Guest JylhaMi

Paneeleja harrastajille

78 viestiä aiheessa

Heippa fellow simmers  ;)

 

Työnalla on pöytämallinen CNC jyrsin jolla tarkoitus päästä ajamaan 2mm alumiinia ja muovia, sekä myöhemmin MDF levyä simujen paneeleihin.

 

En lupaa muuta, kuin että tämän vuoden puolella jyrsin ei ole valmis  ;D

 

X-liike 890mm

Y-liike 460mm

Z-liike 175mm

 

Tällähetkellä:

 

-Elektroniikkaa toimii, NC-STEP 3D ohjauskortti

-Ohjaus toimii, Ubuntu ja EMC2 ohjaus

-Runko tulee kasaan ensi viikolla

-Kuularuuvit ostamatta

-Jyrsinpää aluksi joko normaali yläjyrsin tai Dremel, Kress 1050W jyrsin tilattu Saksasta.

 

Kasaamista riittää

 

Paneelin kuviksi parhaiten käy Autocad dxf tai dwg.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vau  :thmbup:

Laita ihmeessä kuvia ja juttuu rojektista.

Mullakin oli mielessä rakennella tollanen, mut kun oon kerenny jo tekemään melkein kaikki paneelit käsivoimin.

 

Marco

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jeps,

 

Laitetaampa ensviikolla kuvia projektista...

 

Jos homma yhtään toimii, niin esim. ton garmin 530:n etupaneelin voisi jyrsiä hieman 3-uloitteiseksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tolla jos saisi kanssa tehtyä piirilevyjä, voisi hyvin yrittää esim. tehdä pienen sarjan noita Garmin 530 -paneeleita, etulevy ja siihen taakse kiinni piirilevy missä on kytkimet.

 

Pitäisi vain löytää jostain kunnon pikku-TFT minkä saa VGA:han tai tv-outtiin ja jossa ei ole niin älytöntä omaa piirilevyä kuin tuossa PSOne:n LCD:ssä mikä mun omassa Garmin-paneelissani ja MIK:in simussa on. Sen kyllä sai viriteltyä muttei se ole kovin nätti paketti paneelin takaa katsottuna :)

 

Menee vähän offtopic:iksi, mutta onko kukaan seurannut josko näyttöpuolella olisi jotain kiinnostavaa tapahtunut? GNS430:een sopiva pikkuinen näyttö olisi kanssa kiintoisa idea, mutta se pitäisi jotenkin saada kiinni windowsiin, ja toimimaan osana työpöytää.

 

- T

 

Edit: oho... http://www.avionicslcd.com/3.5_inch_VGA_LCD/3.5_inch_VGA_LCD.htm - tyyris vaan mutta aikas kiintoisa putiikki...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mä ostin oman paneelin Elektrolinnasta, eli ihan normi LCD 3,5" monitorimaksoi muistaakseni n. 120€, toimii TV-out:sta

Ihan sama näyttöelementti kuin PSonessa.

 

Kyllä tuolla piirilevyjä pystyy jyrsimään, samalla saisi kiinnitysreiät ja lattakaapelin läpiviennit siististi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tolla jos saisi kanssa tehtyä piirilevyjä, voisi hyvin yrittää esim. tehdä pienen sarjan noita Garmin 530 -paneeleita, etulevy ja siihen taakse kiinni piirilevy missä on kytkimet.

 

Pitäisi vain löytää jostain kunnon pikku-TFT minkä saa VGA:han tai tv-outtiin ja jossa ei ole niin älytöntä omaa piirilevyä kuin tuossa PSOne:n LCD:ssä mikä mun omassa Garmin-paneelissani ja MIK:in simussa on. Sen kyllä sai viriteltyä muttei se ole kovin nätti paketti paneelin takaa katsottuna :)

 

Menee vähän offtopic:iksi, mutta onko kukaan seurannut josko näyttöpuolella olisi jotain kiinnostavaa tapahtunut? GNS430:een sopiva pikkuinen näyttö olisi kanssa kiintoisa idea, mutta se pitäisi jotenkin saada kiinni windowsiin, ja toimimaan osana työpöytää.

 

- T

 

Edit: oho... http://www.avionicslcd.com/3.5_inch_VGA_LCD/3.5_inch_VGA_LCD.htm - tyyris vaan mutta aikas kiintoisa putiikki...

 

 

Moi!

 

Mitäs jos kokeilisi dual-encodereita siihen piirilevyyn pintaan nappien kanssa?

 

http://www3.alps.com/WebObjects/catalog.woa/E/HTML/Switch/Encoder/EC11/EC11EBB24C03.html

 

... ja lisää tarinaa aiheesta

 

http://conv.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,75299.0.html

 

Olen mittaillut valokuvista, että näytöstä ulkonema on n. 15 mm. Pitääkö paikkaansa?

 

Jos saisi sitten koko laitteen piirilevyn encodereineen ja nappeineen isomman littunäytön päälle lattakaapelilla yhdistettynä. Toimisko?

 

 

Timppa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, siis semmoinen olisi kiintoisa idea että ottaisi widescreen-monitorin paneeliksi, ja tekisi avioniikat näytön oikean reunan "päälle" paneeleilla niin että piirilevy+paneeli-yhdistelmä nappeineen olisi suhteellisen ohut ja monitorin kuva olisi sitten avioniikan näyttöinä. Ei tarvitsisi miettiä segmenttinäyttöjen ym kanssa niin paljoa.

 

Noi Alpsin EC11-encoderit ei ainakaan suoraan mene IOCardsiin kiinni, naksun välissä menee kaksi bitin vaihtoa. En tiedä sitten saisiko esim. iocardsin encoder-lisäkortilla?

 

Mulla on omassa gepsissä "reiälliset" Bournsit kiinni piirilevyllä:

 

bourns-hollow-encoder.jpg

 

gns-pcb-ready3.jpg

 

gns-pcb-ready4.jpg

 

(wanhoja kuvia :))

..ja CTS288:t takana sisempänä nuppina, kun niissä on painonappitoiminto myös. Mutta noista ei saa ohuita sitten millään :) Yksi CTS288 menisi vielä kyllä ihan OK varmaan, vastaavaa pitää miettiä mittarien nuppien suhteen, kun pitää Heading ja Course saada suuntahyrrään ja QNH-ruuvi korkeusmittariin vielä. Ja tietty toinen Course naviradion VOR-näyttöön jos ehdin tehdä kakkosradion joskus tuohon kiinni.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Entäpä tälläinen innovaatio mikä tuli mieleen. Onko koskaan testattu näin:

Eli ensin päätettäisiin mikä mittaristo tehdään. Sitten suunniteltaisiin piirilevy näytön päälle ja

ajeltais valmiiseen piirilevyyn esim. Dremelillä mittarin kolot. Sitten vaikka alumiini tms.

peittämään piirilevyä. Näin mittariston saisi lähemmäs päällimmäistä levyä?

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muuten hyvä, mutta noin iso piirilevy on aika hintava ja hankala syövyttää. Idea tosin on hyvä.

 

Yksi tapa olisi tehdä noi niin että tekisi noita aina per mittari. Standardikokoisen mittarin kiinnityksillä (4 ruuvia 45 asteen välein, standardinkokoinen reikä) tekisi paneelin taakse sopivan piirilevyn missä aina olisi lattakaapeliliitin vaikka alareunassa encodereille jne ja ruuvinreiät samoissa kohdissa mistä sen voisi kiinnittää parin prikan kanssa paneelin taakse. Encoder ja napit ym tulisi tähän kiinni.

 

Jos sovittaisiin "standardi" mitta paneelin ja monitorin välimatkaksi, vois tehdä mittarin "kauluksia" jolla sitten voisi peittää sen paneelin ja näytön välisen raon. Se voisi olla esim. paneelin ja piirilevyn väliin tuleva muovinen tms "mittarin kaulus" jossa voisi olla nätti "bezel" reiän sisäreunaksi ja se voisi samalla säätää piirilevyn oikealle etäisyydelle paneelistakin, jos joku moisia haluaisi vaikka värkätä.

 

Jos mittariin ei tarvitsisi mitään nuppia (variometri, ym) laittaisi vain pelkän kauluksen. Muutoin sitten kaulus + piirilevy johon komponentit kiinni aina tarpeen mukaan..?

 

- T

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tarvitaanko etupaneelin ja näytön välissä toisaalta muuta kuin se encoder.

Piirilevythän voivat sijaita melkein missä tahansa ja signaali kulkee lattakaapelia pitkin potikalta levylle.

 

Menee vähän offtopic, vaikkakin sivuaa tätä paneeliasiaa, mutta:

Ongelmana näidän höyrymittaripaneelien osalta on se, että esim. aitoon runkoon sovitettaessa

normaali littunäyttö ei mahdu 'kojelaudan' alle. Kojelaudan reunahan laskee pilotin puolelta alaspäin,

joten normaali suorakaiteen muotoinen näyttö ei tule kysymykseen. Littunäytöt ovat vähän auttaneet

tilannetta, koska ovat pystysuunnassa matalampia ja myös leveämpi = mahtuu enemmän mittareita yhdelle näytölle

luonnollisessa koossa.

 

Toinen ongelma on se, että esim. C172:ssa ohjainakseli menee keskeltä näyttöä. Mistään en ole löytänyt sellaista

LCD-näyttöä missä olisi reikä ohjainakselille keskellä. Olen jopa miettinyt, josko tuollaisen voisi itse tehdä niin,

että "tappaisi" keskeltä tylysti ohjainakselin kohdalta pikselit ja vetäis reiän läpi. LCD-näyttö tuskin tykkäisi tästä

ja varmaan vaihtaisi hiippakuntaa. Ehkä myös asennustöitä tällä sähkökokemuksella tekevä experimental-kokeilija.

Vaikka näyttöön saisi onnistuneesti reiän, takana on viidakko ohjainelektroniikka ja piirilevyjä jotka eivät varmasta

tykkää hyvää jos näitä lähtee sorkkimaan.

 

Jos LCD-näytön nostaa ohjainakselin päälle tulee paneelista luonnottoman korkea. Tähän on tietysti ratkaisuna Tuomaksen simun tyyliin sauva, mutta rattiohjaukseen on kyllä keinot vähissä.

 

Pienemmillä yksittäisillä mittarinäytöillä tämän ongelman pääsisi ratkaisemaan, mutta erikoisnäyttöjen kappalehinta

kohoaa pilviin.

 

Onko jollain muuten tietoa miten tälläisiä yksittäisiä näyttöjä edes ohjataan? Tarviiko jokaiselle näytölle jopa oman näytönohjaimen tms. hc-rautaa.

 

Ihannetilanne 1:

- halpoja yksittäisiä LCD-näyttöjä

- ohjainkortti missä esim. 10-15 ulostuloa jokaiselle softanäytölle

- konfaus-softa missä olisi jaettu esim. normi 15" LCD littu 15 osaan. Tässä voisi vapaasti siirrellä mittareita miten haluaa,

vähän FS Panel Studion tyyliin. Nämä samat muutokset näkyisivät sitten suoraan näissä pikku LCD-mittarinäytöissä.

- Näitä eri variaatioita voisi tallentaa konfi-näytöllä ja tallentaa simuun eri koneiden mittaripaneeleja. Näitä voisi sitten

ladata lennosta pienille mittarinäytöille.

 

Ihannesetup 2:

LCD-wide näyttö missä olisi ohjainakselin kohdalla reikä.

 

Ihannesetup 3:

yhdistelmä vaihtoehtoa 1 ja 2, esim. jettirakentajille.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No ainakin niin toi voisi toimia jos löytyy suht pieni widescreen-näyttö.

 

http://www.airliners.net/photo/Scandinavian-Aviation-Academy/Cessna-172RG-Cutlass/0847256/L/

 

Kyllä tuossa noi perusmittarit on kaikki ratin yläpuolella, siellä alla on vain kierroslukumittari ja ADF tms riippuen mitä koneessa on. Kuitenkin suurin osa mittareista on ratin läpiviennin yläpuolella.

 

Katso esim. kuvaa G1000-cessnastakin: http://www.airliners.net/photo/Cessna-172S-Skyhawk/0861579/L/

 

Mutta sauva on kanssa ihan hyvä vaihtoehto, varsinkin jos tarkoitus on tehdä harjoitussimu eikä niinkään mallintaa mitään tiettyä konetyyppiä ihan täsmälleen. Sauvalla lentää ihan hyvin Cessnaakin :)

 

- T

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Jos sovittaisiin "standardi" mitta paneelin ja monitorin välimatkaksi, vois tehdä mittarin "kauluksia" jolla sitten voisi peittää sen paneelin ja näytön välisen raon. Se voisi olla esim. paneelin ja piirilevyn väliin tuleva muovinen tms "mittarin kaulus" jossa voisi olla nätti "bezel" reiän sisäreunaksi ja se voisi samalla säätää piirilevyn oikealle etäisyydelle paneelistakin, jos joku moisia haluaisi vaikka värkätä.

 

Jos mittariin ei tarvitsisi mitään nuppia (variometri, ym) laittaisi vain pelkän kauluksen. Muutoin sitten kaulus + piirilevy johon komponentit kiinni aina tarpeen mukaan..?

 

- T

 

Kauluksia saa ruokakaupasta muutamalla eurolla 20-30 kpl.  Ostaa vain isoja läpinäkyviä muovituoppeja, joissa koko täsmää esim. 78 mm halkaisijaltaan. Eikös "standardi" ole n. 80 mm. Leikkaa sopivaksi ja maalaa sprayllä mattamustaksi. Ulkokehyksen tekee sopivaksi vaikka akryylimuovista, kovalevystä, MDF:stä jyrsimällä. Encoderin ja nappien johdot saa kätevästi kiinni kaksipuoleisella teipillä kiinnitettynä wräppäys-langasta, joka on <½mm halkaisijaltaan.

 

Jos LCD-näytön nostaa ohjainakselin päälle tulee paneelista luonnottoman korkea.

 

Ratin eli yoken mittaritaulun sisään menevän liukuputken kiinnityspaikkaahan voi muuttaa littunäytön ulkopuolelle. Jos laakerointipiste pitää olla autenttisella paikallaan niin laittaa liukuvan putken yoken puoleiseen päähän siistin "vaihdelaatikon" eli rasian, joka nostaa laakerointipisteen ylemmäs liukuputken keskilinjalta. Potikka ja palautusjouset voivat olla rasiassa tai "vaihdelaatikosta" lähtee hammasrattaiden välityksellä akseli liukuputken sisällä mittariston taakse, jolloin siihen saa vaikka forcesysteemit kiinni kuten myös potikan.

 

Timppa

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse ajattelin jotakin tämmöistä http://www.frasca.com/mediaclips/TruFlite_Mods.8MB.wmv. Tuollainen järjestely sopisi minulle parhaiten sen joustavuutensa takia.

 

Mittarien säätönupit ajattelin tehdä helpolla ja halvalla tavalla. Paneelin nupit kyketään tavallisesta PC:n näppäimistöstä otetettuun piirilevyyn niin, että kun esim. korkeusmittarin nuppia vääntää vastapäivään, niin mittarin paineasetus pienenee ja päinvastoin.

 

Säätönuppi tulee oikealle paikalleen mittaripaneeliin ja näyttää aidolta, mutta se ei kierry kuten oikea säädin. Nuppi liikkuu vain niin suuren matkan kun paneelin sisään piillotetut sulkeutuvat kytkimet tarvitsevat. Nuppia kohden tarvitaan kaksi erillistä kytkintä, joista toinen kytkee 'lisää'-näppäimen ja toinen 'vähennä' näppäimen. Simussa tähän käytetään usein shift- tai control-näppäinyhdistelmiä, mutta ne ovat helposti korvattivissa yksittäisellä näppäimellä käyttäen vaikkapa tätä ohjelmistoa http://hidmacros.medek.info/.

 

Tässä on linkki erääseen toiseen paneeliin http://www.simw.com/index.cfm?fuseaction=dsp_product_details&pid=2079 jonka saa omakseen hintaan 999€.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pari kuvaa tämänhetken tilanteesta:

 

Runko.

 

jyrsin_1.jpg

 

 

jyrsin_2.jpg

 

Ohjaus ja roskiksesta löydetty kone jossa Linux Ubuntu.

 

jyrsin_3.jpg

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi,

 

Hienolta runko näyttää. Mitkäs moottorit noi on? Mulla cnc:ssä probyte nimisen firman 30,-/kpl maksavat MAE HY2220 moottorit joita ajat 1.75A virralla. Niissä vaan pieni ongelma.... teho, jota en ole saanut niistä ulos riittävästi, liekö vika elektroniikassa vai pelkästään moottoreissa.

 

Laitteeni toimii kyllä, muuta tulee silloin tällöin ns yli hyppäyksiä, jolloin katoaa tarkka paikkatieto.

 

Seurataan mielenkiinnolla kuin sun käy projektissa  :thmbup:

 

-Jarkko

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

OHO, muitakin cnc harrastajia...

 

Mulla samat motit, 2,1A virtaa, onko sulla kuularuuvit liikkeissä ?

 

Seuraavaksi mulla kuularuuvit hankinnassa ja nousu pitäis valit 2,5 vai 5mm.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi,

 

Mulla 8mm jenkatangot jonka nousu muistaakseni 1.25mm/kierros, tällä päästään aika tarkkaan tulokseen mutta nopeus tosin hitaan lainen n. 500mm/minuutissa.

 

Virtaa olen antanut 1.75A kun ei ollut Chopper piiriin 1Ohmin 2W vastusta.

 

Tässä linkki rakentamaan A320 simun threadiin http://conv.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,56674.0.html

 

Katso sivulta 2 tai 3 lähtien jossa on cnc:n ensiajoja. Cnc tässä vaiheessa oli vielä puurunkoinen nyttemmin 20x20 profiiliputkesta tehty siis "rautaputkea". 

 

-Jarkko

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

ihan mielenkiinnosta kysyn, että käytättekö jonkinlaisia pulssiantureita noissa cnc-vehkeissänne? Minkälaisella resolutiolla on anturit ja minkälaisiin tarkkuuksiin niillä pääsette kuularuuvienne kanssa?

 

Toimiiko laitteenne esim mastercamin kanssa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi,

Ei tarvita pulssiantureita ollenkaan.

askelmoottorin askellus on 1.8astetta eli kierrokselle moottori tarvitsee 200 käskyä, joka siis on vasta 1.25mm matkaa eli 1.25mm/200=0,00625mm=yhden askeleen matka.

 

Mun laitteella teoreettinentarkkuus on siis luokkaa 0,00625mm tosin kun lasketaan välykset mukaan puhutaan varmaan 0,1mm toistotarkkuudesta.

 

Ohjelmalla ei niin väliä kunhan se antaa askelmoottoriohjaimelle suunta käskyjä moottorin vaatimalla tavalla.

Ohjelmia on internetissä vaikka kuinka ja paljon, ilmaisia ja maksullisia.

 

-Jarkko

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mika,

 

Mielenkiinnosta kysyn oletko jo koettanut pyörittää sähköisesti moottoreita? Jaksatko akselista pysäyttää moottorin pyörimisen? Siksi kysyn että tiedän onko omassa itserakennetussa ohjauselektroniikassa jotain vikaa, kun ei ole vääntöä moottoreissa riittävästi.

 

Käytän 12V jännitteenä, joka on ns. chopper -piirin avulla virta tasattu moottorille sopivaksi.

 

-Jarkko

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moikka,

 

Kovasti kuulostaa pieneltä tuo sun jännite. Kun virta on rajttu vakioon niin vain jännitettä muuttamalla saadaan suurempi momentti. Mulla nyt 30v ja pitäisi saada se karvan alle 45v jonka ohjain kestää.

 

Ei noi mun moottoritkaan mitään vääntöhirmuja ole, mutta töissä mittasin tänään X-akselin aksiaalisen voiman ja se oli 10kg eli 100N jonka jälkeen motti alkaa "sutimaan" tämä ajo oli jenkatangolla M12 jossa hyötysuhde varmaan 10% kieppeillä. Kun saan kuularuuvin jossa hyötysuhde 50-60% uskon voimaa tulevan lisää. Ajattelin myös jos laittaisi 5mm nousulla ruuvin ja moottorille hihnapyörävälitys 1/2 jolloin momentit ruuvilla tuplaantuisi.

 

Softaksi olen ajatelut Vectricut 2D:tä johon voi suoraan tuoda autocad kuvan sisään. Demo-ohjelman voi imuroida netistä.

 

Laitas Jarkko mailia osoitteeseen mika.jylha miukumauku konecranes.com vois hieman jakaa kokemuksia  ;)

 

EDIT:

 

Siis juu nuo mun moottorit saa kanssa jenkatangosta käsin pysähtymään...

 

Jostakin luin että esim. 3mm terällä alumiinista noin 1mm lastu vaatisi voimaa vain n. 1,5kg eli 15N.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hommahan etenee ihan lentämällä :)

 

Projekteja riittää, mutta ei ole enään pitkä matka ensimmäisiin jyrsintöihin.

 

Hihnapyörät kiinni ja X-akselin kuularuuvi kiinni.

 

jyrsin_4.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hommahan etenee ihan lentämällä :)

 

Projekteja riittää, mutta ei ole enään pitkä matka ensimmäisiin jyrsintöihin.

 

Hihnapyörät kiinni ja X-akselin kuularuuvi kiinni.

 

jyrsin_4.jpg

Hyvältä näyttää  :thmbup:

Otetaanko tilauksia jo vastaan  ;D

 

Marco

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi Marco,

 

Kone olisi tarkoitus olla ajokunnossa noin kuukauden päästä.

 

Kyllähän se olisi hyvä jos olisi heti jotakin paloja joita voisi kokeilla ajaa  :D

Tiedostot tulisi olla mielellään dxf muodossa. Tietysti yksinkertaisia paneeleja nyt voi vaikka itse piirtää CAD:llä puhtaaksi.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään