Olli Talso

FLEX tehot?

10 viestiä aiheessa

Alkuiltoja kaikille.  :)

Nyt on alkanut mietiyttämään, mitä ovat FLEX- tehot? Ilmeisesti jotain kaasun asetuksia, mutta mistä ne mitataan/katsotaan? Nopealla haulla ei ainakaan löytynyt mitään. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

mutta mistä ne mitataan/katsotaan? Nopealla haulla ei ainakaan löytynyt mitään. :)

 

Lentotietokone säätää tehoja halutun nopeuden mukaan. (MCDU).

 

T: Mika

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

An assumed/ flex temp is a performance calculation technique used to find the takeoff EPR/N1 setting for aircraft's take off weight .

Assumed /flex temp takeoff thrust is limited to a 25% reduction (you can used only in certain condition eg. not with rwy contaminated)of takeoff thrust or selected climb thrust whichever is the greater value .

Derated value or D-TO is a fixed percentage ,usually 90% or 80% of takeoff available what you can obtain in certain airplane type selecting

D-TO 1 or D-TO 2 .

There are two two main reasons for using a reduced or assumed/flex takeoff thrust:

1 To protect engine life and improve engine reliability

2 to reduce the noise generated by the aircraft

 

http://www.pprune.org/forums/showpost.php?p=3535939&postcount=4

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Matkalentotehot! Tarkistan vielä, kunhan pääsen PSS:n bussin ääreen kotiin. (on aikaa viimelennosta).

 

T: Mika

 

On tosiaankin aikaa viime lenn.......,Eli muistin tietty väärin :-[

 

Airbussissa kaasukahvaa voi esim. rullatessa käyttää kuten Boeingissa. Ero Boeingiin on kuitenkin se, että Airbussissa kahvaa lentoonlähdössä, nousussa, laskussa ja ylivedossa käytetään hieman toisin. kaasukahvaa työnnettäessä eteenpäin on niinkutsutut gate:t, eli portit johon kahva pysähtyy kahvaa voidaan siirtää taas seuraavaan seuraavaan gateen, eli porttiin, tai takaisin edelliseen.

 

IDLE => ei kaasua.

 

[ attachment removed ]

 

Sama tilanne paneelissa.

 

[ attachment removed ]

 

CL => matkalentotila.

 

[ attachment removed ]

 

Sama tilanne paneelissa.

 

[ attachment removed ]

 

FLEX => lentoonlähtötehot.

 

[ attachment removed ]

 

Sama tilanne paneelissa.

 

[ attachment removed ]

 

TOGA => ylivetotehot.

 

[ attachment removed ]

 

Sama tilanne paneelissa.

 

[ attachment removed ]

 

Kuten Juha ja Tatu tuossa aikaisemmin jo esittikin, on kyseessä siis nimenomaan lentoonlähtö (takeoff) tehoista. Mitä ilmeisemmin MCDU:lle (bussin lentotietokone) syötetyt parametrit, kuten lentoonlähtömassa, ilman lämpötila ynnä muut vaikuttavat siihen minkälaisia tehoja moottoreista otetaan, jotta päästään turvallisesti nousuun.

 

Kaappaamani kuvat eivät mitenkään liity lentoonlähtötilanteeseen, eikä A320 -konetta ole valmisteltu siihen millään tavoin. Kuvat havainnollistavat ainoastaan moottoritehoja eri lentotilanteisiin liittyen.

 

T: Mika

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

TOGA voi käyttää lentoonlähdössäkin. FLEXiä ei tule käyttää mikäli olosuhteet eivät sitä salli ja/tai performancea ole laskettu sen alemman tehon(jotka FLEX aina on) mukaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niinhän se menee...

 

Tosin kerran kävi niin, että Finnairin A320 olisi ollut kovasti lähdössä Rovaniemeltä Helsinkiin, mutta pilottien taulukot (Airbussin toimittamat) eivät riittäneetkään MCDU:lle, ja kun oli pakkasta yli -30 ja ilmanpaine (muistaakseni) korkealla ei sitten lähdettykään yhtään mihinkään, ennenkuin annetut arvot sen sallivat. Taulukoita rukailtiin myöhemmin tänne pohjolaan sopivimmiksi Finnairin ja koneen toimittajan kesken :) Tapahtui muistaakseni alkuvaiheessa, jolloin Finnair ei ollut joutunut ko. säähän uuden "hovitoimittajan" kanssa ;D

 

T: Mika

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

eli portit johon kahva pysähtyy ellei paineta kahvassa olevaa punaista nappulaa, josta painamalla kahvaa voidaan siirtää taas seuraavaan seuraavaan gateen, eli porttiin, tai takaisin edelliseen.

 

Punainen nappi on autokaasun poiskytkentä, eli ei liity tehon lisäämiseen.

 

Jos tehoa halutaan lisätä esim. CLB gatesta Flexiin niin senkun vaan työnnetään kaasuvipuja eteenpäin, ei tarvitse nappeja painella. Tosin tuossa simumallissa vähän hankala sanoa tuota että mitä pitää painaa. PSS:ssähän tuo tehovipu liikkuu kätevästi numpadin + ja - napeilla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Punainen nappi on autokaasun poiskytkentä, eli ei liity tehon lisäämiseen.

 

Jos tehoa halutaan lisätä esim. CLB gatesta Flexiin niin senkun vaan työnnetään kaasuvipuja eteenpäin, ei tarvitse nappeja painella. Tosin tuossa simumallissa vähän hankala sanoa tuota että mitä pitää painaa. PSS:ssähän tuo tehovipu liikkuu kätevästi numpadin + ja - napeilla.

 

Olettamus, ja tietysti väärä sellainen :) Aina oppii.... PSS:n bussissa ei tuosta napista tapahdu mitään (olettamus), Ja tosiaan numpadin + ja - säätävät kahvaa porteille.

 

T: Mika

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään