Guest Turvamies

Tulipalo Finnairin koneessa

10 viestiä aiheessa

Jarrut olleet siis kovilla.

 

 

---

Palo Finnairin koneessa venytti paluuta Kroatiasta

17.07.2005 13:15

 

Finnairin lomalento Kroatian Splitistä estyi koneessa eilen havaitun pienen tulipalon takia. Lopulta matkustajat kuljetettiin Helsinki-Vantaalle kahdessa erässä tänään, toinen aamulla ja toinen puolenpäivän jälkeen.

 

Kyseessä oli Boeing 757 -kone, jonka jarruissa syttyi laskeutumisen ja jarrutuksen jälkeen pieni tulipalo. Kentän palokunta sammutti tulen oitis koneen rullattua terminaalin viereen.

 

- Koneessa olleet 225 matkustajaa poistuivat ihan normaalissa järjestyksessä, eikä heillä ollut missään vaiheessa vaaraa, kertoi tiedottaja Hetta Huittinen Finnairin tiedotuksesta.

 

Koneen piti lähteä paluulennolle ja laskeutua Helsinki-Vantaan kentälle eilen illalla kello 23:n aikaan. Kone jäi kuitenkin Splitin kentälle odottamaan varaosia ja korjaajaa, jotka puolestaan lähtivät Boeing MD 80 -koneella Helsingistä kohti Kroatiaa vielä myöhään eilen.

 

Tulipalon ovat saattaneet aiheuttaa jarruihin kerääntyneet pöly ja rasva, jotka ovat kuumenneet jarrutuksen aikana.

 

© STT

--

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jarrut olleet siis kovilla.

 

 

---

Palo Finnairin koneessa venytti paluuta Kroatiasta

 

Intialaisyhtiön koneessa sattui taannoin tulipalo, kun eräs rouva pätkäisi käyntiin priimuskeittimensä. Meinasi ilmeisesti tsuhauttaa teet tai sumpit.

 

Henkilökunta sammutti kokkaustouhun.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onkos näitä tapahtunut viime aikana useampia kun viime torstaina LBO tuli vastaavasta syystä myöhässä? Vai onko lehtimiehille tullut tieto hieman jälkikäteen

 

Tomppa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

LBR oli kyseessä. Lasku oli ollut aivan normaali, joskin jarrutettu hieman normaalia tanakammin. Lennonjohto ei ilmoittanut tulesta mitään, eikä ohjaamossa tiedetty mistään palosta ennenkuin platalle ilmestyi paloauto koneen viereen. Finnairin korjausporukka lensi MD-80:llä paikalle ja taaemmat renkaat ja jarruassembly vaihdettiin paikan päällä.

 

Erkki

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Intialaisyhtiön koneessa sattui taannoin tulipalo, kun eräs rouva pätkäisi käyntiin priimuskeittimensä. Meinasi ilmeisesti tsuhauttaa teet tai sumpit.

 

Henkilökunta sammutti kokkaustouhun.

 

Kiertolegenda?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lisää legendaa, mutta tutulta Finnairin purserilta 80-luvulla kuultua:

 

Yhtiö teki muutaman pyhiinvaeltajien kuljetuksen jostain Jemenistä Mekkaan tjsp. Kohteista en nyt ole ihan varma, mutta ns. pyhiinvaeltajat yrittivät sytyttää nuotiota koneen käytävälle keittääkseen teetä, safkaa tai lämmitelläkseen  :-\

 

Ja kun yhteistä kieltä ei ollut, jouduttiin turvautumaan lähes väkivaltaan nuotionpolton estämiseksi.

 

Näitä lentoja ei muuten kovin montaa ollut, kuulemma.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lisää legendaa, mutta tutulta Finnairin purserilta 80-luvulla kuultua:

 

Yhtiö teki muutaman pyhiinvaeltajien kuljetuksen jostain Jemenistä Mekkaan tjsp. Kohteista en nyt ole ihan varma, mutta ns. pyhiinvaeltajat yrittivät sytyttää nuotiota koneen käytävälle keittääkseen teetä, safkaa tai lämmitelläkseen  :-\

 

Ja kun yhteistä kieltä ei ollut, jouduttiin turvautumaan lähes väkivaltaan nuotionpolton estämiseksi.

 

Näitä lentoja ei muuten kovin montaa ollut, kuulemma.

 

Lisää legendaa, mutta tutulta Finnairin työntekijältä (eläkkeellä) aikoinaan kuultua:

DC-8 on kuulemma se tyyppi, jolla näitä pyhiinvaeltajia on joskus -70 luvulla kuskattu. Olivat kuulemma käyttäytyneet koneessa kuin mettäläiset. Eivät olleet hallinneet edes vessan käyttöä, periaatteella kusta siinä kussa seisot !!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Historiikki kertoo näin:

 

VUODET 1975 - 1982

 

Joulukuussa 1970 Finnair tilasi kaksi laajarunkoista McDonnell Douglas DC-10-30:iä. Ensimmäinen koneista saapui Helsinkiin 4. helmikuuta 1975 ja teki kaupallisen lentonsa kymmenen päivää myöhemmin Helsingistä Las Palmasiin. Maaliskuun 27. päivänä 1975 "kymppi" aloitti Atlantin-liikenteen.

 

Sekä reitti- että tilauslentoliikenteessä tapahtui uusia aluevaltauksia. Marraskuussa 1976 aloitettiin liikenne Bangkokiin, jonne lennettiin talvikausina vuoteen 1982 asti. Vuonna 1977 Finnair osallistui pyhiinvaeltajien kuljettamiseen Saudi-Arabiaan

www.finnair.fi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään