Guest xsormi

Wilcon airbus seriesin autopilottipropleema

11 viestiä aiheessa

Heips.

 

Elikkä esimerkiksi EFTU-EFHK välille kun laittaa tuon AP:n lentämään (FMC:n kautta siis), niin noin LAKUTin kohdalla ja ILS säteen havaittuaan AP ei annakaan enää muuttaa koneen korkeutta...On suorastaan epämiellyttävää metsästää suuntasädettä, kun kone ei laske, eikä nouse. Muuten FMC kyllä seuraa lähestymisreittiä 04R:lle. Onko vika siis laitteessa vaiko (uskoisin) kuskissa?

 

 

Kiitollisin terveisin Tom Laurell

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miksihän jo LAKUT:lla pitäisi havaita suuntasäde? Yleensä kannattaa siinä HK802:n kohdilla alkaa laittaa laitteet valmiiksi ILS lähestymiseen.  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

APP ei vielä nuin kaukana ole päällä :) ja tarkoitin siis, että ILS herää tuossa vaiheessa, en suinkaan lähde sitä LAKUTista seuraamaan  ;)

 

Niin ja tuo G/S tuossa primary flight displayssa näyttääpi sinistä (mikäli ymmärsin kysymyksen oikein)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

APP ei vielä nuin kaukana ole päällä :) ja tarkoitin siis, että ILS herää tuossa vaiheessa, en suinkaan lähde sitä LAKUTista seuraamaan  ;)

 

Niin ja tuo G/S tuossa primary flight displayssa näyttääpi sinistä (mikäli ymmärsin kysymyksen oikein)

 

Saattaa käydä niin, että lähestyessäsi ajat ILS:in "läpi", ja olet siis sen yläpuolella, kun toivoisit koneen lähtevän sitä seuraamaan. Kokeilepa laittaa APP-moodi hyvissä ajoin päälle "odottamaan", ja lähesty varmasti ILSiä sen alapuolelta siten, että lentoratasi leikkaa ILSin ylä-ala -suunnassa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tosin tuo AP:n tottelemattomuus tulee esiin jo legin alkuvaiheessa jo runsaasti ennen suuntasädettä. Kaikkein erikoisinta on, että välillä kone muuttaa korkeutta haluamaani suuntaan, välillä taas ei...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tosin tuo AP:n tottelemattomuus tulee esiin jo legin alkuvaiheessa jo runsaasti ennen suuntasädettä. Kaikkein erikoisinta on, että välillä kone muuttaa korkeutta haluamaani suuntaan, välillä taas ei...

 

Miten se AP ei tottele? Millä moodilla yrität vaihtaa korkeutta? Oletko kytkenyt ILS-napin päälle ilmapainemittarin alla, jolloin näet suuntasäteen suunnan? Onko APPR-mode kytketty FMGC:n PERF-sivulta?

 

Mikäli vain klikkaat vasemmalla tai oikealla korkeusvalitsinta niin odota hetki, kone laskeskelee optimi pudotusnopeuden mikäli et ole vaihtanut uutta korkeutta saavuttaessasi T/D-pistettä. Noihin ongelmiisi on huomattavan paljon helpompi vastata jos kuvailet ne paremmin. "AP ei tottele"-tyyppiset moniongelmat ei hirveästi valaise.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pahoittelen hieman epäselvää asian esille tuontia.

 

Eli siis en ole kytkenyt APPR:ää FMC:stä, mutta ILS nappi on päällä. Ongelman ydin on, että kun rullaan korkeusvalitsinta, tuntuu ettei mitään tapahdu. Tosin tuo kuvailemasi viive AP:ssa voisi sopia kuvaan, sillä kun olen aikani ihmetellyt kun mitään ei tapahdu, kone alkaakin tottelemaan ja laskemaan.  Voiko viive olla jopa minuutteja?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eli siis en ole kytkenyt APPR:ää FMC:stä, mutta ILS nappi on päällä. Ongelman ydin on, että kun rullaan korkeusvalitsinta, tuntuu ettei mitään tapahdu. Tosin tuo kuvailemasi viive AP:ssa voisi sopia kuvaan, sillä kun olen aikani ihmetellyt kun mitään ei tapahdu, kone alkaakin tottelemaan ja laskemaan.  Voiko viive olla jopa minuutteja?

 

Juu ei paniikkia! Auttaminen on vain kovin hankalaa kun ei tiedä, mitä oireita potilaalla on ;D

 

Viive on muutamia sekuntteja maksimissaan! Testaa asiaa menemällä pinnoille. Tämän jälkeen valitse uusi korkeus, jonne haluat siirtyä. Klikkaa vasemmalla/tai oikealla napilla uutta korkeutta. Odota hetki ja klikkaa ("vedä" hiiren oikealla napilla) korkeusvalitsimen oikealla puolella olevaa (vertical speed) näppäintä, jolloin pääset fiksuiten siirtymään pinnoilta toisille haluamallasi tahdilla. Lue käyttöohjeesta sivut 26-29 niin homma valkenee.

 

Mikäli et ole kytkenyt APPR:ää niin kone ei hae suuntasädettä. APPR kytkeytyy automaattisesti ND:llä reitin varrella olevan D (Decel)-pisteen kohdalla. Mikäli ajat vektoreilla ohi D-pisteen niin se pitää kytkeä käsin.

 

Suosittelen lukemaan manuaalin, kuten olen sanonut satoja kertoja aikaisemminkin. Wilcon käsikirja on tehty peruskäyttäjälle, joten terminologian kanssa ei ole ongelmia eikä kokonaiset 100-sivua tunnu mahdottomalta.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään