Guest Teme82

Tyhmä kysymys pinnalla cruisailusta AP:llä

6 viestiä aiheessa

Tere!

 

Tässä jo mieltä painanut hieman seikka tämä miksi AP pitää sellaista +5 asteen nousukulmaa kun ollaan matkapinnalla cruisaamassa reittipisteiden välillä. Välillä noi hevit näyttää ulkopuolelta et kulma on suhteellisen jyrkkä...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Se on sen takia että se kone pysyy sillä pinnalla.. painoa on sen verran että jos se kone olis täysin vaakasuorassa niin se menis alaspäin..  :P Sanottiinkohan tuota "optimaaliseksi tasapainoksi" tms.. koulussa oli juttua tuosta joskus.. muistais vaan..  ;D

 

Mitä kovempaa lennät, sitä pienempi se kohtauskulma siinä matkalennossa on.. tai mitä kevyemmällä koneella.. tai mitä matalemmalla.. tai nuo kaikki yhteensä..  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi!

 

FS2004:n oppitunti, May the 4 forces be with you! Sieltä löytyy selitys.

 

Jotta kone pysyy paikallaan pystysuunnassa, eli on siis vaakalennossa (cruise), tulee nosteen ja maan vetovoiman kumota toisensa. Niiden pitää olla yhtä suuret, mutta vastakkaissuuntaiset. (Tietysti kone ei saa myöskään olla laskussa tai noussussa jo valmiiksi, koska muuten se jatkaisi matkaansa.)

 

Siiven noste muodostuu kohtauskulman ja ilmavirran nopeuden (siis lentokoneen liikkeen) yhteistyöstä. Mitä suuremmalla nopeudella lennät, sitä pienempi kohtauskulma vaaditaan. Vaihtoehtoisesti taas esimerkiksi laskussa, pienellä nopeudella, nokka osoittaa kohti taivaita, koska tarvittava noste on saatava aikaiseksi kohtauskulmaa kasvattamalla.

 

Se miksi AP pitää 5 astetta nokkaa "vaakatason" yläpuolella, johtuu siitä että sillä nopeudella, sen painoisella koneella, sellaisilla siivillä - sen vain kuuluu olla niin, että kone pysyy ilmassa. Tietysti sitten lentomallinnus voi olla huono, mutta sillä nyt ei ole mitään merkitystä.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilman tiheys vaikuttaa myös, mitä korkeammalle noustaan sitä ohuempaa on ilma, joten siiven kohtauskulman on oltava suurempi kuin alempana.

 

Miika

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilman tiheys on merkittävin vaikuttaja noston syntymisen kannalta. Noustaessa ylöspäin ilman tiheys on puolittunut 6.5km korkeudessa, eli mitä korkeammalla ollaan, sen harvempaa ilma on. Tästä johtuen virtauksen alastaitetta on lisättävä, jotta nostovoima kompensoisi painon, eli kasvatettava kohtauskulmaa. Vaakalennossa suurilla nopeuksilla paine-ero siiven ylä- ja alapinnan välillä on niin pieni, että nostovoimaa tuottaa pääosin alastaite

 

Asiaa voi ajatella vesisuihkuna vasten kallellaan olevaa levyä veden ollessa tulovirtaus ja levyn ollessa siipi. Vesisuihkun ollessa paksu, se pyrkii nostamaan levyä ylöspäin ja taittamaan vesisuihkun suuntaa alaspäin enemmän kuin jos suhku olisi ohut virtauksen nopeuden ollessa sama molemmissa tilanteissa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään