Guest KTalvio

Rahtitilan lämpötila ja puhetta sopivista matkalaukuista

40 viestiä aiheessa

Niin elikkäs onkos rahtitila paineistettu ja lämmin myös vai onko siellä kuinka kylmä?

Tästä asiasta ollut välillä poikain kanssa väittelyäkin ja päätin nyt kysyä kun täällä sitä tietoa löytyy.

Asia tuli nyt mieleeni kun luin tuota Kreikan onnettomuusthreadia.

SP - otsikkoa vaihdettu

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luulisi sen olevan paineistettu ja lämmitetty, koska siellä kuljetetaan ymmärtääkseni  mm. eläimiä (lemmikkikoirat jne...)?

-Esa

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Yksi osasto rahtitilasta on lämmitetty ja paineistettu. Näin mulle ainakin on kerrottu, kun olen koirani kanssa lentänyt (en tosin enää neljään-viiteen vuoteen). Jos nyt oikein muistan, niin Finskillä en tainnut lentää kertaakaan, vaan käytin Air Francea vuotuisilla Ranskan näyttelyreissuilla. Tais olla hinnoittelu syynä, en muista varmaksi.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kaikki rahtitilat kyllä on paineistettuja...missään konessa ei kyllä ole paineseinää matkustamon ja rahtitilan välillä. Yleensä ne on ihan inhimillisissä lämmöissäkin kun matkustamosta pääsee sinne ilmaa, mutta osa on ihan lämmitettyjä. Riippuu koneesta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itse olen oppinut kantapäänkautta, että rahtitila ei ole lämmitetty.  ;D>:(

Nimimerkki: Kaksi kookosöljypulloa haljennut, kaikki vaatteet pilalla >:( >:(

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hello!

Rahtitilat on kaikki paineistettuja, ja eläimiä varten ainakin yksi koneen ruumista on lämmitetty. Ohjaamoon menee tieto mihin ruumaan elukat (tai muu lämmitystä vaativa rahti) on pakattu ja he kytkevät lämmöt päälle jos ruuma ei ole muuten lämmitetty. Yleisesti ottaen voidaan nyrkkisääntönä pitää, että lämpötila ruumassa on lähtiessä sama kuin paikallinen lämpötila, kesällä lämmin ja talvella pakkasen puolella. Lämpötila laskee tietysti lennon aikana, mutta ei lähellekään reittikorkeudessa vallitsevia tappopakkasia. Kylmänä talvipäivänä ollaan tietty reilusti pakkasella ja kesällä pitkän lennon jälkeen ruumassa on mukavan viileää :) Jollain kotimaan hypyllä lämmöt eivät juuri ehdi pakkaselle laskea.

Loppukaneettina totean että älkää nyt hyvät ihmiset pakatko mitään särkyvää sinne ruumaan. Vaikka niitä ei veskoja ei tahalteen rikota ei niitä myöskään varota. Ja ostakaa Samsoniteja. Ne on parhaita. Unohtakaa numerolukolliset laukut, käyttäkää remmejä joissa on pujotettavat metallisoljet. Muoviset kiinnipainettavat eivät varmasti kestä.

blue skies,

Olli

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Loppukaneettina totean että älkää nyt hyvät ihmiset pakatko mitään särkyvää sinne ruumaan. Vaikka niitä ei veskoja ei tahalteen rikota ei niitä myöskään varota. Ja ostakaa Samsoniteja. Ne on parhaita. Unohtakaa numerolukolliset laukut, käyttäkää remmejä joissa on pujotettavat metallisoljet. Muoviset kiinnipainettavat eivät varmasti kestä.

Niinkuin näin [ Attachment removed / expired ]

(viestiketjusta http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,40552.0.html)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itselle on jäänyt sellainen kuva, että nykyään rahtitilat on paineistettu ja lämmitetty, mutta aina ei niin ole ollut.

Muistelisin joskus 70-luvulla, että Espanjasta tullessa (jopa kesällä, jolloin molemmissa maissa kesäkelit), on matkalaukut sisältöineen olleet kohtalaisen huurteessa. Kalustona silloin lennellessä oli Super-Caravelle ja DC-8.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No, jos rahtitiloista katoaa paineistus ja matkustamossa paineet pysyvät ennallaan, käy esim. näin huonosti:

http://aviation-safety.net/database/record.php?id=19740303-1

Joo, tää oli tää kuuluisa silloin kun kymppejä putoili kuin kärpäsiä.

Kentän vahvin roudari sulki rahtitilan oven, "ei siihen mitään ohjeita tai koulutusta tarvita". Ja sitten se onneton ovi posahti auki matkalentokorkeudessa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kuulostaa kyllä järjevältä, että koko tuubi on paineistettu, varsinkin kun monissa (laajarunkokoneissa) sapuskakärryjäkin kuskataan hissillä ruumakerroksesta/kerrokseen.

Mutta ilmeisesti ainakaan kaikki matkatavaratilat eivät ainakaan kaikissa koneissa ole (olleet) lämmitettyjä, jolloin se -50C aiheuttaisi tuon matkalaukkujen pakastumisen? Ja todellakin, on ihan omaa kokemusta asiasta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tietääkseni myös esim. 747t modifioitiin THY:n (1974) onnettomuuden jälkeen niin, että matkustamon paine pääsee eräänlaisen varoventtiilin kautta hallitusti rahtitilaan, jos rahtitilan paineistus katoaa.

THY:n onnettomuus olisi voitu välttää, jos luukun sulkija olisi tarkannut erityisestä aukosta, menikö oven lukitusmerkki päälle. Vastuuhenkilö oli poissa paikalta, ja kouluttamaton lastaaja löi luukun kiinni suuremmin murehtimatta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Esimerkiksi Md11 koneessa on kaikissa ruumissa lämmitys. Etu- ja takaruumissa on myös tuuletus. Suurimpien eli etu- ja keskiruumien lämpötila saattaa mennä lennolla pakkasen puolelle, jos matkalentokorkeudessa on erittäin kylmä, vaikka järjestelmä toimisikin normaalisti.

Takaruuma on pieni ja tehokkaasti lämmitetty ja tuuletettu. Siellä lämpötila pysyy melko siedettävänä riippumatta ulkoisista olosuhteista. Eli kaikki lämpötilan vaihteluille erittäin herkät artikkelit, esim. lemmikit, sijoitetaan takaruumaan.

Lämmitysilma ruumien lämmitykseen saadaan moottoreista vuodattamalla niinkuin matkustamoonkin.

Jonkin verran lämmityksessä auttaa myös kylkitunneleissa kulkeva matkustamon poistoilma sekä avioniikkatilan tuuletuksen lämmin poistoilma.

Pienemmissä koneissa esim. M80 sarjan koneet lämmitys hoituu kokonaan matkustamon poistoilmalla ja avioniikkatilan tuuletuksen poistoilmalla. Mutta koneilla lennetään pienempiä "pomppuja", joten ympäristö tekijät eivät ehdi niin vaikuttaa ruuman lämpötilaan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Samaa mieltä ja vaikka American Touristeja. Ei pehmeitä laukkuja...

Hmmm... meillä oli Hobby Hallista tilattu tuliterä laukku (siis kovapintainen), ja BA:n tyypit olivat saaneet sen ihan romutus kuntoon, eikä mittään korvauksia  :'(  >:(

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Niinno, molemmissa on huonot puolensa. Eivätkö ne ruotsalaiset kokeilleet erilaisia pyöräilykypäriä ja päätyivät villapipoon. Pehmeä kassi ei nyt hajoa, mutta ajatellaanko vaikka että kanssamatkustajan perhmeässä kassissa särkyy viinipullo tai useampi. Pehmeästä kangaskassista  se nopeasti leviää ympäri ruumaa ja myös muihin pehmeisiin kasseihin. Samsonite ei päästä läpi. Sitä ei koskaan tiedä mitä ruumasta löytyy.  :-\

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

[offtopiccia]

Itse olen vannoutunut Samsoniten kannattaja, löytyy kolme isoa ja yksi keskikoko. Tällä laukkusatsilla onnistuu kivasti Suomen reissut.

Vanhin, "harmaa", on vuodelta 1989 ja on edelleen suosikkilaukku. Finnair ja Lufthansa on molemmat särkeneet siitä lukot, mutta kuntoon on tullut asentamalla uudet lukot tilalle. BA onnistui rikkomaan molemmat kahvat: vetokahvan ja nostokahvan mutta korvasivat sentään uudet tilalle.

Useamman kertaa on laukut olleet "hukassa" määränpäässä, mutta aina ovat käyttäjänsä löytäneet (*koputtaa puuta*). 

Kovamuoviset Samsonitet on myös siitä hyviä, että niiden päällä voi mukavasti istuskella jonottaessa checkiniin.  :laugh:

[/offtopiccia]

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mä en oikein lämpene tommosen samsoniten roudaamiselle. Rinkka on mulle se ainut ja oikea matkustuskassi. Kulkee niin kivasti omaisuus selässä ja jää kädet vapaaksi tärkeämpäänkin toimintaan kuten kartanlukuun ja "nestetankkaukseen".  :)

On toki totta että siitä saattaa mennä nesteet läpi mutta ainakin sateisiin yleensä muutenkin varaudun vanhalla kunnon armeijassa opitulla niksillä eli vuorataan reppu ensin jätesäkillä ja sitten vasta kamat sisään.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Finskilla taitaa tulla companyn puolesta samsoniten nelipyoranen jota ei tarvi vetaessa nostaa lainkaan, suosittelen, loytyy ainakin parissa kokoluokassa.

Suosittelen minäkin, meille ostettiin tuollainen nyt kesällä lomareissua varten toiseksi laukuksi (toinen on Niken iiiiso putkikassi, jossa on takana pyörät) ja oli kyllä ehdottomasti hintansa arvoinen mm. nimenomaan niiden neljän pyöränsä ansiosta. Eivätkä laukunrääkkääjät Helsingissä, Nizzassa tai Roomassa saaneet kuin muutamia naarmuja aikaiseksi. :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

[offtopic jatkuu]

Kunnon matkalaukku (lue: Samsonite) on kyllä oiva peli, mutta:

Kun se kova laukku tyhjänäkin painaa helposti 4-5 kg, niin täytenä vielä enemmän. Tulee se häpeällisen pieni 20 kg:n painorajoitus äkkiä vastaan, vaikkei laukku olisi kuin puolillaan.

Jos ei tarvitse mitään särkyvää roudailla, niin siihen isoon putkikassiin menee painon ja tilavuuden puolesta paljon enemmän tavaraa.

[/offtopic jatkuu]

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Putkikassi on hyvä, ei vie painoja ja antaa hyvin periksi. Tietenkään sinne ei niitä Blue Label -pulloja laiteta. ;)

Tulee se häpeällisen pieni 20 kg:n painorajoitus äkkiä vastaan, vaikkei laukku olisi kuin puolillaan.

40 kiloa on parempi määrä. :laugh:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Heei kertokaapa jos tiätte, ku oon ollu huomaavinani, et rinkat tsekataan tosi usein. Ainaki mulla o security cheked tarra aina rinkassa, ku poriin meen, mut harvemmi muissa laukuissa oon sitä huomannu. Et onks mun Haltin rinkka joteki terroristien suosima malli, vai muutenko mie vaan oon epäilyttävä vai mitä häh?  ???

Kimmo bin Laden  :P

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Heei kertokaapa jos tiätte, ku oon ollu huomaavinani, et rinkat tsekataan tosi usein. Ainaki mulla o security cheked tarra aina rinkassa, ku poriin meen, mut harvemmi muissa laukuissa oon sitä huomannu. Et onks mun Haltin rinkka joteki terroristien suosima malli, vai muutenko mie vaan oon epäilyttävä vai mitä häh?  ???

Kimmo bin Laden  :P

Tere

Kuten varmaan tiedät, kaikki laukut läpivalaistaan(tms) koneellisesti ja koneen "epäilyttäväksi" havaitsemat laukut (kuulemma noin joka kolmannes) menee securitaksen duunarille läpivalaistavaksi. Käsittääkseni tämä security checked tarra tulee näihin ihmisten tarkastamiin laukkuhin. Joku korjatkoon.. Jos sulla on esim. repussa eväät joilla on sama tiheys kuin semtexillä niin laukku menee securitakselle  :laugh:

Pannaan samassa viestissä vielä lusikka tähän mainioon laukkukeskusteluun.. Varmin tapa rikkoa oma laukku kuin laukku on pakata se täyteen. Kunnon matkalaukku tai pehmeä kassi kunnon vetoketjuilla on parhaat. Jos uskallatte heittää veskaanne niin pitkälle kuin se lentää, tulee se melko varmasti ehjänä perille.

Pannaan loppuun vielä pari kuvaa :)

MD-80:

[ attachment removed ]

Airbussin irtoruuma:

[ attachment removed ]

Näkymät kasikymppisestä:

[ attachment removed ]

blue skies,

-- Olli

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ainakin "Cabin Class"-laukkua tuntuu kulkevan, ja kolhiutuvan. On meinaan tullut noukittua ARVO:n ruumasta erinäinen määrä ko.laukun nimikilpiä... semmonen harmaa/musta valukyltti. Monesti on useampia kylttejä samaanaikaan lötköttelemässä lattialla kaiken muun roskan seassa.

Sitten just niitä muovilukoilla olevia hihnoja on pienen kaupungin asukkaita vastaava määrä orpoina poistettu.

Samsonite romua ei usein tule vastaan.

Sitten niistä eläimistä, koiraihmisenä tulee todella apeaksi kun näkee koiria yksin häkeissään odottamassa ruumaan joutumista. Siellä möllöttävät taivasalla, eikä olis ihme jos joku vielä jyrää ylitse. Ei voi olla kovin mukavaa piskin odotella siellä hirveässä melussa ja hälinässä kohtaloaan...  :-\

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

ARVOLAATTORIN ruuma tosin joutuu kovalle koetukselle kun Jounille Rangen osia joka kesä siivet notkollaan Englannista kuskataan, mutta sellanen musta rauta ei ole millänsäkään ruuman raittiista ilmasta.

Menikö vähän "off topic" niinku sanotaan, LOL

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään