Guest kuula

Helsinki-Vantaan EFHK kentän näkyvyys FS2004:ssa

32 viestiä aiheessa

Kirjoitin alla olevan tekstin "Scenery Libary" keskustelu-osiossa mutta, en saanut yhtään vastausta ongelmaan. Onko nyt ymmärrettävä näin että, olen ainoa jolla kenttä häviää näkymättömiin Harmajan majakan kohdalla? Malmin kenttä taasen näkyy hyvällä säällä helposti Tallinnan yläpuolelta. Onko kenties olemassa joitakin säätöjä jolla EFHK:n saisi näkymään kuten muutkin kentät? Loukkaako tämä kysymys kenties jotakin kansanryhmää? Ryhtyykö työväki kapinaan? Pitääkö kysymys vaieta kuoliaaksi ja mennä pimeään nurkkaan järsimään hk:n sinistä ja pelätä niinmaan pirusti?

Kyllä, olen asentanut pelin monesti uudestaan. Olen asentanut erilaisia maisemia ja jättänyt ne asentamatta mutta ongelma vain pysyy. Olen myös uusinut koneeni sisuksia ja näytönohjaimia yms. siitä huolimatta

Vantaa ei suostu näyttäytymään kuin n. 25 km säteellä. Että tähän nyt haettaisiin jonkinlaista tietoa,neuvoa tai säätöä.

"Olen edelleenkin kuulolla EFHK:n näkyvyyden suhteen, eli onko näin että Helsinki-Vantaan kentän kuuluukin näkyä vain ja ainoastaan n. 20 km etäisyydeltä tai sen alle, FS 2004:ssa? Mielestäni ongelma koskee vain ko. kenttää. Esim. Malmin kenttä näkyy erittäin kauaksi hyvällä kelillä, monessa avaruuspelissä kohteet näkyvät usean parsekin päähän. Onko mahdollisesti muilla FS:sää pelaavilla samanlainen näkyvyysongelma Helsinki-Vantaan kentän suhteen? Onko Helsinki-Vantaan kentän näkyvyys vain 20 km päähän, pelin sisään rakennettu ominaisuus? Onko tämä ominaisuus Bill Gatesin kosto jostakin Suomelle, kenties jonkun kurtisaanin vääränlainen tekstiviesti?

Onko mahdollista saada ongelmaan mitään valaistusta tämän sivuston kautta, huom. käyttäjät, gurut, ym. vaikka veljen vaimon kälyt. Vai pitääkö kääntyä suosiolla Rauni-Leena Luukaisen ja Juhan af Grannin kavereiden, eli ufojen puoleen? Vai kenties vielä korkeammalle taholle? En tosin viitsisi vaivata Yläkerran Isäntää tällä asialla. Notta jos nyt jollakin aikaa ja tietoa liikenisi niin toivoisin saavani joitakin tai edes jonkun asiaan vaikuttavan vinkin kokeiltavaksi."

Ongelmaan tuntuu olevan suunnattoman vaikea saada vastauksia, kenties oikeat tahot eivät ole saaneet tekstiä silmiinsä. Jos nyt kuitenkin joku maisemointi guru sattuisi tämän näkemään niin voisi kyllä neuvoa miten teen EFHK:n alueesta mustan aukon eli poistan koko paskan kartalta häiritsemästä, mitä tuommoisella alueella tekee jos ei kerran suostu näkymään kuten muutkin alueet.

Syvästi etukäteen kiittäen.  Sulkeudun suosioonne. ::)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moro!

Ihan normaali etäisyys ainakin minulla, noilla main rupeaa kiitotien papit ja itse kiitotiet näkymään.

jukka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jaha, Jukka vastasi. Eli en ole ainoa jolla on "lyhyt näkö". Häiritsevää kentän rajoitetussa näkyvyydessä on se että kaikki tapahtuu "yhdessä rävähdyksessä", se näkyykö kiitotie kilometrin tai kymmenen päähän ei niinkään häiritse. Jos verrataan EFHK kentän käyttäytymistä muihin, vaikkapa Malmin (EFHF) tai jonkun muun, on selkeä eroavaisuus havaittavissa kentän äkkinäisenä ilmestymisenä tai katoamisena. Esim. Malmin kenttä häipyy hiljalleen horisonttiin, kiitotiet kaikkoaa näkyvistä pikkuhiljaa mutta itse kenttäalue viipyy näkökentässä lähes luonnollisesti Tallinnan yläpuolelle asti. Tästähän voi äkkinäinen vetää jonkinlaisen "yhtälön",  eli olisiko mahdollista muokata H:ki-Vantaan maastokoodia jotenkin samanlaiseksi kuin Malmin? Sillä jotain eroahan näillä on koska käyttäytyvät erilailla, käytin esimerkkinä Malmin kenttää koska näiden ero on helposti havainnoitavissa. Toistaiseksi en ole törmännyt H:ki-Vantaan kentän oloisesti käyttäytyvään muuhun kenttään, vaikka lentäisin Vienan Kemissä tai Argentiinassa.

Epäilen että ongelma on tiedossa monella muullakin, ei vain ole nostettu "kissaa pöydälle" mutta, minä nostan. En piruvie ilman pätevää selitystä hyväksy että ainoana kenttänä koko planeetalla H:ki-Vantaan kenttä käyttäytyy, yksin, edellä kuvatuilla tavoilla.

Saattaa olla että ongelman pystyy paikkaamaan vain todellinen scenery-guru, ammattilainen, ja jään odottamaan josko jotain ilmenee. Jos se kuuluu korjaamattomien ryhmään, niin pyytäisin ohjeita miten ko. alue maisemoidaan vaikka pelloksi, ainahan sinne voi ajaa vaikka paskaa jos alueesta ei muuhun ole. ::)

Ps. Fundeerasin tossa että ei tuo ongelma voi olla mikään mahdoton Suomalaiselle insinöörille, tietotaito-koodarille tai harrastajalle, jos ne vaan saa lietsottua homman kimppuun, niillä kun on suurella osalla tapana sairastaa flekmatiaa. Jos ne kuitenkin saa "sytytettyä" ja lausumaan ne maagiset, kaiken kehityksen-äidin sanat, niin homma on silloin pulkassa. On se suomalainen kuitenkin sen sortin mestari että, vie sille minkä tahansa härvelin niin hetken mietittyään se tekee siitä paremman. Jos sille vaikka antaa haupitsin jonka kuti lentää 25 km päähän, niin kun se viedään suomalaiseen tykkitehtaaseen jo hetken päästä rys... tai siis vihollista kuljetetaan, tukka pujossa, 50 km päässä.

Ai niin, ne maagiset sanat, "johan nyt on perkele ettei ..."  8)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jos tässä on kyse juuri siitä mitä ajattelin, eli simun kaatumisesta ennen EFHK:ta. Eilen ensikertaa pääsin pois EFHK:lta ilman kaatumisia, mutta kun tein lennon Budapestistä - Helsinkiin, juuri ennen laskeutumista kiitoradalle 22L. simulaattori heittää virheen ruutuun, joko FE.dll tai d3d9.dll virheen. Tämä taitaa olla ikuinen ongelma, olen jo tuossa harkinnut scandinavian airports lisä-osan hankkimista siinä toivossa, josko siinä mukana tuleva EFHK toimisi paremmin. Siinä tietysti tinkii tasokkuudesta, mutta toimivuus lennoilla olisi aina suotavaa, eikä turhauttavaa ainaisten kaatuilujen jälkeen.

Tämän ongelman olen testannut vaan ja ainoastaan 4 yhteisellä maisemalla simussa, EFHF, EFHK, Helsinki city ja Helsinki photosceneryt asennettuna. Ilman EFHK:ta helsinki alue toimii minulla täydellisesti, mutta kun EFHK on käytössä, aina tulee simulaattorin kaatuminen, ennen vedin johtopäätökset että AI liikenne, tms olisi tämän takana, mutta ne olen poissulkenut jo, koska olen testannut simun omalla AI liikenteellä, simun default asetuksilla ilman muita maisemia lisä-osia, aina sama ongelma toistuu.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hei Toni!

Mulla on käytössä ne Scandinavian 1 ja 2.

Eiväthän ne toki aivan tämän päivän tasolla ole, mutta toimivat kuitenkin ilman mitään suurempia vaikeuksia.

Tosin otin siitä sen EFHKn pois ja laitoin sen FSNordic:n kirjaston päivitetyn EFHK:n, vain siksi, että se on uudempi.

Se on ainakin toistaiseksi toiminut ihan hyvin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hei Toni!

Mulla on käytössä ne Scandinavian 1 ja 2.

Eiväthän ne toki aivan tämän päivän tasolla ole, mutta toimivat kuitenkin ilman mitään suurempia vaikeuksia.

Tosin otin siitä sen EFHKn pois ja laitoin sen FSNordic:n kirjaston päivitetyn EFHK:n, vain siksi, että se on uudempi.

Se on ainakin toistaiseksi toiminut ihan hyvin.

Jep, mielenkiinoinen tilanne tämä on. En tiedä mistä lie johtuu tuo, koska olen lukenut myös että muilla toimisi ongelmitta. Että onko se vaan että toisilla toimii ja toisilla ei :S

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minulla ei ole ollut EFHK:n suhteen kaatumis-ongelmia vaikka käytän kotimaisia lisukkeita FISD ym., kuvaamani ongelma esiintyy käytti lisäosia tai ei, maksullisia en ole kokeillut. Uskon että ongelmaan löytyy ratkaisu Malmin kentän alueen ja H:ki-Vantaan kentän alueen eroavaisuuksista, olisiko mahdollisesti joku "pohjakoodi" kyseessä, vaikea sanoa kun olen tietotekniikan kuudennentoista-luokan "osaaja". :-[

Tuollaiset selkeät viat kyllä huomaa tavallinenkin tallaaja, tietotekniikan osaamattomuudesta huolimatta. Täytyy jäädä odottelemaan josko varsinaiset osaaja-ukot innostuisivat katsomaan että, "mikä tätä nyt muka vaivaa". :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moi, onkos noilla muilla FISD:n meshi tiedostoilla jotain tarkoitus perää, kun aattelin että on käytössä jo tuo Finnmesh, että tarviiko niitä kuopiomesh yms. välttämättä olla käytössä?

Kun simu kuitenkin helsingin alueella kaatuu nimenomaan vaan tähän FE.dll tiedostoon.

[ attachment removed ]

EDIT: Tuolta muilta foorumeilta tuohon FE.dll kaatuiluun on sellaisia syitä vihjaistu, esim korruptoituneista tekstuuri tiedostoista tai että on puuttuvia tekstuureita landclassista yms. Kuitenkin muualla suomen alueella maisemat toimivat mallikkaasti, että nähtävästi joutuu vielä kertaalleen koppasemaan uudet asennukset noista eteläsuomen kentistä ja josko se vaikuttaisi tähän toimimiseen sitten.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kun simu kuitenkin helsingin alueella kaatuu nimenomaan vaan tähän FE.dll tiedostoon.

FE.dll kaataa myös kun DXT3 texturi on paikalla ja sen pitäsi olla 32Bit tai jos AI lentokoneessa on "lightmap" joka on 32bit ja FS9/texture kansiossa on saman niminen bmp joka on DXT3....

Geoff

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

FE.dll kaataa myös kun DXT3 texturi on paikalla ja sen pitäsi olla 32Bit tai jos AI lentokoneessa on "lightmap" joka on 32bit ja FS9/texture kansiossa on saman niminen bmp joka on DXT3....

Geoff

Uskaltaakohan kylmänrauhallisesti poistaa nuo lightmap filut, sillä ei niin seksuaalista väliä ole mulle näkyykö ne koneet yöllä vai ei, kohan vaan TCAS sen huomaa :D...sillä ei varmaan toiminnallista vaikutusta ole simuun.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eiköhän tää ole simujen perusongelma jos vertaa oikeaan maailmaan... Kenttä voi näkyä kirkkaana päivänä toooodella kauas, mutta simussa ei tahdo kovin kaukaa kyllä erottua...

Kysehän ei juurikaan ole "simujen perusongelmasta". Jos lukee aiemmin yllä kirjoittamani tekstit niin ihmettelen kuinka siitä voi vetää johtopäätöksen joka liittyy "simujen perusongelmaan"? Olen kuin klapil päähhä lyätty, ehkä ongelma on liian monisanaisesti kuvailtu, kenties epäselvästi? No, vedetään nyt vielä kerran. Jos nousen H:ki-Vantaan kentältä 20000 jalkaan, ohjaan suuntaan 175 astetta, laitan autopilotin päälle sekä alan toljottamaan taakse päin, mitä näen? Näen H:KI-Vantaan kentän, näen Malmin kentän, näen Helsingin kaupungin ja loittonen niistä kohti Tallinnaa. Harmajan majakan kohdalla H:ki-Vantaan kenttä katoaa tyystin, täydellisesti, lopullisesti näkyvistä, vaan eipä häviä Helsingin kaupunki eikä Malmin kenttä, ne katoavat näköpiiristä pikkuhiljaa vasta Tallinnan yläpuolella n. 80 km päässä. H:ki-Vantaa häviää näkyvistä 25 km päässä.

Myös lähes kaikki planeetan kentät käyttäytyvät hyvällä säällä kuten Malmin kenttä, vain H:ki-Vantaan kenttä ja sen alue tekee poikkeuksen. Tämäkö nyt on simujen perusongelma? Kannattaa varmaan lukea muutakin kuin otsakkeita, vaikka se nykyajan tapa tuntuu olevankin, lukemisen ymmärtämiseenkin kannattaa satsata jottei meikäläisen tarvitsisi jatkuvalla syötöllä taivutella rautalankaa kuin tautologi.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kyllä on. :)

Saanko kysyä että miten voi olla perusongelma, jos Helsinki-vantaan kenttä on ainoa (tai lähestulkoon) koko simussa, joka katoaa näkyvistä 25km:n kohdalla?  ::)

Onko tämä perusongelmasi siis ratkaistu kaikilla muilla kentillä jollain tavalla? (Jolloin se ei enää siis olisi perusongelma, vaan EFHK-ongelma)

Ja ihmettelen kyllä, että miten koneesta, joka kiipeää 20 000 jalkaan, voi nähdä taakse päin... ??? Niin ja lukutaidostani teidän on turha huomauttaa yhtikäs mitään, sen verran korkealla ovat äidinkielen numerot olleet.

Ja taaksepäin voi katsoa vaikka menemällä IFDG:n bussin virtual cockpittiin, ja painamalla sitten hat-switchiä alaspäin, tai numpadista numeroa kaksi (2). Ja ei huomautella lukutaidosta, ehkä silti voi huomauttaa keskittymisestä, sillä tuntuu että et ihan joka sanaa jaksanut lukea tai kokonaisuutta ymmärtää.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ehkäpä tässä EFHK:n tapauksessa tekijät ovat ihan tahallaan rajoittaneet kentän näkyvyyttä, ettei se turhaan hidastaisi simun pyörimistä vähän kauempana kentästä?

Oskari

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Seki varmaan on sen takia mallinnettu siten, että ei sitten näillä heikommilla laitteistoilla liikaa resurssit kuluisi tuohon helsinki vantaan näkymiseen. Jos kaikki tehtäisiin simussa siten, että ne näkyisivät pidemmälle horisonttiin, niin voisi siinä tehokkaammatkin tietsikat kyykätä. Et ihan asiallinen sydeemi se mielestäni on :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Seki varmaan on sen takia mallinnettu siten, että ei sitten näillä heikommilla laitteistoilla liikaa resurssit kuluisi tuohon helsinki vantaan näkymiseen. Jos kaikki tehtäisiin simussa siten, että ne näkyisivät pidemmälle horisonttiin, niin voisi siinä tehokkaammatkin tietsikat kyykätä. Et ihan asiallinen sydeemi se mielestäni on :thmbup:

Juu ei mua ainakaan haittaa se, että HK pomppaa esille kunnolla vasta 12 mailia ennen kynnystä.  ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ehkäpä tässä EFHK:n tapauksessa tekijät ovat ihan tahallaan rajoittaneet kentän näkyvyyttä, ettei se turhaan hidastaisi simun pyörimistä vähän kauempana kentästä?

BINGO!  :P

Muuta en viitsi tähän kommentoida, sen verran typerä sävy tässä aiheessa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Pikku söhäisyllä saatiin näköjään keskustelua aikaan mutta, mitään oleellista itse ongelman selvittämiseksi se ei tuonut esiin, vain erilaisia olettamuksia. Kettisen Juha ei viestillään tarkoittanut varmaan sen kummempaa, lähinnä yleisluontoinen heitto mutta, sellainen vie usein keskustelun aiheesta sivuraiteille, joten hieman kärjekkäällä viestillä sitä voi yrittää palauttaa oikeaan suuntaan, joka nyt on tehty, vain tulokset puuttuvat.

Ja Tatu varmaankin olisi pystynyt valaisemaan ongelman syitä mutta, ei tee sitä, koska aiheessa on typerä sävy. Ilmeisesti ongelmat poistuvat sillä että saadaan viestit sävytettyä oikein.

Nyt on varmaan moni kuulolla, kun saadaan tuo sävy-pandora auki, niin meillä on lähes virheetön Filhgt Simulator 2004 käytössämme. Jäädään odottamaan onnea.

Ps. olen eläissäni korjannut kohtalaisen monta viallista autoa eli ongelmaa, yksikään niistä ei ole tullut kuntoon kaanaan kielellä, ne on pitänyt korjata ihan manuaalisesti, tunkea mäntää sylinteriin jne.

sen jälkeen ne ovat olleet kunnossa. Se minkälaista sävyä korjauksen aikana lausutussa tekstissä on käytetty, sillä ei ole ollut vaikutusta lopputulokseen.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Pikku söhäisyllä saatiin näköjään keskustelua aikaan mutta, mitään oleellista itse ongelman selvittämiseksi se ei tuonut esiin, vain erilaisia olettamuksia. Kettisen Juha ei viestillään tarkoittanut varmaan sen kummempaa, lähinnä yleisluontoinen heitto mutta, sellainen vie usein keskustelun aiheesta sivuraiteille, joten hieman kärjekkäällä viestillä sitä voi yrittää palauttaa oikeaan suuntaan, joka nyt on tehty, vain tulokset puuttuvat.

Ja Tatu varmaankin olisi pystynyt valaisemaan ongelman syitä mutta, ei tee sitä, koska aiheessa on typerä sävy. Ilmeisesti ongelmat poistuvat sillä että saadaan viestit sävytettyä oikein.

Nyt on varmaan moni kuulolla, kun saadaan tuo sävy-pandora auki, niin meillä on lähes virheetön Filhgt Simulator 2004 käytössämme. Jäädään odottamaan onnea.

Öh, eikö tuossa nyt tullut varsin hyvin selväksi, että mitään ongelmaa tai vikaa ei edes ole, vaan EFHK on ihan tarkoituksella tehty noin?

Oskari

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Öh, eikö tuossa nyt tullut varsin hyvin selväksi, että mitään ongelmaa tai vikaa ei edes ole, vaan EFHK on ihan tarkoituksella tehty noin?

Oskari

Niin, aivan aivan.

Ps. mistä pirusta mulle tuli tunne että alan ymmärtää Tatun kommenttia ihan uudessa valossa, sorry Tatu. ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mielestäni keskustelun tästä aiheesta voisi lopettaa, ei tunnu johtavan mihinkään. Varsinaisia vastauksia ongelmaan ei ole tullut ja epäilen että ei tulekkaan elikkä homma menee nollatasolle. Joku ihmettelee miten koneesta voi nähdä taaksepäin, herra armahda. Kyllä tuollaisen edessä on pakko nostaa kädet ylös, peli alkuperäisen kysymyksen suhteen on menetetty.

Jotainhan tästä voi yrittää hyödyntää, eli "firman" toimesta voisi aloittaa uuden otsikon johon voisi luetteloida korjaamattomat FS2004:ssä esiintyvät ongelmat, joihin tämäkin H:ki-Vantaan kentän nopea maisemasta katoaminen ilmeisesti kuuluu. Ei menisi homma ihan pelkäksi paskan jauhannaksi. Jos ei kerran vastausta ole tai tule niin sitten vaan korjaamattomien listaan, säästyy aikaa ja vaivaa.

Yritän vastaisuudessa kysyä hieman helpompia kysymyksiä, ja elän toivossa että saan myös oikeita vastauksia.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Nääh.... ei pitänyt enää jatkaa tästä aiheesta mutta menköön.

Näkyvyyden voi korjata vain kentän tekijä itse, mutta näkyvyys on tahallaan määritelty tietyksi, koska ei todellakaan ole mitään järkeä ladata isoja tekstuureita muistiin kun ollaan kaukana kentästä. Samalla pitää kunnioittaa muita maisemantekijöitä siinä että jos ollaan jonkun toisen kentän alueella, vaikka Tallinna tässä tapauksessa, niin ei todellakaan ole järkeä ladata mitään objektia Vantaalta.

Jos tämä on näin iso ongelma, niin fileet voi lähettää korjattavaksi, ja ehkä tulevat sieltä korjattuina takaisinkin. Ihan sama systeemi kuin autokorjaamoidenkin kanssa....   ;D  Jari Varje lienee tällä hetkellä oikea henkilö joka hoitaa EFHK asioita, joten hänelle voi laittaa viestiä ja kysyä asiasta.

Itselläni ei ole EFHK kanssa mitään tekemistä, olen vain sivusta seurannut ja tiedän suurinpiirtein mitä siellä on ja miten ne on tehty. Lisäksi olen itse sitä mieltä että kentän näkyvyys on riittävä, loput pitäisi periaatteessa hoitaa Vantaan photoscene ja muut navigoinnissa käytettävät laitteet ja maamerkit.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hyvistä yrityksistä huolimatta H:ki-Vantaan kentän alueen näkyminen tai näkymättömyys ei jättänyt meikäpoikaa rauhaan vaan rienasi mieltäni salaa yöllä, ja tuumasin että, joku teoria tähän on löydyttävä,

tavalla tai toisella. Niinpä aloin suorittamaan koelentoja muilla isoilla kenttä-alueilla mm. Seattle (KSEA) ja NewYork (KJFK). KSEA kenttä-alue viipyi näkyvissä n. 45 nm päähän, KJFK taas jopa 55nm päähän.

MUTTA, vahingossa huomasin että mainituissa kaupungeissa ns. toisarvoiset kentät häipyivät näköpiiristä samoissa lukemissa kuin H:ki-Vantaan kenttä. Tästäpä rykäisin teorian että, maisemia värkkäilleet koodarit ovat LUOKITELLEET kentät eri arvoisiksi, jonkin tärkeysasteikon mukaan, ja vähempiarvoiset saavat häipyä näkyvistä nopeammin kuin ns. pääkentät.

Tämän teorian mukaan heille on sattunut virhe Helsingin alueen kenttiä luokitellessaan, H:ki-Vantaan ja Malmin kentät ovat vaihtaneet paikkaa tärkeys-asteikossa, ja sen takia Malmin kenttä viipyy maisemassa kuin muutkin "suurkentät", Vantaan ollessa ns. toisarvoinen kenttä.

Uskoani teoriaani lisää kummasti jenkkien kuuluisa maantiedon "osaaminen", hehän saavat haltioituneita aploodeja jo siitä kun löytävät olohuoneesta pasksahuussiin.

Yritän tulla uskollani autuaaksi.

Toki, parempiakin teorioita saattaa ammattilaisilla olla mutta, hehän eivät viitsi puuttua tällaisiin itsestään selvyyksiin.

Mainitaan nyt vielä kerran sekin seikka että, lisä-osa maisemilla ei ole tekemistä ko. kenttä-alueen näkymiseen, ainakaan omien kokeitteni perusteella.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Uskoani teoriaani lisää kummasti jenkkien kuuluisa maantiedon "osaaminen", hehän saavat haltioituneita aploodeja jo siitä kun löytävät olohuoneesta pasksahuussiin.

Jenkit nyt on niin tyhmiä, että ne varmaan ovat pistäneet piilotettuja pingviinejä ja jääkarhuja tuonne Iisalmen korkeudelle FSX:ssä. ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hyvistä yrityksistä huolimatta H:ki-Vantaan kentän alueen näkyminen tai näkymättömyys ei jättänyt meikäpoikaa rauhaan vaan rienasi mieltäni salaa yöllä, ja tuumasin että, joku teoria tähän on löydyttävä,

tavalla tai toisella. Niinpä aloin suorittamaan koelentoja muilla isoilla kenttä-alueilla mm. Seattle (KSEA) ja NewYork (KJFK). KSEA kenttä-alue viipyi näkyvissä n. 45 nm päähän, KJFK taas jopa 55nm päähän.

MUTTA, vahingossa huomasin että mainituissa kaupungeissa ns. toisarvoiset kentät häipyivät näköpiiristä samoissa lukemissa kuin H:ki-Vantaan kenttä. Tästäpä rykäisin teorian että, maisemia värkkäilleet koodarit ovat LUOKITELLEET kentät eri arvoisiksi, jonkin tärkeysasteikon mukaan, ja vähempiarvoiset saavat häipyä näkyvistä nopeammin kuin ns. pääkentät.

Tämän teorian mukaan heille on sattunut virhe Helsingin alueen kenttiä luokitellessaan, H:ki-Vantaan ja Malmin kentät ovat vaihtaneet paikkaa tärkeys-asteikossa, ja sen takia Malmin kenttä viipyy maisemassa kuin muutkin "suurkentät", Vantaan ollessa ns. toisarvoinen kenttä.

Toki, parempiakin teorioita saattaa ammattilaisilla olla mutta, hehän eivät viitsi puuttua tällaisiin itsestään selvyyksiin.

Mainitaan nyt vielä kerran sekin seikka että, lisä-osa maisemilla ei ole tekemistä ko. kenttä-alueen näkymiseen, ainakaan omien kokeitteni perusteella.

Höpö höpö, default KSEA näkyy kauaksi, koska sillä on pohjana photomaisema, samoin on myös FISDin Malmilla. Ns. "toisarvoisilla kentillä"(sisältää mm. kaikki Suomen kentät) ei ole oletuksena ollenkaan photomaisemaa, vaan kenttää ympäröi toisella tekniikalla tehty nurmialue, joka katoaa näkyvistä varsin nopeasti. Myöskään FISDin EFHK:lla ei ole perinteistä photomaisemaa, vaan pohja on tehty ilmeisesti samalla Gmax-ohjelmalla, kuin kentän muutkin objektit. Sen sijaan Esa Sairion tekemä Vantaan photoscenery kattaa myös EFHK:n alueen ja näkyy huomattavasti kauemmas, kuin EFHK:n kenttämaisema itse.

Oskari

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään