Guest Sakkeus83

Karttojen liukupoluista

9 viestiä aiheessa

Terve vaan!

 

Olen havainnut, että karttojen liukupoluissa on kerrottu polku myös prosentteina ja asteina. Onko näillä jotain tekemistä tosielämän kanssa,

eli onko joissain koneissa laitteisto, joihin voi määritellä polun näin? Vai mistä syystä nämä on kerrottuna?

 

Sauli

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Epäilisin että liittyy CDAP (Constant Descend Approach Procedures) lähestymiseen ??? Sillä selvitetään (/lasketaan) se että kuinka kovaa tullaan alas.. (V/S) :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tjaah, normiliuku on kolme astetta, ehkäpä sillä halutaan kertoa miehistölle vaan se, että onko perus kolmen asteen polku vaiko vähän jyrkempää/loivempaa luvassa. Maasto/esteet voi joskus vaatia hieman jyrkempää, esim. London City on aika härö...

HÄH, eikö se muka liitykkään tuhoon CDAPpiin?!  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No jos se ilssi toimii, niin ethän sää silloin tarvitse VS:ää siinä mihinkään... (Ellet nyt sitten aja liukupolkua ylhäältäpäin kiinni, mikä tässä nyt on täysin epäolennaista.)

Niin joo, mutta jos ei ole sitä ilssiä  :P Ajattelin nyt lähinnä sitä. Mitäs sillä tiedolla tekee että kuinka jyrkkä se liukupolku on jos se ilssi pelittää  ;D No juu, turha sun kanssa tästä alkaa väittelemään, sinähän se guru olet  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tervehdys!

 

Kyllä minua ainakin kiinnostaa, millä pystynopeudella pysyt liukupolulla. Ei tarvitse soutaa edestakas ja etsiä hyvää pystynopeutta - helpottaa lentämistä. Tietysti eriasia on, jos on approach moodia silmässä, mutta käsin lennettäessä on hieman eri juttu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitäs sillä tiedolla tekee että kuinka jyrkkä se liukupolku on jos se ilssi pelittää

 

Kyllä se yhtä olennainen tieto on pitää korvan takana lähestymistä suunnitellessa kuin kiitotien suuntakin  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tervehdys!

 

Kyllä minua ainakin kiinnostaa, millä pystynopeudella pysyt liukupolulla. Ei tarvitse soutaa edestakas ja etsiä hyvää pystynopeutta - helpottaa lentämistä. Tietysti eriasia on, jos on approach moodia silmässä, mutta käsin lennettäessä on hieman eri juttu.

Näin on. Ja simussahan ne PAPI valot eivät päivity yhtä sulavasti, mitä ne päivittyvät IRL, joten senkin puoleen on vähän heikkoa, ellei tiedä yhtään, millaisella kulmalla pitäisi alas tulla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos liukupolku ei toimi, niin lentäjä pystyy laskemaan tarvittavan rate-of-descentin kaavalla: RoD=5xgroundspeed, tämä pätee 3 asteen liukupolkuun. Tai vastaavasti jos vaikka ei näy radio korkeutta, pystytään tämäkin laskemaan tiedettäessä liukukulma

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta jos liukupolku ei toimi, turha sitä ILS-lähestymistä on edes suorittaa. Sittenhän se on pelkkä LLZ joilloin tietysti tuosta pystynopeudesta on apua. Mutta minimit menee uusiks.

 

Kartoissahan on valmiiksi ilmoitettu summittaiset arviot pystynopeuksille eri lentonopeuksille.

 

Juu, menee taas spekuloinnin puolelle. Ammattilaiset avatkoon suunsa asian suhteen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään