Tuomas Hulkkonen

Level-d G/S ja PAPI , FSX

5 viestiä aiheessa

Terve!

 

Ajattelin kysäistä onko muut mahdollisesti huomanneet, että tällä kyseisellä lisäosalla koneen ollessa spot-on glide slopella, PAPI valot näyttävät, että kone olisi liian korkealla. Tämä siis hetki ennen kynnyksen ylittämistä. Jos taas esim. ILS cat I lähestymisessä kytkee AP pois enne DH:ta ja lentää visuaalisti loppulähestymisen PAPI:n mukaan, tulee mulla usein "glide slope" -varoitus.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

PAPI-valot saattavat hyvinkin näyttää liikaa valkoista lähellä rataa koska pilotti istuu isossa koneessa liukupolkuun nähden useita metrejä liian korkealla. Se on ihan normaalia, erityisesti kun mainitset että huomaat sen kynnyksen päällä. Siinä kohtaa ei PAPI-valoilla kuin liukupolullakaan pitäisi olla laskun suorittamisen suhteen mitään merkitystä enää, visuaalissa mennään.

 

Myös GPWS:n glideslope-vinkaisun ei pitäisi laskun loppuvaiheessa enää haitata mitään jos rata on näkyvissä ja kaikki näyttää muuten hyvältä. Sen saa myös estettyä painamalla G/S override nappulaa joka on varoitusvalorykelmän oikeassa alakulmassa.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

PAPI-valot saattavat hyvinkin näyttää liikaa valkoista lähellä rataa koska pilotti istuu isossa koneessa liukupolkuun nähden useita metrejä liian korkealla. Se on ihan normaalia, erityisesti kun mainitset että huomaat sen kynnyksen päällä. Siinä kohtaa ei PAPI-valoilla kuin liukupolullakaan pitäisi olla laskun suorittamisen suhteen mitään merkitystä enää, visuaalissa mennään.

 

Myös GPWS:n glideslope-vinkaisun ei pitäisi laskun loppuvaiheessa enää haitata mitään jos rata on näkyvissä ja kaikki näyttää muuten hyvältä. Sen saa myös estettyä painamalla G/S override nappulaa joka on varoitusvalorykelmän oikeassa alakulmassa.

 

 

 

Ok tämä selvä eli oletan, että näin tapahtuu siis elävässäkin elämässä :) Kiitoksia vastauksesta

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taitaa oikeampi syy tähän olla tässä tapauksessa se että FSX on perinyt vanhoilta simuilta tutun sairauden, eli PAPI ja VASI(S) valot ovat missä sattuu. Eli eivät suinkaan siinä kosketuskohdan kohdalla mihin se GS vie. Kiusallinen ongelma, mutta ACFAD tiedostoja muuttamalla niiden korjaaminen pitäisi onnistua.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään