Guest Sakkeus83

FS2Crew:stä - millainen on?

14 viestiä aiheessa

Terve,

Katselin tuossa FS2Crew:n sivuja, mutten päässyt täyteen käsitykseen, mikä se on ohjelmiaan. Mulla on F1 ATR käytössä, FS9 ja Vista.

Onko FS2Crew:ssä checklistien läpikäyntejä vai mitä nauhotteita ohjelmassa on? Onko hankkimisen arvoinen?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ehdottomasti hankinnan arvoinen, itse asiassa en jaksa edes lennellä kaksi miehistön jäsentä vaativilla koneilla joihin fs2crew ei ole saatavilla. Se kun nyt on vain totaalisen epärealistista lentää yksin koneella jota oikeastikin hoitaa kaksi ihmistä.

Pakettiin kuuluu "perämiehen simulointi", eli tekee paljon kaikenlaista mitä oikeakin perämies. Esimerkiksi, lukee ja TEKEE listoja, eli myös varmistaa että nappulat ovat oikeissa asennoissa, hoitaa laippoja ja telinettä ja niin edelleen.

Lisäksi mukana on mausteita kuten matkustamokuulutuksia, kommunikointia maahenkilöstön kanssa ja jopa kahvin tilaamista ohjaamoon  ;D Muutamia poikkeustilanteita kuten hankalia matkustajia ja tupakointia vessassa on myös mukana jos niitä haluaa käyttää. Kaikenlaista siis, ei jaksa luetella.

Maailman suurin visuaalinen arkisto Youtube tarjoaa maistiaisia tästäkin aiheesta kun hakee. Tosin ATR-versiosta ei montakaan videota ole.. idea kuitenkin selviää myös noista LDS tai PMDG 747 -videoista.

Seuraava versio tulee muuten PMDG MD-11 -koneelle samanaikaisesti sen julkaisun yhteydessä.. kertakaikkinen pakko-ostos  ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ei kuulosta pashemmalta. Melkein menee hankintaan. Kysymys herää tietysti, miten palikka käy yksiin FSPassengersin kanssa, mutta se nyt saa kohta muutenkin lähteä.

Nettiostiskelu ei vain koskaan tunnu mukavalta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ei kuulosta pashemmalta. Melkein menee hankintaan. Kysymys herää tietysti, miten palikka käy yksiin FSPassengersin kanssa, mutta se nyt saa kohta muutenkin lähteä.

Nettiostiskelu ei vain koskaan tunnu mukavalta.

En käytä FSpassengersia, mutta tietääkseni se sopii yhteen ongelmitta FS2crewn kanssa. Joitakin päällekkäisiä ominaisuuksia on, mutta siitä selviää käyttämällä sen ohjelman ominaisuuksia joista tykkää. Tosin en oikein ymmärrä fspassengersin ideaakaan, ei se yleensä ole lentäjän homma muutenkaan aktiivisesti pitää matkustajia tyytyväisinä mm. sämpylöitä syöttämällä  ;D

Ohjelman ostaminen tapahtuu Flight Onen kautta jonka minä katson olevan 99,9999..% turvallista. Lisäksi mukana on normaali 30 päivän tyytyväisyystakuu, tai rahat takaisin kyselemättä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mä ostin joskus 767-version mutta en tykännyt. Olisihan se försti kiva, mutta kun käyttöliittymänä on kaksi nappia (valikoita lukuunottamatta) ja suht geneerisiä briiffejä saa vaan vedettyä, niin jäi sitten käyttämättä...

No jaa. Mikä sitten olisi parempi käyttöliittymä? Puheentunnistus ei vielä toimi riittävän luotettavasti ja hiiriohjaus on paljon kömpelömpää. Ei niitä nappeja ainakaan hirveän paljon lisääkään voi olla, loppuu joikkarista nappulat ja toimintojen muistaminen vaikeutuu. Ainakin itselläni noista kahdesta napista on tullut varsin intuitiivinen tapa toimia ja ongelmia ei ole ollut edes vatsimissa jossa tilanteet vaihtelevat. Huomattavaa erityisesti ATR-versiossa on, että ulkoa muistettavaa on valitettavasti paljon. Tulevan MD-11 version pitäisi korjata tämä ongelma, ja seuraavan napinpainalluksen toiminto olisi selkeästi aina näkyvissä.

Ehkä yrität enemmänkin sanoa että toimintovaihtoehtoja eri tilanteissa voisi olla enemmän? Esimerkiksi listathan on "pakko" tehdä tietyssä järjestyksessä ja samoin laipat kelattava sisään ja ulos järjestyksessä. Hiukan jäykältähän se kuullostaa, mutta suurimmassa osassa lentoja järjestys on minun mielestäni looginen eikä aiheuta mitään ongelmia. Non-normalejahan ei fs2crew simuloi ollenkaan, valitettavasti joten jos haluaa poksautella moottoreita, saattaa ohjelman logiikka mennä sekaisin.

Mitä tulee briiffeihin, ovat ne mielestäni riittävän kattavia, poislukien tietysti kenttäkohtaiset erityismenetelmät, SIDit ja STARit sun muut joiden tallentaminen tämän kaltaiseen ohjelmaan olisi mahdottomuus. Ne voi "puhua" itselleen aivan kuin ilman Fs2crewtakin.

Huomattavaa on myös, että kukin FS2crew-versio noudattaa aina yhden lentoyhtiön menetelmiä ja näin ollen myös briiffaustapoja, jotka vaihtelevat. 767-versio perustuu First Choicen Airlinesin menetelmiin, jotka ovat kieltämättä vähän hassun suppeat moniin muihin verrattuna. ATR-version yhtiötä en tiedä, mutta ne menetelmät vasta hassuja ovatkin  ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kokeiltu on ja voin nyt sanoa, että kyseessä on tekemällä tehty leikkikalu täynnä muistettavia vippaskonsteja ja rasittavia ääninauhoituksia. Aivan harmonikasta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Täytyy sanoa, että vaikka olen FS2crew:tä beta testannutkin, etten ohjelmasta tykkää. Kaikki on liian geneeristä ja muistinvaraiseen ajoitukseen ja sekvenssointiin perustuvaa.

Toki tuossa varmaankin on vangittu suurimmilta osin tavallisen lennon tavalliset liikut, jotka PF ja PNF tekevät, mutta itse ahdistun kovasti tuosta sapluunasta, jonka eteenpäin vientiä hoidetaan nappuloiden painelulla. Sen voi ajatella silleen, että FS2crew on lennon rinnalla kulkeva "perämies simu", jonka rinnalla kulkeminen ei tapahdu automaattisesti, vaan ihmisen on aktiivisesti nappuloimalla pidettävä se "mukana". Tuo mua häiritsee.

Joko enemmän keinoälyä ja automaattista tilanteisiin sopeutumista, taikka sitten ei ollenkaan. Itse en käytä.

Aikanaan käytin tovin 767copilot nimistä softaa, joka tunnistaa äänestä hyvin erilaiset komennot. Siitä tykkäsin tosi paljon, mutta eipä ole sitäkään nyt testailuissa tullut käytettyä.

Tero

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Täytyy sanoa, että vaikka olen FS2crew:tä beta testannutkin, etten ohjelmasta tykkää. Kaikki on liian geneeristä ja muistinvaraiseen ajoitukseen ja sekvenssointiin perustuvaa.

Toki tuossa varmaankin on vangittu suurimmilta osin tavallisen lennon tavalliset liikut, jotka PF ja PNF tekevät, mutta itse ahdistun kovasti tuosta sapluunasta, jonka eteenpäin vientiä hoidetaan nappuloiden painelulla. Sen voi ajatella silleen, että FS2crew on lennon rinnalla kulkeva "perämies simu", jonka rinnalla kulkeminen ei tapahdu automaattisesti, vaan ihmisen on aktiivisesti nappuloimalla pidettävä se "mukana". Tuo mua häiritsee.

Joko enemmän keinoälyä ja automaattista tilanteisiin sopeutumista, taikka sitten ei ollenkaan. Itse en käytä.

Aikanaan käytin tovin 767copilot nimistä softaa, joka tunnistaa äänestä hyvin erilaiset komennot. Siitä tykkäsin tosi paljon, mutta eipä ole sitäkään nyt testailuissa tullut käytettyä.

Tero

Hmm, hämmentävää. Useimmat liikennekoneiden lentämisen päälle ymmärtävät ovat olleet tästä lisurista haltioituneita. Mielipiteitä on tietysti monia.

Se on selvää, ettei kyseessä ole mitenkään helppo lisäosa. Tähänastiset käyttöliittymät ovat vaatineet jonkin verran totuttelua ja ulkoa opettelua. Tulevan MD-11 version käyttö on suunniteltu sellaiseksi, että sen käyttö onnistuu jopa manuaalia avaamatta. Samalla on pyritty pois tuosta "kaavamaisuudesta" eli järjestelmä on sopeutuvampi eri tilanteisiin.

Ihmettelen myös, miksi simulaation eteenpäin vienti nappuloita painamalla on ahdistavaa? Oikeassa ohjaamossa käsky suorittaa tietyt toimenpiteet tapahtuu sanallisesti, simulaatiossa luontevasti yhtä peukalon alla olevaa nappia painamalla, koska äänentunnistustekniikka ei ole vielä tarpeeksi luotettavaa. Lopputulos on kuitenkin sama, käsketyt toimenpiteet suoritetaan.

Automaattista tilanteisiin sopeutumista tai sen puutetta en myöskään täysin ymmärrä. Simulaation rajoissa sitä on jo melko paljon. Esimerkiksi 767-version lentoonlähtö:

- Lentoonlähtö aloitetaan ykkösnappulan painalluksella

- copilotti tarkistaa tehoasetuksen ja lukee nopeudet 80, V1, VR , automaattisesti

- tässä versiossa telineen sisäänotto on täysin automatisoitu joten copilotti tekee sen automaattisesti

- copilotti kytkee halutut autopilotin moodit ykkös- ja kakkos nappulan painalluksista (HDG SEL tai LNAV, VNAV +  AP, alkubrieffauksessa voi myös asettaa ettei autopilottia kytketä jos haluaa lentää manuaalisesti)

- tämän jälkeen ykkösnappulan painallus "pyytää" laippoja ylös pykälä kerrallaan

- kun laipat ovat ylhäällä, ykkösnappula pyytää after takeoff -listan

Tuo järjestys on mielestäni ihan looginen, eikä normaalitapauksissa tuonne väliin tarvitse mitään mahtuakaan. Eikä copilotti oikeastikaan tee mitään omia säätöjä tai vaikkapa laippa-asetuksen muutoksia ilman pf:n käskyä.

ATR-versiossa tuota sopeutumista on vieläkin enemmän, copilotti täysin itsenäsesti tekee mm. seuraavia asioita

- varoittaa liian suuresta rullausnopeudesta

- varoittaa väärästä lentoonlähtöasusta

- kytkee unohtuneet valot

- kytkee pyyhkijät päälle jos sataa

- varoittaa jäätävistä olosuhteista

jne..

Toisen ohjaajan tehtävä niin tosielämässä kuin tässä simulaatiossakin on vapauttaa ohjaajan huomiota muihin asioihin, minkä fs2crew mielestäni myös tehokkaasti tekee. Lennon kriittisten vaiheiden aikana ei tarvitse availla mitään ylimääräisiä ikkunoita tai sohia näppäimistöä, tärkeimmät tehtävät hoituvat vaistonvaraisesti peukalon alla olevilla napeilla.

Kuten sanottu, mielipiteitä on monia. Omani on se että matkustajalentokoneen lentäminen simussa ilman tuota toisen ohjaajan elementtiä, vaikkakin keinosellaista, tuntuu siltä kun lentäisi isoa cessnaa. Ohjaamoyhteistyö on kuitenkin niin iso osa matkustajalentokoneen lentämistä, etten voi ymmärtää miten jotkut viitsivät puhua realismista simulaattorissa jos tuo elementti puuttuu aivan kokonaan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

joko enemmän keinoälyä ja automaattista tilanteisiin sopeutumista, taikka sitten ei ollenkaan. Itse en käytä.

Nimenomaan näin, pnf pitää olla älykkäästi simuloituna sovelluksen sisään  :thmbup:

Jari

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kimmo,

Väittäisin kyllä ymmärtäväni oikean liikennekoneen operoinnista riittävän paljon, joten minun mielipide ei tässä asiassa ole siihen sidonnainen. Tai ehkäpä juuri siksi se on.

Nimittäin tuo liika pakotettu sekvenssointi on asia, joka tosielämässä (vaikka kirjoissa asia ehkä hiukan kaunistellen esitetäänkin, varsinkin koneiden manuaaleissa) harvoin menee aina täsmälleen samalla tavalla. Toki proseduurit ovat samat, ja niitä noudatetaan, mutta kaikenlaisten real-life asioiden takia jutut eivät mene aina 1-2-3. Ja juuri tämän kustomoitavuuden puute tai erittäin keinotekoisen tuntuinen hallinta minua FS2crew:ssä risoo.

Minä en myöskään koe nappien painalluksia rinnasteiseksi jonkin tosielämässä suullisesti annetun triggerin kanssa.

Kuten sanoin, minun mielestäni FS2crew on automaattinen perämies, jota pitää "raahata perässä" painelemalla nappuloita oikeaan aikaan ja oikeassa järjestyksessä. Kaavamaisuus ja tarve tehdä tietyt asiat joka kerta juuri niin tai näin tekee siitä minulle ei realismia lisäävän, vaan tosielämästä poikkeavan. Ohjaamossa tulisi olla muutakin mietittävää kuin se, miten saan FS2Crewn:n pysymään synkassa. Hitto kun unohtui nyt painaa nappia tuossa kohtaa, peli menetetty. Mitähän se nyt tekee, jne.

En tykkää, mutta en siis yhtään tuomitse niitä, jotka tykkää.

Mitä tulee simulaattorin realismiin. Puhutaan eri asioista kun puhutaan lentokonesimulaation/simulaattorin realistisuudesta, ja siitä, kuinka lähelle tosielämää kutakin konetta operoi. Minä rummutan kyllä esim Level-D:n äärimmäistä realistisuutta monessa asiassa, mutta en ota mitenkään kantaa siihen, miten ihmiset sitä käyttää tai lentää.

Itsehän kannatan tietysti real-life kokoisia 2:n elävän miehen ohjaamoympäristöjä ;)

Tero

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mutta Tero, kyllä Bryan varmaan vielä kehittää ohjelmaansa..muakin risoo pikasen tuo FS2C:n nykytila, mutta mieti mitä se voi olla tulevaisuudessa...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mutta Tero, kyllä Bryan varmaan vielä kehittää ohjelmaansa..muakin risoo pikasen tuo FS2C:n nykytila, mutta mieti mitä se voi olla tulevaisuudessa...

Täytyy myöntää että muakin kyllä harmittaa että ohjelman markkinointi- ja tukikonsepti on aika lailla markkinoiden sanelema. Uusia ominaisuuksia harvoin lisätään enää muutama kuukausi julkaisun jälkeen.

767-versiostakin löytyisi monenlaista helppoa pikku paranneltavaa, mutta vihjauksista huolimatta parannuksia tai lisäyksiä ei ole toistaiseksi koskaan tullut.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

On muistettava, että todellisessa lennossa pilotti on todella lennon jokaisen osa-alueen ylimmässä komennossa, ja proseduurien on mentävä poikkeustilanteessa juuri kapteenin luovempienkin ratkaisujen mukaan.

FSCrew:n toiminnassa on myös yksi puoli, joka sotii inhimillisyyttä vastaan: kun perämies suorittaa toimintojaan, FSCrew:ssa näkyy vain tekemisten lopputulos - ei itse tekeminen. On hyvin hankala havaita napin tulluksi painettua, mutta sen painamistapahtuma on jo sivusilmällä havaittavissa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

On muistettava, että todellisessa lennossa pilotti on todella lennon jokaisen osa-alueen ylimmässä komennossa, ja proseduurien on mentävä poikkeustilanteessa juuri kapteenin luovempienkin ratkaisujen mukaan.

FSCrew:n toiminnassa on myös yksi puoli, joka sotii inhimillisyyttä vastaan: kun perämies suorittaa toimintojaan, FSCrew:ssa näkyy vain tekemisten lopputulos - ei itse tekeminen. On hyvin hankala havaita napin tulluksi painettua, mutta sen painamistapahtuma on jo sivusilmällä havaittavissa.

Totta, mutta tokihan ymmärrät, että kyse on simulaatiosta. Sellaista ohjelmaa joka toteuttaisi ne luovimmatkin ratkaisut, ei ole olemassa. Sitä kutsutaan tekoälyksi ja jos sellainen keksittäisiin, siirtyisi se myös oikeaan ohjaamoon aika nopeasti ;)  Simulaatiossa täytyy tehdä kompromisseja ja antaa mielikuvituksen täyttää loput.

Jälkimmäisestä ajatuksesta olen sinällään samaa mieltä, mutta se kuuluu myös kategoriaan lähes mahdoton toteuttaa simussa, ainakin toistaiseksi. Luonnollisen 3D-pilotin sijoittaminen ohjaamoon olisi melkoinen operaatio. Ajatuksella on kuitenkin leikitty. En ole kuitenkaan pitänyt sitä pahana puutteena, enimmät "äänettömät" nappien painelut hoituvat preflightin aikana ja useimmista toiminnoista tulee kuitenkin sanallinen vahvistus ja jokin ääni, esimerkiksi laippa-asetuksen vaihtaminen.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään