Jukka Nisula

Curtiss Hawk CU-554 Uuteen-Seelantiin entisöitäväksi

102 viestiä aiheessa

Ensin Brewster, nyt Curtiss…ei jäänyt kotimaahan kumpaakaan muistoksi.

 

Tällainen juttu löytyy viimeisimmästä Fly Past-lehdestä. Käänsin sen kutakuinkin tällaiseksi:

 

Hawk “laskeutuu” Uuteen Seelantiin (Fly Past ,September 2005, Rene L Uijthoven)

 

Yksi Uuden-Seelannin uusimmista ja mielenkiintoisimmista vanhojen sotakoneiden entisöintiprojekteista on saanut alkunsa hiljattain.Mike Nicollin entinen Suomen Ilmavoimien Curtiss Hawk 75-A6 CU-554, jonka hän hankki tänä keväänä, tullaan kunnostamaan lentokuntoon.

Tämän koneen sodan ajan historia on tuntematon tällä hetkellä, joskin tiedon palasia sen menneisyydestä on ilmaantunut pikkuhiljaa. Natsi-tyylinen hakaristi löytyi, kun poistettiin osia Suomen Ilmavoimien maalauksesta, todistaen, että tämä yksilö oli saksalaisten haltuunottama, mahdollisesti Norjassa, ja toimitettu suomalaisille, jotka kävivät sotaa Neuvostoliittoa vastaan.

Varmaa on, että CU-554:llä oli taisteluhistoria Suomen Ilmavoimissa. Sen palvelus päättyi, kun venäläinen lentokone ampui sen alas. Vaikka runko ja ohjaamo on yllättävän hyvässä kunnossa ikäänsä ja olosuhteisiin nähden, joissa kone putosi, niin suurin osa sen pintalevyistä on kadonnut ja vaatii siksi täydellisen uudelleenrakentamisen. Tämä on ilmeisesti hyvin pitkä entisöintiprojekti, mutta tyyppinä niin harvinainen, että varmasti tulee olemaan erittäin kannattava. Jokainen, joka voi auttaa tässä projektissa piirustusten kanssa, historiallisen tiedon, Hawk 75-A6 manuaalien tai CU-554:n taustatiedon kanssa pyydetään lähettämään tai ottamaan kontaktia Miken kanssa email-osoitteeseen

 

Reneplanes_att_hotmail.com.

 

 

Tapauksesta löytyy kertomus alla olevasta kirjasta:

 

Jaakko Hyvönen: Kohtalokkaat lennot 1939-1944, tapaus 229. sivu 154.

 

CU-554

Lentolaivue 32

 

19. maaliskuuta 1943 klo 13.40 ammuttiin CU-554 alas Aunuksen kannaksella Kusrajärven maastoon ohjaajan saadessa surmansa.

 

Ohjaaja, ylik.KAJANTO, Jaakko Olavi (22), s.6.5.1920/Helsinki

 

Kajanto lensi lentueensa päällikön kapt.Nurmisen siivellä suojauslennolla. Nurmisen saatua osuman ja tehtyä tuleen syttyneellä koneellaan pakkolaskun vihollisen puolelle, Kajanto lähti matalalla lentäen kiertelemään pakkolaskupaikalle todetakseen, miten Nurmiselle oli käynyt. Hänen tehdessään tiukkaa kaartoa noin viidessäkymmenessä metrissä ja lentäessään rintamalinjan suuntaisesti “ei kenenkään maan” yläpuolella, avasi vihollisen jalkaväki pikakivääritulen. Kajanto sai osuman itseensä, koneen nokka heilahti äkillisellä liikkeellä ylös, minkä jälkeen kone edelleen kaartaen syöksyi noin 50 asteen kulmassa linjojen väliin muutaman kymmenen metrin päähän piikkilankaesteestä viholliseen päin. Matkaa viholliseen asemiin oli omasta etulinjasta 400-500 metriä. Murskaantuneen ja palamaan syttyneen koneen luokse päästiin myöhemmin jalkaväen avulla.

Moottori oli lentänyt viidentoista metrin päähän ja siivet repeytyneet irti. Kajanto makasi palaneena maassa parin metrin päässä pyrstöstä. Hänen todettiin saaneen osuman päänsä läpi. Kajanto sai surmansa 171 sotalennollaan. Hän oli ampunut alas viisi viholliskonetta.

 

Tuon mukaan CU-554:ää ei ampunut alas venäläinen lentokone vaan jalkaväen tulitus.

 

Jukka

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onpas pintapellit kuoriutuneet siististi pois  :o, vähän liiankin siististi... Vai onko rungosta poistettu peltiä?

Vai onko kyseessä samanlainen viritys kuin muutama vuosi sitten Siivet-lehdessä esitelty "Curtiss" jossa ei ollut muuta alkuperäistä kuin pala moottoripeltiä ja ohjaamoalueen osia, loput oli koottu lattaraudasta...

Juha.

 

edit: Itse itselleni vastaten: eikö Curtisissa ole tuossa kuomun jatkeena olevan ikunan takapään kohdalla rungon sivussa iso huolto- tms. luukku? Tuossa valokuvan runkokehikossa ei näy isoa aukkoa tai luukun vaatimia rakenteita...

Väitän, että valokuvassa ei ole muuta aitoa Curtissia kuin eturungon pellit, pyrstö ja ehkä kuomun osia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei tuolla koneella ole muistaakseni mitään tekemistä oikean CU-554:n kanssa. Alkuperäinen konehan tuhoutui täysin, jos eivät tapaukset mene sekaisin päässä. Eihän siitä koneesta jäänyt mitään jäljelle entisöitäväksi tai pois vietäväksi. Ainakin pikapuolisesti tuo lienee väärennös, jollaisia Venäjällä nykyään tehtaillaan aika paljonkin. Eli "löydetään" romukone, joka sitten myydään ulkomaille keräilijöille tai harrastajille isolla rahalla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onpas pintapellit kuoriutuneet siististi pois  :o, vähän liiankin siististi... Vai onko rungosta poistettu peltiä?

Vai onko kyseessä samanlainen viritys kuin muutama vuosi sitten Siivet-lehdessä esitelty "Curtiss" jossa ei ollut muuta alkuperäistä kuin pala moottoripeltiä ja ohjaamoalueen osia, loput oli koottu lattaraudasta...

Juha.

 

Väitän, että valokuvassa ei ole muuta aitoa Curtissia kuin eturungon pellit, pyrstö ja ehkä kuomun osia.

 

Jos noin todella on, niin ehkä tätä Mike Nicollia voisi joku asioista noin hyvin perillä oleva valistaa. Itselleni oli uutta, että se voisi olla joku "kyhäelmä". Sen Siivet-jutun luin pikaisesti aikanaan, ja silloin kyllä ihmetytti koneen "hyvä" kunto. Miksikä yksilöksi ne sitä väittikään? Voisiko se olla sama kone kuin tämä...? :-\ Ja nyt Fly Pastissa väitetään, että tämä on CU-554, oh hoh. ???

 

edit: tuossa Martin laittamassa kuvassa, sieltä sivustosta, löytyy rungolle numero 13659. Oliko se CU-554:n numero?

 

Löysin tietoja:

 

http://histaviation.com/Curtiss_Hawk_75.html

 

A-6 13659       CU-554 Ex Norwegian,Overhauled at Valmet No 13659. Delivered 30/6 1941. To unit 2./LeLv 14. Shot down 19/3 1943

 

Ja Juhan mainitsema huoltoluukku näkyy näissä kuvissa:

 

http://histaviation.com/Curtiss_Hawk_Photoarchive.html

 

http://www.scaleaero.com/363v1.jpg

 

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noista edellisistäkin autenttisista valokuvista näkyi aika hyvin tuo rungon rakenne luukkuineen. Tässä kuvassa se näkyy hyvin. Kuvassa on Englannissa entisöity lentävä Curtiss Hawk. Kun vain näkisi tuon runkoluukun taakse, että meneekö siellä rimoitus alla... :-\ Löytyisikö kuvaa luukku auki mistään? Keskinen/Stenmanin Curtiss-kirjasta ehkä, mutta minulla ei ole sitä.

 

http://photos.airliners.net/photos/4/1/4/882414.jpg

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Entisöidäänköhän suomalaisten väreihin...vai saksalaisten  :-\. Tai sitten ranskalaisten  ???..... Mutta hieno homma, että entisöidään, vaikka sitten Uudessa-Seelannissa  :D.

 

Ensin BW. Nyt CU. Seuraavana MS tai JU.... Suomipojat myöhästyivät jälleen, vaikka koneet olivat muutaman kymmenen/sadan kilsan päässä itärajastamme  :-[. Hävettää....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ensin BW. Nyt CU. Seuraavana MS tai JU.... Suomipojat myöhästyivät jälleen, vaikka koneet olivat muutaman kymmenen/sadan kilsan päässä itärajastamme  :-[. Hävettää....

 

Mitenkäs ne erään laulun sanat menivätkään: "on maamme köyhä, siksi jää"    :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suomipojat myöhästyivät jälleen, vaikka koneet olivat muutaman kymmenen/sadan kilsan

 

Tosin hyvä juttu tosiaan, että entisöidään. Suomessa olisi luultavasti joutunut varastoon odottamaan parempia päiviä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suomipojat myöhästyivät jälleen, vaikka koneet olivat muutaman kymmenen/sadan kilsan päässä itärajastamme  :-[. Hävettää....

 

Lattarautaa voi käydä kukatahansa ostamassa lähimmästä rautakaupasta, ei tarvitse lähteä itä-rajan taakse... ::)

Juha.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lattarautaa voi käydä kukatahansa ostamassa lähimmästä rautakaupasta, ei tarvitse lähteä itä-rajan taakse... ::)

Juha.

 

Niin, kun lukee tuota taistelukertomusta..."Murskaantuneen ja palamaan syttyneen koneen luokse päästiin myöhemmin jalkaväen avulla. Moottori oli lentänyt viidentoista metrin päähän ja siivet repeytyneet irti. Kajanto makasi palaneena maassa parin metrin päässä pyrstöstä."

 

Kyllä murskaantuneeseen ja palaneeseen koneeseen täytyy paljon lattarautaa hitsata, jotta saadaan tuon näköinen runko, kuin kuvassa on. >:(

Ja jos Kajanto on lentänyt ohjaamosta, niin kyllä kuomukin kehyksineen ja tukirautoineen on täytynyt hajota pahasti. ??? Haisee fake-koneelta, niinkuin Juha ja Jukka K. mainitsevat...Harmittaa vaan jos näin kerran on asian laita. Kyllähän entisöitäviä koneita saa rakentaa osista ja rakennetaankin paljon, mutta että otetaan jonkun koneen historia ja käytetään sitä hyväksi. Se ei ole mielestäni ilmailuhistorian kannalta oikein ja reilua, mutta minkäs teet.

 

Tuossa Keskisen/Stenmanin Curtiss-kirjassa ei ole kuvaa, jossa näkyisi tuonne sivuluukun sisälle, olis vaan kiva todeta rungon rakennetta sen takana.

 

Jukka

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin, kun lukee tuota taistelukertomusta..."Murskaantuneen ja palamaan syttyneen koneen luokse päästiin myöhemmin jalkaväen avulla. Moottori oli lentänyt viidentoista metrin päähän ja siivet repeytyneet irti. Kajanto makasi palaneena maassa parin metrin päässä pyrstöstä."

 

Kyllä murskaantuneeseen ja palaneeseen koneeseen täytyy paljon lattarautaa hitsata, jotta saadaan tuon näköinen runko, kuin kuvassa on. >:(

Ja jos Kajanto on lentänyt ohjaamosta, niin kyllä kuomukin kehyksineen ja tukirautoineen on täytynyt hajota pahasti. ??? Haisee fake-koneelta, niinkuin Juha ja Jukka K. mainitsevat...Harmittaa vaan jos näin kerran on asian laita. Kyllähän entisöitäviä koneita saa rakentaa osista ja rakennetaankin paljon, mutta että otetaan jonkun koneen historia ja käytetään sitä hyväksi. Se ei ole mielestäni ilmailuhistorian kannalta oikein ja reilua, mutta minkäs teet.

 

Tuossa Keskisen/Stenmanin Curtiss-kirjassa ei ole kuvaa, jossa näkyisi tuonne sivuluukun sisälle, olis vaan kiva todeta rungon rakennetta sen takana.

 

Jukka

 

 

 

 

No suuressa maailmassahan rittää, kun alkuperäisen koneen valmistuslaatta löytyy.... Kun ne restauroidaan lentokuntoon, niin eiköhän ne ole 99% uudelleen rakennettuja, mutta se 1% alkuperäinen tawaramäärä saa aikaan sen, että "alkuperäinen" kone lentää taas  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pistetääns nyt sitten off-topiciksi. Mihinkäs se JK-260 aikoinaan katosi?

 

Eipäs ole kuulunut mitään.... Taisi olla joskus Siivet-lehdessä JK-260:n löytö mainittu.....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

http://www.geocities.com/hjunkers/ju_ju88_m8.htm

 

On varmaankin siellä ihan tallessa :(

 

Kyseinen kone taisi olla ihan viimeisiä  koneita, mitkä sakuja vastaan putosi?

Vai muistanko väärin?

Jossain kirjassa oli juttua, että jätkien piti pommittaa Rovaniemeä ja palata takaisin, mutta kyseinen kone eksyi ja harhautui Itä-naapurin puolelle.

Tekivät laskun järveen ja yksi ainoa jeppe osasi uida ja selvisi sotavankeuden? jälkeen takaisin Suomeen.

 

Olikohan edes sinnepäin?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

No suuressa maailmassahan rittää, kun alkuperäisen koneen valmistuslaatta löytyy.... Kun ne restauroidaan lentokuntoon, niin eiköhän ne ole 99% uudelleen rakennettuja, mutta se 1% alkuperäinen tawaramäärä saa aikaan sen, että "alkuperäinen" kone lentää taas  ;D

 

Onkohan kukaan laskenut paljonko tulisi lentokuntoisen BW:n uudelleenrakentaminen maksamaan?

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onkohan kukaan laskenut paljonko tulisi lentokuntoisen BW:n uudelleenrakentaminen maksamaan?

 

 

 

Ei taida olla "historiallista arvoa"  rakentaa uusia;).  Jenkki-ilmailulehdissä "Pylly Waltteri" on ollut yleensä "Maailman huonoimmat lentokoneet"-artikkeleiden alla. Muistaakseni on jossain vielä tallella tämä 80-luvun Air Classics-lehti  :D. No suomalaisillehan se on tietenkin toinen juttu  8).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

http://www.geocities.com/hjunkers/ju_ju88_m8.htm

 

On varmaankin siellä ihan tallessa :(

 

Kyseinen kone taisi olla ihan viimeisiä  koneita, mitkä sakuja vastaan putosi?

Vai muistanko väärin?

Jossain kirjassa oli juttua, että jätkien piti pommittaa Rovaniemeä ja palata takaisin, mutta kyseinen kone eksyi ja harhautui Itä-naapurin puolelle.

Tekivät laskun järveen ja yksi ainoa jeppe osasi uida ja selvisi sotavankeuden? jälkeen takaisin Suomeen.

 

Olikohan edes sinnepäin?

 

 

Nousi Rissalasta. Huonon sään takia muut palasivat kotio. JK-260 eksyi ja navigaattorin laskelmien mukaan kun koneen piti olla Roviksen päällä ( oli Rissalan päällä ....) tiputtivat pommit ja ottivat suunnan Rissalaan ( Rissalan päältä....). Pakkolasku järveen lähelle Leningradia, siinä vaiheessa yksi miehistön jäsen ilmoitti olevansa uimataidoton....Radioyhteys ei wörkkinyt JK-260:n operaation aikaan. Rissalassa kuulivat pommien räjähdykset ja koneen loittonevan kaakkoon....

 

Kun kaikki menee pieleen, niin tässä tapauksessa meni todellakin  :-[

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jeah, kaikki meni näköjään pieleen :(

Taitaa konekkin olla jossain muualla nykyään, kuin kys. järven pohjassa?

Hyvin menee kaupaksi nuo entiset suomalaiset koneet, kun Kurjalan Tasavalta niitä kauppaa!

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
.

 

edit: Itse itselleni vastaten: eikö Curtisissa ole tuossa kuomun jatkeena olevan ikunan takapään kohdalla rungon sivussa iso huolto- tms. luukku? Tuossa valokuvan runkokehikossa ei näy isoa aukkoa tai luukun vaatimia rakenteita...

Väitän, että valokuvassa ei ole muuta aitoa Curtissia kuin eturungon pellit, pyrstö ja ehkä kuomun osia.

 

Tässä linkissä olevassa piirustuksessa näkyy tuo aukko (luukku) ohjaamon takana rungon sivussa, ja siinä aukossa ei näkyisi menevän runkoputkia, kuten menee "CU-554"-värikuvassa ketjun alussa. Kun suurentaa kuvaa, niin näkyy paremmin... ;)

 

http://www.aviationshoppe.com/catalog/images/Curtiss-Hawk-75A-3-(Mohawk-III).jpg

 

Jukka

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voi herran jestas tätäki!

 

Vain pyrstö ja vähän peltiä ohjaamon kohdalta alkuperäisestä koneesta.Ja sitten on veli venäläinen vääntänyt siihen LATTARAUDASTA rungon.Ja joku menee ja ostaa mokoman.No,pitääpähän sanonta tyhmyydestä sakotetaan paikkansa.

Tästä oli aikoinaan Siivet lehdessä artikkeli,jossa Geust hehkutti löytyneestä Curtissista.Ei tiennyt itkeäkö vaiko nauraa. :(

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään