Guest Lade

Reittipisteet

17 viestiä aiheessa

Eli multa puuttuu todella paljon reittipisteitä EFHK:n lähettyviltä. Kun yritän luoda reitin, ja tehdä lisää pisteitä, ei tule kaikkia näkyviin. Suurimmat ongelmat ovat noissa ILS ja DME lähestymisissäm, kun ilmailukartoissa olevia pisteitä ei näy.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuolta tiedostokirjastosta löytyy ainakin seuraavat paketit:

 

Finnish RNAV fixes for default GPS 

Finnish routepoints for default GPS 

 

En tiedä haitko noita, mutta jos noista on apua niin fsnordicin tiedostokirjastosta löytyy: Misc - others

Jos taas haet esim. PMDG:n ym. koneille reittipisteitä ja STAReja, SIDejä ym. niin sitten kannattaa etsiä avsimista ilmaiset NAVDATA:n tuotokset. (tai ostamalla vaihtoehtoisesti löytyy up-to-date datat)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lähinnä haeskelin noita sid/star hommeleita. Onko siis olemassa mitään SID/STAR hommeleita, jotka olisivat epaut samanlaisia kuin nuo kaksi edellämainittua?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No tuolta Navigraphistahan saa noita SID/STAR paketteja.

 

 

Ainakaan LDS:aan ei taida saada SID/STAR -reittejä Navigraphin kautta. Vai tietääkö joku paremmin ? Olisiko noiden reittien tekeminen muuten iso juttu ?

 

Arttu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kas joo ! Latailin vain tuon AIRACin, jossa mainittiin, ettei se sisällä noita reittipisteitä, mutta tuollahan homma hoituu kyllä. Kiitos !

 

Arttu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko tuo Navdata maksullinen tai saako sieltä jotain ilmaiseksi?

  Ja jos on, saako jostain ilmaiseksi? Edes joillekin kentille...

  Täällä taidettiin aiemmin mainita, että AVSIM:sta saisi, mutta itse en ainakaan löytänyt, joten jos siellä on, niin voisitteko laittaa suoran linkin siihen esikatseluun?  Kiitos!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko siis olemassa mitään juttua jolla saisi nuo pisteet ILMAISEKSI ja fs:n omaan karttahommeliin?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä nuo SID/STAR -pisteet näyttivät olevan ilmaisia tuolla navdata.at:ssa.

 

Arttu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta pitääkö noissa olla joku päyväre kone että saa ne toimimaan? Vai toimiiko ne missä tahansa koneessa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta pitääkö noissa olla joku päyväre kone että saa ne toimimaan? Vai toimiiko ne missä tahansa koneessa?

Paywarea.......

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, siellä on mainittu valikossa, mille koneelle tuo reittidata on tarkoitettu. Yleensä paywarea.

 

Arttu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Täysin ilmainen ja helppo tapa on lentää SID:it ja STAR:it VOR/DME-menetelmällä. Ei tarvitse muuta, kuin oikean kartan, joita saa tulostaa netistä ilmaiseksi. Ja toimii myös default-koneilla. :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos haluat lentää noita SID/STAR:eja, niin iFlyn 747 ainakin jonkunverran onnistuu. Siihen ei kyllä tuolta navdatalta niitä sidejä yms. Myös vasFMC:llä onnistuu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miten ne voi lentää VOR/DME menetelmällä?

 

Voiko siis mitenkään vain lisätä nuo pisteet FS:ään?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miten ne voi lentää VOR/DME menetelmällä?

 

Katso esim. tuolta haluamasi kentän kartat. Otetaan nyt vaikka EFHK:n kiitotie 22R:n SID-kartta. Kartassa on ohje sekä kirjallisesti, että kuvan avulla havainnollistettu. Lennettään nyt vaikkapa MILSI 1A-lähtöreitti.  Ennen lentoonlähtöä ruuvataan NAV1 radioon aktiiviseksi taajuudeksi HEL Vor-taaajuus eli 114,2, sekä ORM-taajuus 177,3 standbylle. Ruuvataan autopilottiin suunta 285, joka meidän on otettava lentoonlähdön jälkeen, lisäksi ruuvaa course-kohtaan 253, joka on meidän uloslentoradiaali Helsinki vorilta. Lentoonlähdön jälkeen nousemme vähintään 730 jalkaan ennen kuin aloitamme käännöksen suuntaan 285. Saavutettuasi suunnan valmistaudu nappaamaan kiinni radiaalista.

 

Kun olet saannut kiinni radiaalista ja seuraat sitä, kiinnitä huomiosi DME-mittariin. Se on pieni näyttö, jossa on punaisia numeroita. Mittari kertoo etäisyyden vor-majakasta, nyt siis Helsinki vorista. Kun mittari näyttää etäisyydeksi 10 nm, vaihda standby-taajuus aktiiviseksi. Ennenkuin ruuvaamme kurssia Orimaa vorrille, tulee meidän vähentää 227:sta 180, koska lennämme majakkaa kohti. Siis ruuvaamme kurssiksi 47. Ota kiinni tästä radiaalista kuten äskenkin. Korvaa nyt standby-taajuus Vihdin taajuudella, eli 117,0.

 

Jatka kurssia 227 ORM inbound, siihen saakka, kunnes DME-mittari kertoo etäisyyden ORM:ille olevan 37 nm. Tällöin vaihdat VTI-taauuden aktiiviseksi, ja asetat uuden kurssi, joka on siis 78. Tästä jatkat sitten niin pitkään, että olet MILSI:llä, jonka jälkeen jatkat reittisi mukaan.

 

Tämän voi lentää täydellisesti käsin, tai autopilotin avustuksella.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään