Guest omaaalto

Autopilotti aiheuttaa sakkausonnettomuuksia @ FS2004

12 viestiä aiheessa

Hei!

 

Heti ylösvedon jälkeen kytkin autopilotin päälle ja myös korkeudensäätäjän. Nyt on kuitenkin sellainen ongelma, että noin pinnalla FL15 autopilotti säätää koneen liian jyrkkään kulmaan ja se alkaa sakkaamalla vajota maahan. Ongelma poistuu, kun painaa Z-nappia ja alkaa käsiohjata. Erään kerran se rupesi omin päin kaartamaan, jonka tuloksena oli putoaminen maahan.

 

Onko kenelläkään muulla ollut näitä ongelmia ja kuinka olette päässeet eroon?

 

Alla Malaysia Airlinesin Boeing 777-2H6ER autopilotin aiheuttamassa melko ihastuttavassa sakkaustilassa.

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jajamen!

Tämä sinun kertomuksesi tuntuu hyvinkin tutulta.

Ajelen kylläkin pienemmillä koneilla, mutta joskus, kun olen kohtapuoliin trissojen sisäänoton jälkeen painanut Z-tangenttia, niin kone pienen ajan kuluttua alkaa hiljalleen pidottaa korkeutta, tai kääntää keulaa enemmän kohti taivasta. Kun sitten otan AP:n pois päältä ja nostan konetta käsin korkeammalle ja laitan AP: uudelleen päälle, niin homma jatkuu siitä sitten normaalisti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko nopeutta tarpeeksi?? entä millä mallilla v-speed on. JOs on raskas taakka ja vertical-speed viidessä tuhannessa niin taitaa kone ottaa vain päämäärän yrittää pysyä nousuaikataulussa  :) eli kiskoa nokkaa ylös välittämättä koneen omasta nopeudesta, joka laskee ja ajaa koneen sit sakkaukseen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Puhut Jukka järkevästi.

Itse yleensä tuupin trottel ja propel spagit niin edessä kun ne menee, mutta se vertikal nopeus, useinmiten, on se DEFAULT, joka saattaa olla esim. +1500.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu, kyllä moottorit käy täyttä rähinää. Aina se ei sakkaa, mutta tällä kerralla tein juuri kuten ennenkin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos kyseessä on joku maksullinen kone niin kannattaa käyttää joko Level Change -modea tai sitten VNAV:ia, mikäli FMC löytyy. Default paneelissa on autothrottle (A/T), joka säätää moottoreita sen mukaan, mikä on kulma pyrkien pitämään sen nopeuden, mikä autopilotissa on määritelty. Mikäli tuntuu että teho ei riitä, niin sitten noustaan pienemmällä kulmalla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos kyseessä on joku maksullinen kone niin kannattaa käyttää joko Level Change -modea tai sitten VNAV:ia, mikäli FMC löytyy. Default paneelissa on autothrottle (A/T), joka säätää moottoreita sen mukaan, mikä on kulma pyrkien pitämään sen nopeuden, mikä autopilotissa on määritelty. Mikäli tuntuu että teho ei riitä, niin sitten noustaan pienemmällä kulmalla.

 

Moi ;D

 

VNAV toimii oikean trimmin kanssa kuin junan vessa :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

1. Valitse realism settings asetuksista "Show indicated airspeed" ei "Show true airspeed" (Tämä nyt ei välttämättä vaikuta tähän ongelmaan sinänsä, mutta on siis realistisempi.)

 

2. Default 777 paneelin variometri bugittaa näyttää aina m/min. eikä ft/min. Eli autopilotin Vertical speed asetus on se joka määrää ja näyttää oikein, 2000 - 3000 Feet per minute lienee ihan ok tuollaisella nousulle ja nopeudeksi n. 300 KIAS 10 000 jalan jälkeen. Eli siis se variometri näyttää n. 600 - 900 m/min.

 

Tulee mieleen yksi heppu jolla on vain "tynnyri" henkseleillä päällänsä... "Hyvä MS!"  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moro!

Jos Olli kysyt neuvoa niin pistä nyt ihmeessä näkyviin kenen tekeleellä ja mahdollisesti millä paneelilla lennät. Mikä lentoyhtiö ei ole relevanttia.

 

jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistan useita samoja ongelmia eri koneilta vuosien varrelta...kyseessä on usein vertical speedin ja trimmin synkka...

 

Jotkut koneet ja panelit ei sovi yhteen ilman asetusten muutoksia...liekö tässäkin kyseessä sama asia..oletko kokeillut vaihtaa panelia...

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos kyseessä on PSS:n tuotos niin en ihmettele yhtään.. kerran kävi mullakin kivat kun olin vetämässä VATSIMissa Brasiliassa jotain legiä ja olin just finaalissa laskuasussa niin kone alkaa vetelemään jotain vaakakierrettä ja.. :P Kyseessä oli siis PSS:n B777 Varig..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Täältähän se 9M-MRF on ladattu ja tekijänä on siis Melvin Rafi, maalarina Aravinda Perera. Paneeli on simun mukana tulleen B777-300:n paneeli, siis pikkuveljensä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään