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moro!

aircraft.cfg

 

[brakes]

parking_brake = 1        //Parking brake available

toe_brakes_scale = 0.885  //Brake scalar  tätä lukua pienentämällä jarruteho heikkenee.

 

jukka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvä keino jarruttaa on pitää joystickia tai rattia täysin taakse vedettynä laskukiidon aikana. Näin kone jarruuntuu aerodynaamisesti pikkuhiljaa ja sitten lopussa kun on poistumassa kiitotieltä niin silloin voi jarruttaa pyöräjarruilla. Tämä toimii hyvin ainakin pieni - ja keskikokoisilla koneilla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvä keino jarruttaa on pitää joystickia tai rattia täysin taakse vedettynä laskukiidon aikana. Näin kone jarruuntuu aerodynaamisesti pikkuhiljaa ja sitten lopussa kun on poistumassa kiitotieltä niin silloin voi jarruttaa pyöräjarruilla. Tämä toimii hyvin ainakin pieni - ja keskikokoisilla koneilla.

 

Ja kannuspyöräkoneissa... ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvä keino jarruttaa on pitää joystickia tai rattia täysin taakse vedettynä laskukiidon aikana. Näin kone jarruuntuu aerodynaamisesti pikkuhiljaa ja sitten lopussa kun on poistumassa kiitotieltä niin silloin voi jarruttaa pyöräjarruilla. Tämä toimii hyvin ainakin pieni - ja keskikokoisilla koneilla.

Moro!

Eiköhän sitä ensin laskeuduta kiitotielle ennenkuin aletaan tempoa yokea taaksepäin ja silloinkin kun vauhti on hidastunut riittävästi. Ennemmin työntäisin yoke/sauvan eteen täysin laskun jälkeen.

 

jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olli varmaan tarkoitti, että kun päätelinet ovat ensin osuneet kiitotiehen, pidetään nokka ylhäällä kevyesti vetämällä. Kun spoilerit on käytössä, kone ei pyri takaisin ilmaan vaikka nokkapyörää ei olisi laskettu kiitotiehen. Joltakin videolta olen joskus nähnyt, kun MD-80 tai MD-90 laskeutuessaan pitää nokkaa laskukiidon puoliväliin saakka vedettynä ja käyttää reverssejä ja spoilereita samaan aikaan.

 

EDIT: painovirhepaholainen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos pojat!

Taas olen teiltä sanut oppia.

Kunhan vain muistaisi jarrutuksessa nämä neuvonne.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moro!

Eiköhän sitä ensin laskeuduta kiitotielle ennenkuin aletaan tempoa yokea taaksepäin ja silloinkin kun vauhti on hidastunut riittävästi. Ennemmin työntäisin yoke/sauvan eteen täysin laskun jälkeen.

 

jukka

Sauvaa kannattaa pitää kevyesti vedettynä heti touchdownin jälkeen ja jatkuvasti pikkuhiljaa vetoa lisäämällä aluksi niin että nokkapyörä on ilmassa ja lopulta kun nokkapyörä on maassa sauva viimeistään täysin vedetyksi. Tarkoitin nimenomaan näin. Eihän tarkoitus ollutkaan heti kosketuksen jälkeen vetää sauvaa täysin taakse, vaan laskukiidon aikana.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään