Guest thai air

Flight simulatorista

4 viestiä aiheessa

Kun latasin fs nordicin sivulta koneita yms... Sain tiedostot mutta en osaa sirtää niitä Fs 2004:lle. Voisko joku kertoa? :-[

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jep, eli jos paketissa on Read me tiedosto, käytä sitä apuna.

Yleisesti ottaen ne .zip/.rar paketit pitäis purkaa sinne aircraft kansioon. En mene 100% takuuseen kun on niin kauan kun viimeksi FS04:sta säädin.  :-[

 

-Oskari

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin, ensin kannattaisi lukea ohjeet ja kysyä vasta sitten. Tosin nuo ohjeet ovat hieman ylimalkaiset, joten tässä vähän tarkemmat kertauksena (ilman kuvia en viitsi niitä tänne nyt uppailla - niitähän on jo tuolla Wikissäkin).

 

Minä asennan koneen seuraavasti:

 

1. Se tulee zip-paketissa (tai vastaavassa)

 

-puran sen tilapäiskansioon - en suoraan aircraft-kansioon, sillä se ryökäle saattaa ylikirjoittaa jotain tärkeää

 

-kopioin mukana tulleet efektit (effects) effects-kansioon (tiedostot tunnistaa fx-päätteestä)

 

-kopioin mukana tulleet mittarit (gauges) gauges-kansioon. Mittarit tunnistaa gau-tiedostopäätteestä. EN ylikirjoita mitään, vaan kopioin sellaiset mittarit, jotka jo ovat gauges-kansiossa koneen omaan panel-kansioon.  Huomaa, että mittareita voi olla myös cab-tiedostojen sisällä. Niitä tiedostoja EI PURETA, vaan ne kopioidaan sellaisenaan simun gauges-kansioon. Gauge- ja effect-tiedostojen ohella voi tulla alikansioita tai efektien tekstuureja (effects\texture-kansiossa). Ne kopioidaan myös simun gauges- ja effects-kansioihin kukin omaan alikansioonsa. Taaskaan en ylikirjoita mitään ainakaan tutkimatta tarkemmin asiaa.

 

-poistan effects- ja gauges-kansiot koneen mukana tulleesta kansiopolusta, jos ne ovat aircraft-kansion alla etteivät ne kopioituisi turhaan simun aircraft-kansioon tulevaan koneen kansioon. Poistamisen voi tehdä myös kaiken lopuksi sieltä koneen omasta kansiosta. Documents-alikansion jätän yleensä - etenkin, jos siellä on koneen dokumentteja. Se ei kuitenkaan ole välttämätöntä.

 

-nimeän koneen kansion (sen, jossa ovat ainakin yksi kappale kutakin seuraavista:  alikansiot model, panel, sound ja texture) tarvittaessa uudelleen paremmin kuvaamaan koneen merkkiä ja mallia. Näin koneiden kansiot löytyvät tarvittaessa helpommin. Esimerkiksi kaikki Boeingin valmistamat koneet ovat minulla saaneet kansion nimen alkuun sanan Boeing. AI-koneet saavat kuitenkin etuliitteen AI paitsi sellaiset asennusohjelmalla asennetut kuten PAI tai WoAI. Koneen kansion nimi voi olla miltei mikä tahansa, mutta edellä mainittu auttaa pitämään ne järjestyksessä. Minulla on pitkälti toista tuhatta konetta aircraft-kansiossa. Ei sieltä mitään löytäisi, jos antaisi niille kaikille kansioille tekijän ehdottaman nimen. Standardia kun ei ole. Simun kannalta koneen kansion nimellä ei ole väliä (muuten kun alias-viittauksissa). Koneet tunnistetaan aircraft.cfg-tiedostossa olevista nimistä.

 

-kopioin koneen kansion väliaikaisesta aircraft-kansiosta (tai voi se olla muukin) simun varsinaiseen aircraft-kansioon

 

-testaan koneen toimivuutta välittömästi, jolloin vielä muistan jos olen unohtanut jotain

 

 

 

2. Se tulee asennusohjelmana

 

-asennan koneen aina väliaikaiskansioon - EN KOSKAAN suoraan simun aircraft-kansioon

 

a) muutan asennusohjelman ehdottaman polun ...\aircraft\[koneen nimi] viittaamaan tähän väliaikaiskansioon

 

-suoritan asennusohjelman loppuun

 

-kopioin tiedostot asennusohjelman luomista kansioista alussa kuvatulla tavalla simun varsinaisiin kansioihin

 

b) Jos asennusohjelma ei anna muuttaa ehdottamaansa kansiota,

 

EN ASENNA KONETTA LAINKAAN!

 

 

 

Vielä muutama sananen kone-kansion sisällöstä.

 

Koneen kansiossa esimerkiksi nimeltään Boeing 40-A täytyy olla vähintään kaksi tiedostoa

 

aircraft.cfg ja [mikä_tahansa_nimi].air

 

Edellisessä määritellään koneen ominaisuuksia ja jälkimmäisessä sijaitsee koneen lentomalli.

 

Alikansiossa model sijaitsee koneen rakennemalli esimerkiksi Boeing 40-A.mdl ja tiedosto model.cfg, jossa tavallisesti teksti

 

[models]

normal=Boeing 40-A      \\esimerkki!

 

Tavallisin syy siihen, että jokin kone ei lainkaan toimi on havaintojeni perusteella ollut se, että näissä tiedostoissa on ollut joku kirjoitusvirhe (esimerkiksi suluissa on sana model eikä models tai = merkin perässä olevassa sanassa on mdl-pääte - EI SAA OLLA model.cfg-kansion sisällä, vaikka tiedostossa Boeing 40-A.mdl pitääkin olla!).

 

Alikansiossa panel sijaitsee ainakin yksi tiedosto panel.cfg, jossa määritellään koneen panelien ominaisuuksia (mm. se mitkä mittarit ja mihin sijoitetaan). Lisäksi siellä on paneelin kuvatiedostoja, jos koneella on oma 2D-paneeli. Jos kone käyttää lainattua paneelia, on tiedostossa panel.cfg merkintä

 

[fltsim]

alias=Boeing 40-A\panel          \\esimerkki!

 

missä alias-sanan perässä oleva lause viittaa siihen kansioon, jossa olevan koneen paneelia käytetään (esimerkissä käytetään koneen Boeing 40-A paneelia). Panel-kansiossa voi sijaita myös koneen käyttämiä mittareita. Minä jätän sinne ne, joista jo on samanniminen versio simun gauges-kansiossa. Syy on yksinkertainen. Koneiden tekijät nimeävät samalle nimelle aivan erilaisia mittareita. Toinen ei aina sovi toisen paikalle. Simu katsoo ensin koneen omasta panel-kansiosta mittarit ja vasta sitten gauges-kansiosta. Näin paneeliin tulee aina sinne tarkoitettu mittari.

 

Sound-kansiossa sijaitsevat koneen äänet. Siellä on aina vähintään tiedosto sound.cfg, jossa äänten käyttö tarkemmin määritellään. Lisäksi siellä on joukko äänitiedostoja, jos koneen mukana tulevat omat äänet. Muussa tapuksessa käytetään aliasta samaan tapaan kuin paneelissakin. Esimerkki sound.cfg-tiedoston sisällöstä aliaksen tapauksessa:

 

[fltsim]

alias=c182\sound            \\esimerkki!

 

Tuossa kone käyttää kansiossa c182 olevan oletus-Cessna C182:n ääniä. Oletuskoneiden (simun mukana tulleet lentokoneet) kansioiden nimiä ei ole hyvä mennä muuttelemaan!

 

Koneen mukana voi tulla myös erillinen sound-kansio, jossa on äänitedosto(ja). Tällöin se/ne on tarkoitus kopioida simun pääkansiossa olevaan sound-kansioon. Taaskaan en ilman muuta ylikirjoita mitään (voisi käydä esimerkiksi niin, että saan seuraavalla kerralla kabiiniin venäjänkieliset äänet englannin sijaan ;-).

 

Lopuksi tarvitaan vielä ainakin yksi tekstuurikansio texture, jossa ovat koneen geometrisen modellin "päälle puettavat vaatteet" eli tekstuurit. Ilman niitä kone näkyy harmaana "raakamodellina". Jos käytetään useampia tekstuureja tai "paintteja" kuten yleensä sanotaan, tarvitaan jokaiselle oma texture-kansio, jotka erotetaan päätteestä. Oikeaan paintiin viitataan aircraft.cfg-tiedostossa sanan texture= perässä olevalla päätteen nimellä (esimerkiksi texture=fin viittaa paintiin fin, joka löytyy kansiosta texture.fin). Ilman päätettä viitataan oletustekstuuriin, joka on kansiossa texture.

 

Siinä taisivatkin tulla luetelluiksi tärkeimmät perusasiat.

 

Pekka

 

Edit: Eikun tervetuloa hienon harrastuksen pariin! ja opiskelemaan lisää simuilusta.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään