Esa Sairio

Kahden näytön ongelma, FS 2004, osin ok osin ei

3 viestiä aiheessa

Katselin noita vanhoja keskusteluja kahden näytön käyttämisestä FS 2004:ssä ja kokeilin kaikenlaista vaan ei tahdo onnistua.

Päänäyttö on 40- tuumainen Sony HDTV, johon haluaisin simun maisemanäytön ja kakkosnäyttö on Sonyn 21-tuumainen analoginen kuvaputkimonitori, jonne haluaisin mittariston (paneelin).

Kummatkin näytöt ovat kiinni näytönohjaimessani GF 7950 GT 512 MB PCI-E. HDTV eli digitaalinen näyttö on HDMI- johdolla ja pienempi analoginen omalla johdollaan.

Näytönohjaimen säädöistä voi valita:

Dualview

Vertical span

Horizontal span

Clone

Single display

Jos käytän dualview- asetusta, näkyy televisiossa FS kuten pitääkin mutta kakkosnäytöllä FS ei näy ollenkaan, sen sijaan vakiona oleva työpöydän taustakuva kylläkin.

Clone- asetuksella FS näkyy samalla tavoin molemmissa näytöissä, mutta pienemmässä eli kakkosnäytössä näkyy FS:n kuvasta vain tuon pienemmän näytön kuvaruudun kokoinen osa-alue.

Myöskään en onnistu siirtämään kakkosnäyttöön mitään osia päänäytöstä simussa, vaikka kokeilen:

1. Simu ikkunamoodiin (alt + enter)

2. Päänäytössä hiiren oikealla namiskalla "undock window" ja yritän vetää: Sama kuva ja vetämisen tulos molemmissa näytöissä

Miten pitää toimia, jotta minun systeemilläni pääsisin haluamaani tulokseen? Vai pääsenkö mitenkään?

yES

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Taas kävi niin, että ehdinkin vastata itse omaan kysymykseeni. Mutta tämä poikikin lisää kysyttävää, josta tuonnenpana.

Kun käytän valintaa Dualview, niin ensin säädän erikseen kakkosnäytölle sopivan resoluution ja virkistystaajuuden (esim. mulla 1280x1024 ja 85 Hz). HDTV:llähän nuo ovat samat kuin aiemminkin (ennen tätä kahden näytön kokeilua) eli 1440x1080 ja 60Hz.

Sitten huomasin vihdoin, että lentokoneen paneeli pitää kiskoa hiirellä sen sinisestä yläreunasta kakkosnäytön alueelle ja siellä sovittaa täyttämään näyttö mahdollisimman hyvin paneelilla hiirellä vetäen reunoista. Näin isoon näytöön HDTV:lle jää pelkkä maisema.

Ja lopuksi Alt-Enterillä full screen tilaan koko homma.

Ongelmia:

1. En onnistu tallentamaan tällaista vaivalla tehtyä kahden näytön "lentotilannetta". Voiko tällaista yleensäkään tallentaa "lennoksi"? Ellei voi, pitää joka ikinen kerta erikseen siirtää paneeli kakkosnäyttöön, säätää sitä, tarvitatessa täydentää esim. radio- tai gps- paneelilla jne.

2. Kakkosmonitori pitäisi välttämättä siirtää fyysisesti sijaitsemaan HDTV:n eteen ja keskelle, jotta näkymä olisi realistinen verrattuna siihen, että kakkosnäyttö on nyt tv:n oikealla puolella. Menisi aika paljon kotiohjaamohomman puolelle, mikä ei ole mulla ihan tarkoitus, koska teen tietokoneella paljon muutakin kuin lennän.

3. Miten täyttää fiksusti kakkosnäyttö paneelin ulkopuolelta?

4. Hankalissa paneeleissa esim. Alain Captin MD 11, pitää jokunen mittari vielä erikseen undockata ja siirtää paneelin päälle oikeaan paikkaan kakkosmonitoriin.

5. Framet hieman putoavat, mutta tämä ei mulla ole suuri ongelma.

Muita kommentteja?

yES :-[  ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minulla on ollut kahden näytön kanssa sellainen ongelma, että kun lisänäytössä on vaikka kytkinpaneelit, gps + radiot ja vahingossa klikkaa jotain namiskuukkelia vähänkin huti hiiren oikealla näppäimella niin ruudut alkavat vilkkumaan vuorotellen. Useimmiten on pitänyt käynnistää koko simu uudelleen ja aloittaa alusta...jokseenkin ärsyttävä "piirre". Eipä ole hirveästi huvittanut siksi käyttää kahta näyttöä muuten kuin laittamalla lisäruutuun vaikkapa navigointiohjelma.

Tämä siis paketilla Vista+fs2004 (full screen).

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään