Ville Pietilä

lisää voimaa forceen?

15 viestiä aiheessa

Eli nyt on tikku purettuna, mutta forcen moottorit ovat aivan liian heikkoja todennäköisesti trimmin  säätöön. Itse elektroniikka toimii purettuna perusmoottoreilla ok.

Jos vaihdan tilalle suuremmat moottorit, esim tuulilasinpyyhkijöistä, akkuporakoneesta tms, tulee ongelmaksi kasvanut virran tarve ja mahdollisesti eri syöttöjännite moottoriin. Tikun alkuperäinen elektroniikka tuskin kestää kasvaneita virtoja. :thmbdn:

Olisiko kellään mitään hyvää ideaa miten toteuttaisi tuon jutun niin. että alkuperäistä elektroniikkaa käytettäisiin ohjaukseen ja varsinainen sähkö tulisi uusiin suurempiin moottoreihin omasta syöstä? Ekaksi tuli mieleen puolijohderele. Voisikohan toimia?

tässä vielä kuva puretusta tikusta:

http://www.lentosimulaattori.1g.fi/kuvat/assorted+pictures/Sidewinder+ff2/sidewinder+019.jpg

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moi!

Samoja näyttää olevan ongelmanne kuin minulla aikanaan. :'(

Itse ratkaisin asian niin, että käytin alkuperäisiä osia moottoreineen mutta tein siihen välityksen. Kannattaa kokeilla joikkarinne toimintalogiikka. Kun poikkeutatte vaikka korkeusperäsintä pyöriikö palautusmoottori suhtkoht vakio jännitteellä ja voimalla niin kauan kuin potikka on "väärässä" asennossa. Mulla toimii näin. Systeemin virran kulutus on rajoitettu niin, että sauvaa ja palautusmoottoria voi kääntää lisää vastasuuntaan elektroniikan kyrvähtämättä. Näin ollen välityksen lisääminen ei lisää kuormaa elektroniikalle mutta antaa lisää voimaa ulostuloon. Moottorin veto "raakana" on varsin nykivää, joten siihen kaipaa pehmennystä vaikka jousilla tai kumisandumeilla.

Teillä näkyi olevan hammasrattaita ylimääräisinä, joten eikun protoa värkkäämään vaihdelaatikoksi! :thmbup:

Timppa

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moi,

Laitappa Ville kuvaa tuosta puretusta tikusta ja varsinkin niistä moottoteihin menevistä johdoista, mulla saattas olla jonkin moinen ajatus tuohon isompien moottorien käyttämiseen. tosin se on vaan ajatus, joka voi olla ettei toimi.

Eli kuvia johdoista, moottoreista (jotain datatietoja moottoreista jos löytyy) ja Myös tikun päästä kuvia mihin ne johdot menee.

Tutkiskelen asiaa ja kerron toimiiko ideani...      sen verran kerron  että ideaan kuuluu hieman lisäelektroniikkaa.

Terv Jarkko

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moi!

Tutkin noita kuvianne ja tuo MS:n teos onkin ihan eri maata kuin Logitechin rimpula, josta itse tein. Ylipäätään näyttää paljon laadukkaammalta tuotteelta.

Vaikuttaa, että nuo moottorit ovat moninkerroin jytäkämpiä kuin mulla. Lie samoja, joilla sähkölennokit hilataan taivaalle eli teho ei loppune kesken. Mikä noiden halkaisija ja pituus ovat?

Käykö ostamanne hammasrattaat noiden alkuperäisten hammastukseen? Jos hammastus ei ole sama niin RC-sähköautoliikkeistä löytynee sopiva pinioni moottorin akselille.

Miksi päädyitte juuri tähän joikkariin? Mistä hankitte ja hinta?

Miten tuo oikein toimii? Pienempi ratas pyörittää isompaa... joo ja nuo kellertävät ovat vissiin stoppareita. Onko tuon ison rattaan alla olevassa keinuvivussa vielä hammasratasvälitys isoon rattaaseen? Hei, nyt hokasin! Tuossahan on jo valmis välitys. Tuosta pienestä rattaasta, (joka liikuttaa keinuvipua, joka taasen vääntää  sauvaa) voisi laittaa hammashihnalla vedon yokeen.

Tässä erän ajatus asian toteuttamiseksi.

Onko kuvia mihin kohtaan yokea force kiinnitetään?

Timppa

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moi,

Laitappa Ville kuvaa tuosta puretusta tikusta ja varsinkin niistä moottoteihin menevistä johdoista, mulla saattas olla jonkin moinen ajatus tuohon isompien moottorien käyttämiseen. tosin se on vaan ajatus, joka voi olla ettei toimi.

Eli kuvia johdoista, moottoreista (jotain datatietoja moottoreista jos löytyy) ja Myös tikun päästä kuvia mihin ne johdot menee.

Tutkiskelen asiaa ja kerron toimiiko ideani...      sen verran kerron  että ideaan kuuluu hieman lisäelektroniikkaa.

Terv Jarkko

Laitan lisää tietoa, heti kun kerkeän iskemään ton "joikkarin" koneeseen kiinni. täytyy tutkia vähän ton toiminta logiikkaa.

Lisää kuvia tulossa noista joita pyysit.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eli tässä lisää tietoa:  joikkarin kortti syöttää moottorille jännitettä 0-26VDC. Moottori pyörii aluksi hitaasti mutta kun potikkaa kiertää tosi vähän moottori ottaa täydet kierrokset.

moottorin tyyppi:

68961

3a314

eli nämä moottorit ovat samaa kokoa kuin rc-autoissa.

Kaveri puhui jostain h-sillasta? Onko Tietoa?

olisikohan tässä ratkaisu: 

http://www.simprojects.nl/adding_force_feedback.htm

Tämä on tehty logitechkille mutta kyllä kai tossa ms: tikussa on sama idea?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Onko kuvia mihin kohtaan yokea force kiinnitetään?

Timppa

Tuo sivuttainen force tulee tohon joken päähän:

Tämä ei ole meidän koneesta, mutta idea on sama:

[ attachment removed ]

eli tohon päähän tulee potikka, ja samalle akselille ratas.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jep,

Siinähän tuo piirros on elektroniikasta.

Eli juuri vastaavanlaista miettisin. Itse sain juuri valmiiksi Koti CNC laitteen askelmoottori ohjain järjestelmän ja tuli ohessa alustavasti mietyttyä samaista force hommaa.

Mutta ihan sama homma ei toimi kun CNC laitteessa,  koska nyt käytetään DC moottoria jonka napaisuutta muutetaan eli pyörii  molempiin suuntiin kumpaa vastusvoimaa sitten tarvitaankin.

Eli erillaisia moottorin ohjain piirejä on kaupat pullollaan ucn5804, L29x, uln2803 darlington yms joista kasaamalla saa aikaan vaikka mitä mukavaa. Mutta niiden sopivuus operaatioonne kaipaa selvitystä.

Itse en ole päivääkään opiskellut alaa mutta netistä löytyy vaikka mitä apuja.

Eli suoraan tuon ohjeen pohjalta johon linkin laitoit saa varmasti aikaan jotakin.

Ei muutakun yleismittari kouraan ja testaamaan tuota joikkaria

Terv Jarkko

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moi,

Ville katsoppa hotmail sähköpostiasi. Tein piirroksen piirilevystä. lue myös tarkkaan se posti siinä monta huomioitavaa asiaa ;D.

Terv Jarkko

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olen tossa testannu tota forcea tolla ms-tikun elektroniikalla. Sain melkoisen mahtavan välityksen kun purin mikrosoftin force feedback- rattiohjaimen. Voimaa riittää kyllä :-)

Osaisiko kukaan neuvoa  seuraavassa asiassa. Kun tikun potikkaa pyörittää lähtee tikun moottori pikkuhiljaa kiihtymään, kunnes se ottaa maksimikierrokset.  Onko tossa forcessa sellainen idea, kun moottori pyörii täysillä tarvitaan ilmeisesti joku toppari johon liike pysää.

Mitenkäs toi moottori toimii kun se ajetaan päin topparia?  Palaako se vai pudottaako elektroniikka tehot pois (ilmeisesti moottoria ohjataan jonkinlaisella pwm- ohjauksella.

Kellään tietoa?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moi!

Onkos tuossa MS:n joikkarissa sellainen systeemi, että alkuperäisessä kokoonpanossaan kahvan liike voittaa forcen moottorit? Siinä tilanteessahan kahvaa liikutettaessa vasten forcen moottorivoimaa moottorit pyörii "vastavirtaan". Näin ollen ei kai tarvita mitään topparia koska yokesta kiinni pitämällä sulla on se tarvittava toppari eli kätesi. Yokestahan pidetään "aina" kiinni, jolloin se ei pääse lyömään rajoittimeen. Moottorin ei kai pitäisi käyttäytyä mitenkään muuten kuin kuumenemalla jos se on kauan off trim -tilassa. Ideahan on trimmipyörällä säätää se forcemoottorien voima pois ja silloin ne eivät saa jännitettä eivätkä myöskään kuumene.

Näin mulla Logitechissä mutta tuosta MS:n tuotteesta en osaa varmaksi sanoa. Testaisin sen voiko moottoreita pyörittää "vastavirtaan" ja mitata pihtivirtamittarilla virran määrän. Jos moottorit eivät käänny tai virta kasvaa liikaa niin seurauksena voi olla savun poistuminen johtimista ;).

Timppa

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Nyt on cessna 172 projektiin saatu force- projekti eteenpäin. Tässä tilanne nyt. Trankkujen jäähdytys puuttuu vielä. Moottori ja poweri hommattuna. Veto tehdään varmaankin polkupyörän osista.

Tämä tulee liittymään trimmiin.

[ attachment removed / expired ]

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään