Guest Juuso Leppä

Kysymyksiä liittyen Wilco/Feeltheren A320

37 viestiä aiheessa

Eli kysyisisin mitä nämä "ympyröityihin" paikkoihin pitäisi näpytellä??

 

[ attachment removed / expired ]

 

EDIT.Sori paintilla tullut huono muokkaus.. :-\

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moro Juuso!

 

TRIP/TIME= FMGC laskee kyseiseen kohtaa itse arvot löpölle matka-ajalle sekä saapumisajan, kunhan sillä on riittävä määrä tietoa. Et voi muokata ko. kohtaa..

 

ALTN/TIME= Vaihtoehtoiset matkalöpön- sekä saapumisaikalaskelmat. Näkyy kun olet syöttänyt vaihtoehtoisen reitin (ALTN RTE:n).

 

EXTRA/TIME= Näyttää ylimääräisen löpön määrän ja sen keston kauan voit pörrätä esim. holdingissa tai vaihtaa määräkenttää.

 

ZFW=Zero Fuel Weight, eli koneesi paino ilman polttoainetta. Näät sen tehdessäsi Configurator managerilla reittilaskelmat.

 

TOW= Take off Weight. Tulee kun olet syöttänyt ZFW:n ja Block Fuelin.. Et voi itse muokata tätäkään.

 

LW= Landing Weight. Tarttet miettiessäsi VREF+nopeuksia jne..

 

Huomioi, että kyseisellä INIT B-sivulla luvut ovat tonneina ilmaistu, siksi näyttää niin pieneltä  ;)

 

Ripa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

TOW= Take off Weight. Tulee kun olet syöttänyt ZFW:n ja Block Fuelin.. Et voi itse muokata tätäkään.

Ripa

Hmm...tuossa ei näy tuota kohtaa BLOCK.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pss:n Airbussissa tulee tuo Block kohta,ja noitten muitten kohtien tiedot täyttyvät  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pss:n Airbussissa tulee tuo Block kohta,ja noitten muitten kohtien tiedot täyttyvät  :thmbup:

 

Block sinun pitää itse syötää tohon. Ja kyllä noi jokainen tulee näkyviin jos olet olet tietokoneen ohjelmoinut oikein..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu,toimii.Mutta vielä yksi mikä on ZFWCG ??

 

ZFWCG (Zero Fuel Center of Gravity) on eräänlainen painovoiman keskipiste kun koneen tankit on tyhjät. En tarkalleen ottaen osaa sanoa mitä lukema tarkoittaa, mutta se on välttämätön mm. koneen laskiessa GW-tietoja. Loppuviimein asia liittyy siihen, miten stabiili lennettävä kone on mutta muuta en osaakaan sanoa.

 

Tämä on hyvä kysymys ja mielelläni luen itsekin vastauksen  :-\ Täällä lisätietoa mutta en ole kerennyt perehtyä http://www.pilotfriend.com/training/flight_training/wt_bal.htm ja http://www.westwingsinc.com/zero.htm

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

EI nyt suoranaisesti Wilcon ko. dösään kysymys kuulu vaan molempiin VOL1 sekä VOL2 mutta mitkä on prioriteettijärjestykset syöttää ILS-lähestymisen taajuus ja course? Elikkäs ainakin Wilcon dösissä on mahdollisuus syöttää tiedot FMC:n Arrival-sivulle (jolloin automatiikan pitäisi automaattisesti löytää taajuus?), radiopaneelin NAV-ILS toiminnon taakse sekä FMC:n RNAV-toiminnon taakse; kaikkiinhan ei tarvitse syöttää IRL taajuutta mutta mihin syötetään?

 

Viime viikolla huomasin muutamalla lennolla tullessa alas vektoreilla, että AP ei löydä ILS-sädettä vaikka olin valinnut ILS-RWY:n FMC:stä. Syötänkö sen tällöin nopeasti radiopaneeliin? Silloin en ole ikinä huomannut mitään ongelmia jos lasketellaan alas koko STAR mutta mikäli esim. STAR:n ensimmäisen pisteen jälkeen tullaan vektoreilla niin ongelmia syntyy. Yleensä toimii loistavasti mutta minkä ihmeen takia muutamilla lennoilla ILS-säde ei löydy? Pitääkö jo syötetty STAR pisteineen poistaa mikäli sitä ei lennetäkään, oisko sillä vaikutusta?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sama homma oli minulla eilen.

Ja juuri äsken yritin ajaa flight directorin avulla ilssin joensuuhun, mutta se näytti ihan päin p******ä, ND näytti oikein

 

ZFWCG on massakeskiön asema, kun koneessa on kyydissä kaikki muu paitsi polttoaine. Prosenttiluvun veikkaisin tulevan etäisyydestä massakeskiöaseman etureunaan (ihan veikkaus)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

EI nyt suoranaisesti Wilcon ko. dösään kysymys kuulu vaan molempiin VOL1 sekä VOL2 mutta mitkä on prioriteettijärjestykset syöttää ILS-lähestymisen taajuus ja course? Elikkäs ainakin Wilcon dösissä on mahdollisuus syöttää tiedot FMC:n Arrival-sivulle (jolloin automatiikan pitäisi automaattisesti löytää taajuus?), radiopaneelin NAV-ILS toiminnon taakse sekä FMC:n RNAV-toiminnon taakse; kaikkiinhan ei tarvitse syöttää IRL taajuutta mutta mihin syötetään?

 

Jos automaaginen taajuuden säätö ei toimi niin sitten lisätään käsin:

[ attachment removed / expired ]

 

Vika voi olla myös maisemassa, ILS taajuudet vaihtuvat välillä ja maisemassa voi ihan hyvin olla joku muu taajuus kuin se mikä uusimmissa kartoissa ja koneen omassa databasessa on.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vika voi olla myös maisemassa, ILS taajuudet vaihtuvat välillä ja maisemassa voi ihan hyvin olla joku muu taajuus kuin se mikä uusimmissa kartoissa ja koneen omassa databasessa on.

 

Kiitos Tatu!

 

Joo toi RNAV-sivu on tuttu mutta ongelmana siinä on, että mikäli olen valinnut ARRIVAL:n takaa ILS-kiitotien, toi sivu ei toimi :-\  Yrittäessäni laittaa taajuuden tulee jokin "..Attempt.." ilmoitus. Taidanpa ottaa käytännöksi, että syötän aina tolle sivulle taajuuden ja coursen enkä valitse kiitotietä ollenkaan FMC:stä niin välttyy ongelmilta. Se on aika hektinen tilanne ruveta juuri ennen finaalia tekemään paikkoa mikäli kone ei tunnista ILS-sädettä.

 

Saattaa olla maisemissakin vika.. EFHK:lla asia tökkii sekä muutamassa muussa paikassa. Koskas sitten käytetään radiopaneelin ILS-toimintoa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo toi RNAV-sivu on tuttu mutta ongelmana siinä on, että mikäli olen valinnut ARRIVAL:n takaa ILS-kiitotien, toi sivu ei toimi :-\  .... jne

 

Tätä ei nyt pidä ottaa whidduiluna, mutta pahoin pelkään että kysymyksistä päätellen eräiden harrastuksen taso alkaa nousemaan sen verran korkealle että tuon kyseisen bussikyhäelmän rajoitukset, tai pikemminkin omituisuudet tulevat auttamatta vastaan. Järjestelmämallinnuksien pois jättäminen on ihan ok jos niistä mainitaan mutta tuon kaltaiset "lukkiutumiset" eivät.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tätä ei nyt pidä ottaa whidduiluna, mutta pahoin pelkään että kysymyksistä päätellen eräiden harrastuksen taso alkaa nousemaan sen verran korkealle että tuon kyseisen bussikyhäelmän rajoitukset, tai pikemminkin omituisuudet tulevat auttamatta vastaan. Järjestelmämallinnuksien pois jättäminen on ihan ok jos niistä mainitaan mutta tuon kaltaiset "lukkiutumiset" eivät.

 

Jepatsu.. Se tässä on suurimpana pointtina, onko kyseessä koneen ongelma vai meikäläisen taidottomuus :-\ Mutta pitää tutkailla asiaa nyt tarkemmin. Sekin selventäisi kun muistaisin minkä virhekoodin FMC antaa RNAV sivulla, selvitän homman kun pääsen himaan. Manuaalissa sanotaan aika epäselvästi, mitä Frequency kohtaan tulee kirjoittaa ja missä järjestyksessä ja kumpi laitetaan ensin, course vai frequency?

 

Pahaa Kimmo pelkään, että kyseessä on Wilcon moka mutta se hämää eniten, että tuntuu olevan kovin epäsatunnaista toi sekoilu. Sehän viittaa taas siihen, että meikäläinen tekee jotain väärin aina näillä ongelmakerroilla. Kokeilen poistaa kaiki reittipisteet FMC:stä vektoroinnin alkaessa ja valitsen ILS RWY:n komennolla NO STAR, josko se siitä aukeaisi tms. Tosiaan ne verkkolentolaskut onnistuu erinomaisesti missä STAR lasketellaan kokonaan alas mutta siltä poikkeaminen on aiheuttanut näitä ongelmia.

 

Kutina on pepussa, että kyseessä joku yksinkertainen asia mitä en ymmärrä mutta katsellaan nyt.. Mikäli on bugi niin ei hjyvä; ILS-on kuitenkin kohtalaisen oleellinen osa lentämistä  :)

 

Osaakos kukaan vastata siihen, että milloin radiopaneelin laitetaan ILS-tiedot? Pitäisikö ne pystyä laittamaan kaikkiin kolmeen paikkaan, jotka edellä kerroin?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vastataan nyt itselle ajatusten selkeyttämiseksi. Toki muutkin saa tehdä päätelmiä ;D

 

Radiopaanelin käyttö aiheuttaa FMC:n RNAV-sivun lukkeutumisen. Manuaalista: "NAV pushbutton must be pressed if the

crew wants to use the RMP for radionavigation setting, which is not the standard procedure. If this button is depressed, the RAD NAV page of the MCDU is blocked (see the FMGC section for more information)". Tuossa saattaa olla meikäläisen RNAV-lukkiutumiseen vastaus. Tilanteet on nopeita kun huomaa ongelmia mutta muistikuvieni mukaan kokeilen aina silloin, kun ILS:ä ei löydy, syöttää tiedot radiopaneeliin ja kun sekään ei toimi niin sen jälkeen RNAV-sivulle. Ja radiopaanelin ILS ei imeisesti ole toiminut kun en ole jättänyt NAV-nappia aktiiviseksi.

 

Unohdan ton radiopaneelin ja laitan aina RWY-valinnan ohella taajuuden myös RNAV-sivulle.

 

Ja tässä toinen mahdollinen syy: "Just like for VOR1 and VOR2, this field shows the ILS identifier and frequency. You can set

the ILS identifier or frequency like for the VORs. If the ILS is released, the FMGC will automatically set the arrival runway ILS when the approach phase becomes active.".

 

Kun vektoreilla lennetään niin DECEL-piste ei kuulu reittiin ja täten APPR-sivu ei aktivoidu automaattisesti. Joten taitanee olla ongelma siinä, että en manuaalisesti ole aktivoinut APPR-sivua? Syy passaa aika hyvin kertomaani STAR-kuvion ajamiseen, koska tuolloin APPR-sivu aktivoituu automaattisesti.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi,

 

Kun lataat sen lähestymisen MCDU:hun varmista samalla että RADNAV sivulle mcdu:hun tulee vasempaan reunaan ILS taajuus ja kurssi. Sitten Etupaneelista lähestyttäessä ILS nappi pohjaan.

 

Wilcon tekeleessä noita vikoja tuntuu piisaavan, esim Holdia lennettäessä puuttuu IMM EXIT kokonaan, yms pientä....

 

Radnav sivulla jos laitat itse VOR taajuuden, jolloin se tulee isoin kirjaimin yläkulmaan kunpaan sitten laitoitkin (vor 1 tai vor 2)

Eli silloinhan sen taajuuden pitäisi pysyä, wilcon tekeleessä ei pysy koska auto tune pyrkii vaihtamaan taajuuden kokoajan.

 

Airlinerxp:tä odotellessa, siihen asti PSS airbus Pro :thmbup:

 

Aktivoi APP Phase manuaalisesti noin 17nm enne kenttää niin menee aikas hyvin, tai jos LJ pyytää nopeuksia alle 220 ennen tuota matkaa. Koska APP Phase hoitaa aina päälläollessaan autokaasulla Green Dot nopeuteen.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Wilcon tekeleessä noita vikoja tuntuu piisaavan, esim Holdia lennettäessä puuttuu IMM EXIT kokonaan, yms pientä....

 

Toi IMM on mulle mysteeri mitä sillä tarkoitat, mutta kyllä meikäläisen Wilcoissa HOLD:ssa ollessa FMC:ssä on EXIT-nappi, jolla palataan seuraavaan reittipisteeseen loogisesta kohdasta ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Outoa, Tuleeko exit Oikean puolen lsk 2 yli toiseksi ylimpään näytön oikealle puolen?

 

Multa puuttuu koko EXIT siinä pitäisi luen IMM EXIT, näin ainakin oikesti ja Pss tekeleessä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Outoa, Tuleeko exit Oikean puolen lsk 2 yli toiseksi ylimpään näytön oikealle puolen?

 

Hmm.. Tsekkaan tonkin kun himaan pääsen mutta kyllä meikäläinen holdingeista aina EXIT-toiminnolla on ulos lähtenyt :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aktivoi APP Phase manuaalisesti noin 17nm enne kenttää niin menee aikas hyvin, tai jos LJ pyytää nopeuksia alle 220 ennen tuota matkaa. Koska APP Phase hoitaa aina päälläollessaan autokaasulla Green Dot nopeuteen.

 

Joo Jarkko tässä taitaa olla meikäläisen ongelman juju. Olen luullut, typerä kun olen, että Approach sivu on ainoastaan laippojen ja nopeuden kannalta olleellista mutta onkin huomattavasti oleellisempi toiminto :-[ Nooh, tekevälle sattuu, täytyy ottaa toi pinnalle tänä iltana ja kokeilla huolellisesti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuota RADNAV sivu juttua en nyt oikein ymmärrä. Kokeilin sitä tuossa aamulla ja minä kyllä pystyin vaihtamaan taajuutta ihan normaalisti vaikka Approach sivulla oli jo kiitotie valittuna (EFHK 22R). Toimi myös ennen APP phasen aktivointia kuten myös aktivoinnin jälkeen. Se mitä se ei tee on esim. tämä että jos manuaalisesti laitan jonkun muun taajuuden RADNAV sivulla, kokeilin HEL VOR 114.2, ja poistan tämän sitten CLR nappulalla niin ILS taajuus ei tule enää automaattisesti takaisin. En tiedä kuinka tämä on oikeassa bussissa.

 

Mutta enivei... eli taajuuden vaihto toimii mulla ainakin koko ajan ja automaattinen taajuuden valinta on kyllä toiminut aina. Jos EFHK:lla on ongelmaa niin kannattaa tarkistaa maiseman ILS taajuudet, default ei välttämättä ole oikein.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuota RADNAV sivu juttua en nyt oikein ymmärrä. Kokeilin sitä tuossa aamulla ja minä kyllä pystyin vaihtamaan taajuutta ihan normaalisti vaikka Approach sivulla oli jo kiitotie valittuna (EFHK 22R). Toimi myös ennen APP phasen aktivointia kuten myös aktivoinnin jälkeen. Se mitä se ei tee on esim. tämä että jos manuaalisesti laitan jonkun muun taajuuden RADNAV sivulla, kokeilin HEL VOR 114.2, ja poistan tämän sitten CLR nappulalla niin ILS taajuus ei tule enää automaattisesti takaisin. En tiedä kuinka tämä on oikeassa bussissa.

 

Kuten tuossa ylempänä Tatu kerroin, radiopaneeliin syötetyt ILS-tiedot lukitsee RNAV-sivun niiltä osin ennen kuin NAV-napin vapauttaa. Ongelman se osa taitaa olla tosta kiinni..

 

EFHK:n taajuudet ovat kaikki kunnossa, niissä ei ole vikaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuten tuossa ylempänä Tatu kerroin, radiopaneeliin syötetyt ILS-tiedot lukitsee RNAV-sivun niiltä osin ennen kuin NAV-napin vapauttaa. Ongelman se osa taitaa olla tosta kiinni..

 

Niin.... testasin tuota.

 

Jos radiopaneeliin syöttää itse taajuuden niin RAD NAV sivulta MCDU:sta katoaa kaikki taajuudet. En osaa sanoa kuinka tämä on oikeasti, mutta minusta tuntuu että tämä on tarkoituksella näin. Eli jos itse manuaalisesti säätää taajuden radiopaneelista niin se ohittaa muut systeemit. Joku busseista enemmän tietävä voinee kertoa.

 

Helpointa manuaalisesti on kuitenkin syöttää se taajuus RAD NAV sivulla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään