Guest rawiswar

Hello!

44 viestiä aiheessa

Joo, nyt sitten vihdoin päätin kirjautua käyttäjäksi, muutaman vuoden  palstan tutkimisen ja simulaattorin lentelemisen jälkeen.:-[

 

Kyselisin:

A) Millä tavoin te lentelette offline-lentoja, miten tarkkoja olette realismista, käytättekö karttoja silloinkin, entäs simulaattorin lennonjohto, käytättekö simun GPS:ää jne. ?  :)

B) Olen harkinnut siirtyä lentelemään Vatsimiin, mutta ainoa joka on suuri ongelma ovat kartat. Kun en omista tulostinta, niin miten ihmeessä niitä pääsisi hyödyntämään?  :-\

 

Kiitoksia jo etukäteen :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tervehdys Joni ja tervetuloa Foorumille  :thmbup:

 

Ensimmäisenä suosittelen, että opettelet alusta alkaen käyttämään "Haku"-toimintoa mieltä vaivaavista asioista, sitä kautta asiat löytyvät helposti. Lisäksi simulaattorilentämisestä on paljon hyödyllistä tietoa täällä http://conv.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,24199.0.html

 

Tässä muutama vastaus meikäläisen taholta kysymyksiisi:

 

A) Millä tavoin te lentelette offline-lentoja, miten tarkkoja olette realismista, käytättekö karttoja silloinkin, entäs simulaattorin lennonjohto, käytättekö simun GPS:ää jne. ?  :)

Jokainen lentää tavallaan.. Toiset lentelee miten sattuu eli nousevat ilmaan paikasta X, pörräävät missä/miten sattuu ja lopulta laskeutuvat koneen katto edellä Helsingin Viikin pelloille; eli ovat lentäjiä jotka saavat nautinnon simulaattorin "pelailusta". Toinen ääripää on mahdollisimman suuren realismin hakijat, jotka käyttävät karttoja aina, lentää tarkasti mallinnetuilla koneilla mahdollisimman oikeaoppisesti, lentävät verkossa lennonjohdon alaisuudessa ja yrittävät noudattaa kaikessa toiminnassaan mahdollisimman tarkasti kaikkia ilmailun säännöksiä ja proseduureja.. Jokaiselle löytyy kiinnostuksen jatkuessa se, mistä tykkää.. Omasta mielestäni simulaattorin lennonjohdolla ei tee juurikaan mitään ja vielä vähemmän simun GPS:llä.

 

En tiedä, miten pitkälle edennyt harrastelija olet, mutta suosittelisin tutustumaan simuun hyvin mm. Lessoneiden kautta. Sieltä saa kädestä pitäen (lähes) opetusta ilmailun perusteisiin. Ja kannattaa muistaa maltti ja portaittain oppiminen, ei kaikkea kerralla  ;)

 

B) Olen harkinnut siirtyä lentelemään Vatsimiin, mutta ainoa joka on suuri ongelma ovat kartat. Kun en omista tulostinta, niin miten ihmeessä niitä pääsisi hyödyntämään?  :-\

 

Ei muuta kuin onnea matkaan mikäli osaat nämä perusteet http://conv.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,27010.0.html

 

Tässä muutama peruste  :) Ei muuta kuin tsemppiä tämän mahtavan harrastuksen parissa!

 

RiPa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitoksia :) Käyttelen sitä kyllä, mut en tän tyyppistä keskustelua löytäny, ja pitäähä jonku pitää teijät gurutki hereillä ;)

 

Oon ite kans mahdollisimman realistisen perässä ja siks just haluaisin tietää teidän offline-lentämisestä ja vertailla sitä omaani. Lentelen FSX:ää ja käytän siinä simun omaa GPS:ää. Jotenkaan en voisi kuvitellakaan selviäväni ilman sitä perille/kentälle saakka(onko paha juttu?).

 

Osaan kyllä ILS-lähestymiset, VOR-suunnistamiset ja odotuskuvioitakin jne. joten en ihan aloittelija ole (pakko vähä kehua ;))

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oon ite kans mahdollisimman realistisen perässä ja siks just haluaisin tietää teidän offline-lentämisestä ja vertailla sitä omaani. Lentelen FSX:ää ja käytän siinä simun omaa GPS:ää. Jotenkaan en voisi kuvitellakaan selviäväni ilman sitä perille/kentälle saakka(onko paha juttu?).

 

Hmm, tässä pari hommaa jotka voit unohtaa (lähes) täysin jos olet realistisuuden perässä. [ huom]Nämä on allekirjoittaneen mielipiteitä [/ huom]!:

 

1) Simun omat default-lentokoneet, etenkin laajarungot

2) GPS-suunnistamisen. VFR-lennoilla sinun tulisi pärjätä tapittamalla maisemia ja VFR-karttoja, IFR-lennoilla käyttäen koneessa olevia instrumentteja, kuten VOR, ILS, NDB, FMC, kompassi jne..

3) Simun oma lennonjohto

4) Simun Flight Plan ja etenkin sen valmis syöttäminen GPS-laitteistoon  :)

 

On todella vaikea sanoa mitään, koska tasostasi ei ole mitään tietoa. Kerrot osaavasi laskeutua esim. käyttäen ILS-sädettä mutta toisaalta kerrot, että et pääsisi perille ilman simun GPS:ää  :)

Mieti, mitä haluat ja ala opetella. Jos realismi kiinnostaa niin hanki joku hyvin mallinnettu lisuri-kone ja perehdy siihen. Lisäksi lennä esim. simun omalla defu-Cessnalla EFHK - EFTU VOR-Reittiä HEL VTI RUS pitkin niin saat jonkun käsityksen suunnistustaidoistasi, luonnollisesti ilman GPS:ää. Toki Gepsi on hyvä apuväline mutta älä missään nimessä käytä sitä ainoana metodina. Perehdy reitin karttoihin ja mieti, osaatko tulkita katsomiasia karttoja..

 

Karrikoiden sanottuna unohda default-koneet ja GPS-napppi ja ala lentämään  :)

 

RiPa                                                                                                                                                                                                                                                                                                             

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei noita ihan kaikkia default koneita kannata unohtaa, default Cessna sopii vallan mainiosti harjoiteluun, kuten Risto sanoikin.

 

Jos realismi kiinnostaa niin hanki joku hyvin mallinnettu lisuri-kone ja perehdy siihen.

Joo, mutta ei välttämättä kannata heti ostaa mitään PMDG:n B747:ää, jos ei kovin edistynyt pilotti ole. Ensimmäiseksi maksulliseksi koneeksi sopii hyvin vaikka jokin Carenadon kone, laatu on ilmeisesti hyvää, ja hintakaan ei mikään mahdoton. Isoista koneista kannattaa kokeilla ensin IFlyn B747:ää, ilmeisesti yksi parhaiten mallinnetuista ilmais koneista, FMC:kin on ilmeisesti mallinnettu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei noita ihan kaikkia default koneita kannata unohtaa, default Cessna sopii vallan mainiosti harjoiteluun, kuten Risto sanoikin.

...

Ja kun siihen lykkäät vielä tämän niin saa lentomalliinkin realistisuutta  :D

 

Kyllä itse käytän VFR-lennoilla Suomessa lähes aina lähestymiskarttoja, vaikka lennänkin offlinessa. Tuo jotenkin lisää fiilistä siihen lentämiseen.

 

Nimimerkki lento Q47 Jyväskylästä Pirkkalaan lähtee 24 minuutin kuluttua  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tervetuloa foorumille, täällä Venäjän päällä ollaan, reittinä Helsinki - Hong Kong ja Vatsim -verkossa lennän. Koneena Finnair MD11. Olen harrastanut lentosimulaattoreita jo noin 17 -vuotta, ja silti joka viikko tuntuu oppivan jotain uutta. Itse olen realismin kannalla, ja lennänkin Virtual Finnairilla. Kannattaa edetä rauhallisesti, jotta omaksuu kaikki uudet asiat, treenata offlinessa mieleisellä koneella ja kun kaikki tuntuu olevan hallussa karttoja, menetelmiä ja chekkilistoja myöden voi alkaa pikkuhiljaa lukemaan verkkolentämisen teoriaa. Lukemista riittää, ja opittavia asioita on paljon! Jos vaan kiinnostus säilyy, niin kaiken kyllä oppii. Itse olen lentänyt verkossa vasta muutaman kuukauden (jätin parhaat herkut viimeiseksi ;D), mutta aivan liian isona kynnyksenä pidin verkkolentämistä kaikki nuo vuodet! Koska kaikki muu olikin jo hallussa, niin noin kuukauden lukemisen jälkeen lensin ensilentoni Vatsim -verkossa.

 

Tsemppiä :thmbup:

 

T: Mika

 

Edit: Profiilistasi ei löydy tietoa asuinpaikkakunnastasi, mutta jos paikkakunnallasi on lentoliikennettä, niin kannattaa hankkia skanneri ja kuunnella ilmailuliikennettä. Näin oppii fraseologiaa, ja ilmailuenglantia hyvin. Myös FS:n omaa ATC:ta kannattaa käyttää, vaikkei se kovin realistista olekaan, niin fraseologiaa, ja menetelmiä oppii silti hyvin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nonih, kiitoksia vastauksista. Selvensi jo huimasti, että mitkä kannattaa jättää pois ja mitä ottaa tilalle. :)

 

Ja tuosta suunnistamisesta vielä, että osaan kyllä käyttää VOR-taajuksia ja tiedän miten ne toimivat, mut välillä tuntuu ettei oman reitin välillä ole noita pisteitä riittävän välimatkan päässä, jotta koneen laitteisto "löytäisi" ne ja kertoisi missä päin ne ovat.. (toivottavasti ymmärsitte). Eivätkä NDB:kään tähän tuo parannusta..  ? :-[

 

 

Onko tosiaan teillä kaikilla tulostimet, joilla saatte nuo kartat paperille?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minulla on tulostin, mutta olen kai vain niin laiska, etten jaksa karttoja tulostella. Kyllä ne näytöltäkin saa katsottua.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lasertulostin on hyvä hankinta. Kartat saa näytöllekin jollain lisäohjelmilla, tai jos on läppäri niin katsoo sillä. Itse tulostan aina uusimmat ajantasalla olevat kartat. Niin myös tänä aamuna jouduin, koska innokas lentäjäpoikani 6v. On ilmeisesti löytänyt parempaa käyttöä Hong Kongin karttaniteelleni  ::) 13.min myöhässä pääsin lähtemään EFHK:n portilta, kun täytyi tulostaa kartat  :-\

 

T: Mika

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu, VOR majakoilla on eri pituisia kantavuuksia. Jos isolla koneella lennät, suosittelen lentämään reittipisteiden ja FMCn avulla, mutta jos ei löydy FMCtä ja haluat VORien avulla lentää, kannattaa valkata matkalle vain ns "high altitude" VOReja, joiden kantavuus on yleensä 195 nm, joten niitä ei tarvitse edes paljoa valita matkalle. Hyvä työkalu simun reittipisteiden, VORien, NDBidein ynnä muiden kanssa pelailuun on Super Flight Planner (löytyy kun haet tuolla googlesta).

 

Toivottavasti auttoi  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lasertulostin on hyvä hankinta. Kartat saa näytöllekin jollain lisäohjelmilla, tai jos on läppäri niin katsoo sillä. Itse tulostan aina uusimmat ajantasalla olevat kartat. Niin myös tänä aamuna jouduin, koska innokas lentäjäpoikani 6v. On ilmeisesti löytänyt parempaa käyttöä Hong Kongin karttaniteelleni  ::) 13.min myöhässä pääsin lähtemään EFHK:n portilta, kun täytyi tulostaa kartat  :-\

 

T: Mika

 

Vaikeuksien kautta voittoon niinsanotusti ;)

 

Osaako kukaa sanoo mitään ohjelmaa millä nuo kartat saisi lennon ajaksi näytölle..?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu, VOR majakoilla on eri pituisia kantavuuksia. Jos isolla koneella lennät, suosittelen lentämään reittipisteiden ja FMCn avulla, mutta jos ei löydy FMCtä ja haluat VORien avulla lentää, kannattaa valkata matkalle vain ns "high altitude" VOReja, joiden kantavuus on yleensä 195 nm, joten niitä ei tarvitse edes paljoa valita matkalle. Hyvä työkalu simun reittipisteiden, VORien, NDBidein ynnä muiden kanssa pelailuun on Super Flight Planner (löytyy kun haet tuolla googlesta).

 

Toivottavasti auttoi  ;D

 

Tämä oli hyvä tieto, kiitoksia :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Osaako kukaa sanoo mitään ohjelmaa millä nuo kartat saisi lennon ajaksi näytölle..?

 

PDF:iä noi  taitaa olla joten Adobe Reader.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No joo, mut eikö sillon pidä pomppia simulaattorin ja adoben välillä.. Hankalaksihan tuo menee. Eikö ole olemassa ohjelmaa jolla saisi kartan näkyviin lennon aikana, kuten vaikka kneeboardinkin saa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tai hanki jokin pieni, halpa näyttö lisänäytöksi, jolle siirrät kartat. Tuommoiseen tarkoitukseen kelpaavia saa käytettynä lähes ilmaiseksi.

 

Arttu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä saa kartat näkymään vaikka kneeboardista, esimerkiksi tällä.

 

Tällaista vähän niinku halusinkin, kiitos :)

 

Ku noita defu-koneita syrjitte, ni käytättekö itse maksullisia koneita vai freewareita? Jos tiedätte hyviä freeware-koneita, ni kertokaa ihmeessä tarkka linkki mistä saisi paneelien kera..?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aiemmin lensin PSS:n A320 kaupallisella lisäosalla. Nyt kun siirryin MD11 -lentäjäksi, niin käytän ihan freeware konetta (IFDG + Alain Capt:in paneeli). FSnavigator hoitaa FMC:n tehtäviä. Ilman muuta kannattaa käyttää kaupallista konetta. MD11 -konetta ei vaan ole vielä saatavilla, ja tähän nykyiseenkin olen ihan tyytyväinen.

 

T: Mika

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Selvä homma, pitääpi katella noita koneita..

 

Mielenkiintonen tarina  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Latasin tossa ton Online Centerin, mut ei se oikee toimi. Asensin sen ohjelman sen ohjelman oletuskansioon, et pitäiskö se asentaa johonki simun kansioista vai...?

 

Kertokaa ihmiset, miten toi FS Online Center asennetaan ja saadaan käyttöön..?  :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Se FS Online Center pitää asentaa simun pääkansioon, riippuu vähän henkilöstä missä on. Sen voi selvittää aika hyvin etsimällä missä fs9.exe on, vaikkapa työpöäydn kuvakkeesta ominaisuudet oikealla klikkauksella  :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään