Rolf Niemi

Kiitoteiden suunnista epäselvyyttä

5 viestiä aiheessa

Minua on jo pitemmän aikaa ihmetyttänyt se, että kiitoteiden suunnat eroavat seuraavasti - esimerkkinä EFHK (ilmiö toistuu myös kaikilla niillä kentillä, joissa olen vieraillut):

Navigraph: 041/221

FSCommander: 043/223 (Näiden suuntien mukaan on mentävä)

ILS-taajuudet täsmäävät molemmissa. Asia hieman häiritsee ja olisin enemmän kuin kiitollinen, jos asiaan löytyisi jokin ratkaisu. Muistelen, että ilmiö alkoi esiintymään vasta viimeisen uudelleen asennuksen jälkeen, joka oli joskus alkukesästä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Miltä vuodelta nuo FSCommanderin tiedot on? Kiitoteiden magneettiset suuntimat näet muuttuvat johonkin suuntaan (joku enemmän tietävä tarkentakoon  ;D) ajan kuluessa. Minusta nuo navigraphin tiedot ovat paikkansapitävämmät.

EDIT_ Jepjep, mutta navigraph ainakin sopii yhteen AIPin suuntimien kanssa, lisättäköön se  ;D Tosin simussa nuo eivät pidä paikkaansa sillä siellä ei tuota erantoa tapahdu, mutta se ei esimerkiksi vaikuta ILS-lähestymiseen ollenkaan. Tosin VOR-ja muut epätarkkuuslähestymiset menevät vähän sivuun jos käyttää nykyisiä tietoja, mutta noita menetelmiä harvemmin pakollisesti käytetään.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

FSCommanderin tiedot ovat ajantasalla, sillä aina kun lisätään kenttä, ajetaan Database Manager. Sitä en sitten tiedä, onko kenttien nykyiset tiedot ajan tasalla Navigraphin karttoihin verrattuna.

Jep, jep - pitänee sitten tyytyä vallitsevaan tilanteeseen, vaikkakin se hieman häiritsee.

Kiitos vastauksista :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No siis periaatteessa ongelma ei ole niin vakava. Jos kerran karttoja ei ole kentälle niin silloin parin asteen heitto on pientä.  ;) ILS ei vaadi mitään siihen course ikkunaan toimiakseen, joten sille on aivan yks hailee lukeeko siinä 41 vai 43. Kunhan lentäjä pysyy kartalla ja osaa lentää ILS lähestymisen niin pitäisi olla selvä homma.

Äh, Otto sanoinkin jo tämän, no menköön.  :P

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minulla on vähän samanlainen ongelma, fs2004 kun lennän wilcon bussilla, joka siis ottaa itse kiitoteiden ils taajuudet ja suunnat, niin nämä tiedot eivät ole olleenkaan samat kuin mitä simussa todellisuudessa on.

Esim. EFHK ils lasku rwy 22L ja lataan 22L lähestymisen fmc:lle niin crs näyttää jotain ihan omiaan, välillä 342, 102 ym. ym..

Sama taajuuksien kanssa.. Näyttäisi vain arpovan noin tietoja ja saan aina käydä kartasta katsomassa oikeat suunnat ja taajuudet kun lähestyn, mikä häiritsee verkkolentämistä kun se menee pauselle aina siksi aikaa kun selaan fs:n karttaa..

Tämä siis joka kentällä, ei vain efhk:lla.

Mikä vikana?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään