Guest härpätin

Apua näyttöjen ohjaukseen kaivataan

19 viestiä aiheessa

Moi!

Minulla on käytössä XP, Asus M2N4-SLI emo ja näytönohjaimena PCI-E Club 3D 7900GS, jossa 2 x 21" CRT.

Pääasiassa lentelen FS2004:ssa VC:llä. 

Nyt haluan yhdistää vielä  tee-se-itse projektorini (=15" TFT 1024x762 natiivi+piirtoheitin) "simuni" visuaaliksi ja jättää 21" CRT:t 2D-mittaristoksi Panel studiolla muokattuna.

Miten ehdotatte em. näytöt (yht 3kpl) liitettäväksi yhteen keskusyksikköön?

Timppa

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kun haluat kolmannen näytön näyttämään vielä eri kuvaa, tarvitset toisen näyttökortin. Jos emolevylläsi on, kuten yleensä, vain yksi PCIE 16x näyttökortin paikka, toiseksi kortiksi pitää löytää PCI-väyläinen. Semmoinen jaksaa kyllä pyörittää 2D-mittaristoa. Löytäminen voi vaan olla jo vaikeaa. Toinen vaihtoehto on vaihtaa emolevy kahdella PCIE 16x -väylällä varustettuun malliin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moi!

Emossani on 2 kpl 16x PCI-e -väyliä tosin manuaalin mukaan molempien nopeus tippuu 8x:ksi jos kytkee lisäksi toisen kortin ja vaikka SLI:tä ei oteta käyttöön. Olen ymmärtänyt, että FS2004 ei tue sitä. Kaupoista löytyy useita kymmeniä erilaisia PCIe-kortteja alle 50€ hintaan.

Vanhasta "raadosta" löytyy toimiva ATI PCI Rage IIC, lie 2 tai 4 Mb, toimiiko mittaripaneelina? Mbnetistä löytyy vielä XP:lle ajuri.

Tuliterä uusi 128 Mb Nvidian 6200 PCI lähtisi 55€:oon.

Kannattaako "uhrata" 16x nopeus lisäämällä toinen kortti PCIe-väylään vai ostanko uuden kalliimman PCI-kortin tupla ulostulolla jos tuo iänikuinen Rage ei käy?

Mitä korttia kannattaa käyttää mihinkäkin tarkoitukseen, mittaristolle 2x21" ja visuaali 1024x762?

Miten käy yleensä koneen suorituskyvylle; Athlon X2 64 3800 ja 2 Gb 667Mhz muistia?

Timppa

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kyllä sen Ragen pitäisi 2D-mittareille kelvata. Ainahan enempi grafiikka hidastaa, mutta 2D ei niin paljoa. 3D-näkymät ne konetehoa syövät. En ole viime aikoina tutustunut nykyisten näyttökorttien väylävaatimuksiin, mutta veikkaisin, ettei vielä ole käytännön merkitystä, toimiiko väylä 8x- vai 16x-nopeudella.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moi!

Kiitos vastauksesta.

Kokeilin korttia koneeseen ja latasin ajurit, latauksen aikana tuli herja, ettei (kai ajuri) ole yhteensopiva laitteiston kanssa. Näyttö pysyi mustana ja laitteistohallinta ilmoitti virhettä koodi 10. Yritin useasti uudelleen ja sama toistui.

Sotiiko ATI ja Nvidia keskenään?

Timppa

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ongelmani saattaa olla triviaali, mutten tähän hätään ole keksinyt siihen ratkaisua. Eli koneeni on aika lailla high spec -tyyppinen (Q6600, 4GB DDR2, 8800GT), joten uskoisin vääntöä tähän riittävän, mutta miten tehdä?

Käytän tällä hetkellä FSX:ssä kahta näyttöä (ne ovat kiinni 8800GT:n kahdessa DVI outputissa), päänäyttönä 19'' näyttö, jossa näkymänä Virtual Cockpit TrackIR:n kanssa, ja sivunäyttönä pieni 16'' näyttö, johon olen telakoinut GPS:n, radio stackin ja muuta sellaista härpätintä. Mielessä on käynyt konfiguroida simulaattorini niin, että molemmat näytöt jakaisivat Virtual Cockpitin ja näin laajentaisivat katselukulmaani. Käytännössä vaakaresoluutio olisi ilmeisesti tällöin suunnilleen ison näytön + pienen näytön vaakaresoluutio, ja pystyresoluutiota rajoittaisi pienemmän näytön pystysuuntainen resoluutio. Mutta onnistuuko tällainen homma mitenkään suoraan 8800GT:llä ja kahdella näytöllä - FSX:ssä ei ainakaan ole valittavana tällaista "ylileveää" resoluutiota? Vai pitääkö tuohon väkisin hommata DualHead2Go tai vastaava?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moi!

Minulla on FS9:ssä käytössä juuri tällainen rinnakkaisnäyttö TrackIR:llä ja toimii 7900GS:llä, uskoisin sen sitten toimivan myös paremmilla korteilla ja FSX.ssä. Katsopa Nvidian Control Panelista/näyttö. siellä määritellään tuo vaakasuuntainen vaakanäyttö. Muistelen kuitenkin, että näyttöjen pitää olla joko samanlaisia tai tukea samoja asetuksia.

FS:n Display / Hardware kohdasta asetat vastaavat resot kuin Nvidian Control Paneelilla. Mulla ainaskin toimii.

Timppa

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moi!

Minulla on FS9:ssä käytössä juuri tällainen rinnakkaisnäyttö TrackIR:llä ja toimii 7900GS:llä, uskoisin sen sitten toimivan myös paremmilla korteilla ja FSX.ssä. Katsopa Nvidian Control Panelista/näyttö. siellä määritellään tuo vaakasuuntainen vaakanäyttö. Muistelen kuitenkin, että näyttöjen pitää olla joko samanlaisia tai tukea samoja asetuksia.

FS:n Display / Hardware kohdasta asetat vastaavat resot kuin Nvidian Control Paneelilla. Mulla ainaskin toimii.

Timppa

Kiitos vinkistä - luulenpa, että mulla toi tökkää tällä hetkellä siihen, että kakkosnäyttö on aika vanha ja tosiaan muutaman tuuman pienempi kuin ykkösnäyttö, joten luultavasti Nvidian softa ei osaa hanskata näytön leveää resoa. Toisaalta, noita 19'' ei-laajakuvanäyttöjä nyt saisi jo varmaan jostain aika edukkaasti, niin voisi vaihtaa kakkosnäytön samanlaiseen kuin ykkösnäyttö on.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
Toisaalta, noita 19'' ei-laajakuvanäyttöjä nyt saisi jo varmaan jostain aika edukkaasti, niin voisi vaihtaa kakkosnäytön samanlaiseen kuin ykkösnäyttö on.

Suosittelen! :thmbup:

Kaksi samanlaista 19" littunäyttöä rinnakkain vaakasuuntaisena dualview:inä TrackIR:llä Virtual Cockpitissä lennettynä on jo aika hyvä.

Uskoisin koneesi jaksavan ihan kohtuullisesti vääntää FSX:ää, tosin tämä on vain oletus, ei tieto.

..ja jos koneessa potkua riittää niin tuosta 16" saa hyvän overheadin tai näytön pedestaaliin toisella näytön ohjaimella.

Timppa

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moi!

Timppa

Voisitko hiukan tarkentaa tätä? Eilen yritin saada hommaa pelittämään, mutten onnistunut. Tarkistin, ja kumpikin näyttö tukee yksinään samaa resoa, 1280x1024x32, ja konffasin ne molemmat myös käyttämään tätä. Lisäksi Nvidian Control Paneelista laitoin päälle "yhteensopivuustilan", vaikken siitä löytänytkään mitään ohjeita, mitä se tekee. Nimi ainakin kuulostaa lupaavalta :)

Tämän jälkeen valitsin Control Paneelista vaihtoehdot:

Käytettävä nView-näyttötila: Dualview

Näytöt, joita haluat käyttää: tähän valitsen näyttökombinaationi

Mutta "ylileveää" vaakasuuntaista näyttöresoa en Nvidian ohjaussoftasta löydä (sen kai pitäisi olla 2x1024 = 2048?). Myöskään FSX:ssä ei ole valittavana resoluutiota 1280x2048x32, mikä käsittääkseni vastaisi juuri tuota kahden näytön Virtual Cockpitiin kykenevää konfiguraatiota. Voitko tarkistaa, onko sinulla tuollainen resoluutio määritettynä FSX:n asetuksissa?

Minä saan näkyviin edelleen vain 1280x1024x32 reson, ja kakkosnäyttö toimii "virtuaalisena työpöytänä", johon voin raahata radio stackiä, GPS:ää, mittareita ym. mutta en pysty käyttämään sitä osana Virtual Cockpitiä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuomas: Simu on toistaiseksi ollut ikkunoidussa moodissa full screenin takia, sillä minulla oli käynnistyksen kanssa vilkkumisongelmaa full screenillä. Illalla olisi tarkoitus testata full screeniä, kun fiksi tuohon vilkkumiseen löytyi tältä foorumilta.

Kari: Mun 8800gt:n NVIDIA Control Panelista ei edes löydy "Horizontal Span" -valintaa! Siellä on pelkästään valinnat Yksittäinen, Klooni ja Dualview. Liekö sitten johtuisi siitä, ettei kakkosnäyttö ole "yhteensopiva" ykkösen kanssa, vaikka molemmissa on samat resot tuettuna?

Toisaalta Windowsissa näyttökombinaationi käyttäytyy täsmälleen siten kuin vaakareso olisi tuo 2 x 1280 = 2560, sillä jos raahaan vaikka videoikkunan puoliksi kummankin näytön kohdalle, näkyy videosta puolet ykkös- ja toinen puoli kakkosnäytössä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No niin, toi Horizontal Spanin puuttumisongelma ratkesi - Vistassa ei moista valintaa edes ole, koska siinä kuulemma on (DirectX10:ssä) korjattu jokin DualView:hen liittyvä ongelma. Eli siis DualView:n käyttäminen on ihan oikea valinta, mitä todistaa sekin, että Windowsin alla ikkunat "jakaantuvat" näyttöjen kesken vaikka keskeltä ihan ok. Mutta tämä ei vieläkään ratkaise sitä, miksei FSX:ssä ole tuota "ylileveää" 2x1280=2560 vaakaresoa sitten valittavissa? Eli edelleenkään en saa millään Virtual Cockpitiä ulottumaan kahden monitorin leveydelle.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No, ainakin tuo varmisti sen, että jotain minulla on setupissa pielessä, koska en saa tuohon valikkoon muita resoja kuin ykkösnäyttöni tukemia. Maksimi-vaakareso, joka on valittavana, on minulla edelleen se 1280.

- - -

Toinenkin probleema on tullut esille: jos konffaan kaksi näyttöäni full screen -moodissa valmiiksi (Virtual Cockpit ykkösnäyttöön, radio stack+GPS+mittareita kakkoseen) ja tallennan lennon, niin mikseivät asetukseni tallennu? Nyt joudun konffaamaan näytöt uudestaan jokaiselle lennolle erikseen. Onko olemassa jokin configuraatiotiedosto, johon voisin määrittää paneelien sijoituksen näytöille niin, että ne ovat käytössä (samalle koneelle) kaikilla lennoilla ilman, että ne täytyy joka kerta erikseen määrittää?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Käykö tää myös default flight savessa?

Hyvä kysymys, seuraava kysymys :)

Pitää testata illalla, tuo on vielä testaamatta!

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
(Virtual Cockpit ykkösnäyttöön, radio stack+GPS+mittareita kakkoseen) ja tallennan lennon, niin mikseivät asetukseni tallennu? Nyt joudun konffaamaan näytöt uudestaan jokaiselle lennolle erikseen.

Jostakin on jäänyt mieleen, että tallennus pitäisi tehdä 2D-tilassa. Kun olet tallentanut sen näin niin alussa ei tarvitse kun päänäytön tila vaihtaa VC:hen ja availla ikkunat, jotka avautuvat aiemmin tallennettuihin paikkoihin. Näin ainakin FS9:ssä.

Timppa

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään