Pekka Holopainen

"Lumiraja" Joensuussa

15 viestiä aiheessa

Huomasin tässä jokin aika sitten (jälleen uuden) oudon ilmiön EFJOn maisemassa. Kentän itäpäähän on jo satanut ensilumi, mutta länsipää on edelleen aivan paljaana lumesta. Lumiraja kulkee jokseenkin keskeltä kentää ja kuin viivoittimella vedettynä. Sen nyt vielä jotenkin ymmärtäisi, jos se kulkisi pohjois-eteläsuunnassa ;D. Mistähän moiseen voisi syytä etsiä?

Pekka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jep, kuulostaa samalta ongelmalta, joka tuli minulla vastaan joskus muinoin FS2002:lla EFHK-päivitystä väsätessäni. FS:n kevät- ja talvitekstuureiden raja sattui kulkemaan juuri Hikiä-Vantaan pohjoispuolella.

kdlfbmkdgnbfngkbnfgknbglk.jpg

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jep, kuulostaa samalta ongelmalta, joka tuli minulla vastaan joskus muinoin FS2002:lla EFHK-päivitystä väsätessäni. FS:n kevät- ja talvitekstuureiden raja sattui kulkemaan juuri Hikiä-Vantaan pohjoispuolella.

kdlfbmkdgnbfngkbnfgknbglk.jpg

Landclassiä vissiin pitäs jotenkin päivitellä, että sais nuo kaikki loputkin alueet talvisemmaksi. :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuossa olisi muistaakseni pitänyt alkaa sorkkimaan FS:n jotain "syvemmällä" olevaa maatekstuuridataa. Näin muistelisin, että Avsimin foorumeilla kerrottiin, kun tätä asiaa siellä kysyin. En jaksanut ruveta säätämään asian kanssa, kun kyse ei FS:n vuodessakaan ole kuin parista hikisestä viikosta. Ground2K:n käyttöä opettelin jonkin verran, mutta en saanut sillä mainittavampaa tulosta aikaiseksi.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Simun tapa näyttää ensilumi. Odota viikko niin ongelma katoaa = siirrä simun päivämäärää eteenpäin.

Niin, olen kyllä jo parin fs2004:n käyttövuoden aikana tuon toki huomannut  ;D.

Haluaisin kuitenkin tarkempaa tietoa tästä simun tavasta reagoida vuodenaikoihin maisemissa. Olen käsittänyt, että simu lataa maatekstuurit (ovatko ne näitä: xxxsu.bmp, xxxfa.bmp, xxxwi.bmp, xxxsp.bmp,... ?) vuodenajan mukaan.

Kun joku tekee maiseman hän poistaa oletusmaisemasta exclude-toiminnolla haluamiaan objekteja ja rakentaa omansa tilalle. Eikö hän voi vaikuttaa lainkaan siihen miltä maisema näyttää eri vuodenaikoina (jotta saman kentän eri osat eivät olisi eri vuodenajoissa)? Vai onko kyse siitä, että olen itse jättänyt jotain oleellista asentamatta?

EFJOn ympärilläkin maisema muuttuu joka paikassa samaan aikaan vuodenajan mukaan (jossa ilmeisesti vaikuttavat simun oletustekstuurit). Vain itse kentällä tämä muutos tapahtuu eri osissa eri aikaan. Kuka osaa selittää mistä tämä johtuu?

Pekka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Landclassiä vissiin pitäs jotenkin päivitellä, että sais nuo kaikki loputkin alueet talvisemmaksi.

Minulla on Finnclass 2.2 (fs2004). Onkos Suomeen ilmestynyt uudempia? En ole huomannut (täälläkään).

Pekka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ei sitä voi muuttaa niille default tekstuureille mitä käyttää simussa. Terrainia vartan (landclass) määritellään vain tekstuurityypit. Simu arpoo kullekin paikalle itse vaihtelun vuoksi useamman tekstuurin ja ne joille on vuodenajat, näyttää ne vuodenajat.

Ehkä eri tekstuureilla on erit ajankohdat milloin lumi sataa maahan tai sitten tuo juttu määritellään jossain muussa filussa koko maailmaan. Joka tapauksessa jos käytössä on default tyylinen terrain niin tälle ei voi mitään. Sama ilmiö ilmenee myös photo-maisemissa, valitettavasti.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ei sitä voi muuttaa niille default tekstuureille mitä käyttää simussa. Terrainia vartan (landclass) määritellään vain tekstuurityypit. Simu arpoo kullekin paikalle itse vaihtelun vuoksi useamman tekstuurin ja ne joille on vuodenajat, näyttää ne vuodenajat.

Ehkä eri tekstuureilla on erit ajankohdat milloin lumi sataa maahan tai sitten tuo juttu määritellään jossain muussa filussa koko maailmaan. Joka tapauksessa jos käytössä on default tyylinen terrain niin tälle ei voi mitään. Sama ilmiö ilmenee myös photo-maisemissa, valitettavasti.

Eikös esim Ground2k4 pystynyt "korjaamaan" noita simun omia lumirajoja?? Olisi se vaan hienoa jos ne saisi edes hieman realistisemmaksi.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jotain samaa ongelmaa tässä?

[ attachment removed / expired ]

Taustalla näkyvä kenttä on siis Malmin kenttä

(Grafiikat alhaalla fps-testin vuoksi ja leikkaus tehty hätäiseen paintilla, älkää ihmetelkö :F)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Näköjään jostain hesaan sijoittuvasta photomaisemasta puuttuu osa talvitekstuureista?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minulla oli talvella-keväällä samanlainen ongelma, näytti aika oudolta, kun oli pläntti talvea, pläntti kevättä..jne ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Näköjään jostain hesaan sijoittuvasta photomaisemasta puuttuu osa talvitekstuureista?

Ei. Kun nimenomaan erittäin hyvä kuva siitä miten FS suoriutuu vuodenajanvaihdoista.  :) (Jos tekstuurit puuttuisivat näkyisi kyseisillä alueilla musta ruutu)

Onhan tämä tietenkin ongelma, mutta sille ei vain voi mitään.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ei. Kun nimenomaan erittäin hyvä kuva siitä miten FS suoriutuu vuodenajanvaihdoista.  :) (Jos tekstuurit puuttuisivat näkyisi kyseisillä alueilla musta ruutu)

Onhan tämä tietenkin ongelma, mutta sille ei vain voi mitään.

Tätä lainatakseen vielä. Freeflown The Boss on hoksannut tälläisen asian:

Scott Gridley kirjoittaa

"Plus, FS decides which texture to use based on a global seasons.bgl.  Recently we learned how to create a local seasons bgl, so we can stop fall from occurring in the Bahamas, we just need to decide if we really want to...

I am also considering an application which will download global snow and ice data, and only show snow on the ground where it exists in reality.  Would this be valuable?"

Eli todetakseni, asialle voidaan tehdä jotain :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään