Jari Vanhatupa

Kentät korokkeilla ja FS:n pilkonta moduuleiksi

20 viestiä aiheessa

Joku meni pieleen sceneryn asennuksessa kun lentokentät ja vesistöt menivät tälläisten korokkeiden päälle! No ei se mitään, kyllä minä silti osaan tuonne laskeutua, minulla ei koskaan mene lasku pitkäksi!

Voisi joku silti kertoa mistäköhän on kysymys? Oikeastaan ei tuo nyt kyllä paljon haittaa kun näissä maisemissa harvemmin lentelen. Hauskan näköistä täällä ainakin on.

[ attachment removed ]

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Simulaattorin mukana tuleva mesh ei ole niin tarkka kuin tarjolla olevat lisäosat. Ja sama koskee myös vesistöjä ja niille asetettuja korkeuksia. Olet todennäköisesti asentanut jonkun mesh maiseman tai tuollaisen maiseman joka lisää vesistöjä ja korjaa rantaviivoja. Tästä aiheutuu kuvan mukainen konflikti.

Lentokentille on simussa asetettu tietty korkeus ja kentän ympäriltä maa tasoitetaan automaattisesti tähän korkeuteen. Jos se korkeus ei vastaa mesh maiseman mukana olevaa korkeutta (näin voi käydä) niin kenttä näyttää olevan kuin pöydällä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joo kyllä se oli nimenimaan tälläinen "mesch" tälle nyt ei sitten ilmeisesti voi mitään muuta kun, että poistaa tuo mesh haluttaessa. Ajattelinkin, että kyllä minä sen mielestäni ohjeen mukaan asensin.

Kokeilin muuten rullata Cessnalla reunan yli, ei mitään hätää kyllä se ehti saada ilmaa siipien alle ennen maanpintaa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joo kyllä se oli nimenimaan tälläinen "mesch" tälle nyt ei sitten ilmeisesti voi mitään muuta kun, että poistaa tuo mesh haluttaessa. Ajattelinkin, että kyllä minä sen mielestäni ohjeen mukaan asensin.

Kokeilin muuten rullata Cessnalla reunan yli, ei mitään hätää kyllä se ehti saada ilmaa siipien alle ennen maanpintaa.

Mikä mesh tarkalleen ja mikä paikka on kyseessä?

Minulla on aika paljon maailmaa meshattuna ja katsoisin, onko minulla sama ongelma (jos sama mesh tuossa paikassa). Voin ehkä neuvoa paremmin toimivan meshin.

yES

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Rob Cainer, Alaska and Canada Mesch. Kenttä Esim. CYWV. Mesch oli hurjat 160Meg paketti.

Kävin tuolla CYWV:llä. Minulla ei ole Canadassa meshejä. Vakiomaisema tuolla oli melkoisen tasaista ja kentät tietenkin kohdallaan korkeussuunnassakin.

Alaskassa minulla on melko hyvä mesh. Se on Raimondo Taburetin tekemä ja koostuu kahdesta paketista, kooltaan noin 680 Mt plus noin 500 Mt. Löytyy Avsimistä.

yES

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joo, no kiitos teille vinkeistä ja tiedoista. Pitää miettiä josko tuonnepäin senkummemmin panostaisin? . . . Kaippa nämä euroopan meshit ja sceneryt ajaa edelle. Välillä tulee mieleen, että kuinkahan suureksi tuota Fs 2004:sta voisi oikein lihottaa ennenkuin esim. sen käynnistysaika tai muu toiminta hidastuu liikaa.

Olisi mukava tietää kuinka paljon teillä tekijämiehillä Fs 2004 vie kovalevyltä tilaa?. . . Missä se järkevä raja menee?

Minulla simu vie tällähetkellä vaivaiset? 11Gt. 110Gt levyltä. ainakin vielä toimii ihan hyvin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mulla

simu vie tilaa sellaset 84.6 Gt  2x160 Gt kovalevyltä

aukaiseminen kestää 10-20 minuuttia.

Tiedostoja on FS9 kansiossa on: 280450

Kansioita on: 24545

:o ;D

[ attachment removed ]

Epäilen, että järkevä raja on ylitetty

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Aikoinaan kun käytin Fs2002:sta oli tietokoneessani 4 Gt kovalevy johon piti mahtua simun ja lisäosien lisäksi kaikki hyötyojelmat. Silloin kehitin sellaisen systeemin, että siirsin CD-levylle Aircraft, Gauges, ja Sound kansiot kun lisäkoneita oli kertynyt noin 20kpl sitten kirjoitin levykoteloon Jarin hangaari 1. . 2 jne.

Näitä ”hangaareja” sitten vaihtelin simuun kun halusin eri  lentokoneet käyttöön, eikä simu huomannut mitään! (Eli defaultti koneet ja gauget oli aina joka hangaarissa).

Kokeilin toimiiko sama systeemi Fs:2004:ssa.  Siirsin jättimäisen Airgraft kansioni ,gauge ja soundit sivuun ja latasin asennus CD:ltä ”puhtaat” tilalle. . . . käynnistys. . . . lähti käyntiin, simu ei huomannut mitään! Ai liikennettä ei toki enään ollut mutta näyttipä toimivan.

Tästä tuli mieleeni, että voisikohan saman tehdä Addon Scenerylle? Se avaisi mielenkiintoisia mahdollisuuksia kun voisi esim. tehdä vaikkapa Japanin Addon sceneryn joka olisi aivan tappiin asti varusteltu.    Siirtäisi sen vaan sitten tarvittaessa simuun. Muuten se ei olisi siellä hidastamassa. . . .

Samalla voisi sitten siirtää  simuun Japanin ”hangaarin ” joka olisi myös räätälöity sopivilla koneilla.

Onko kukaan toteuttanut tälläistä ? toimiiko? En ole vielä kokeillut mutta nyt se pitäisi toteuttaa kun tämä simu on koonsa puolesta vielä hallinnassa.

Ai niin!. . . . Nämä eivät ole asintuntijan neuvoja vaan Pelle Pelottoman ideoita. . kokeilkaa omalla vastuulla!

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Se on hienoa loppujen lopuksi että kapasiteetti on niin halpaa nykyisin ja se tilakaan ei kyllä kesken lopu.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ainut ongelma tossa Jarin ideassa minun logiikalla on, esim se, jos lentää vaikkapa USA:sta Japaniin, niin mitenkäs kaikki scenet silloin toimii? Mutta esim sisäisillä lennoilla[suomessa HEL KUO] tuo olisi varmaan hyvä idea.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eikös se menisi silloin niin, että muut näkyisi defaultmaisemana mutta Japani super scenerynä. Lähinnä oli tuossa ideana, että saisi sen kaiken ison tietomassan simun ulkopuolelle pois hidastamasta ei välttämättä DVD:lle, vaan vaikkapa sinne isolle kovalevylle. voisi olla erikseen vaikkapa Skandinavia Addon Scenery kansio ja kaikki aivan superia ja sitten kun menisin Afrikkaan lentelemään niin vaihtaisin Afrikka Addon Scenerykansioon ja taas olisi kaikki lisäosat mitä vaan sinne saa.

Kone käynnistyisi nopeasti ja kaikki toimisi "ehkä"?  hyvin kun tieto tuotaisiin tälläisinä moduleina simuun.

Lisäksi ei olisi NIIN! iso katastrofi jos simu menisi jostain syystä uudellen asennettavaksi tiedot olisivat näiillä moduuleilla turvassa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

TOIMII. . . !! Ainakin näin äkkiä kokeiltuna.  Minulla on nyt työpöydällä Japani niminen kansio joka sisältää Addon Scenery kansion jossa on tyhjät Scenery ja Texture kansiot sekä raskaita Photosceneryjä Japaniin. Lisäksi siellä on kopio scenery Cfg:stä josta leikkasin pois kaikki Addon Sceneryn alla ollet tiedot joita simu oli sinne tähänasti luonut.

Sitten laitoin turvaan alkuperäisen Scenery Cfg:n ja Addon Sceneryn ja siirsin tämän Japanin tilalle. Simu käynnistyi nikottelematta. Asensin Sceneryt normaalisti. Sitten japaniin katsomaan! Komeaa oli.

Kokeillanpas panna alkuperäiset takaisin?. . . Ei mitään ongelmaa taas käynnistyi normaalisti ja Malmilla oli kaikki ennallaan.

Nyt voin rakentaa Superraskaan Japanin eikä se lihota minun simuani mitenkään!! Miltäs kuulostaa?

Ai niin. . . . Nämä eivät ole asintuntijan ohjeita vaan Pelle pelottoman kokeiluja. . tehkää omalla vastuulla

Toteaa: Wanhis

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ja joku näppärä kaverihan vääntää oikein softan, jolla noiden eri maisemien välillä vaihtelu käy "napin painalluksella"  ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No ei noita maisemia kyllä kannata noin alkaa laittamaan että pitää säätää sen Scenery.cfg fileen kanssa. Maisemat voi muutenkin asentaa ihan mihin tahansa ja lisätä sitten simun Scenery libraryssä itse simuun. Maisemia jotka ovat toisella puolella maapalloa ei ladata joten se ei hidasta simua. Latausaika voi toki olla hiukan pidempi mutta menee siihen säätämiseenkin aikaa.

Minusta latausaikaan vaikuttaa enemmän AI liikenne, jos sitä on paljon. Asensin WOAI paketit ja kun jokainen lentoyhtiö on omassa paketissa on tuloksena tuhat ja miljoona bgl tiedostoa. Tämän yhteydessä huomasin simun käynnistymisen kestävän yllättäen huomattavasti kauemmin kuin ennen.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No ei noita maisemia kyllä kannata noin alkaa laittamaan että pitää säätää sen Scenery.cfg fileen kanssa. Maisemat voi muutenkin asentaa ihan mihin tahansa ja lisätä sitten simun Scenery libraryssä itse simuun. Maisemia jotka ovat toisella puolella maapalloa ei ladata joten se ei hidasta simua. Latausaika voi toki olla hiukan pidempi mutta menee siihen säätämiseenkin aikaa.

Minusta latausaikaan vaikuttaa enemmän AI liikenne, jos sitä on paljon. Asensin WOAI paketit ja kun jokainen lentoyhtiö on omassa paketissa on tuloksena tuhat ja miljoona bgl tiedostoa. Tämän yhteydessä huomasin simun käynnistymisen kestävän yllättäen huomattavasti kauemmin kuin ennen.

Voiko WOAI:n paketteja jotenkin tiivistää? Joskus Tatu puhuit tällaisesta.

Tarkoitan sen takia, että framerate olisi parempi.

Simun alkulatautumisajalla ei ole merkitystä, kunhan tuo ei ole kovin montaa minuuttia.

yES :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Voiko WOAI:n paketteja jotenkin tiivistää? Joskus Tatu puhuit tällaisesta.

En kai ole puhunut, en ainakaan muista.

Tarkoitan sen takia, että framerate olisi parempi.

Ah joo... oli yks juttu... kopioida koneiden "valo/yö-tekstuurit" simun omaan texture kansioon ja poistaa ne koneiden kansioista. Ne kun ovat samoja tekstuureita kaikilla lentoyhtiöillä. (mutta eivät tietenkään ole samoja kaikilla konetyypeillä)

En nyt muista vaikuttiko tämä suoraan FPS:n mitenkään mutta kerrotaan että sen sijaan että sama tekstuuri ladataan monesta paikasta niin riittää että se on vain yhdessä paikassa. Mene ja tiedä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Pitäisi tietysti uskoa kun Tatu sanoo mutta nyt olen niin innoissani näistä moduuleista, että meinaan ainakin muutaman kokeeksi tehdä kun tuo Japani tuntuu toimivan , on jotenkin kiehtovaa kun kaikki moduulissa on vain Japaniin kuuluvaa ja se Scenery Lib. Listakin on niin lyhyt ja selkeä.  Cfg filu ei ollut ongelma kun kone sen teki automaattisesti, sensijaan Meschien kanssa joutui vähän pähkäilemään. Mutta sain toimimaan.

Uskon, että kun vähän aikaa tämän kanssa touhuan ja rutiini syntyy niin. . .

Minulla on tällähetkellä vain noin 60 Ai yhtiötä mutta Airgraft valikon lataus hidastui jo selvästi. Asentamista odottaa vielä samanverran mutta pidän taukoa ja mietin. . .

Hmmmmmm……missäs ne Ai plaanit nyt sijaitsikaan. . . voisikohan niitä jotenkin ulkoistaa ja räätälöidä tähän systeemiin..

Ajatuksena tämä on kiehtova: Suomen ainoa moduuli FS.simu.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hmmmmmm……missäs ne Ai plaanit nyt sijaitsikaan. . . voisikohan niitä jotenkin ulkoistaa ja räätälöidä tähän systeemiin..

Noi plaanithan on bgl-tiedostoja ja ne voi olla käsittääkseni minkä tahansa maiseman scenery-kansiossa. Muistaakseni ainakin WOAIn ja PAIn tiedostot menevät fs9->Scenery->World->Scenery -kansioon.

Oskari.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joo! siellä ne oli. Kokeilin siirtää JAL ja Korean Airlinesin plaanit Addon Scenery/ Scenery kansioon ja menin Tokioon katsomaan.

Siellähän ne koneet oli kentällä, eli voi noita plaaneja siirrellä.

Jos tekisin vaikkapa Afrikka moduulin niin jotkin sikäläisten yhtiöiden plaanit voisi olla vaan siellä, sitten voisi esimerkiksi Kiinalaisia yhtiöitä haalia kasapäin mutta pitää suurimman osan Kiina moduulissa ja vain joitakin World Sceneryssä.

Hmmmmm. . . . . . mitähän tästä tulee?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään