Guest jari p

Purtsikka simu

66 viestiä aiheessa

Tervehdys

 

Tämä projekti ei varsinaisesti liity FS ohjelmistoon mutta laitampa tänne ihmeteltäväksi. Viime keväänä heräsi ajatus tehdä purjelentosimulaattori joka olisi mahdollisimman aito. Olemme pienellä porukalla viime talvena lennelleet Silent Wings (www.silentwings.no) simulla ja itellekkin tuli simukisakilometrejä viime talvena/keväänä rapiat 4.000 km, pääosin Italian Rietin maastoissa. Keväällä sitten tein vielä maisemat länsisuomesta (kokkola-Jämi   Vaasa-Jyväskylä alue suurinpiirtein) jossa oikeassa elämässä lennellään.

 

Projekti sai uutta pontta kun saimme kaputin tehneen Astir CS rungon käyttöömme. "Pientä laittoa" ohjaamossa mutta kuitenkin pääosin ehjä ja ennenkaikkea löytyi kaikki hallintalaitteet. Tarkoitus on siis asentaa aitoihin hallintalaitteisiin kytkimet ja potikat sekä mittaritaulu mahdollisimman aidoksi. Versio 1.0:ssa kuva heijastetaan tykillä rungon edessä olevalle valkokankaalle.

 

Käyttötarkoitus:

Koulutuskäyttö, tulevat oppilaat voivat tehdä "kuivaharjoittelua" ohjausopissa, termiikkilennossa ja hinauksessakin sekä oppia lukemaa mittareita lennon aikana.

 

Esittelykäyttö:

Messut tms jossa voi esitellä purjelentoa tai toimia jonkun yrityksen vetonaulana Simun avulla...

 

Muu:

No ihan hupia sadepäiville.... ja mitä sitten keksitäänkään.

 

Projektista voispi lukea Vaasan lentokerhon sivulta kuvien kera. Pyrin pitämään päiväkirjaa, jos ei ihan päivätasolla mutta ainakin olennaisten asioiden edetessä. Tänään parsitaan ohjaamon revenneitä kuituja kasaan. Parin viikon päästä todennäköisesti päästään jo hiomaan ohjaamon ulko ja sisäpintaa lammauksen jäljiltä.

 

Linkki simprojektiin: http://tinyurl.com/3a4z2h

www.vaasanlentokerho.fi

 

T Jari

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Teidän projektiinne parhaiten mielestäni sopisi Simkitsin mittaristo. Saisitte samaan piirilevyyn kytkettyä kaikki ohjaimet yms. tarvittavat napit.

 

www.simkits.com

 

Tuolta "emolevyksi" CCU2 ja sitten tarvittavat mittarit. Vaikuttaa hienolta projektilta! Tsemppiä rakentamiseen!  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Meillä Urheiluilmailuopistolla on myös simuprojekti meneillään. Olemme olleet hiljaa asiasta, mutta nyt meillä on LAK-12 runko käytössä. Olemme sahanneet sen jo siipien takaa poikki. Jäljellä on vielä kaikki namiskuukkelit ohjaamossa:

- telinevipu ja oikea teline paikallaan

- lentojarrut ja kaikki työntötangot

- laippamekanismi ohjaamosta siipien tyveen

- vesiballastin mekanismi

- tuuletusmekanismi

jne...

 

Täydellinen ohjaamo ilman vaurioita.

 

Alunperin ajettelimme Condor-simua, mutta mikä tahansa purjelentoa hyvin simuloiva ohjelma käy.

 

Nyt haluamme innokkaita ihmisiä mukaan projektiin. Tuomas (Kuosmanen) on jo esittänyt kiinnostuksen, mutta muitakin vinkkien antajia otetaan vastaan. Voin viritellä aikanaan nettikameran koneen luo josta voi katsella miten homma etenee. Nyt muutama kuva.

 

Saku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Teidän projektiinne parhaiten mielestäni sopisi Simkitsin mittaristo. Saisitte samaan piirilevyyn kytkettyä kaikki ohjaimet yms. tarvittavat napit.

 

www.simkits.com

 

Tuolta "emolevyksi" CCU2 ja sitten tarvittavat mittarit. Vaikuttaa hienolta projektilta! Tsemppiä rakentamiseen!  :)

 

Hmm löysin vain  CCU:n en tuota CCU2:sta. Joka tapauksessahan pitää olla kait interface/tuki/liittymä itse simuun että mittaritiedon saa tuotua vai mitenkästuo toimii ?

 

Olen alustavasti katsellut http://www.leobodnar.com/products/BU0836A/  USB controlleria jonka kautta ohjain,nappi  yms tiedot veisi SilentWingsille (SW) . SW on luvannut tehdä tuen myös tuolle Simmeterille jolla siis saisi mittariston TFT näytöllä. noin 10" näyttö sopisi mittaritaulun taakse, toinen juttu on sitten mistä järkevään hintaan löytää 10" TFT:n

 

Jari

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Condor-simuun saa IOCards-mokkulat kiinni (www.opencockpits.com - download-osion syövereistä löytyy SIOC-moduuli condorille jolla dataa saa liikkumaan)

 

Siletnwingsille oli se joku softamittaristo mikä vaikutti aika pätevältä. Pienellä TFT-näytöllä sais varmaan kätevästi perusmittarit myös. (Edit: Joo se olikin toi simmeters, ja näemmä se toimii Condorissa jo)

 

En tiedä käykö simkits, kun noissa muissa simuissahan ei ole FSUIPC-rajapintaa.

 

//T

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämäkin projekti etenee pikkuhiljaa... reilu 100 h värkätty ohjaamoa että saadaan se "koneen näköiseksi"

 

 

Tältähän tuo ohjaamo näytti ennenkuin siihen oli koskettu

body.jpg

 

Sitten vain saha käteen ja leikkaamaan kone kahtia

cockpit.jpg

 

Jonnin verran on saanut tehdä hardware hommia syksyn mittaan

PA110043.JPG

 

Sitten alkaakin näyttää jo mukavammalta kun saa gelcoattia pintaan

SimuOhjaamo-06-EkaMaalaus.JPG

 

Ohjaamo siirrettiin kerhon omalle "pajalle" marraskuussa kun suurimmat kuituhommat oli saatu tehtyä

SimuLiftOut-4.JPG

 

Nyt alkaakin jo näyttää paremmalta, päästään pikkuhiljaa sisäpuolta rakentamaan

sim.jpg

 

Mittaristoksi tulee Simmeters systeemi jossa TFT näyttö laitetaan mittaripanelin taakse.

soaring_004.jpg

 

TFT näyttö sijoitetaan oikein mittarikopan ja panelin taakse, ei ihan noin "alkeellisesti" kuin

yo kuvassa  ;)

 

Jari

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mahtavan näköistä jälkeä. Itsekkin Condorilla lentäessäni mielessäni on käynyt kuinka hieno olisi jonkinmoinen kotiohjaamo esim. ASW-28:lle (ei sillä että rupeaisin väsäämään). Mukava nähdä että joillakin on homma hanskassa.

 

[ot] Minkäslainen tuo Silent Wings on jos verrataan esim. Condoriin? [/ot]

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos kiitos. Alkaa tuo hiominen/paklaaminen/hiominen....  pikkuhiljaa kypsyttää jo. No onneksi se on kohta taakse jäänytää elämää...

 

Tuon näytön kanssa sai tehdä duunia jonkun verran. 10.4" TFT näyttöjä ei ole ihan joka oksalla ja jos löytyikin niin

hinnat oli aivan järkyttäviä. Luokkaa 700 EUR.

 

Sitten jostain eksyin Winmate sivustolle josta löytyi tuollaisia Open Frame näyttöjä eli iolman mitään kotelointia tms ja löytyi

jopa suomalainen maahantuoja. HIntaa 317 EUR (ALV0)

 

http://www.winmate.com.tw/Lcd/LcdSpec.asp?Prod=01_0059&Typeid=0103

260 mm tuon näytön leveys ja se mahtuu just ja just pienellä modifikaatiolla mittaritaulun taakse.

 

Joikkari ohjaimeksi tilasin viime viikolla http://www.leobodnar.com/products/BU0836A/  ohjaimen johon

saadaan kaikki tarvittavat potikat ja napit kiinni.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mahtavan näköistä jälkeä. Itsekkin Condorilla lentäessäni mielessäni on käynyt kuinka hieno olisi jonkinmoinen kotiohjaamo esim. ASW-28:lle (ei sillä että rupeaisin väsäämään). Mukava nähdä että joillakin on homma hanskassa.

 

[ot] Minkäslainen tuo Silent Wings on jos verrataan esim. Condoriin? [/ot]

 

Vaikea itse asiassa sanoa vertaiua Condoriin kun en hirveesti ole sillä lentänyt. Kerran kokeilin kaverin koneella sitä ja en

oikein tykästynyt. En tiedä oikein mikä ei istunut. Erilaisia selkeestikkin nuo simut on. Condor  suositumpi kyllä mitä olen katsellut sivustoja ja kisoja. Meillä on (Lähinnä allekirjoittaneen ja toisen Vaasalaisen) vetämänä ns Tuesday Gathering /Spaghetti Race kisa http://competition.silentwings.no jossa lennellään tiistaisin kisaa. Pilotteja tulee mukavasti lisää ja tunnelma on kuin kisoissa. Suomalaisiakin

ihan kiitettävästi mutta kokonaismäärät ei ole lähelläkään Condorin kisoja. Toisaalta meillä on aika mukava reilu parinkymmenen hengen

porukka joka lentelee ja tuntee jo simun kautta toisensa.

 

Todella hyvin Silentwings osaa mallintaa kelin. Tein viime talvena Suomen sceneryn ja "vakionostot" oli just niillä paikoilla kuin oikeassakin elämässä (EFME). Italian Rietissä ollaan lennetty kisaa nyt toista vuotta (liittyen ensi kesän MM kilpailuihin jonne ollaan matkalla). Viime kesänä käytiin jo esikisoissa ja vaikutti siltä vahvasti että SilentWings on mallintanut rinnetuulenkin todella hyvin. Homma toimi elävässä elämässä samoin kuin Silentwingsissäkin..   

http://www.vaasanlentokerho.fi/teamvaasa

 

Jari

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Opiston Simu on 15.-16.12.07 Hotelli Hilton Hki-Vantaa. Siellä on lentokoulutusseminaari, mutta simu on hotellin aulassa kaikkien ihasteltavissa. Tässä simu Forssassa. SIL:n jäsenkerhot voivat lainata simua omiin tilaisuuksiinsa 100euroa/kerta (kerta on max 1vk). Tässä taas jäsenetua!

Simussa (Condor) toimii ohjaimet koneen omilla ohjaimilla, lentojarrut, irroitus, teline, vesiballastit, pyöräjarru toimii sauvassa olevasta kahvasta. Tekeillä myös laipat LAK-12:n omasta kahvasta ja tuuletus tuuletus vivusta. Tilattu Jarin jo tilaama ja käytössä oleva näyttö mittareita varten. Ostettu iPaq, kaapelit ja softa. Kesällä tervetuloa Räyskälään harjoittelemaan lentämistä simulla. Voi sen toki lainata Vaasaan tai Ivaloonkin! Nopeat syövät hitaat!

 

Sakari Kuosmanen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terve!

Ja on se niin mukava tämän virtuaalimaailman lisäksi ihan oikeasti ropata kättä! Pian laitan kuvia tuosta Hilton-nurkkauksesta näkyville. Kyllä Sinua tarvitaan jatkoviritelmissä. Nythän meillä on menossa versio 0.7 eli edelleen kehitystä odotettavissa.

Nyt on sitten Jarin vinkistä tilattu samanlainen monitori.

Onkohan joku saanut idean näistä simuiluista hankkia omansa?

 

saku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terve!

Ja on se niin mukava tämän virtuaalimaailman lisäksi ihan oikeasti ropata kättä! Pian laitan kuvia tuosta Hilton-nurkkauksesta näkyville. Kyllä Sinua tarvitaan jatkoviritelmissä. Nythän meillä on menossa versio 0.7 eli edelleen kehitystä odotettavissa.

Nyt on sitten Jarin vinkistä tilattu samanlainen monitori.

Onkohan joku saanut idean näistä simuiluista hankkia omansa?

 

saku

 

Jep!

 

Kävästiin tosiaan Jounin kanssa safkalla kun ei olla taas toviin nähty, niin pitihän sitä ny käydä morjestamassa sukunimikaimaa kun siellä koko kööri istuskeli (terveiset muille myös, tuttuja alkaa teistäkin olla aika moni :))

 

Komeestihan tuo on kasaan saatu, katellaan vaan talven mittaan sitä.

 

//T

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Homma etenee näin välipäivinäkin. Ikävä kyllä ihan vielä ei pääse tyypittämään. Istuinosa kun on vielä verhoiltavana. Ohjaimien työtötankojen mekaniikka valmistuu pikkuhiljaa, korkeusperäsimen työntötangon tuki saatiin paikalleen tänään.

 

CRW_5670.jpg

 

Tässä mittaritaulu vielä muotoilematta ja maalaamatta

 

CRW_5675.jpg

 

MIttaritaulu odottaa nyt 10.4" näyttöä, sen jälkeen porataan mittareille ja kytkimille reiät

 

CRW_5680.jpg

 

T Jari

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mekin innostuttiin hiomaan ja maalaamaan simu kun tuo teidän näytti niin hienolta valkoisena. Meidän simu menossa Jumboon 3.1. NIL esittelee omaa toimintaansa simun kanssa. Opiston simu on tarkoitettu kaikille SIL:n jäsenkerhoille ilmailun markkinoimiseksi. Niin, ei siis pelkästään purjelennon. Simu pysäyttää kulkijan ja sen äärellä on helppo alkaa puhumaan vaikka laskuvarjohypyistä, liitimistä, ultrista, lennokeista jne..

 

Mietin vain Jari, että mikä tuo ISO kahva tuossa oikealla on? Onko Astirissa tuollainen? Vai onko se tehovipu?

 

saku

 

P.S Minäkin tilasin samanlaisen 10,4" näytön mittareille.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mekin innostuttiin hiomaan ja maalaamaan simu kun tuo teidän näytti niin hienolta valkoisena. Meidän simu menossa Jumboon 3.1. NIL esittelee omaa toimintaansa simun kanssa. Opiston simu on tarkoitettu kaikille SIL:n jäsenkerhoille ilmailun markkinoimiseksi. Niin, ei siis pelkästään purjelennon. Simu pysäyttää kulkijan ja sen äärellä on helppo alkaa puhumaan vaikka laskuvarjohypyistä, liitimistä, ultrista, lennokeista jne..

 

Mietin vain Jari, että mikä tuo ISO kahva tuossa oikealla on? Onko Astirissa tuollainen? Vai onko se tehovipu?

 

saku

 

P.S Minäkin tilasin samanlaisen 10,4" näytön mittareille.

 

Maailman paras fillarin kahva :)

 

Jari

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Meidän simu menossa Jumboon 3.1. NIL esittelee omaa toimintaansa simun kanssa. Opiston simu on tarkoitettu kaikille SIL:n jäsenkerhoille ilmailun markkinoimiseksi. Niin, ei siis pelkästään purjelennon. Simu pysäyttää kulkijan ja sen äärellä on helppo alkaa puhumaan vaikka laskuvarjohypyistä, liitimistä, ultrista, lennokeista jne..

 

Jumbo pr:n tekopaikkana on varmasti hyvä. Ja hienoa, että muillakin on valmistumassa siirrettäviä simuja. Ilmailumuseon simusta tulee myös helposti siirrettävä. Pitäisiköhän järjestää joskus simulaattoreiden kokoontumisajot  ;)

Juha.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jumbo pr:n tekopaikkana on varmasti hyvä. Ja hienoa, että muillakin on valmistumassa siirrettäviä simuja. Ilmailumuseon simusta tulee myös helposti siirrettävä. Pitäisiköhän järjestää joskus simulaattoreiden kokoontumisajot  ;)

Juha.

juu, meidän simukin liikkuu pyörillä joten voitais roudata paikalle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moro

 

Huomenna tulee meillä paikalle oikea metallimies joka alkaa väsäämään telinettä simulle. Olen miettinyt alustavasti että systeemi

pitää olla niin että pyörät saa alle helposti mutta normaalisti lennettäessä pitää olla kiinteästi jaloilla. Katsotaan mitä meidän

rakentaja keksii...

 

Uskoisin että ensilento päästään tekemään 1/2008 (ei viikko vaan kuukausi :-) )

 

Konehuone:

PC270026.JPG

 

Jari

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen miettinyt alustavasti että systeemi

pitää olla niin että pyörät saa alle helposti mutta normaalisti lennettäessä pitää olla kiinteästi jaloilla.

 

Ihan samaan johtopäätökseen tulin minäkin ilmailumuseon simun kanssa. Simua pitää pystyä siirtämään helposti, mutta käytössä sen on oltava tukevasti paikoillaan. Jos simu olisi pyörien päällä se pääsisi liikkumaan, ja pyörät jotka kantaisivat tarpeeksi kuormaa (simu+max. neljä ihmistä) maksavat tuhottomasti.

Meillä homma on hoidettu niin, että rungon alla on neliöprofiilista hitsattu kehikko, jonka joka kulmassa on vapaasti pyörivä jarrullinen pyörä. Kun simu otetaan käyttöön se nostetaan neljälle Biltemasta ostetulle pukille (jotka on kai tarkoitettu auton alle tms.). Pukkien korkeus on säädettävä ja ne taisivat maksaa about viisi euroa kappale.

Tuolta: http://simulaattori.ilmailumuseo.fi/v/070120/IMG_1337.jpg.html löytyy yksi kuva virityksestä.

 

Juha.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo tai semmoset jengalla säädettävät kalustejalat missä sit nostetaan simua ylös ja ruuvataan jalat pidemmäksi ku fillarit kun simu saadaan paikalleen. Kuljetusta varten taasen nostetaan ilmaan ja ruuvataan jalat lyhyeksi?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Paljonko kalustejalat mahtavat kestää kuormaa? Jos simussa istuu sata kiloinen lentäjä+ simun omapaino, on yhden tukipisteen varassa äkkiä 30-40 kiloa...

Tietysti tuossa voisi soveltaa esim. autojen peräkärryjen aisojen tukemisessa käytettäviä ruuvisysteemejä tms.

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Soveltuskohan tuohon peräkärryn kulmatuki, yksi jokaiseen nurkkaan. Kohtullisen nopea veivata alas ja ylös. Noita on saatavilla malleja, joissa kantavuus useamman sata kiloa.

41_506iso.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään