Tero Knuth

Pyörä irtosi pienkoneesta Turussa

21 viestiä aiheessa

Turun Sanomat kertoo seuraavaa:

 

Yksimoottorisesta pienkoneesta irtosi nokkapyörä koneen laskeuduttua Turun lentokentälle puoli seitsemän aikaan sunnuntai-iltana. Konetta ohjasi lentolupakirjaa varten harjoitteleva lento-oppilas. Kukaan ei loukkaantunut onnettomuudessa.

 

Turun lentokentällä ei ollut onnettomuushetkellä muuta liikennettä, eikä onnettomuudesta näin aiheutunut vaaraa muille.

 

Syytä pyörän irtoamiseen ei tiedetä. Onnettomuudesta tehtiin ilmoitus valtakunnalliseen onnettomuustutkintakeskukseen ja he alkavat selvittää tapausta.

 

Lennonjohdossa ei muisteta vastaavaa tapausta.

 

Aika ihmeelliseltä kuulostaa, että pyörä tippuisi yht'äkkiä koneesta.

 

-Tero-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Turun Sanomat kertoo seuraavaa:

 

Aika ihmeelliseltä kuulostaa, että pyörä tippuisi yht'äkkiä koneesta.

 

-Tero-

 

Aika ihmeelliseltä kuulostaa, mutta ei mahdottomalta. Ainakin yksi tapaus tulee mieleen.

Finnairin Caravellestä irtosi startissa päätelineen rengas josku -70 luvun lopulla jyväskylässä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Turun Sanomat kertoo seuraavaa:

 

Aika ihmeelliseltä kuulostaa, että pyörä tippuisi yht'äkkiä koneesta.

 

-Tero-

 

Joissakin koneissa on vähän heikkoja osia laitettu - tyyppiä sen kummemmin tietämättä. Tarvittaessa saadaan pyörä irtoamaan vaikka mopocessnasta. Jaska tietää tapauksen, joka sattui EM/MM(?)-tarkkuuslentokilpailuissa Nummelassa muistaakseni irkkupilotille.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Syytä pyörän irtoamiseen ei tiedetä.

 

No nyt tiedetään. Ja tiedetään myös se, että eihän se pyörä mitään irronnut  ::)

 

EDIT: Kone näyttäisi epäilyttävästi Bravo Inkkarilta

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No nyt tiedetään. Ja tiedetään myös se, että eihän se pyörä mitään irronnut  ::)

 

EDIT: Kone näyttäisi epäilyttävästi Bravo Inkkarilta

 

Koneen piti muutenkin olla tapahtumahetkellä turussa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No nyt tiedetään. Ja tiedetään myös se, että eihän se pyörä mitään irronnut  ::)

 

No mitäs tiedät ja mistä? Huhut nyt on mitä on, ja niitä tässä touhussa on aina liikaa.

 

//T

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No mitäs tiedät ja mistä? Huhut nyt on mitä on, ja niitä tässä touhussa on aina liikaa.

 

Kuka on puhunut mitään huhuista? ;)

 

Sitäpaitsi näkeehän tuosta kuvasta, että eihän tuosta ole pyörä irronnut, vaan koko teline taittunut alle ellei se sitten ole taittunut just siksi, että pyörä olisi irronnut  ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuka on puhunut mitään huhuista? ;)

 

Sitäpaitsi eihän tuosta ole pyörä irronnut, vaan koko teline taittunut alle  ::)

 

Eiköhän se teline taitu siinäkin tapauksessa JOS se fillari siitä lähtee kävelemään.. Muotosuojat ja suttuinen kuva vaan tekevät sen että valokuvan pohjalta on paha sanoa mitään sen kummempaa..

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eiköhän se teline taitu siinäkin tapauksessa JOS se fillari siitä lähtee kävelemään.. Muotosuojat ja suttuinen kuva vaan tekevät sen että valokuvan pohjalta on paha sanoa mitään sen kummempaa..

 

Kuten sanoin:

 

ellei se sitten ole taittunut just siksi, että pyörä olisi irronnut

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuten sanoin:

 

 

Hahah, ..editoitu hiukan pienellä präntillä mun viestini jälkeen..? ;D

 

Mutta joo, joko niin tai näin, harmi homma.

 

//T

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hahah, ..editoitu hiukan pienellä präntillä mun viestini jälkeen..? ;D

 

 

Editoin sillä välillä, kun olit omaasi kirjoittamassa. Lisäsin vain hymiön vielä jälkeenpäin...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistaisivat vain kaikki Mopo-pilotit, että tuo nokkapyörä on  vain rullausta varten. Ettei potkuri osu maahan ja lentsikka olisi jotenkin automaisesti ohjattavissa.

Nokkapyörä ei ole laskuteline, joka kestää tällejä.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tervehdys,

 

Meidän koulutus käytössä tuo kone oli ja Turussa. Koko päivän on villejä huhuja liidellyt asian tiimoilta Irkissä mutta laskun valvonut opettaja kertoi kuitenkin, että lasku oli ollut normaali. Kiihdytyksessä oli pyörä irronnut ja sen jälkeen oli teline luonnollisesti antanut periksi. Ei mikään mukava kokemus lupakirjan suorittamisen alkumetreillä.

 

Kyseisellä koneella on on sattunut ja tapahtunut paljon muutakin kummaa, kuten esim. kaksi vuotta sitten kaverini ensimmäisellä lentotunnilla oli radiopalo finaalissa, josta sitten tuli loppupelissä pakkolasku... Itse jätin pari lentotuntia väliin, kun sähköpuolen mittarit harrasti ns. teknotanssia poukkoilemalla puolelta toiselle ja radiot lakkasivat toimimasta rullatessa.

 

- toivottavasti laittavat koneen nyt pois liikenteestä.

 

// Joni

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tervehdys,

Kyseisellä koneella on on sattunut ja tapahtunut paljon muutakin kummaa, kuten esim. kaksi vuotta sitten kaverini ensimmäisellä lentotunnilla oli radiopalo finaalissa, josta sitten tuli loppupelissä pakkolasku... Itse jätin pari lentotuntia väliin, kun sähköpuolen mittarit harrasti ns. teknotanssia poukkoilemalla puolelta toiselle ja radiot lakkasivat toimimasta rullatessa.

 

 

Terve,  keväällä tuo kone myytiin Rovaniemeltä Poriin ja meikäläinen siirtolensi koneen sinne..Nyt jo hauska tapahtuma kyseiseltä lennolta; lentoonlähtö normaalisti Rovaniemeltä ja lähialueen rajalla ilmoitus ja torni toivotti hyvät matkat..Vaihdoin sitten alueen jakson kuuntelulle ja siinä rupattelin matkustajan kanssa niitä näitä..Noh, huomasin jossain vaiheessa, että kännykkä soi jossain taskussa ja kaivon puhelimen esille, kappas Rovaniemen alue yrittää soittaa..hmmm...taidanpa vastata...(joo, on säännöksiä vastaan, onneksi puhelin "unohtui" päälle)  Puhelu meni suurinpiirtein näin: "Mikko Holck" , " Alueesta se ja se päivää, ootko koneessa oh-cbi? " , "öö..joo oon...", " Sammuttakkaa radio välittömästi, se on varannu jaksoa jo 14 minuuttia" " Ahaa, kiitos tiedosta, taitaa tulla raportin teko?", "Joo tulee, soita sit ku oot maassa", "Jeps.heipparallaa".

Vikakin löytyi, jostain syystä käsimikrofoni oli oikosulussa ja vei kaikki meidän keskustelun eetteriin..Jännä juttu, ettei mikään intercomissa indikoinu vikaa..Kaikki pelas normaalisti..Sit ku käsimikin otti irti niin kaikki alko toimimaan. Soitin vielä ilmasta alueeseen ja kysyin lupaa kokeilla radiota. Hoplaa..se toimi normaalisti ja lähetti vitosena. Noh, kieltämättä varmuuden vuoksi lentelin sitten radio kiinni ja käytin sitä vain pakottavissa tilanteissa..

 

Ai niin ja ihan alkukeväästä, kun hain sen Ranualta Rovaniemelle niin sehän lakkas lataamasta ja hävisi kaikki virrat siitä vehkeestä. Syynä oli viallinen lataussäädin. Silloin soitin kännykällä torniin ja sain laskuluvan sieltä, tosin näytti se vihreää valoakin. Näkyy muutes aika hyvin se valo. Jepaa..Ei muuta ku kone kuntoon. Hyvä se on  ;D

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

..Ei muuta ku kone kuntoon. Hyvä se on  ;D

 

Kas samat viat jatkuvat, vaikka sitä radiota on korjailtu jo vuosia...  ;D

 

- noin 30 tuntia tiimaa sillä koneella ja kivahan paija se oli. Oikein eilen kiroilin, kun toi selvis. Oli ajatus syyskuussa mennä hieman tyypittämään sitä taas, jos tuon lopputentin jaksais/ehtis suorittamaan... mutta taitaa olla varikolla loppusyksyn!

 

// Joni

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No nyt tiedetään. Ja tiedetään myös se, että eihän se pyörä mitään irronnut  ::)

 

EDIT: Kone näyttäisi epäilyttävästi Bravo Inkkarilta

 

Voi voi meidän entistä pientä  :'(

Tuolla vanhalla rouvalla sitä on paljon tahkottu. Ja konetta on ennenkin korjailtu...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tervehdys,

 

Nyt sitten virallisempaa tietoa ja oikaisu omaan aikaisempaan kommentiini, jossa olin ymmärtänyt kuulemani väärin. Eli kiitotielle 08 aikaisemmat laskut olivat olleet hyviä, päätelineelle ja nokka pyörä ylhäällä kuten kuuluukin mutta opettaja ei nähnyt viimeistä laskua jossa tilanne tapahtui, koska kiitotie 26 otettiin käyttöön tuulensuunnan muutoksen takia.

 

Tutkijalautakunnan mukaan oppilaalle tapahtui "pomppulasku", joka vaurioitti ja irroitti nokkapyörän. Nokkapyörää etsittiin kauan kylläkin ja se löytyi, mutta näinollen nokkapyörä ei ollut irronnut itsestään kuten aiemmin olin käsittänyt. Elikkä näin.

 

Jatketaan harjoituksia,

 

Joni

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luotettavalta ja ns. perillä olevalta taholta olen saanut tietää, että viimeinen lasku on ollut varsinainen maansiirtokonelasku. Nokkatelineestä on lähtenyt akseli kävelemään, kun etuhaarukka oli haljennut. Samalla oli saksinivelen kiinnitys irronnut. Nokkapyörä oli löytynyt n. 60 m kiitotien sivusta.

 

Noista radioista vielä sen verran, että talven jälkeen (sikäli kun laitteet eivät ole olleet kuivissa tiloissa) kaikissa vanhemmissa ja joskus jopa uusimmissa radiolaitteissa on toimintahäiriöitä. Kyse ei ole yksilöviasta vaan yleisestä ilmiöstä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään