Guest oldmanpilot

Wilco Airbus tyyppikoulutusta pyydetään:)

44 viestiä aiheessa

Tervehdys kaikille! Eli niin kuin toisessa viestiketjussa jo mainitsinkin sain tämän wilcon airbus series 1 paketin sitten vihdoin viimein toimimaan asentamalla Windowsin uudestaan.

Itse tulen englannin kielellä toimeen noin töissä asiakkaiden kanssa ja ulkomailla liikkuessani mutta luetussa englannissa jää aukkoja turhan paljon joten voisiko joku auttaa minua kun manuaalista en saa kaikkea irti.

Eli ensimmäinen kysymys: miten autothrottlen saa toimimaan siten, että se yleensäkin toimii:) Itselläni ongelma, että kun syöttää fmc:hen reitin joka aika nopeasti onnistui kun muista fmc käytöstä kokemusta jo niin autothrottle ei toimi kun klikkaa sen speed/mach näytön siten, että siinä näkyy ne viivat eli käsittääkseni sen pitäisi silloin hakea nopeudet fmc:ltä? Näin ainakin muissa koneissa:))

 

En löytänyt tälläista topickia joten jos sellainen kuitenkin on kyseiseen koneeseen ja kaikki muutkin neuvot autopilotin käytöstä kyseisessä koneessa niin olisin todella kiitollinen jos saisin apua. Tällainen vanha äijä kun täällä nuorten taitavien miesten keskuudessa harrastelee niin apua tarvitaan:))

 

Timo T.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

miten autothrottlen saa toimimaan siten, että se yleensäkin toimii:)

Laittamalla kaasukahvan CL -asentoon:

When the THR RED altitude is reached

(1.800 feet in this example), a flashing ‘LVR

CLB’ message appears on the FMA (1st

column). Move the thrust lever back to the CL

detent.

 

//P.L

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos tästä ohjeesta!! Siellähän se lukee mutta kun ei tää oikein ymmärtänyt ees tuota.. Onko siinä siis joku sellainen juttu että nousuvaiheessa kaasukahva pitää olla Clb asennossa ja muissa vaiheissa jotain muuta vai onko niin, että se on aina tuossa asennossa, että at toimii?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos tästä ohjeesta!! Siellähän se lukee mutta kun ei tää oikein ymmärtänyt ees tuota.. Onko siinä siis joku sellainen juttu että nousuvaiheessa kaasukahva pitää olla Clb asennossa ja muissa vaiheissa jotain muuta vai onko niin, että se on aina tuossa asennossa, että at toimii?

Karrikoidusti sanoen nouset FLEX:llä, lennät CL:llä.. Eli koneen alkaessa huutaa CL:ää sillä päästellään loppumatka jos ja kun haluaa autokaasua käyttää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos tästä ohjeesta!! Siellähän se lukee mutta kun ei tää oikein ymmärtänyt ees tuota.. Onko siinä siis joku sellainen juttu että nousuvaiheessa kaasukahva pitää olla Clb asennossa ja muissa vaiheissa jotain muuta vai onko niin, että se on aina tuossa asennossa, että at toimii?

Minun ymmärtääkseni autopilotti toimii vain kun kaasu on CL -asennossa. Itse käytän FLX tai TOGA moodia (riippuu kiitoradan pituudesta) kiihdytyksessä, ja vaihdan CL moodiin silloin kun LVR CLB alkaa vilkkua FMA:lla.

 

Edit: No Ristoltahan tuo tulikin jo. ::)

 

//P.L

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse lensin tänään ekan testilentoni. Manuaalin checklist on syvältä. Varsin kattava ja havainnollinen checklist löytyy:

 

www.avsim.com  sieltä extended search.

 

filename:airbus_a32x_normal.zip

 

T: Mika

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja perään pukkaa kysymys. Mistä namiskoista tehoja saa nostettua "manuaalisesti" esim. rullauksen aikana? Ei toimi perinteiset F-näppäimet, eivätkä numpadin 9 ja 3. Kaasukahvaa en käytä.

 

T: Mika

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Erittäin paljon kiitoksia kaikille!!! Tästä siis pääsen alkuun tämän ongelman osalta:) Hienoa, että on porukkaa kuka neuvoo:)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja perään pukkaa kysymys. Mistä namiskoista tehoja saa nostettua "manuaalisesti" esim. rullauksen aikana? Ei toimi perinteiset F-näppäimet, eivätkä numpadin 9 ja 3. Kaasukahvaa en käytä.

 

T: Mika

Moi Mika!

 

Kokeiles asettaa haluamasi näppäimet Config Managerin Key Assignmentin kautta..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hieman hold:ista.

 

Kokeilu 1. EFHK DOBAN1A INTOR1M. Määritin HOLD:in INTOR:lle oikealla kaarrolla outbound 196 astetta. SPD 220kt FL100. Aktivoin holdingin hieman ennen intoria, ja kone lähti oikeaan kaartoon, tämän jälkeen kohti DOBAN:ia?

 

Kokeilu 2. EFJO JNS T82 ORM ORM1R. Määritin HOLD:in ORM:lle outbound 032 astetta. Aktivoin hieman ennen ORM:ia, ja kone lähti oikeaan kaartoon, jonka jälkeen kohti TULTI:ia?

 

Miksi kone lähtee kohti edellistä FIX:iä? Ja miksi MCDU:n näyttöön myös ilmestyy ko. FIX?

 

Kuvaa ORM:lta (on hieman pimeähkö, lisää valoisuutta ;D).

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

T: Mika

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No voi jessus sentään, kun jo kuvittelin pääseväni FsNavin käytöstä eroon >:( Noh, holdaukset siis käsin, tai FsNavilla. Onneksi en sentään kerinnyt Lontoon ruuhkaan Vatsimissa lähteä ennen tämän selviämistä ;D.

 

T: Mika

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hieno kone.....

 

Totesin että ärsyttäviä pieniä bugeja riittäisi jakaa vaikka muillekin lisäosien valmistajille! (versio 3B)

 

Efhk:n SIDit lentää aikas omituisesti oikoillen. esim RW33 arturin kautta.... kokeilepa. se on vaan rw track 1670 ja sieltä suoraan arturille, jää meinaan hel radiaali lentämättä oikean kaarron jälkeen... yms kivaa.

 

Airsimmer saisi jo julkaista omansa.

 

Vai pitääkö siirtyä maddog 2006 puikkoihin? ilmeisesti realistisuutta riittää. Mutta Vfinn toimintaan ei enää silloin olisi asiaa...

 

-Jarkko

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, ja jos Wilcolla ajaa P-RNAV proseduureja esim. INTOR1M kiitotie 15, niin oikoo kyllä niin pahoin että käsin menisi 100% paremmin (STAR:in loppupäässä). Vaan käsin kun ei saa niitä lentää, niin onnea vaan minulle ja kaikille muille kohtalotovereille :P

 

T: Mika

 

Edit: Tuleeko Airsimmer myös FS9:iin?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä, tällä hetkellä heillä on aikeissa tehdä ensin versio  Fs9:siin.

Tiedä sitten mikä on meininki kun paketin julkaisu lähestyy....... joskus

 

-Jarkko

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kannattaa kokeilla rohkeasti sitä PSS:ää, onhan se tiedetty jo kauan että Wilcon järjestelmämallinnus on aika susi  8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kannattaa kokeilla rohkeasti sitä PSS:ää, onhan se tiedetty jo kauan että Wilcon järjestelmämallinnus on aika susi  8)

Anna nyt samalla joku vinkki, mistä tuon voi vielä hankkia. Eikös tuo firma mennyt nurin alkuvuodesta.

 

-Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jep,

 

Pss:llä mennään hamaan tulevaisuuteen asti, se nyt sentään on normaali operoinnin kannalta toimiva.

Ja simurakentamisen kannalta tähän on tietty itse lisättävissä esim FSBUS järjestelmällä vaikka mitä...........

 

Ei auta kun odotella jotta uudet tulokkaat saapuvat markkinoille.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja lisää ongelmia Wilcon kanssa.

 

1. EFHK RWY04R  ELMUT2H. Kone lentäisi mielellään 4000nm:n päähän, kun luulee että siellä on jokin SID:in FIX. Koska tuota EFHK 04R ei pysty poistamaan, niin koko reitti on piloilla. Koitin vaihtaa kiitotietä reitille päästyäni, ja antoikin vaihtaa mutta sama lopputulos.

 

2. Miksi ihmeessä VOR1 OBS:ia ei voi vaihtaa suoraan painamalla V+1 & +-? Ei myöskään vaihdu MCDU:ta? Kone itsepäisesti laittoi väärät kiitotiesuunnat sekä Frankfurtilla, että Heathrowlla (EGLL RWY27R ja OBS 071 astetta).

 

Tässä kuva EGLL:tä laskun jälkeen. Kyllä alkaa punaista näkymään >:(

 

[ attachment removed ]

 

T: Mika

 

Edit: LAM3A (EGLL STAR), alkoi kone taaskin kääntymään edelliselle reittipisteelle. Mistähän ihmeestä se itse FIX:insä keksii?

 

Tässä hieman P-RNAV proseduuria Vantaalta aiemmin :thmbdn:

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No on sinulla ongelmia ko. koneen kanssa :) Meikäläisellä lentää STAR:t noin 0.5NM päässä pisteistä, siis oikoo niin kuin pitääkin koneen koko huomioiden.. Toi kauas heitetty reittipiste on totaalinen bugi. Sen onnistuu joskus poistamaan vaihtamalla saapuvan kiitotien tai muuttamalla esimerkiksi bugista reittipistettä edeltäbän fixin korkeutta, muuten ei auta muu kuin bootata koko kone.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toi kauas heitetty reittipiste on totaalinen bugi. Sen onnistuu joskus poistamaan vaihtamalla saapuvan kiitotien tai muuttamalla esimerkiksi bugista reittipistettä edeltäbän fixin korkeutta, muuten ei auta muu kuin bootata koko kone.

 

Tuota "kauas heitettyä" reittipistettä ei voi poistaa, tai muuttaa koska on sidottu lähtökiitotiehen(teihin). Kyllä on kummallisia bugeja. Vatsimissa lensin, ja onneksi laskuissa oli reippaasti näkyvyyttä. Ei auta kai muu kuin tutkia lisää...

 

T: Mika

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuota "kauas heitettyä" reittipistettä ei voi poistaa, tai muuttaa koska on sidottu lähtökiitotiehen(teihin). 

Joo ei voikaan CLR:llä poistaa mutta tekemällä edellä mainitut toimenpiteet se saattaa poistua.. Ja kyllä VOR1 OBS:n pitäisi vaihtua FMGC:n radio sivulta :-\ Ja kyllähän ne "oikeat" reittipisteet ND:ssä näkyy, joten jos paniikki iskee niin ei muuta kuin headingilla. Onneksi toi ei kauhean usein tule ja ainakin itselläni se on tullut jo lähtöpäässä aina, ei ikinä syöttäessä STAR:a lähempänä kenttää.

 

Toivottavasti saat koneen toimimaan nyt edes jotenkin, että voi turvallisesti lentää :-\

 

Ripa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään