Esa Sairio

Airbussit eivät tottele

19 viestiä aiheessa

Olen lennellyt MD-11:ta ja Boeingeillä useita satoja tunteja FS 2004:ssa. Kaikki toimii hyvin ja loogisesti, niin lento autopilotilla, käsin, autopilotilla GPS:n ja lentosuunnitelman avulla jne.

Nyt innostuin kokeilemaan kahta muuta konetta. jotka ovat

1. Airbus A320-314 iFDG, Eric Marcianon paneelilla

2. Airbus A 340-311 Project Open Sky, täydellinen paketti

Molemmissa koneissa on samanlainen ongelma, joskin isommassa Airbussissa suurempi:

Nousukiidossa laitan tehon käsin 90-95%, laippoja 5-8 astetta ja nostan koneet käsin ilmaan noin 15% kulmassa. Sitten pyörät sisään ja kohta laipatkin. Ongelma alkaa, kun kytken autopilotin ja autothrottlen päälle. Olen ohjelmoinut etukäteen korkeuseksi esim. 10000 jalkaa ja nousunopeudeksi kohtuullisen 2500 ft/min. Koneen nopeudeksi olen asettanut esim. 250 kt.

Sitten kytken autopilotin päälle.

Kummatkin Bussit alkavat nousta yhä jyrkemmin ja jyrkemmin, moottorit huutavat täysillä ja nousukulma jyrkkenee noin 40 asteeseen, jonka jälkeen kone sakkaa!

Mitä teen väärin tuon autopilotin yms. kanssa?

Esim. MD-11 (Alain Captin huippupaneeli) lähtee nousemaan juuri sitä vauhtia, sillä nousunopeudella ja siihen korkeuteen, jonka olen ohjelmoinut autopilottiin. Ja tottelee tehtyjä muutoksia esim. korkeuden tai lentonopeuden suhteen niin kuin pitääkin. Samoin mm. FS:n vakiosuihkarit toimivat ihan samoin, eli käsittääkseni oikein.

yES :o

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Otsikon perusteella voisin sanoa, että ei ihme  ;) Mutta asiaan. Yleensä tietääkseni tuota VS moodia ei käytetä, vaan käytetään joko autopilotin IAS, Level Change tai VNAV moodia. En nyt muista mitä tuosta Eric Marcianon paneelista löytyy, mutta tietääkseni ainakin IAS. Eli homma menee niin että asetat IAS moodille haluamasi nopeuden. AT myös päälle. Sitten asetat korkeuden ja isket AP. Tämän jälkeen kone kiihdyttää asettamaasi nopeuteen ja nostaa sitten nokkaa taivaisiin säilyttämällä kuitenkin asettamasi nopeuden.

Luultavasti tuo nokan nouseminen johtuu juurikin siitä, että kone pyrkii säilyttämään nousunopeuden piittaamasta muista arvoista ja tuloksena on sakkaaminen. Tämä juuri on VS moden heikkous.

Busseista ei ole kokemusta, mutta yleisesti ottaen asia menee näin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luulen, että johtuu kyseisten Airbussien tehosta. Ne eivät jaksa kiivetä 2500ft/min nopeudella 250kts (varsinkaan, jos valitset sen ennen, kuin nopeus on saavuttanut 250kts). Nokkaa nostamalla kone pyrkii säilyttämään 2500ft/min nousunopeuden, kun moottorit eivät tuota riittävästi tehoa kyseisen nousunopeuden ylläpitämiseksi valitulla nopeudella. Näin nopeus hidastuu ja autopilotti kompensoi vauhdin vähenemistä nostamalla nokkaa enemmän. Nokan noustessa vauhti taas hidastuu. jnejne... Koklaas pienempää nousunopeutta ja raportoi, jos koneet edelleen tekevät samaa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sama homma oli mulla tänään ensilento yrityksenä, korostan yrityksenä. Käytössäni tosin on Wilco-Feelthere Airbus vol.1 paketti, FMC syötin lentosuunnitelman, cruise altituden, polttoaine tiedot jne...autopilotin aktivoinnin jälkeen kone lähtee ihan jonnekkin muualle kuin kohti päämäärää ja vielä sopivan matalalla lentokorkeudella. On se sitten niin erillainen vissiin näissä busseissa tuo autopilotin toiminta, että eihän sitä Boeingin jälkeen uskalla edes yritystä pidemmälle hommaa suunnitella. Manuaalit luin ja tutorial flightin mukaan laitoin lentosuunnitelman, mutta ei mitn järkevää tapahdu, sanotaanko että manuaalina pitäisi ehkä vaan lennellä, tai sitten bussit vaan sinne omaan riviinsä :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

En tiedä millaiset kaasutoiminnot noissa Esan mainitsemissa paketeissa on, mutta kuulostaa siltä, että CLB (Climb) moodia ei ole kytkettyä nousun (FLEX/TOGA) jälkeen. Tonilla varmaan juuri tästä kyse sekä siitä, että Heading-nuppi on ylhäällä eikä alhaalla kuten kuuluisi.

Risto

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kiitos ohjeista. Kokeilin monia niistä.

Ainakin A 320 näyttäisi toimivan normaalisti, kun laittaa nopeudeksi ensin 200 kts eikä 250 kts. Kun on noussut ilmaan ja nopeutta on noin 170 kts (telineet sisällä. lapiat sisällä), kytketään AT päälle, jolloin nopeus alkaa hiljalleen nousta asetusarvoon 200. Sen jälkeen sitten autopilotti päälle, jonne on ennalta asetettu esim. korkeuslukema 5000 ft ja nousunopeus 2500 ft/min (voi olla näinkin iso).. Ei enää nouse nokka pystyyn ja suuntakin on kiitoradan suunta, ellei ole ohjannut muualle.

Sitten pikku hiljaa nopeutta lisää korkeuden kasvaessa. Pinnalla 33 kone lensi mukavasti 0,80 Mach. Laskukin onnistui.

Onpahan paljon pienitehoisempi kone kuin MD-11.

yES :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Normaali lähtö tapahtuu laipoilla 1+S. (A32S) Kun kone saavuttaa nopeuden 215-220kts tulee laipat sisään automaattisesti. Myös laipat 3. asetusta käytetään, jos on normaalia lyhyempi kiitotie tai sää poikkeuksellinen. Tällöin laipat otetaan sisään itse, seuraten nopeusmittarissa (nauha) olevia amberin värisiä  =   merkkejä. 170kt nopeudessa pitäisi siis olla vielä laipat 1+S.

T: Mika

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Autopilotissa pitäisi olla management -tila päällä. Toisin sanoen HDG:n näytössa autopilotissa pitäisi olla seuraavanlainen merkintä  - -  Sen saa päälle painamalla HDG:n valitsin nappulaa. Vetämällä nappulaa palautuu HDG mode, jossa siis lukee suunta asteina.

Edit: Wilcossa & PSS:n busseissa painaminen tehdään painamalla hiiren vasenta, ja vetäminen painamalla hiiren oikeaa painiketta.

PUSH: konetta ohjaa automatiikka.

PULL: konetta ohjaa pilotti.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Näin sivustakatsojana näyttää siltä, että neuvonantajilla unohtuu ketjun eka viesti  :)  Esan käyttämissä freewarepaneeleissa tuskin on mitään management/toga/jne -hienouksia mitä on ehdotettu..

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Näin sivustakatsojana näyttää siltä, että neuvonantajilla unohtuu ketjun eka viesti  :)  Esan käyttämissä freewarepaneeleissa tuskin on mitään management/toga/jne -hienouksia mitä on ehdotettu..

Toimii todennäköisesti silti samalla periaatteella. Jos reitin saa näkyviin ND:lle, niin kyllä autopilotti sitä lähtee seuraamaan kunhan tietää miten moden saa päälle (LNAV).

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

En ole onnistunut löytämään vieläkään tapaa, jolla tuon koneen (Ericin paneeli) saisi seuraamaan reittiä.

Osaako joku neuvoa?

Vai onko olemassa parempaa freewarepaneelia A 320:lle?

yES

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moro!

Avsim.com haulla "Ken Mitchell" pitäsi löytyä hyvä perus A320-paneeli joka toimii varmasti. Katso että lataat hänen tekemänsä sillä joukossa on myös modauksia ja niistä en tiedä. Itse käytän sitä iFDG:n A319 kanssa ja olen ihan tyytyväinen. iFDG:n Airbussit eivät nouse FL260 jälkeen kovin reippaasti kannattaa olla tarkkana varsinkin täydellä kuormalla.

jukka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moro!

Avsim.com haulla "Ken Mitchell" pitäsi löytyä hyvä perus A320-paneeli joka toimii varmasti. Katso että lataat hänen tekemänsä sillä joukossa on myös modauksia ja niistä en tiedä. Itse käytän sitä iFDG:n A319 kanssa ja olen ihan tyytyväinen. iFDG:n Airbussit eivät nouse FL260 jälkeen kovin reippaasti kannattaa olla tarkkana varsinkin täydellä kuormalla.

jukka

No nyt homma tuli kuntoon.

Poistin  aiemman paneelin ja korvasin sen Ken Mitchellin paneelilla, joka toimii minusta nyt oikein. Siitä löytyy kaikki tarvittavat kytkimet ja Fligh Plannerilla tehtyä reittiä kone seuraa hienosti.

Ainoina pikkuasioina verrattuna edelliseen paneelin on se, ettei ääni kerro laskussa korkeuksia eikä paneelissa tunnu olevan yhteentärmäysvaroitinta/ muun lentoliikenteen varoitinta.

Sitten ihmeellistä kyllä, GPS-painike on siirtynyt paneelissa outoon paikkaan FD-kytkimen vierestä, jossa sen tulisi olla. GPS-namikka toimii kyllä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Nuo ifdg:n bussit ovat muuten erittäin hienoja freewareksi, mutta justiinsa tuo lentomallinnus ja siihen liittyvä tehottomuus on rasittava.

Esimerkiksi POSKY:n 757 kanssa on nousussa ongelmia, kun se painavanakin nousee liian ripeästi (kiihdyttää nopeutta yli tuon 250 solmun).

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Nuo ifdg:n bussit ovat muuten erittäin hienoja freewareksi, mutta justiinsa tuo lentomallinnus ja siihen liittyvä tehottomuus on rasittava.

Esimerkiksi POSKY:n 757 kanssa on nousussa ongelmia, kun se painavanakin nousee liian ripeästi (kiihdyttää nopeutta yli tuon 250 solmun).

OoTee: Itseäni harmittaa SGA:n DC-10, joka hädintuskin jaksaa nousta FL270:lle. Korkeammalla alkaa sakkaamaan varmasti, vaikka kuormaa olis kuinka vähän. Kunpa joku tekis toimivan kolmereikäsen hevin. Vähän aikaa jaksaa noilla leikkiä, kunnes jo alkaa tulla PMDG:tä ja LEVEL-D:tä ikävä.  :-[

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

OoTee: Itseäni harmittaa SGA:n DC-10, joka hädintuskin jaksaa nousta FL270:lle. Korkeammalla alkaa sakkaamaan varmasti, vaikka kuormaa olis kuinka vähän. Kunpa joku tekis toimivan kolmereikäsen hevin. Vähän aikaa jaksaa noilla leikkiä, kunnes jo alkaa tulla PMDG:tä ja LEVEL-D:tä ikävä.  :-[

Jos tarkoitat kolmireikäisellä hevillä esim. MD-11:ta niin sellainen on olemassa freewarena:

Suosittelen lämpimästi konetta IFDG_MD11_Finnair, johon laitat Alain Captin paneelin 2.52 ja Alain Captin MD-11 Sound100- äänipaketin. Tuossa paneelissa on jopa lentäjien ja lentoemännän ääniä, sivukuvat, erinomaiset, joskin englanninkieliset käyttö- ja lento-ohjeet. Ylipäätänsä yksi parhaita freeware- koneita, joista minulla on kokemusta FS-maailmassa. Asennus on hankalahko (FSNordicista saa ohjeita tarvittaessa), mutta tämä MD-11 palkitsee vaivan!

Pari säätövinkkiä tähän koneeseen:

1. Muuta panel cfg:ssä view_forward_dir = 2.5, 0.0, 0.0, jolloin kapteenin istuin nousee hieman ylemmäs ja näkymä on realistinen. Vakiona ensimmäinen arvo on siis 1.5.

2. Kytke yläpaneeli pieneksi ja alapaneeli (jossa kaasuvivut) näkymättömiin lennettäessä niin fps paranee.

Itse olen lennellyt oheisella MD 11:ta ylivoimaisesti eniten, tahtoo sanoa varmaankin lähemmäs 1000 tuntia yhteensä yli 2000 tunnin FS-lentokokemuksestani.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jos tarkoitat kolmireikäisellä hevillä esim. MD-11:ta niin sellainen on olemassa freewarena:

Suosittelen lämpimästi konetta IFDG_MD11_Finnair, johon laitat Alain Captin paneelin 2.52 ja Alain Captin MD-11 Sound100- äänipaketin. Tuossa paneelissa on jopa lentäjien ja lentoemännän ääniä, sivukuvat, erinomaiset, joskin englanninkieliset käyttö- ja lento-ohjeet. Ylipäätänsä yksi parhaita freeware- koneita, joista minulla on kokemusta FS-maailmassa. Asennus on hankalahko (FSNordicista saa ohjeita tarvittaessa), mutta tämä MD-11 palkitsee vaivan!

Pari säätövinkkiä tähän koneeseen:

1. Muuta panel cfg:ssä view_forward_dir = 2.5, 0.0, 0.0, jolloin kapteenin istuin nousee hieman ylemmäs ja näkymä on realistinen. Vakiona ensimmäinen arvo on siis 1.5.

2. Kytke yläpaneeli pieneksi ja alapaneeli (jossa kaasuvivut) näkymättömiin lennettäessä niin fps paranee.

Itse olen lennellyt oheisella MD 11:ta ylivoimaisesti eniten, tahtoo sanoa varmaankin lähemmäs 1000 tuntia yhteensä yli 2000 tunnin FS-lentokokemuksestani.

Kiitos vinkistä. Pitääpä kokeilla säätää tuollainen kokoonpano itselleen. :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kiitos vinkistä. Pitääpä kokeilla säätää tuollainen kokoonpano itselleen. :thmbup:

Vielä vähän OT. Nyt tuli testattua ja hyvä on. Aikaisemmin ei vissiin ollut aikaa perehtyä tuon asenteluun, kun näytti niin vaikealta. Loppujen lopuks melko yksinkertainen asentaa. Ja tulee vielä kylkiäisenä muutama hyödyllinen pikkuohjelmakin. :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään