Osku Leskinen

Miten valita SID/STAR

14 viestiä aiheessa

Elikkä tällä kertaa tällainen askarruttaa mieltä ::) Millä perusteella SID/STAR valitaan. Onko näihin joku erityinen syy vai? Itse valitsin äsken Manchesteristä lähtiessä SID:n niin, että kun Radalla 06L oli SIDinä Nokin ja ensimmäinen reittipiste oli Nokin niin ajattelin, että on järkevä lähteä sitä SIDiä kiertämään. Mutta kohta pitäisi aloittaa lähestyminen niin millä perusteella valitsen STAR:n? Niinkö, että mistä suunnasta olen tulossa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Elikkä tällä kertaa tällainen askarruttaa mieltä ::) Millä perusteella SID/STAR valitaan. Onko näihin joku erityinen syy vai? Itse valitsin äsken Manchesteristä lähtiessä SID:n niin, että kun Radalla 06L oli SIDinä Nokin ja ensimmäinen reittipiste oli Nokin niin ajattelin, että on järkevä lähteä sitä SIDiä kiertämään. Mutta kohta pitäisi aloittaa lähestyminen niin millä perusteella valitsen STAR:n? Niinkö, että mistä suunnasta olen tulossa?

ATC:han sen yleensä kertoo, mutta jos sinulla ei ole realistisempaa lennonjohtoa kuin simun default, niin valitse vaikkapa se joka on lähin tulosuunnastasi (ja lähtiessä se joka päättyy lähimmäksi menosuuntaasi).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yleensä reitit loppuvat jollekin pisteelle, josta alkaa STAR. Tällöin STAR valitaan tuon pisteen ja käytössä olevan kiitotien perusteella. Oikeassa elämässä sen tietysti valitsee lennonjohto.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tjaa, nyt kun tästä aiheesta puhutaan niin, mites tehdään IRL, otetaan nyt vaikka esimerkiksi lento Las Palmasiin..  :P Niin kun kaput täällä hesan päässä näpyttelevät sitä reittiä niin laittavatko täällä jo sinne ne STAR-kuviot valmiiksi vai jättävätkö reitin "auki" tuolle viimeiselle WPT:lle mistä sitten lähempänä näpytellään se ATC:n (tässä tapauksessa kanarian tutkan) valitsema tuloreitti? Tutkahan sen kertoo? Siis aluelennonjohto?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ainakin omien hyvin lyhyiden kokemusteni perusteella tuulten mukaan valitaan oletettu käytössä oleva kiitotie mikäli se ei ole muuten jo ennalta tiedossa ja niiden mukaan ne STARitkin sitten ladataan FMSään. Ei ole kovinkaan iso homma näpytellä FMSään uusi STAR jos se jostain syystä vaihtuu, koska kuitenkin ne on talletettu sinne databaseen STARien nimillä. Eli tyyliin klikataan sitä STARia jonka ATC on määrännyt, aktivoidaan se jonka myötä STARiin kuuluvat waypointit tulevat automaattisesti ruudulle ja kone lentää valittua STARia pitkin. Noin niinkuin kaikessa yksinkertaisuudessaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ainakin omien hyvin lyhyiden kokemusteni perusteella tuulten mukaan valitaan oletettu käytössä oleva kiitotie mikäli se ei ole muuten jo ennalta tiedossa ja niiden mukaan ne STARitkin sitten ladataan FMSään. Ei ole kovinkaan iso homma näpytellä FMSään uusi STAR jos se jostain syystä vaihtuu, koska kuitenkin ne on talletettu sinne databaseen STARien nimillä. Eli tyyliin klikataan sitä STARia jonka ATC on määrännyt, aktivoidaan se jonka myötä STARiin kuuluvat waypointit tulevat automaattisesti ruudulle ja kone lentää valittua STARia pitkin. Noin niinkuin kaikessa yksinkertaisuudessaan.

Kiitoksia vastauksesta! :thmbup: Eli siis reitti kokonaisuudessaan vaan lootaan ja thats it.  8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja jos lento olisi tyyliin 12h pallon toiselle puolelle, niin olisi aikamoista arpapeliä naputella se oikea STAR sen hetiksillä ennusteilla  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laitetaanpas jatkoksi samaan aiheeseen kysymys. Mitäs tehdä STARin kanssa sillon, jos saa ATISista kiitoradan niin myöhään, ettei kone kerkeä enää alas? Tehdäänkö joku vapaaehtoinen hold ja tiputetaan korkeus siinä sopivaksi? Ongelmahan tulee helposti silloin kun on kaksi samansuuntaista rataa ja on valinnut väärin esim. on tulossa EFHK:lla 22L ja atis kertookin, että pitää ottaa 22R.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laitetaanpas jatkoksi samaan aiheeseen kysymys. Mitäs tehdä STARin kanssa sillon, jos saa ATISista kiitoradan niin myöhään, ettei kone kerkeä enää alas? Tehdäänkö joku vapaaehtoinen hold ja tiputetaan korkeus siinä sopivaksi? Ongelmahan tulee helposti silloin kun on kaksi samansuuntaista rataa ja on valinnut väärin esim. on tulossa EFHK:lla 22L ja atis kertookin, että pitää ottaa 22R.

 

Sellaista tilannetta ei tule. Lennonjohto pitää huolen STAR:sta ja se annetaan riittävän aikaisin. Ei siis periaatteessa mitään tekemistä ATIS:n kanssa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sellaista tilannetta ei tule. Lennonjohto pitää huolen STAR:sta ja se annetaan riittävän aikaisin. Ei siis periaatteessa mitään tekemistä ATIS:n kanssa.

 

...paitsi simun oman lennonjohdon kanssa  ;D Muuten Toni on kyllä oikeassa. Lisäksi rinnakkaisille radoille tuloreitit ovat useimmiten niin samankaltaisia myös korkeusprofiililtaan, että radan vaihto rinnakkaiseksi ei pitäisi tuottaa ongelmaa korkeuden suhteen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta, ATIS näkyy jo, kun olet 50nm säteellä kentästä. Eikö se ole tarpeeksi? Näpyttelee sen ATIS:n taajuudet vaan sinne radioon. Sitten vaan pyytää lennonjohdolta rataa 4R esimerkiksi, jos ATIS ilmoittaa radoiksi 4L ja 4R.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta yleensä jos tulet VFR-lennonjohdolla laskuun, voi vaan valita "Reguest full stop landing" ja ATC määrää kiitotien, IFR-lennonjohdollahan voi valita kiitotienkin mihin laskeutua  :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tosiaan meinasin kanssa simulaattorin omalla laadukkaalla lennonjohdolla. Ja kuten Ottokin mainitsi, niin tosiaan VFR-lennonjohdolla lennonjohto määrää kiitotien. Tosin joskus VFR:lläkin saa yrittää vaihtaa kiitotietä. Joskus tuntuu, ettei tuo 50nm oikein tahdo riittää, että tulee sopivalla vauhdilla alas. No täytyy sitten ilmeisesti tehdä niin, että käy holdissa tiputtamassa korkeuden sopivaksi, jos ei tuo 50nm riitä. Kiitoksia vaan nopeista vastauksista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään