Guest art.hak

Sakkaus

5 viestiä aiheessa

Onko vinkkiä mistä löytyisi eri konetyyppien lasketumisnopeuksia (helpoiten).

Olen lennellyt c-17 Boeingilla, mutta sen detaleissa ei ole lasketumis- tai sakkausnopeutta. Sehän nähtävästi riippuu myös kuormasta ?

Senjori siivillä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olen lennellyt c-17 Boeingilla, mutta sen detaleissa ei ole lasketumis- tai sakkausnopeutta. Sehän nähtävästi riippuu myös kuormasta ?

Senjori siivillä

Jos ei löydy valmiita taulukoita, tuon saa selville kokeilemalla. Eli lentele kone laskeutumisasussa turvallisella korkeudella, ja hidasta vauhtia, kunnes sakkaa.

Arttu

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jos tarkoitat simulaattorin koneiden nopeuksia, niin helpoiten ne löytyvät koneen aircraft.cfg-tiedostosta kohdasta [Reference Speeds]. Siinä stall speed-kohdat tarkoittavat sakkausnopeuksia "sileänä" eli laipat ylhäällä (flaps_up_stall_speed) ja laipat ala-asennossa (full_flaps_stall_speed). Noita nopeuksia ei pidä alittaa tai kone aloittaa kiven kaltaisen putoamisen eli sakkaa. Sakkaaminen voi kyllä aiheutua myös kohtauskulman kasvamisesta liian suureksi, vaikka nopeus olisikin vielä sakkausnopeuden yläpuolella.

Sitä en tiedä ovatko nuo sakkausnopeudet minimi- vai maksimipainolle. Alla vastaava kohta Cessna 172-koneelle.

[Reference Speeds]

flaps_up_stall_speed    = 53.0                  //Knots True (KTAS)

full_flaps_stall_speed  = 48.0                  //Knots True (KTAS)

cruise_speed            = 115.0                  //Knots True (KTAS)

max_indicated_speed    = 163              //Red line (KIAS)

Pekka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Niipä tietenkin sieltähän ne . . . .  kas kun en hoksannut . . . kiitti

Kokeilemallakin löytyy, varokaa sitä kuoppaa Turun kiitoradan päässä . . . .

Senjori siivillä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Reference Speeds -kohtiin kannattaa suhtautua hiukan varauksella, koska ei ole tietoa, mistä arvot ovat peräisin, ellei pysty tarkistamaan muista lähteistä. Mahdollisesti koneen tekijä on voinut tempaista ne hatusta, ja joskus on näkynyt mm. cruise nopeudelle hyvinkin mielikuvituksellisia lukuja. Suosittelisin kokeilemaan nopeudet itse. Harjoituksesta ei ole mitään haittaakaan, koska on myös mahdollista, ettei lentokonemodelli käyttäydy 100% kuten reaalimaailman esikuvansa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään