Pekka Holopainen

Kovat lasketumiset työpöydälle (CTD)

17 viestiä aiheessa

Olen kysynyt tätä ennenkin ja saanut suuntaa antavia vastauksia (lähinnä vain Tatulta). Koska tämä ongelma jatkuu edelleen, uudistan kysymyksen siinä toivossa, että jollekin olisi tullut jotain uuttaa mieleen tältä rintamalta.

Niin, simuni tilttaa edelleen satunnaisesti työpöydälle. Ilmiö alkaa satunnaisessa kohdassa Joensuun tai Kuopion maisemien alueella (ei enää juurikaan muualla - tosin muualla Suomessa en kovin paljon lennäkään). Ensin tulee musta ruutu ja sitten noin minuutin päästä Microsoftin tuttu virheikkuna. Koneen ääni jää monotonisesti päälle kunnes tämä virheilmoitus tulee. Samoin ruudulle jää hiiren kursori. Sitä voi käyttää, mutta yritys aukaista jokin muu sovellus tai palata työpöydälle ei onnistu ennen kuin virheilmoitus ilmestyy.

Virheilmoitukessa esiintyy poikkeuksetta fs9.exe ja moduuli terrain.dll, jonka kanssa ongelma ilmeisesti syntyy. Kahlasin tällä kertaa kaikki virheilmoituksen tiedot läpi. Suuri määrä moduleja (dll-tiedostoja) ja paljon heksaa. Mielenkiintoista oli se, että selväkielisenä joukosta löytyi tekstiä, jossa mainittiin mm. Flight Simulator 98! Ovatko nämä kenties peräisin ohjelmista, joilla maisemia on tehty?

Tämä on nyt ihan hakuammuntaa, mutta sekä EFKU että EFJO, joiden alueella ongelma esiintyy on alunperin tehty FS2002:lle (tai kenties vielä vanhemmille simuille) ja muokattu FS2004:een, jota käytän. Voisiko tämä olla ongelman takana? Siis jonkinasteinen epäyhteensopivuus FS2004:n kanssa - jokin vanhoista jäänyt relikti? Tuo virheilmoituksesta poimittu viittaus FS 98:aan viittaisi vanhoihin ohjelmiin, joita ehkä on käytetty maisemien teossa. Tämä on nyt täyttä arvailua, koska en tiedä siitä maiseman teosta mitään.

Kaatumista näyttäisi edesauttavan GPS-laitteen käsittely joskin se tapahtuu kyllä ilman sitäkin. Tiedän kyllä sen, että third party GPS-gauget ovat yksi tunnettu kaatumisen syy, mutta olen jo karsinut ne pois ohjelmasta ja korvannut ne jommalla kummalla FS2004-simun omista GPS-mittareista.

Minulla on siis ladattuna scene-puolelta (3rd partya):

-Suomen uusin mesh

-Finnclass (EFJO-class poistettu)

-EFJO ja

-EFKU ja näiden AFCADit

ei muuta.

Pelkällä oletusalustalla (MS-maisemat) kaatumisia e tapahdu koskaan.

Pekka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Oisko sitten resurssi pula iskemässä  sillä välin. Esim tuo FS oma GPS lataa maastoa kartalle tovin verran, koska se on juuri suomen alueelta tuo maasto tarkasti mallinnettu. Sekin tietty on vaan arvailua, mutta kuten tuossa on itsekkin aika pitkälti Joensuu - Kuopio - Iisalmi lentoa tehnyt GA koneilla, niin en ole havainnut mitn kaatumisia vielä. Tuo kyllä yleensä maastoon terrain.dll liittyy, että sieltä se kannattaa varmaan tarkistaa ensin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

-Finnclass (EFJO-class poistettu)

Onko sulla joku muinainen FinnClass, en muista tuollaista filua?

Tuossa kaikki filut mitä mulla on EFJO ja EFJO_STUFF kansioissa.

www.simnet.is/tatu/FS/EFJO_08.zip

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

...

Se, jonka tiedostopäiväykset ovat 13.6.2003 - 27.5.2004. Onkos siitä ilmestynyt uudempikin versio? On tainnut mennä ohi silmien.

Pekka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

...

Tuossa kaikki filut mitä mulla on EFJO ja EFJO_STUFF kansioissa.

www.simnet.is/tatu/FS/EFJO_08.zip

Suoritin vertailevaa tutkimusta enkä löytänyt kuin yhden selkeän eron. Minulla Efjo_Stuff\scenery-kansiossa on tiedosto:

20.2.2003  21:57 B_Electric Joe.bgl  976 B

, jota sinulla ei ole. Meillä molemmilla on tuon lisäksi saman niminen tiedosto ilman tuota välilyöntiä Electric- ja Joe-sanan välissä. Asensin tämän koko simun uudelleen syksyllä -07 vaihtaessani kovalevyn isompaan, joten niitä alkuaikojen sekoiluja, joista kirjoittelin 2005 ei enää pitänyt päästä levylle. En tiedä mistä tuo on tullut, vai oliko jossain Reame-tiedostossa kenties kehotus poistaa se?

Lisäksi minulla oli Efjomesh.bgl disabloituna, koska olen ladannut koko Suomen uusimman meshin. Senhän pitäisi ulottua Joensuuhun. Ei siis taida haitata, vaikka kaksi meshiä on päällekkäin?

Otan pois tuon yllä mainitun Electric Joe.bgl-tiedoston ja katson vaikuttaako se mitään.

Pekka

P.S. Voisiko jokin ylimääräinen/puuttuva texture-kansiossa aiheuttaa ongelmia?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

...

Jos tarkoitat tuota EFJOclass-tiedostoa, niin se oli siinä Efjo_Stuff-kansiossa. Disabloin sen jo ajat sitten, koska minulla on jo Finnclass (se sama, joka on täällä tiedostokirjastossa).

Mitenkäs se nyt menikään? Meshejä voi olla useita päällekkäin. Ne poimitaan prioriteetin perusteella tai sen mukaan mikä on niiden LOD? - arvo. Useampi landclass saattaa aiheuttaa ongelmia. Näin muistelen. Voin olla väärässäkin - ja kun tuo muistikin on jo heikkenemään päin.

Pekka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mitenkäs se nyt menikään? Meshejä voi olla useita päällekkäin. Ne poimitaan prioriteetin perusteella tai sen mukaan mikä on niiden LOD? - arvo.

Meshit näytetään toisin päin kuin muuta maisemat, alimpana Scenery Libraryssä näkyy päälimmäisenä simussa. Ja toki LOD-arvon mukaan sitten olivatpa ne bgl:t missä järjestyksessä tahansa.

Useampi landclass saattaa aiheuttaa ongelmia.

Ei kai, land classeja voi kasata päällekkäin kuin pannukakkuja, ei pitäisi syntyä ongelmia.

P.S. Voisiko jokin ylimääräinen/puuttuva texture-kansiossa aiheuttaa ongelmia?

No periaatteessa voi, mutta kyllä sulla varmaan on kaikki asennettuna kun kuitenkin olet ne maiseman zipit purkanut. Kaatumisia olisi kaikilla samaan tapaan jos itse paketista puuttuu jotain. Lensin eilen lyhyen lennon, EFHK - EFJO, eikä ollut mitään ongelmia. Luulen että EFJO terrain (EFJO-STUFF) kaataa simun GPS:n, ehkä sieltä saa poistaa jotain kun FinnTerrain ulottuu myös Joensuuhun. Ehkäpä katson tuota jos sattuu inspiraatio iskemään...  :P

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

OK. Voit tehdä näin ja katsoa jos se auttaa asiaan. Kuvassa on EFJO_STUFF Scenery kansio:

[ attachment removed / expired ]

Kaupungissa olevat sillat ja rakennukset ovat kyllä valitettavasti sitten vähän missä sattuu, mutta sille ei voi mitään. Tai jos haluaa poistaa niitä niin ne löytyy EFJO\Scenery kansiosta ja taitaa olla aika selväkielisesti nimetty.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minulla oli aikanaan samainen ongelma juuri EFJO:n kanssa, todella palkitsevaa kun planeeraa lennon EFHK-EFJO ja joka ikinen kerta kaatui jossain vaiheessa lähestymistä, yhteyttä gps:ään en kyllä muista mutta sekin on mahdollista. jostain löysin silloin ohjeen jossa kehoitettiin poistamaan muutama kai viallinen .bgl tiedosto. Niillä se sitten korjautu. EFKU:n en ole huomannut aiheuttavan kaatuilua, tosin siellä tulee HN:llä lenneltyä kun on tuo FSX ja Accelerationi tuillut hommattua. En tosin kuollaksenikaan muista mitkä nuo ko. .bgl:t olivat, pitää huomenna katsella tarkemmin kun avaan "primääri" koneen jälleen, nyt on puhti pois, tuli lennätettyä CEBIT turisteja bussillinen Hannoveriin nörtteilemään.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

...

Ei kai, land classeja voi kasata päällekkäin kuin pannukakkuja, ei pitäisi syntyä ongelmia.

...

Nyt muistan, että olen tuon kuull... lukenut ennenkin. Olen vain jo niin vanha, että en pysty muistamaan enää asioita kovin hyvin ellei niitä kerrata monta kertaa. Yli 20 v. vanhat asiat - pienetkin - ovat kyllä mielessä oikein hyvin  ;D.

Kiitos Tatu jälleen kerran paljon neuvoista.

Löysin vielä yhden tiedoston Efjo_Stuff-kansiosta, jota sinulla ei siellä ole:

A_EFJOGround2.bgl  7.2.2003  20:34

Sen päiväys on paljon vanhempi. Olisiko jostain vanhasta paketista jäänyt? En vain ymmärrä miten se on sinne tullut ellei se ollut mukana siinä uudemmassa? Olen varmaan jälleen unohtanut jotain. Disabloin tuonkin ja nyt kansioni on tasan samanlainen kuin antamasi malli (linkissä yllä). Katsotaan nyt ensin miten vaikuttaa ja kokeillaan sitten noita terrain-juttuja ellei tämäkään auta.

Pekka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

OK. Voit tehdä näin ja katsoa jos se auttaa asiaan. Kuvassa on EFJO_STUFF Scenery kansio:

[ attachment removed / expired ]

Kaupungissa olevat sillat ja rakennukset ovat kyllä valitettavasti sitten vähän missä sattuu, mutta sille ei voi mitään. Tai jos haluaa poistaa niitä niin ne löytyy EFJO\Scenery kansiosta ja taitaa olla aika selväkielisesti nimetty.

Duoda duoda... en nyt tuosta oikein vielä saanut selvää mitkä tieodostot ovat sitä Joensuun terrainia ja mitkä pitää poistaa/disabloida? Onko tuo tiedostolista se mikä jää jäljelle (aakkosjärjestyksessä) vai se mitkä pitää poistaa? Ei kai ainakaan näin, koska tuossahan on mm. AFCAD-tiedosto (minulla se on AddonSceneryn FinnAfcadsin scenery-kansiossa - tosin voisi olla paljon fiksumpaa laittaa se noin - löytyy ja saa pois maiseman mukana helpommin tarvittaessa).

Pekka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minulla oli aikanaan samainen ongelma juuri EFJO:n kanssa, todella palkitsevaa kun planeeraa lennon EFHK-EFJO ja joka ikinen kerta kaatui jossain vaiheessa lähestymistä, yhteyttä gps:ään en kyllä muista mutta sekin on mahdollista. jostain löysin silloin ohjeen jossa kehoitettiin poistamaan muutama kai viallinen .bgl tiedosto. Niillä se sitten korjautu. EFKU:n en ole huomannut aiheuttavan kaatuilua, tosin siellä tulee HN:llä lenneltyä kun on tuo FSX ja Accelerationi tuillut hommattua. En tosin kuollaksenikaan muista mitkä nuo ko. .bgl:t olivat, pitää huomenna katsella tarkemmin kun avaan "primääri" koneen jälleen, nyt on puhti pois, tuli lennätettyä CEBIT turisteja bussillinen Hannoveriin nörtteilemään.

Puhutko nyt FS2004:lle tehdystä EFJO-versiosta vai FS2002:sta? Minulla on vain FS2004. Jos tarkoitat FS2004:ää, olisin todella kiitollinen jos jostain löytäisit nuo viitteet virheellisiin tiedostoihin. Tosin kuten Tatu sanoi, olisi aika kummallista elleivät samat tiedostot aiheuttaisi kaatumisia kaikilla. Mutta tietotekniikka on ihmeitä täynnä. Voihan olla, että tämä liittyy jotenkin myös laitteistoni kokoonpanoon tai siihen, mitä ohjelmia minulla pyörii samaan aikaan, kun FS2004 on päällä (vaikka yritänkin varmuuden vuoksi poistaa siksi ajaksi kaikki ylimääräiset taustaohjelmat käytöstä).

Pekka

P.S. Minulla oli outo äänipiiriongelma (taisin kirjoitella siitä täälläkin). Emolle (Intel) integroidusta Realtekin ohjaimilla toimivasta äänipiiristä ei saanut kiihdytystä pois päältä. Lisäksi se kaatoi FRAPSin aina, kun sillä yritti nauhoittaa äänen kanssa. Tappelin sen kanssa kauan ja koetin kaikki neuvot ulkomailta asti, uudet ajurit ja vaikka mitä. Arvelin tämän olevan syypää näihin kaatumisiin. Ei ollut. Hankin erillisen äänikortin - kunnollisen sellaisen - kaatumiset jäivät. FRAPS- ja muut ongelmat kyllä poistuivat ja äänen laatu parani korvin kuulleen. Enää Cessnan ja eräiden muiden koneiden äänet eivät särise, vaan kuuluvat puhtaina. Lisäksi havaitsin selvän parannuksen FPS-lukemassa! Valitettavasti tähän kaatumisongelmaan ei tullut parannusta.

Tämä oli jo toinen emolevy kautta aikain, jossa minulle on sattunut viallinen? äänipiiri (ongelmia, ongelmia,...). En suosittele kenellekään. Hankkikaa erillinen äänikortti. Pääsette paljosta harmista.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kaipa tuo on fs2004:lle tehty, eli paketit on tuolta fsnordicin tiedostokirjastosta poimittu. Tuo 2004 update asennettuna.

Etsin muistiinpanojani ko. kaatumistapauksesta mutta en vaan löydä mitään merkintää. Kuitenkin jotenkin sain sen toimimaan, tosin kone ja fs:n asennuskin ovat nyt aivan eri. Vertasin noita pakettien sisältöä omaan asennukseen ja ainakaan nyt ei niissä ole mitään eroa. Pää lahoaa enemmän päivä päivältä ja jos joku asia ei ole kolmella eri lapulla muistissa niin se tieto on mennyttä. Aamulla lensin efhk-efjo pätkän ja ei ainakaan nyt kaatunut, tosin gps:sääkään ei tullut käytettyä, jos sillä nyt jotain tekemistä asian kanssa on.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eivätpä auttaneet nuokaan viimeksi mainitsemani muutokset. EFJOn kaikki scenery-kansiot sisältävät täsmälleen samat tiedostot kuin Tatulla, mutta jälleen musta ruutu muutaman minuutin päästä EFJOlta lähdettyä. Kumma kyllä sain yhden vastaavan aikaan myös lennettyäni Kiteelle (EFIT) vasta lähestymisessä eli EFJOn maisema oli siinä vaiheessa jo taakse jäänyttä. Jokainen virheilmoitus on samanlainen. Sen pienempi MicroSoftin ruutu, jossa fs9.exe ja moduulina terrain.dll. Jopa heksaosoitteet ovat aina tasan samat.

Voisiko tämän kaatuilun aiheuttaa myös joku dll-tiedosto tai erikoinen mittari? Minulla on pelkästään freeware-koneita ja niiden mukana on tullut jos jonkinmoista mittaria (hyvin monet päiväyksen mukaan kauan ennen fs2004 aikaa) ja dll-tiedostoa, jotka olen ohjeen mukaan laittanut simun modules-kansioon. Auttaisiko asiaa, jos ne määrittelisi fs9.cfg:ssä [Old modules] osioon kuten ne pari pakollista.

Pekka

Edit: Minulla on siellä oletustiedostojen lisäksi seuraavat:

Actigate.dll

Aerocore.dll

FdsConnection.dll

FSConnect.dll

FSSound.dll

FSUI.dll

FSUIPC.dll

J35radar2.dll

MyFSTools.dll

Soarrec.dll

TrafficInfo.dll

TrafficRadarXML.dll

Noista FSSound.dll ja Soarrec.dll on määritelty [Old modules] lohkoon fs9.cfg:ssä kuten niiden ohjeessa on. Muita ei ole.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itsellähän fs9 ja freewarekoneet tekivät harjoitteluni niin vaikeaksi ja hermoja kiristäväksi että siirryin suosiolla maksullisiin koneisiin, tosin eipä nekään kyllä sen lähempänä taivasta ole  :laugh:

Gauget on ainakin monessa freewaressa kaiken pahan alku ja juuri ja jos koneita ja muuta sälää on paljon asennettuna niin simun parsiminen vakaaksi on hyvin työlästä hommaa. No ei sitä kyllä yhteen iltaan laitella xp:tä uusiksi, fs9 ja kaikki ihan pakolliset  ;) lisäosat suomenmaasta. Tosin kun aloitin simu-ilmailun niin tuli tungettua koneeseen aivan kaikki saatavilla olevat tuotokset sen enempää käyttämättä ja vakaus sitten sen mukaista.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Pekka:

Jokos ongelma on ratkennut ?

jos ei niin kokeiles seuraavaa, poista efjo_sm.fx ja efjo_lt.fx tiedostot simun effects-kansiosta.

Tuollainen ohje löytyi minulta. Itsellä ei ole kaatunut kertaakaan kun en ole käyttänyt gps:sää että kyllä sillä jotain tekemistä taitaa olla.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kiitos, täytynee kokeilla tuotakin. Saattaa se hyvinkin johtua koneista, sillä joillakin sitä sattuu usein - joillakin ei kertaakaan. Pahuksen vaikeaa kuitenkin selvittää, kun kaatumiset eivät satu aina samassa paikassa, samalla koneella tai samaan aikaan.

Virheilmoituksessa oleva terrain.dll sai minut vain epäilemään jotain maisemaongelmaa. Koska tätä ei nyt ole sattunut muualla kuin Suomessa, lienee maisemillakin jotain osuutta asiaan.

Pekka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään