Guest Makoy

Kysymyksiá servoista?

7 viestiä aiheessa

Moi taas,

Táállá kun on ollut noita analogisia mittariprojekteja servoilla toteutettuna, niin varmaan lóytyy tietoa noista servoista.

Mulla olis mielessá káyttáá servoja ja opencockpitin servokorttia tossa mun TQ:ssa.

Servoissahan pitás olla váántóá enemmán kun noissa mittarijutuissa, koska liikuttaa kaasuvipuja.

Kaupan on paljon servoja, mut mikáhán niistá vois olla ok mun tarkoitukseen.Halpa ja tehokas ja pitáskó se olla millá voltilla?

Eli kun mulla ei ole kokemusta noista ettei tuu osteltua sikaa sákissá, niin neuvot enemmán kuin tervetulleita.

Marco

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moi!

En ole kokeillut, mutta opencockpitsin sivuilla on esimerkkejä aiheesta tasa (DC) virtamoottoreille ko. tarkoitukseen...

Lähinnä kyse kai olisi virran kulutuksesta...siis siitä kärähtääkö servolankku, jos siihen ajaa liian ison servon..niitähän riittää...

äkkisiltään ajattelisin, että korttihan antaa vain impulssit ja servo saa virtansa ulkopuolisesta lähteestä joka tapauksessa...

mutta ehkä kortin manuaalista löytyy virran kulutuksesn raja-arvot servoille..miene tiedäö? Itse tunkenut siihen vaan viisi hitecin 311...vorreille, iasille ja variometrille...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moi Marco!

Siihen aikaan kuin harrastin RC lentoa, oli olemassa Suurempia RC servoja "Gigant scale" RC lentokoneille.

Ne jaksoivat vetää 4 kiloa + jos en muista väärin.

Ne ovat kooltaankin suurempia kuin tavalliset standard RC servot.

Ja muistaakseni niihin piti kytkeä +6V erillisellä virran langalla.

En muista minkä merkkiset ne minun RC servot olivat....

Esko

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moi Marco!

Siihen aikaan kuin harrastin RC lentoa, oli olemassa Suurempia RC servoja "Gigant scale" RC lentokoneille.

Ne jaksoivat vetää 4 kiloa + jos en muista väärin.

Ne ovat kooltaankin suurempia kuin tavalliset standard RC servot.

Ja muistaakseni niihin piti kytkeä +6V erillisellä virran langalla.

En muista minkä merkkiset ne minun RC servot olivat....

Esko

Moi,

Juu, jotain tota kokoluokkaa kattelen.

Noi servot jotka tulee kaasukahvoihin tarvitsee olla tehokkaat, koska kahvat painaa aikas paljon.

Tosin vipujen toisiin páihin voi laittaa vastapainot, jotka pitáá sit káytánnóssá testata ja hienosáátáá.

Jos kahvoista tulee taasen liian kevyet, niin silloin hávii tuntuma.Tietty jáykkyys pitáá tietenkin olla realistisuuden takia.

Aattelin kokeilla ensin jotain 3-4 kg:n servoja, jos riittáá niin hyvá niin.Jos ei niin laitan jarruspoikkiin ja trimmeriin, ja tilaan tehokkaamat.

Noi servojen hinnat kun nousee kilomáárán mukaan, niin ei viiti heti tilata turhan tehokkaita ja kalliita.

Huutonetissá on kaiken kokoisia servoja huudettavana, en sit tiedá kyllá noiden laadusta, asiantuntijat vois kertoa.

Marco

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moi

Asiantuntija en kyllä ole tässä asiassa, mutta esim. 1/5 scale Futaba S 3306 MG vääntää aivan julmetusti. Oisko ollu noin 20kg @ 6V, ja hinta 50 € kieppeissä kappaleelta. Kokeillu sitä 4.8V ja vääntöä on jo tuollakin volttimäärällä. Ampperita kyllä tarvii, itellä ei riittänyt normaali nopeudensäätimen kautta tullut syöttö, vaan ylikuumenemis suoja meni päälle jo muutaman käännön jälkeen. Joten syötin servoa erillisellä 4.8V 3.0Ah akulla.

Itellä kyseinen servo halusi tehdä itestään ympäripyörivän kun kokeilin työkone malliini sitä Accomsin radioiden kanssa. Futaban radioiden kanssa toimii kyllä oikein. On kuulemma erinlainen tuo ohjaus impulssi noissa merkeissä. En tiiä sitten kuinka noissa Opencockpit yms laudoissa on tuon ohjauksen kanssa.

Oisko yksi vaihtoehto: Conrad.com sivuilta Model Geared Motors. Itellä rc-työkone projektissa 12V malli: Article No.: 227579 - I5 ja hintaa 14.95€ kpl. Malleja noilla on monenlaista.

Huono puoli näissä on ehkä tuo moottorin mekaaninen vastus, jos yrittää pyörittää moottoria akselista. Tietysti jos kaasut tekisi niin että tuon moottorin 6mm akseliin kiinnittäisi muoviset kiekot joiden väliin kaasun vipuvarsi tulisi. Ja jouset puristamaan kiekkoja sopivalla voimalla yhteen. Nyt se kaasun varsi vois "luistaa" siellä välissä jos vipua vääntää käsin. Tuossa tietysti ois tarvetta ohjelmalle joka käskyttäis tuota moottoria AT:n mukaan. Voiskos sen sitten tehdä millä?

Vaikeasti selitetty, mutta...

-taito

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moi Taito ja Tuomas

Ai sinne sivuille oli tullu tutorialiakin tollaisesta, vai enkó ole aikaisemmin lóytányt?

Mulla on servokortti tilattu jo ja ehdin hommata kaksi servoakin.

Niistá pitás saada sit váántáá jotakin.

Pitáákó noita servoja muuten jotenkin modata vai meneekó heittámálla???

Kattelin just noita hiteckin ja futaban servoja, mut hinta on niillá aika suolanen, joten ajattelin kokeilla halpisversioita.

Kattoo nyt sitten miten kauan noi pelaa.

Servot on Tower pro sg-5010, jánnite 3,5 - 8,4V ja váántó 4,8V: 8 kg / cm, 6V : 11 kg / cm. 2 X kuulalaakerointi.

Kyllá noissa luulis olevan tarpeeksi poveria ja hintakin oli vaan 25€ / 2 kpl tinkimisen jálkeen.

Marco

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään