Olli Talso

Kumpi kuvakulma?


17 viestiä aiheessa

Huomenta, tuli mieleen tälläinen äänestys. Mielenkiinnon vuoksi kiinnostaisi tietää kummasta kuvakulmasta FSN:läiset yleensä lentää. Itse rullaan, nousen ja laskeudun paneelista. Osan cruisesta ihastelen ulkopuolelta konetta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Milläs hitolla sitä mittareita seuraa jos lentää koneen ulkopuolelta ??? ? Itse aina muutamaksi sekunniksi poistun räpsimään kuvia ja tiirailemaan maisemia mutta muuten 2D-ohjaamossa mennään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

2D/3D-paneeleista tietysti...joskus jos jotain rullausteitä ei näe niin kurkkaan nopeasti ulkopuolelta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

2D/3D-paneeleista tietysti...joskus jos jotain rullausteitä ei näe niin kurkkaan nopeasti ulkopuolelta.

 

Niin kyllä minustakin parhaiten näkee siitä ohjaamosta kuin että koneen liikkuessa menisin ulkonäkymään ja alkaisin skrollailemaan hyvään kulmaan. Siinähän ehtii kone mennä jon nurden puolelle  ;)

 

Kyllä minäkin pääsääntöisesti paneelinäkymässä (nimenomaan 2D). Mitä nyt jokus vähän käyn fiilistelemässä ulkopuolella, varsinkin jos vähän keukuttaa  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On tää sentään simulaattori --> ohjaamo. 2D  tai  VC.

Stooreja tehdessä tulee räpsittyä pihalta shotteja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kerros vähän, miten tommonen tilanne voi syntyä?

Joskus jonkun reissun Ready For Pushback B742:lla ajaneena uskaltanen sanoa, että sen VC:stä on joskus suht vaikea nähdä rullaus tien- sekä asematason merkintöjä.

 

Vastauksena kysymykseen, VC:stä lennän jos sellainen on saatavilla (nykyään lennän pääsääntöisesti F1 ATR:llä, jossa VC on hyvä, eli sieltä lennän niin paljon kuin mahdollista), sekä tietty aina välillä on pakko säätää jotain 2D puolelta, ulkokuvaa sitten kuvien ottoon ja joskus kruisaillessa tulee katseltua ulkokuvaa, sekä AI-spottailua vatkulilla harrastaessa ulkokuva on ahkerassa käytössä. tulipas pitkä lause...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kerros vähän, miten tommonen tilanne voi syntyä?

 

Kyllä tuommoinen mielestäni hyvinkin anteeksiannettavaa on joskus, koska kysessä on kuitenkin peli jossa ei pääse kurkkimaan ja pyörittämään päätään ihan yhtä kätevästi kuin oikeassa ohjaamossa. Joku tolppa tai muu saattaa tulla rullaustiekyltin eteen, joskus yöllä lennettäessä  rullatessa  :P rullaustietekstuurit voivat olla liian pimeitä tms..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joskus rullaustien keskiviivaa on todellakin erittäin vaikea erottaa asfaltista. Reunavaloistakaan ei aina helposti hahmota missä tiet menee. Oikeassa elämässä on paljon helpompaa. Ehkä se riippuu koneesta (konttorin korkeus maanpinnasta) ja grafiikan tasostakin.

 

Esimerkiksi HK:llä 22R:n päähän  rullatessa on ainakin matalammasta konttorista karttojenkaan avustuksella joskus hankala hahmottaa ollaanko nurmikolla vai missä. Rullausvalot saattavat jopa pahentaa tilannetta. Keltaisia valaistuja kylttejä voi olla vaikea lukea tarpeeksi etäältä jotta ehtisi niiden perusteella reagoida ja suunnistaa.

 

Kirjoitan lähinnä yötoiminnasta.

 

Ihminen on tietysti oppivainen eläin, jotta runsas paikalliskokemus aina helpottaa. Itse ainakin mielelläni käytän lisäkuvakulmana vaikka top tai spot view:ta.

 

Tuoreena track IR:n omistajana ehkä saan enemmän irti VC:sta, koska sillä pystyy helposti zoomaamaan mittareihin tai nappuloihin. Muutoin pelkällä ruudulla zoom on aina joko liian pieni tai suuri (katselukulma vs. saako mittareista selvää).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kerros vähän, miten tommonen tilanne voi syntyä?

Juurikin tässä yllämainitusta syystä, eli liian pimeää.Tämä siis yleensä tuolla EFHKlla.

Esimerkiksi HK:llä 22R:n päähän  rullatessa on ainakin matalammasta konttorista karttojenkaan avustuksella joskus hankala hahmottaa ollaanko nurmikolla vai missä. Rullausvalot saattavat jopa pahentaa tilannetta. Keltaisia valaistuja kylttejä voi olla vaikea lukea tarpeeksi etäältä jotta ehtisi niiden perusteella reagoida ja suunnistaa.

Ajattelin sanoa juuri samaa. ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

...eikä siellä kyllä oikein väärälle TWY:lle VOI eksyä, jos on kartat käsillä...

Tässä ei puhuttukkaan väärälle TWYlle joutumisesta mitään...ainaskaan minä...

 

Tarkoitin siis, että yöllä tuo kontrasti nurmikon ja TWYn välillä on aika heikohko.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

ai, no eikö sitä varten oo valot? Jos ei näy asfaltti ja nurmikon raja niin ehkä näyttöäkin kandeis jo säätää sitten...

Nojaa, FS:n valot nyt on niin perseestä ettei niistä ole oikeasti mitään apua. ::)

 

Oskari.

 

Edit: Ainiin, ehdottomasti ohjaamo.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

FS:n valoja voi ihan twekata ja hyvissä lisäosissa on ihan kunnon valot...

Joo varmaan, mutta käsittääkseni mikään lisäosa ei saa laskuvaloja ihan oikeasti valaisemaan maata, niinkuin X-Planessa näyttäisi tekevän. ;)

 

Oskari.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Millä lailla tuokin määritellään? Ihan hyvän spotlight-tiedoston laittamalla jo saa paremman valon...

Niin, FS:ssä mustan maanpinnan päälle lätkäistäänkin vain läpinäkyvä vaalea bittikartta. Helpottaako se sitten rullaustiemerkintöjen erottamista? Ei minusta ainakaan. FS:n vakio valoilla minulla on välillä suuria vaikeuksia erottaa rullausviivoja muusta asvaltista - paremmin näkee ilman. Tietysti voi koittaa kikkailla tuon spotlight-tiedoston kanssa, mutta sen muokkaaminen/vaihtaminen toiseen ei mielestäni paranna asiaa juurikaan. :-X

 

Oskari.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään