Raine Ampuja

Super Caravelle project

117 viestiä aiheessa

Tässä originaali, jonka kuvasin museolla:

 

KAASU3D.jpg

 

Ja sitten keskeneräinen keskiosa,

jossa Throttle, Reverse, HP open/close, Go Around

 

Malli on puuta ja muovia, joten varret on vähän paksumpia kuin originaalissa,

mutta kyllä tästä jo hahmo näkyy! :)

Suunnitelmissa on korvata varret alumiinilla. :) ...tai sitten kaivetaan hiomakone kerran vielä,

ja vedetään riskillä! :-\

 

kaasu3b.jpg

 

Ja sama purettuna...

kaasu purettuna.jpg

 

seuraavaksi keskiosaan liitetään Spolerit, Laipat, Parking Brake ja Autopilotti

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Huh huh !! :o

 

Aika seppiä olette ! :thmbup: Tuon viritteleminen todella toimivaksi on varmasti melkoinen homma.

 

Arttu                                                       

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

hienoa jälkeä. Avaa jossain  vaiheessa joku blogi, esim. 1g.fi

Olisi kiva päästä katsomaan tarkempia kuvia projektista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

blogger.com on ilmainen, googlen ja sinne saa kuvia suoraan picasasta. Ja niitä mahtuu pari gigaa sinne googlen galleriaan vissiinkin.

 

//T

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä vähän päivitystä.

Eli kuorta on soviteltu riisuttuun pohjaan.

Kyseessä on pedestaalin yläosa  (tietsikka peltiä).

 

Samalla aloiteltiin sovittaa aihiota autopilottia varten.

Seuraavaksi pedestalin oikeaan reunaan liitetään laippavipu.(kuvassa hiottu pohjamaali pilkistää...)

Samalla vivut katetaan ja tekstitetään. (osat maalauksessa...)

 

Takana overheadin paperimalli

ja edessä HSI, joka puretaan ja täytetään servoilla... 8)

 

Ai... niin perustettiin blogi...tosin ei oon juuri ehditty vielä paneutua, mutta

tarkoituksena olisi laittaa sivuille räjäytyskuvia osista...työt alkaa tosin kiusata harrastusta päivä päivältä...

http://supercaravelle.blogspot.com

 

 

kaasu4.jpg

 

Trimmi onkin sitten oma messunsa...

Demo toimi potikalla, mutta täytynee syventyä noihin kehittyneempiin tapohin kunhan siihen päästään. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä vähän lisää kuvia

 

Oikealla sivulla on parking brake, joka toimii kahdella mikrokytkimellä.

Jousi vetää vivun siten, että kytkin ei jää päälle. Ts. vivun pää liukuu kytkimen yli

- painaa ja vapauttaa kytkimen saman tien.

 

oikeasivu.jpg

 

Flaps toimii potentiometrillä.

Ratas on kiinnitysalusta vivulle.

Toiminta perustuu kahteen sisäkkäiseen putkeen, joista pienemmän sisällä on jousi.

Tällöin isompi putki pääsee liukumaan pienemmän yllä.

Jousen toinen pää on kiinni potikan varressa ja toinen kiinnitetään vivun kahvaan.

Kahva (ei kuvassa) kiinnitetään isompaan putkeen.

 

flaps.jpg

 

Laippa-asetus vaihdetaan kahvasta vetämällä ja liuuttamalla haluttuun hahloon.

Potikan asetukset kalibroidaan FSUIP:lla.

 

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Flapsi kahvaosa

 

 

fkahva.jpg

 

Osat puuta ja muovia, joista saa kyllä kohtuullista jälkeä, mutta metalli olisi kyllä

tosi chick!

 

niin että, kunpa sais aluuminisorvarin käsiin?

Kaikki vinkit kelpaa.

Merci, beacoup! :)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Viikonlopun urakka on ohi ja tehdas sulkeutuu hetkeksi.

Saldo oli kohtuullinen:

Pullistukset sivuille, flaps ja autopilotti sekä tekstit.

 

quadrant.jpg

 

Seuraavaksi on luvassa trimmiä ja sähkötöitä.

:)

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Osat puuta ja muovia, joista saa kyllä kohtuullista jälkeä, mutta metalli olisi kyllä

tosi chick!

 

niin että, kunpa sais aluuminisorvarin käsiin?

Kaikki vinkit kelpaa.

Merci, beacoup! :)

 

De rien, c'est très beau. ;D

Eikun siis, että hienoa on. :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vielä pitäs nostaa konsoli jaloilleen.

Pohjaosa tehdään erikseen. Siinä on mm. Hydrauliikkavivusto.

Osaan tulee itse asiassa sisälle vanha tietokone, jossa on virtalähde ja

erilaisia OENCOCKPITS kortteja kuten master,expansion, servo, stepper ja ilmeisesti simkitsin CCU2

sekä kaasukahvojen ketjut,  joilla saadaan oikeaa äänituntumaa hommaan. ::)

 

Yläosasta puutuu trimmin pohjat ja nuo "pyörät" jotka ovatkin aika isotöisiä.

Niinpä tässä välissä kytketään autopilotti ja ledit...

,jotka esikuvasta poiketen laitetaan autopilotin viereen...

PIPO AIRIN lentäjäyhdistyksen vaatimuksesta...  ;)

 

Tässä pari kuvaa originaalista:

PEDESTAL.jpg

 

PEDEST2.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tamma alkaa nousta jaloilleen!  :)

 

Master card ja usb expansion on kytketty wanhaan tietsikan runkoon.

Trimmypyörän puinen demomalli on mitattu koekäyttöä varten.

Mekaanisesti osa on haastava... tarvitaan melko isot rattaat...

 

:( Tuo trimmin tanko on paksuudeltaan 07 mm - 10 mm ja siihen

pitäisi saada pieni ratas, joka pyörittää potentiometrissä olevaa isoa ratasta.

Samaisessa rattaassa pitää olla kiinni myös pienikehäinen ratas,

joka pyörittää edm tangon ympärillä olevaa putkea, jossa on kiinni trimmin osoitin.

 

:-[...ilmeisesti encoder olisi potikkaa tarkempi,

mutta tätä koekeiltiin jo edellisessä demossa ja oli suht ok...katsotaan... 8)

 

Onks tietoo mistä saisi tankoon sopivia  rattaita...saavat olla metallia tai muovia...? ???

Stepsystem (vast.) ovat tietääkseni tähän käyttöön liian pieniä

 

pedestal1.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onks tietoo mistä saisi tankoon sopivia  rattaita...saavat olla metallia tai muovia...? ???

Stepsystem (vast.) ovat tietääkseni tähän käyttöön liian pieniä

 

Mites hihnaveto? Tai ratas + ketju?

 

//T

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hihnaa ollaan mietitty, mutta se on vaikea saada pysymään kireänä.

Ketju ja ratas olisi paras vaihtoehto...tuntumaltaankin...mutta sopivien rattaiden ja ketjun löytyminen on työlästä

...kuin myös laakerointiin liittyvät yksityiskohdat.

 

joten jos on ideaa, että mistä....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terve Jalmari, oletkos kokeillut Honda monkeyn jakopään ketjua ja hammasratasta. Hinta muistaakseni alle 20 €. Itse olen viritellyt sen Spitin joikkariin. Kuvassa oleva kynä antaa vähän mittasuhteita.

 

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

terv Risto

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moro, ostin Oulusta paikallisesta moottoripyöräliikkeesta. Menin kyselemään, että olis tallainen joikkariprojekti ja löytyiskö ratkasua teiltä ja kaveri käsitti heti mitä tarvitaan.

Varmaankin mopo ja moottoripyöräliikkeet paras vaihtoehto.

 

Kiinnitys selviää alla olevista kuvista. Valkoinen osa on palautusjousipakka ja sen löysin 1€ lla  kipparilta, tosi vanhasta peliohjain ratista. Hieman säätöä ja homma pelittää hyvin.

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Sorry, kuvien tarkkuus ei oo paras mahdollinen.

 

Läpivientipultti on tavallista kierretankoa ja molempiin päihin mutterit.

 

terv Risto

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Simkits nippu saapui...Mitkäs servot näihin kannattaa ostaa?

 

Aion kyllä hieman modata näitä näyttämään aidommilta CRVL tuotteilta...

kollsman rumpu altimeter edelleen haussa...

 

 

width=800 height=600 IMG_1521.jpg?t=1196109967 [/img]

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko kokemusta servoista SIMKITSiin

 

Aion ostaa HITEC 322-servoja läjän, onko ok?

 

Toine kysymys:

 

Toimiiko Opencockpits SERVO-kortissa

360 astetta pyörivät servot, esim veneisiin tarkoitetut vinssi servot, kuten  HS-785HB

?

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vinssiservoista en tiedä, mutta hyvä kysymys. Ehkä? Selviää varmaan vain kokeilemalla - mutta erittäin hyvä ja mielenkiintoinen pointti. En osaa sanoa varmasti.

 

Noi hitecit varmaan toimii OK. Mitäs ne simkitsillä suosittelee, hiteciä ainakin, toi 322 tais olla ihan perusservo, joka varmaan pelaa ok.

 

Meillä on mik:issä Futaban servoja jotka kanssa toimii, mut muutamissa single-pointer-mittareissa se välityssuhde vaatii about koko servon liikeradan käyttöön ja noi futabat ei mene iiiiihan niin pitkälle ääriasentoon kuin hitecit, joten kalibroinnissa joutui vähän soveltamaan - ja harvoinpa Cessna 172:lla kahtasataa ajellaankaan.. :)

 

Mutta voisin uskoa että toimii. Osta yksi ensin jos epäilyttää? Noi perusservot on ulkomitoiltaan ihan samanlaisia kaikki joten sen puolesta niiden pitäisi kyllä sopia sinne.

 

//T

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmailumuseon simuun hankittiin Hitecin 322 servot. Käsittääkseni eri valmistajien servojen akseleilla on eri määrä hampaita ja näin ollen eri hammasmäärällä varustettujen servojen ei pitäisi sopia Simkitsien rattaisiin. Mutta ilmeisesti Futabat pelittää myös, kuten Tuomas tuossa kertoi?

Tuskin kannattaa lähteä hankkimaan rc-purjevinssejä, ne on aika suolaisen hintaisia. Kannattaisi kokeilla osaako servokortti pyörittää modifioitua servoa. Ohjeet Hitecin servon modifioimiseksi 360 astetta pyöriväksi löytyy Simkitsin sivuilta.

Ja kannattaa kilpailuttaa alan kauppiaat ennen kuin ostaa servot, museon simun servoista edullisimman tarjouksen teki SIL-Shop.

Juha.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään