Jaakko Kuusisto

Keskustelua forumikirjoittelusta ja erilaisia ilmailutarinoita

33 viestiä aiheessa

Olet Jouni hatunnoston arvoinen kaveri.

 

Kuten myös, Jaska, kuten myös... ja tuollainen itseäni vanhempi pieru kuten sinä tietää vielä enemmän.

 

Voisit Jaska muuten joskus vähän kirjoittaa lisää omista kokemuksistasi. Pelkästään 5000 tuntia Rallikoilla on melkoinen luku; siellä on varmaan tullut vastaan jos jonkinmoista tapausta, että niistä voisi valita parhaat palat.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voisit Jaska muuten joskus vähän kirjoittaa lisää omista kokemuksistasi. Pelkästään 5000 tuntia Rallikoilla on melkoinen luku; siellä on varmaan tullut vastaan jos jonkinmoista tapausta, että niistä voisi valita parhaat palat.

 

Kannatan! Jaska avatkoon sanaisen arkkunsa kanssa. Silloin tällöin aina joku innostuu turinoimaan täällä tosielämän sattumuksista. Niitä on hurjan mukava lueskella. Tämä päteen Jouni sinunkin kirjoituksiin, että jatka vaan sinäkin noita karhunpennun kierroksia ja lantakenttätarinoita ynnä muita juttuja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Voisit Jaska muuten joskus vähän kirjoittaa lisää omista kokemuksistasi.

 

Mahtava idea!!!!! Jaska, kirjoita kirja. Voin ostaa heti muutaman ennakkotilauksena ja lahjoittaa ne tätäkin palstaa usein ilahduttaville "FlightSimulator super astronautpilotcaptain mä tiedän kaiken lentämisestä"-guruille.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olet Jouni hatunnoston arvoinen kaveri.

Tiedät enemmän kuin muut ja viitsit hankkia tietoa lisää.

 

Sinäpä sen sanoit! Jouni todellakin jakaa tietouttaan meille muille lukijoille esimerkillisellä tavalla, eikä vain kerro ilmoitusluontoisesti, että "minäpä tietäisin tähänkin vastauksen, mutta enpä viitsi sitä muille kertoa - kunhan vaan tässä kävin sen toteamassa". Ja jos asioissa on jotain arkaluontoista, Jouni osaa jättää sen kertomatta, mutta sanoo sille myös syyn, miksi ei kehtaa mennä asiaan sen syvemmälle. Ja kolmannekseen, jos jollakin on väärää/vähemmän tietoa, Jouni ei heti ala suoranaisesti kettuilemaan muille,vaan ystävällisesti korjaa/oikaisee mahdolliset virheet. Siitä voisi ottaa jotkut muutkin mallia  ::) Meitä on täällä tiedoiltamme, taidoiltamme ja kokemuksiltamme niin moneen eri junaan, että ei heti uskokkaan. Kuitenkin tarkoitus on se, että kaikki viihdytään täällä jne., mutta sitä ei ylimieliset kuittailut paljon edesauta...

 

 

Mutta, se tästä asiasta tässä threadissa, ja jos on tarvetta keskustella tästä aiheesta, sille voidaan perustaa oma threadi. Tämän ketjun aihe on edelleenkin Jämin onnettomuus.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Justiinsa. Heti sitä sitten ylimielisesti kettuilee kun vähän kritisoi, ompas nyt "homma herkällä".

 

Ihan yleisesti; Mikä velvollisuus kellään täällä on kertoa tietojaan kun kerran täällä on äänitorvia, jotka tietävät kaikesta kaiken? Eihän silloin sellaisten (enkä tällä todellakaan tarkoita itseäni), joilla sitä kokemusta on, tarvitse enää keskusteluun omia tietojaan lisätä. Turhaa postiahan se silloin on. :-\

 

Juu, pittää lähteä töihin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

 

taitaa mennä ihan offiksi koko juttu,,,,,taas.

 

 

 

Mielestäni mahdollinen "ohviksi" meno on tällaisen keskustelun suola, kunhan kuitenkin ollaan asiapohjalla ja jotenkin liittyy alkuperäiseen juttuun kuitenkin yleensä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Justiinsa. Heti sitä sitten ylimielisesti kettuilee kun vähän kritisoi, ompas nyt "homma herkällä".

 

 

Ei, kenelläkään ei ole kirjoitus- tai kertomis- tai mitään muutakaan velvollisuutta. On jokaisen oma asia päättää, haluaako kommentoida johonkin asiaan, mutta on myös jokaisen velvollisuus miettiä omaa kirjoitusasuaan ja kirjoituksensa sisältöä. Se, mitä hain, on se, että ei ole kenenkään edun mukaista käydä vain toteamassa jonkun toisen kirjoitusta virheelliseksi vit... kettuilevaan sävyyn, mutta ei sitten kuitenkaan mitenkään korjaa asian laitaa oikeille urille. Sitä täällä näkee valitettavan paljon. Käydään vaan toteamassa kokemuksen syvällä rintaäänellä, että "kuule aloittelija, sulla on tuosta ihan väärät tiedot"... Heitänpä rehellisen kysymyksen kaikille ja toivoisin rehellistä vastausta: Onko tuollainen kenenkään etu? Kaveri jää edelleen elämään virheellisen tietonsa kanssa, mutta tuntee samalla olonsa nöyryytetyksi, kun asiasta oikeasti tietävä kävi vain kuittailemassa...

 

 

Ihan yleisesti; Mikä velvollisuus kellään täällä on kertoa tietojaan kun kerran täällä on äänitorvia, jotka tietävät kaikesta kaiken? Eihän silloin sellaisten (enkä tällä todellakaan tarkoita itseäni), joilla sitä kokemusta on, tarvitse enää keskusteluun omia tietojaan lisätä. Turhaa postiahan se silloin on. :-\

 

Kuten sanoin, ei ole mitään velvoitteita jakaa omaa tietouttaan/kokemustaan, jos ei itse näe hyväksi niin tehdä. Mutta ei silloin tartte käydä kenellekkään vit... kettuilemassakaan, vaan voi pitää sen, että omaa kokemusta, ihan omana tietonaan. Sillä, että tiedetään jonkun tietävän asioista enemmän, ei ole kenellekkään hyötyä, jos sitä tiedon sisältöä ei koskaan saa tietää...

 

 

Ps. Tämä ei ole kenellekkään henkilökohtaisesti, vaan ihan yleistyksenä kaikille.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sinäpä sen sanoit! Jouni todellakin jakaa tietouttaan meille muille...

 

No jopas nyt... kiitos kiittämisestä. Lentäjäpiireissä on ollut kautta aikojen näitä kaikentietäviä kokovartalomulk..ja, joiden käytös ei välttämättä lajin leviämistä edistä. Tottahan sitä itsellekin sattuu mokia, joita saa sitten jälkikäteen hävetä.

 

Mutta jos jotakin asenteesta välittyy, niin se on kyllä peräisin melko tarkkaan 22 vuoden takaa. Olin lähes päivittäin tekemisissä oman lentäjäesikuvani, koelentäjä Jyrki Laukkasen kanssa ollessani koelentueen apumekaanikkona. Jyrki oli jo tuolloin tunnustettu sauvaveikko, mutta asenne vihreää ilmailijaa (siinä vaiheessa olin lentänyt vasta 4 vuotta) kohtaan oli  erittäin ystävällinen, eikä hän tuonut omaa erinomaisuuttaan esille millään lailla. Totesin, että miksi en minäkin, jos minä joskus isoksi kasvan.

 

Esikuva velvoittaa. Joskus useinkin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuten myös, Jaska, kuten myös... ja tuollainen itseäni vanhempi pieru kuten sinä tietää vielä enemmän.

 

Voisit Jaska muuten joskus vähän kirjoittaa lisää omista kokemuksistasi. Pelkästään 5000 tuntia Rallikoilla on melkoinen luku; siellä on varmaan tullut vastaan jos jonkinmoista tapausta, että niistä voisi valita parhaat palat.

 

 

Pistänpäs kynääni mustetta ja lataan parhaita paloja esille.

 

Tuosta OH-SEG:n pätkimisestä. Erkki ostin sen tyttärelleen, Kirsille, lakkiaislahjaksi.

Lennettiin läpäreitä Malmilla. Yhden läpärin loppuosalla Kirsi työnsi kaasun liian nopeasti täysille ja motti nyykähti.

Kirsi ( hyvin pienikokoinen kaunotar) hyppäs tuolistaan syliini , naamatusten ja kysyi. MITÄ NYT.

Vedin kaasun pois ja lisäsin hitaasti täysille kone kävi taas. Sanoin Kirsille, että ekaks meet takas omalle tuolilles ja olet ohjaavinasi konetta.

 

Koukosen Jokke etsi tuota vikaa pitkään ja hartaasti. Ei löytynyt syytä.

Muissa Ralleissa oli kaasu avattava hitaasti, ettei stumpannut.

Minervissa, joissa oli isompi kone, ei vastaavaa huomannut.

 

..........jatkuu, kunnes ammutte alas.

 

jaska

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaksi hyvää huulta Malmilta.

Pakko kertoa heti, ettei dalmaatia kadota niitä päästäni.

********

Janssenin Henkka ajoi läpäreitä pyörä/suksikoneellaan C-172:lla.

Jossain laskukiidon vaiheessa Henkka sano hätäsesti Tornille: " pakko lopettaa, joku kalisee hitosti"

 

Koiranleukana sanoin jaksolle: " Henkka, ne on sun hampaas, ku kalisee" ;D

 

****************

Tiessalon Harri ihmetteli tornin jaksolla lintujen paljoutta kiitoradalla.

minä idiootti menin taas möläyttämään.

" Harri, ei tuo ole ihme ollenkaan, katos näistä vanhoista mopoista putoo laskussa sen verran matoja" ;D

 

***********************************

 

Lekan Risto koulutti ifr-oppilastaan ja tuli pohjoiseen vastaan. Oli lähtenyt just Malmilta ja tutka kysyi, "onkos sulla kuokkaa koneessa"

Risto sanoi, ettei valitettavasti ole.

 

Taas piti sanoa jaksolla sekaan: " onhan sulla Leka mukana"

 

*****************'

 

......... saattaa jatkua

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ralleja esiteltäessä oli tapana tempaista startissa keula pystyyn ja nopeuden pienentyessä otettiin laippoja hitaasti täysin ulos ja asettaudittiin vaakalentoon.

 

Esittelin uutta Commodorea eräälle silloisen Sir-Airin kipparille.

Hän teki startin 18:lta, mutta otti loppuvaiheessa salamana kaikki laipat sisään,

Saakeli, että autolaakson bussipysäkki hyppäs silmille.

Korkeus hupeni silmissä, enkä voinut tehdä mitään. No, jäihän sitä muutama kymmenen metriä vielä varaa. 

Kerroin sitten kuinka tuo hyppystartti tehtiin ihan oikeesti, näytin

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistuu mieleen myös eräs kaverini Rally lento Kärsämäeltä Härmälään.

 

Härmälän lennonjohtaja kysyi Ollilta, mikäs konetyyppi sulla on?

Oli aika hassun näköinen silhuettikuva taivaalla = heinäseiväs vinottain korkeusvakaajan lävitse.

 

Startissa Kärsämäeltä, oli puuska heittänyt Rallin heinäseiväskasan läpi. Yksi seiväs tarttui matkaan. ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

vaan voi pitää sen, että omaa kokemusta, ihan omana tietonaan.

Minusta kun vähän vaikuttaa siltä, että ne joilla kokemusta oikeasti on aika harvoin mainostavat sitä täällä, ehkä muutamia poikkeuksia lukuunottamatta. Kirjoittelivat sitten millä "tyylillä" tahansa.

***********************************

 

Lekan Risto koulutti ifr-oppilastaan ja tuli pohjoiseen vastaan. Oli lähtenyt just Malmilta ja tutka kysyi, "onkos sulla kuokkaa koneessa"

Risto sanoi, ettei valitettavasti ole.

 

Taas piti sanoa jaksolla sekaan: " onhan sulla Leka mukana"

 

;D Tiedän, että tällainen sisällötön viesti ei ole mistään kotoisin, mutta silti on pakko: ;D ;D

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minusta kun vähän vaikuttaa siltä, että ne joilla kokemusta oikeasti on aika harvoin mainostavat sitä täällä, ehkä muutamia poikkeuksia lukuunottamatta. Kirjoittelivat sitten millä "tyylillä" tahansa.

 

No tässä foorumissa on ihan selkeästi tapahtunut muutos viimeisen vuoden aikana. Katsotaan nyt peiliin herrat: Varsin paljon meitä näyttää häärivän samoja naamoja täällä kuin monissa ilmailukerhoissa ja tapahtumissa.

 

Se, että sivuston nimi on "Flight SIMULATOR (IIK!!) Nordic" ei nyt sitä asiaa miksikään muuta. Eikä ne kaikkitietävät simulentäjät ole kauheasti uskaltaneet viime aikoina elvistellä edes, näyttävät siirtyneen täällä kamera-alalle kun ilmailuaiheissa on keskusteluun osallistujien ihan oikea tietämys kasvanut yllättäen... ;D 8) ;)

 

Mun mielestä tää on loistava tiedonvälitys- ja keskustelukanava just sen takia että meitä on täällä niin moneen lähtöön, ja henki on ollut varsin hyvä. Samalla tavalla niitä elvistelijöitä on kentän laidallakin ollut..

 

//Tuomas

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jo Vain

En vieläkään lakkaa hämmästelemästä meidän hinauslentäjän tarinoita. Pitäisikö tänne kerätä noiden lentäjävirtuoosien tarinat, jotka ilmeisesti alkoivat lentämään ennenkuin keksivät kävelimisen ;D

HS

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tarinoista puheen ollen, itse jostain kuulin (ja monesti tulen muillekin maininneeksi) että se Malmilla oleva Tiger Moth on sama kone kuin ennenvanhaan oli Grandi-mainoksissa.. Onko tuosta jotain kuvia, juttuja tai muuta infoa kellään? Muistan kyllä että joskus kauan sitten grandi-mainoksessa lensi kaksitaso josta heiteltiin mehupurkkeja, mutta siihen se muistikuva jääkin.. Onko jollain enempää muistoja tai tietoa asiasta?

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tarinoista puheen ollen, itse jostain kuulin (ja monesti tulen muillekin maininneeksi) että se Malmilla oleva Tiger Moth on sama kone kuin ennenvanhaan oli Grandi-mainoksissa.. Onko tuosta jotain kuvia, juttuja tai muuta infoa kellään? Muistan kyllä että joskus kauan sitten grandi-mainoksessa lensi kaksitaso josta heiteltiin mehupurkkeja, mutta siihen se muistikuva jääkin.. Onko jollain enempää muistoja tai tietoa asiasta?

 

//Tuomas

 

 

No tässä olisi Kari Grandi Oulussa Air Showssa kesällä 1997. Albumissa on kuvatekstinä kirjoittamani lause "Tiger Moth, TV:stä tuttu". ;D  Tämä taitaa olla se kone, joka on Malmilla. Eikös tämä olekin yhden mehupurkin arvoinen kuva, vai mitä... ;)

 

edit: ilma-alusrekisterissä on tämä OH-XLA:n kotipaikka Helsinki. Kone on tyyppiä D.H.82 A , vm.1941, modifioitu moottorin osalta. Risto Pajuniemi lensi tyypit koneella Ilmailu-lehdessä muutama vuosi sitten.

 

Jukka

 

"Kaikkien janoisten sankari, aikamme legenda, Kari Grandi!"  :laugh:

[ attachment removed ]

 

edit: mehupurkki ;)

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tarinoista puheen ollen, itse jostain kuulin (ja monesti tulen muillekin maininneeksi) että se Malmilla oleva Tiger Moth on sama kone kuin ennenvanhaan oli Grandi-mainoksissa.. Onko tuosta jotain kuvia, juttuja tai muuta infoa kellään? Muistan kyllä että joskus kauan sitten grandi-mainoksessa lensi kaksitaso josta heiteltiin mehupurkkeja, mutta siihen se muistikuva jääkin.. Onko jollain enempää muistoja tai tietoa asiasta?

 

//Tuomas

 

 

Sama konehan se on.

 

jaska

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Entäs kuka suomalainen muusikko esitti niissä mainoksissa Kari Grandia?

 

Eeki Mantere aka Viktor Kalborrek?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään